May the fourth be with you

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
En annan fråga. Star Wars-spel finns det ju en uppsjö av. Om ni själva skulle få önska ett Star Wars-Tvspel, vad skulle det gå ut på?
Stort fan av Jedi Knight, särskilt det första! Men att, som du föreslår, få ett imsimmigt spel som flyttar in det i modern tid hade ju varit klart spännande! Tycker ju allmänt att berättelserna i spelen är mer intressanta än de i filmerna, men det är ju en smaksak som allt annat. :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Förutom STAR WARS-dagen är det idag även:
- 45-dagen, d.v.s. vinylskivans dag.
- "Uppskatta lärare"-dagen. Ni som är lärare, har ni fått ett äpple av era elever idag?
- Internationella Whiskey-dagen. Nu vet ni vad ni ska dricka ikväll.

Glöm inte morgondagen heller. För då är det: "Revenge of the Fifth"-day. :)
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Var det nån av er övriga som hade den fantastiska star wars kassetten där man kunde följa med i en bok samtidigt . När du hör pling är det dags att vända blad.Där dom översatt chewbaca till tuggback 🤣🤣
De finns att lyssna på youtube.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,233
Jag firar med att se The Empire Strikes Back, min absoluta favoritfilm (eller brukar ibland fuska och placera hela trilogin ihop, men ja), med kompisar via GroupWatch på Disney+.

Min rangordning på filmerna:
  1. The Empire Strikes Back
  2. Star Wars
  3. Return of the Jedi
  4. The Last Jedi
  5. Rogue One
  6. The Force Awakens
  7. Rise of Skywalker
  8. Revenge of the Sith
  9. Solo: A Star Wars Story
  10. The Phantom Menace
  11. Attack of the Clones
Originaltrilogin är liksom God Tier-nivå, där de är en så viktig enhet att de brukar få dela förstaplatsen som min absoluta favoritfilm. The Last Jedi är inte långt efter och min favoritfilm under hela 2010-talet. Rogue One är också högt upp, en stor favorit och innehåller Jyn Erso, en Star Wars-karaktär jag älskar, inspirerats av och även cosplayat, så det säger en del. Force Awakens var den som återväckte all min kärlek till Star Wars och jag såg den massor på bio. Vissa dissar den för att den är nostalgia deluxe, men för mig är den allt det där äventyrsmysiga jag saknat. Alla dessa är filmer jag gillar helt utan skrupel.

Resten är inte alla helt min smak (Rise hade dock bitar jag gillade, men var rörig). Men då jag inte vill spä på mer toxisk fandom eller shitta på sådant folk gillar inom Star Wars (som en som älskar Last Jedi är jag trött på det) kommer jag diplomatiskt säga att resten "faller mig inte helt i smaken".

På tal om Dark Forces/Jedi Knight rekommenderar jag enormt den här djupdykningen i hela spelserien!
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
534
Location
Mörkmården (småland)
Rangordning är svårt, speciellt som jag efter en extensiv omtitt insåg att jag gillade delar även av Attack of the Clones (Kenobi som rymd-deckare och fallet med den försvunna planeten borde varit en egen film!)

Och de tre översta flyter omkring beroende på dag.
  1. The Empire Strikes Back
  2. The Last Jedi
  3. Rogue One
  4. Star Wars
  5. Return of the Jedi
  6. The Force Awakens
  7. Solo: A Star Wars Story
  8. Caravan of Courage: An Ewok Adventure
  9. The Phantom Menace
  10. Revenge of the Sith
  11. Ewoks: The Battle for Endor
  12. Attack of the Clones
  13. Rise of Skywalker
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag gillar original trilogin men är inte jätteintresserad av att se om den, eller kanske i någon räddad version.
Prequell filmerna har jag inte sett sen de kom.
Den nya omgången förstår jag inte riktigt varför alla är så sura på?
Rouge One och Solo tycktejag var okej som bäst.

The Mandaloiran är nog det bästa som gjorts med Star Wars, men jag tror inte jag vill se mer än en säsong till.

Vad gäller spelen är Jedi Academy, Jedi: Fallen Order och Lego Star Wars II: The Original Trilogy de jag spelat igenom och gillat hela vägen. Många andra har vart rätt bra som tex Old Republic MMO:et och Force Unleached har sina stunder.

Men mest gillar jag den gigantiska FOX logotypen, musiken och att en gul text sakta glider fram i rymden. Känslan av att något magiskt kommer att hända - och i nästan alla filmer är öppningen så storslagen att jag sveps iväg - i alla fall en stund.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Denna radiohistorian från svenska premiären -77 var ju superhärlig, som Sci/Fi-bokhandeln länkade: https://sverigesradio.se/artikel/63...CVFjouCJG6lkHUEQU5vNbKV_DVI8upf0V5dNudE2dfEBY

"Hårdför vilda västern, brutal krigsfilm och monsterfilm" är ju en helt klockren insäljning från radioreportern!

Eller "förstörelsemani" som en av killarna på svenska premiären säger.

Men kommentaren "det var lite för mycket krig", när han gått och sett en film med titeln Stjärnornas krig. Kul!
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Var det nån av er övriga som hade den fantastiska star wars kassetten där man kunde följa med i en bok samtidigt . När du hör pling är det dags att vända blad.Där dom översatt chewbaca till tuggback 🤣🤣
Det var mitt första möte med Star Wars. Hade med mig den kassetten på en skolresa, då en kamrat i en parallellklass sa "jag har den där på video, du kan få låna den". Wow.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Min rangordning
Rang 1-5 har jag sett fler än en gång, Episod IV & V fler än tio gånger,

1 Episode V The Empire Strikes Back
2 Rogue One (Star Wars för vuxna, den film som berörde mitt medelålders hjärta mest: Jedha goes Kabul.)
3 Episode VI Return Of The Jedi (ökenhalvan)
4 Episode IV Star Wars A New Hope
5 Episode VII The Force Awakens

6 Solo
7 Episode IX The Rise Of Skywalker
8 Episode VIII The Last Jedi
9 Episode VI Return Of The Jedi (teddybjörnshalvan)
10 Episode III Revenge Of The Sith
11 Episode I The Phantom Menace
12 Episode II Attack Of The Clones
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Top