Nekromanti [MC] Vad tror brödraskapet?

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Vi spelade precis Mutant Chronicles, och under mötet uppkom frågan om vad brödraskapets tro egentligen går ut på. Eftersom ingen av oss kunde svara på frågan, tänkte jag ställa den här.

Estetiskt är de ju katoliker. Men samtidigt verkar de tro på nån sorts inre kraft i människan och drar in jättemycket pengar fort, vilket låter mer scientologi. Men jag saknar liksom byggstenen som får estetiken och innehållet att gå ihop. Hjälp!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Om jag minns min lore rätt så finns det ganska lite mytologi i traditionell mening inom Brödraskapet. De har mer en mytologiserad historia kring hur kyrkan formades. Mycket bygger på Ljuset, alltså sina mystiska krafter, som de kopplar till renhet och så vidare. De gillar fokus och fasta och försakelse, typ. Det finns väl en del självspäkelse inblandat också, om jag minns rätt. Men ja, den centrala grejen är väl tanken på människan som kapabel att bli ren och fin och då får man magiska krafter om man tränas rätt och så. Annars definieras de ju mycket genom sitt kapabla motstånd mot mörkret snarare än något inneboende egenvärde - de måste inte rättfärdiga sin existens på samma sätt som andra religioner behövt.

Den starka auktoritära och moralistiska tendensen - som estetiken bygger på i hög grad - handlar ju mycket om en syn - som jag läser mellan raderna - på människan som svag och ständigt på vippen att falla ner i Mörkret och bli kättersk. Man måste hålla folk kort och ha constant vigilance mot Mörkret, och sen kan man försöka förfina och rena så många man kan.

Man skulle kunna koppla den här renheten och träningen som ger magiska krafter till scientologerna, om man vill. Man vill bli "clear", även om det är från kätteri snarare än body tethans.

Så det blir som en scientologi-katolicism som bygger på de båda grundpelarna "Ljuset som kan nås genom renhet och träning" och "Mörkret som måste hållas stånget med disciplin och möjligen självspäkning"...


EDIT: Med förbehåll för att jag inte djupläst nya MC och inte spelat/läst originalet ordentligt på 15+ år...
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Rimligt.
Det knepiga i nya är ju att det finns en tidsålder innan Brödraskapet blir Brödraskapet och därmed inte har magi eller eller kampen mot Symmetrin att forma sin identitet kring. Då, när de bara är några jäppar som driver soppkök, känns det som att själva tron är mer viktig för att förklara det de håller på med och vad som gör dem speciella.

Man kan inte se framför sig att Myrorna skulle bli grunden till en religiös församling, däremot vet vi att det omvända kan hända.

Så utan de mystiska krafterna, vad är Ljuset? Och varför är det folk i allmänhets skyldighet och rättighet att sträva mot det?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Tre solar;n180209 said:
Rimligt.
Det knepiga i nya är ju att det finns en tidsålder innan Brödraskapet blir Brödraskapet och därmed inte har magi eller eller kampen mot Symmetrin att forma sin identitet kring.
Du verkar förutsätta att brödraskapet existerade överhuvudtaget innan symetrin slöptes lös?

Nu var det, precis som för Krank, länge sedan jag verkligen lusläste MC (och jag har ingen aning om vad som kan ha ändrats i nya utgåvan), men min uppfattning var att brödraskapet uppstod som svar på symetrin. Troligen är det en sammanslagning mellan alla möjliga olika religioner, skapad av "avfällingar" som insåg att symetrin var det mörker de alltid talat om att stå emot och uppdaterade hela sin trosyn för att passa in på de nya faktiska omständigheterna, medan alla andra religioner som höll fast vid traditioner snarare än innebörd har gått under.

Det enda som talar emot det här (vad jag vet) skulle väl vara just det utpräglade katolika estetiken, vilken kanske skulle kunna vara en produkt av sin tid snarare...

Det vore väldigt kul att höra Magnus Seters tankar kring det här!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jag har precis läst tidslinjen för den nya utgåvan, och där är det de tre bröderna som i samband med att symmetrin släpps lös grundar Brödraskapet.

Och vad jag minns är det deras berättelse i originalet också - Mörkret kom, den förste kardinalen dök upp som svar på det och formade Brödraskapet kring sig.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Diskuterar ni rationaliteten bakom estetiken i Mutant Chronicles?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Men jag saknar liksom byggstenen som får estetiken och innehållet att gå ihop. Hjälp!
Det enda som talar emot det här (vad jag vet) skulle väl vara just det utpräglade katolika [sic] estetiken, vilken kanske skulle kunna vara en produkt av sin tid snarare...
Lite i varje fall?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Jag har alltid sett Brödraskapet som satanister. Det handlar inte så mycket om yttre krafter och tillbedjan, det handlar om individuell styrka, personlig upphöjelse etc. Varje människa har potentialen att bli en gudom.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Rymdhamster;n180215 said:
Du verkar förutsätta att brödraskapet existerade överhuvudtaget innan symetrin slöptes lös?
Nej. Innan symmetrin släpptes lös fanns det "Bröderna". Ett proto-Brödraskap. Utifrån det argumenterar jag att deras tro måste ha en kärna som inte direkt är knuten till kampen mot symmetrin och/eller kardinalen.

Som att kristendomen uppstod efter Jesus men att dess grundelement fanns innan dess, tänker jag att Kardinalen omformade ett redan befintligt trossystem snarare än skapade ett nytt. Och där antar jag att den uppenbara förändringen är att magi började funka, vilket såklart gav deras prat om "ljuset" mer tyngd.

Rymdhamster;n180215 said:
Det vore väldigt kul att höra Magnus Seters tankar kring det här!
Det är vad jag hoppas på!
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
gorillotaur;n180228 said:
Jag har alltid sett Brödraskapet som satanister. Det handlar inte så mycket om yttre krafter och tillbedjan, det handlar om individuell styrka, personlig upphöjelse etc. Varje människa har potentialen att bli en gudom.
Det här är för mig pudelns kärna. Jag lutar för tillfället åt att de är nån sorts scientologer, där Ljuset motsvarar Clear och man genomgår olika program för att bli "mer ljus" och få nya förmågor samtidigt som man strävar mot samma typ av rening både i samhället och i universum. Men scientologi är ju i grunden satanism.

Och det får väldigt olika konsekvenser om man renar sig genom att be om ursäkt (katolicism) eller genom att prestera bättre (protestantism-ish) eller genom att bejaka sin inre kraft (satanism). Också för samhället: ger man fattiga mat för att ge dem en andra chans, för att det förväntas av en, eller för att de ska hjälpa en i ens egen strävan?
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Vimes;n180224 said:
Diskuterar ni rationaliteten bakom estetiken i Mutant Chronicles?
Man får jättegärna diskutera rationaliteten bakom estetiken i MC om man tar som utgångspunkt att den är ett kulturell uttryck, ett svar på materiella omständigheter i spelvärlden, eller på annat vis bygger sin förklaring utifrån fiktionen.

Vad vi har är olikfärgade bitar som inte passar ihop. Vad vi gör är att försöka placera dem så att de formar ett mönster som gör det enklare att föreställa sig vad som finns mellan bitarna.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Tre solar;n180245 said:
Nej. Innan symmetrin släpptes lös fanns det "Bröderna". Ett proto-Brödraskap. Utifrån det argumenterar jag att deras tro måste ha en kärna som inte direkt är knuten till kampen mot symmetrin och/eller kardinalen.
Ah, i så fall låter det mycket rimligt! Och då låter ju det som både Krank och Gorillotaur också väldigt rimligt, om att det borde handla om någon form av sammanslutning som redan försöker uppnå någon form av inneboende kraft på grund av själslig renhet.

Krank nämner scientologer, Gorillotaur kör på satanistlinjen (troligen med LaVeyismen som utgångspunkt). Saker jag själv kommer att tänka på i sammanhanget är väl dels någon form av buddhism men annars också något av de olika magifokuserade sammanslutningarna som wicca och liknande.

Gissningsvis var de i alla fall i viss utsträckning inne på de banor som senare faktiskt blev verkliga genom symetrins tillkommst.

Eller kan det vara så mystiska förmågor existerade i världen redan innan symetrin slapp lös? Att Brödraskapet snarare representerar en förening av dessa förmågor mot en gemensam fiende?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Om jag minns rätt var bröderna en del av Väktarna, en "Uråldrig orden" med mysko krafter.

Det tycker jag iofs är lite trist, så i mitt headcanon fick de mystiska krafter först i samband med mörkrets ankomst, eftersom min favorithypotes är att "Ljuset" i själva verket är Mörka Gåvor och att anledningen till att inkvisitorerna bär hjälmar är att de börjat få fysiska nekromanifestationer...
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
I min värld(baserat på böckerna) har de alltid varit ett hopkok av alla religionerna. Perfekt i den postmoderna ultra kapitalismen. Allt själsligt är Brödrskapet. Alla gamla religioner samsas och kokas därför ner till någon typ av esoterism där vi genom vårt inresökande och rättlevande kommer närmre det gudomliga. När jag kör MC så kan därför varje lokal utövare har rätt fritt spelrum i deras tolkning av religionen förutom ett par specifika frågor, så som ljuset, mörkret och renhet.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Cassius;n180283 said:
När jag kör MC så kan därför varje lokal utövare har rätt fritt spelrum i deras tolkning av religionen förutom ett par specifika frågor, så som ljuset, mörkret och renhet.
Cool. Vad är den dogmatiska förståelsen av dessa saker? Ljuset är gott, javisst, men i rimlighetens namn är det inte "det goda" för då skulle man säga det istället. I kristendom är ljuset ju ett hopp, men i MC är ju ljuset nåt som ger kraft här och nu.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Tre solar;n180245 said:
Nej. Innan symmetrin släpptes lös fanns det "Bröderna". Ett proto-Brödraskap. Utifrån det argumenterar jag att deras tro måste ha en kärna som inte direkt är knuten till kampen mot symmetrin och/eller kardinalen.

Som att kristendomen uppstod efter Jesus men att dess grundelement fanns innan dess, tänker jag att Kardinalen omformade ett redan befintligt trossystem snarare än skapade ett nytt. Och där antar jag att den uppenbara förändringen är att magi började funka, vilket såklart gav deras prat om "ljuset" mer tyngd.


Det är vad jag hoppas på!
I nya utgåvan så kör ju bröderna soppköken iaf delvis för att de vet att fler av de fattigaste och mest utsatta troligen är rätt lätta mål att locka över till mörka sidan om de inte får lite hjälp i samhället. Har halvdant minne men har för mig det även var så de skulle kunna hålla lite koll efter mörka influenser. Så delvis hade "bröderna" ett syfte att iaf inte underlätta för mörka krafterna innan de gick ut i kriget.

Inte många tog heller bröderna/brödraskapet på allvar förrens de 3 bröderna tog upp striden rejält med mörka legionen.

Förutom en tro på att ljuset ska segra över mörket så känns det inte som någon religion i stil med de flesta idag där man ska tro på någon gammal gud.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Tre solar;n180302 said:
I kristendom är ljuset ju ett hopp, men i MC är ju ljuset nåt som ger kraft här och nu.
Bara om man utgår från att Ljuset och konsten är en och samma sak. Om man istället tänker sig att Ljuset är det dogmatiska, läran, etiken, tron medan konsten är en metafysik manifestation som är inkorporerad i läran kan man fylla Ljuset med det innehåll man önskar utan att konsten påverkas.

I och för sig tilltalas jag av en avgränsning mellan Ljuset och Mörkret. Att det skulle vara samma sak men att mänskligheten är lurad av institutionerna känns så tråkigt postmodernt.

Mot bakgrund av det måste jag nog sätta likhetstecken mellan Ljuset och Konsten. Då lutar iaf jag åt att kärnan i Brödraskapets tro är att bemästra konsten vilket tar sig vissa uttryck i form av t.ex. sensorisk depravation. Ur det springer sedan en etik om renhet och vara avhållsam. Detta är givetvis inget för massorna, för vilket samhälle går runt på asketer och att flyta runt i saltvatten?

Istället för att göra som katolska kyrkan, som förföljde gnostikerna, har man istället det som en religiös elit och de ägnar sig åt något helt annat än medelsvenson som går i mässa och ber en bön i bland.
 
Top