Nekromanti Maze of the Blue Medusa

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Vad är era tankar och reflektioner? Jag hämtade precis upp min på posten och har inte börjat läsa än, så mitt sinne är formbart som modellera...

Instinktivt känner jag inte att boken lockar mig på samma vis som Vornheim eller Deep Carbon Observatory. Men jag har som sagt inte börjat läsa än.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Det ser ju otroligt snyggt ut såklart men jag har inte köpt ännu pga USA-frakten ($50+$35 är i dyraste laget). Har dock sett att SF-bokhandeln ska få in den. Den har inte dykt upp där ännu men då blir det ju åtminstone ett par hundralappar billigare. Sedan är ju frågan hur många ex de köper in också.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
Kan ni berätta vad det är för något, så att vi som inte vet också blir sugna.

(Jag skulle ju kunna googla, men hur kul är det?)
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Maze of the Blue Medusa är en målning av Zak Smith (känd för rollspelare genom dndwithpornstars och/eller I hit it with my axe) som föreställer knappt 300... saker, vilka var och en omsluts av en sorts ram. Tänk dig en dungeon utan korridorer, där varje "rum" innehåller en liten bild eller ett mönster eller ett grafiskt objekt.

Denna målning har Patrick Stuart tagit och gjort ett äventyr utav, genom att skriva en rumsbeskrivning för varje bild. En av de större bilderna föreställer en kvinna med blått hår i ett blått rum: i det rummet finns alltså den blå medusan. En annan bild föreställer två händer som sitter ihop i handleden: i motsvarande rum finns således en golem som består av två stenhänder (som handen i Addams family ihopsatt med en till). Och så vidare.

Äventyrets bärande idé är att det bor en - eller flera - medusor i en labyrint,
...och eftersom medusor förvandlar saker till sten är labyrinten en väldigt säker förvaringsplats för sånt som man inte vill att nån ska komma i kontakt med och eftersom platsen är säker är den proppfull med konstiga saker och varelser som är gömda, glömda, vansinniga, förvisade, förstenade, förtrollade eller en kombination av dem
...och eftersom labyrinten är full av konstiga saker och varelser är den lite som ett museum eller arkiv över det förbjudna, oönskade eller onödiga
...alltså som en konstutställning fast med monster och skatter istället för kulturpersonligheter och canapéer
...alltså som en spelbar motsvarighet till det sammanhang där den riktiga målningen visades upp

Förutom ett väldigt högtravande koncept innehåller boken några enkla men sällsynta, som till exempel
att områden och dörrar på kartan är färgkodade,
att varje del börjar med en översikt som både sammanfattar alla rum och visar en miniatyrkarta,
att kanten på boksidorna är färgade (som i en guidebok) så man lätt kan bläddra fram till grön avdelning,
att hänvisningar i pdf:en är länkade så att du kan klicka på "rum 215" för att komma till rum 215.

Den är också nominerad till fem eller så ennies.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
Tre solar;n187906 said:
[...] Zak Smith [...]
Det där var all information jag behövde för att bli intresserad.

(Men resten av texten lät också intressant. Jag ska kolla upp det.)
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
kloptok;n187841 said:
Det ser ju otroligt snyggt ut såklart men jag har inte köpt ännu pga USA-frakten ($50+$35 är i dyraste laget). Har dock sett att SF-bokhandeln ska få in den. Den har inte dykt upp där ännu men då blir det ju åtminstone ett par hundralappar billigare. Sedan är ju frågan hur många ex de köper in också.
SF-bokhandeln i Stockholm har några på ingång. Jag förhandsbokade ett ex idag faktiskt.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nu är vi igång! Andra sessionen och spelgruppen har äntrat labyrinten.

Den är magnifik, bättre än tom ASE i megadungeon-genren. Istället för att tyngdpunkten ligger på att noggrant mäta väggar och tak och avstånd och gå runt i korridorer innehåller varje rum någonting intressant att se eller interagera med. Det finns många hemligheter, men de döljs bakom lögner, illusioner och missförstånd mellan olika kulturer och sätt att tänka snarare än dolda dörrar.

Där många dungeons har en naturvetenskaplig logik är den här labyrinten poetisk, och har mer av en Alice i Underlandet-logik. Inte heller är det bara en samling tuffa ideer staplade på varandra, det är stora och små ideer som korspollinerar varandra och som hålls samman med ett antal större teman.

Rent spelmekaniskt har allting någon egenhet och det finns gott om utrymme att använda list för att ta sig an besvär i labyrinten. Den är delvis riktigt farlig men det är aldrig billigt eller kommer från ingenstans.

Det finns många faktioner och mäktiga NPCs med olika agendor som samspelar, men där många andra dungeons har ganska logiska och kalla motiv för sina aktörer är alla här drivna av långt mer mänskliga passioner.

Boken i sig lyckas både vara estetiskt attraktiv men också extremt lättanvänd vid spelbordet. Text, kartor, bilder och nyckelord repeteras ofta och det finns ett personindex och lättfunna sammanfattningar som gör det enkelt att följa under spel (annars ofta otroligt knepigt i öppna mega dungeons annars).

Den är absolut inget för alla, den är otroligt artsy och uppskattar man inte att gräla med en mekanisk påfågel i ett kapprum ska man nog vända sig någon annanstans; men för mig är det här bland det bästa jag sett.
 

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
Jag har funderat på att köra den också. Det jag har reagerat på spontant är den extrema mängden slumpmöten som modulen föreslår. Slumpmötena är bra men det finns bara en tabell för hela modulen och med takten som de skall inträffa så känns det som att det borde bli repetitivt.

Vilken level startar ni med? Jag har funderat på tre men det kanske är en aning lågt.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Vi startade på level 3 vilket jag faktiskt tror är ganska lagom, och jag kommer köra mer på magkänsla för slumpmöten än modulens föreslagna takt. Att de däremot kan bli repetetiva tror jag är en feature, i synnerhet Chameleon Women och Oki som ju representerar faktioner i någon mån och faktiskt blir mer och mer intressanta när man träffat på dem fyra-fem-sex gånger. Åtminstone känner jag igen det från när jag DMade ASE tidigare, att faktionsslumpmöten blev ganska bra ändå eftersom man bygger upp en relation till dem.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,548
Location
Fallen Umber
Det stör mig något oerhört att den har varit slutsåld på postorder i flera veckor medan det finns ex kvar i Göteborgs- och Malmöbutikerna på sfbok. Jag måste ha den här.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Dimfrost;n197182 said:
Det stör mig något oerhört att den har varit slutsåld på postorder i flera veckor medan det finns ex kvar i Göteborgs- och Malmöbutikerna på sfbok. Jag måste ha den här.
Nu är det lite svårare, eftersom jag köpte ett av Göteborgs-exemplaren. Nyah!
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Dimfrost;n197182 said:
Det stör mig något oerhört att den har varit slutsåld på postorder i flera veckor medan det finns ex kvar i Göteborgs- och Malmöbutikerna på sfbok. Jag måste ha den här.
Hoppas den snart går att beställa ja. Eller tas in till Stockholm. Att köpa den är ok, dock inte beställa för 50-55+35 dollar.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,548
Location
Fallen Umber
Krille;n197207 said:
Nu är det lite svårare, eftersom jag köpte ett av Göteborgs-exemplaren. Nyah!
Det är lugnt, jag har ändå inte vägarna förbi varken Göteborg eller Malmö inom den närmaste tiden tyvärr ...
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Slog till idag och köpte Maze. på sf-bok i Stockholm. Sparade några hundralappar där med tanke på frakt. De hade idag fått in ett 10-tal ex, åtminstone fanns så många framme.
 

Twitchy

Veteran
Joined
7 Nov 2015
Messages
72
Jag tyckte den inte var bra.

I ett försök att vara så mystisk och excentrisk som möjligt så tappar den kvalite på rumsbeskrivningar och beskriviningar i ren allmänhet.
Många gånger behöver man läsa om ett stycke flera gånger innan man får grepp på vad som faktiskt skrivits tack vare en förvirrande meningsuppbyggnad och ordval, bland andra problem som boken har.

Tycker inte SLPernas relationer och mål är tydliga heller. T.ex. I rumsbeskrivningen där SLPn håller hus står ofta enbart en mening om individen som inte beskriver den särskilt väl. Sen måste man bläddra till slutet av boken, söka upp SLPn i en lista och sen läsa mer om vad han faktiskt är för nån. Ofta så är den beskrivningen inte heller särskilt tillfredställande.

Nu kanske jag bara är en pleb som inte uppskattar konst. Men i min mening kräver hela boken en omskrivning så att den kan anpassas till en SL innan den är spelbar.

Annars är den en häftig samling med idéer för rum om man vill ha inspiration. Mystisk och excentrisk lyckas den vara åtminstone.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Roligt att man kan ha så olika bild av en produkt. Jag tycker istället den är den mest lättanvända dungeon jag kört. En mening som "agrees and disagrees with everything" blir direkt en minnesvärd npc. Allas ambitioner och relationer är tydligt listade, snabbbeskrivningarna av rummen på varje avsnitts startsida gör att jag snabbt kommer ihåg vad som händer där och inte behöver ta långa läspauser i spel trots att rollpersonerna konstant härjar i de mest oväntade riktningar. Bonus för att slumptabellerna repeteras ofta, den färgkodade kartan och allt annat som också gör boken otroligt spelbar.
 

Twitchy

Veteran
Joined
7 Nov 2015
Messages
72
Det här är ett exempel på de problem jag har.

Det finns en ganska stor/viktig karaktär som heter Torgos Zooth. Hans söner har blivit stulna från honom och han vill ha dom tillbaka. Det är allt som står om det på hans beskrivning, finns ingen hänvisning till vem som har dom. Bläddrar man till längst bak i boken för mer information står samma sak, Torgos Zooths barn är tagna och han vill ha dom tillbaka. Men inte vem som har tagit dom, och ingen hänvisning till vem som tagit dom.

Istället måste man antingen själv komma fram till att slå upp sönernas namn (det är inte på samma sida, sönerna är i rum 164, Zooth är i rum 256), eller som blev fallet för mig, läsa igenom hela boken tills man av en slump kommer fram till beskrivningen av personen som tagit hans söner.

När man sen läser själva beskrivningen av varför han tog sönerna så finns det inget skäl till det, ingen plan eller anledning. Man kan anta några uppenbara skäl men det är då det kommer in grejen att SL behöver skriva om boken så den blir vettig.
Problemet med det är också att den bästa anledningen jag kan tänka mig utan att behöva lägga en massa jobb på det är, "De kan vara händiga att ha som förhandlingsföremål" vilket är lite svagt

Går vi tillbaka till Zooths inlägg finns det mer okopplad information. Där står det att Zooth har skapat ett fängelse för were-titanen Tiktaalik med hjälp av en man som heter Ralph Crawlboys. Det finns hänvisningar till deras två rum, men läser man bakgrunden för de rummen nämns det aldrig någonting att Zooth är den ansvarige för Tiktaaliks fängelse och på Ralphs inlägg nämns ingenting om att han hjälpt skapa ett fängelse för en were-titan.
Så återigen finns information som berör åtminstone 3 olika aktörer men informationen finns enbart på en av deras inlägg.

Det här är bara ett enstaka exempel och det kan vara att det här är ett undantag av en annars sammanhängande bok. Alternativt kan man argumentera att det inte är viktig information eller att den är ändå lätt att få tag på och samla ihop i hjärnan eller i anteckningarna så man faktiskt har koll på det i spel.
Men i min mening är hela boken så här. Saker är utspritt beskrivna och osammanhängande.

Och som sist tycker jag också att saker är dåligt och ganska smaklöst beskrivna. Men det är mest subjektivt och inte värt att ge exempel på.
 
Top