Nekromanti Maximera röstandet

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Japp, nu kommer jag och har åsikter igen.

Dogmautmaningen har ju krymt lite sen de första åren, men det är väl bara naturligt för jippon. (Se forumsvalen till exempel, eller Basenanjis samberättartråd som kom just efter "Låt oss skapa en värld"-tråden. Och sedan kom förstås den hälften så stora Faëpolis-tråden.) Dogmautmaningen tror jag däremot har tillräckligt substans under ytan för att klara sig genom åren.

Nu tänkte jag ta upp idéer för att hålla antalet röstande uppe.

1. Mer tid. Förutom Han så har jag hört Dimfrost och Rising klaga på att de inte haft tid att läsa alla bidrag. Tre personer är väl en del när man har typ femton pers som röstar, och jag är säker på att fler skulle kommentera på det om man utförde en mer systematisk undersökning.

2. Mer publicitet. Flytten till indieforumen gör kanske sitt, jag föreslår att förkunnande och röstning finns med på rollspel.nu:s framsida, det är fler sm kollar framsidan än forumen.

3. Mer utspritt. Det är bara kul att skriva dogmaspel till utmaningen, kolla bara hur tomt forumet är resten av tiden. :gremtongue: Så frågan är.. Kan man dela upp Dogmautmaningen? Ha två per år? (Det skulle förstås innebära mer jobb för Trobie, det är jag medveten om, så låt oss anta att röstningen sker automatiskt, och något miffo tar hand om den extra utmaningen.)

Skulle det funka som jag hoppas så skulle det bli mindre spel på en och samma gång, och lättare att komma för sig att läsa och rösta på dom. Som sagt så tror jag på Dogmautmaningens hållbarhet, men risken är ju att den skulle knäckas av två utmaningar per år och kännas mindre viktig.. Nästa år kanske det inte är så många bidrag som lämnas in ändå?

Ett alternativ skulle vara semifinaler två gånger om året, med final en gång om året: Bara de fyra toppspelen i varje kategori eller så får gå vidare till den riktiga finalen. Det kanske skulle kunna vara en fungerande kompromiss?


Puss å kram
-Arvidos
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"2. Mer publicitet. Flytten till indieforumen gör kanske sitt, jag föreslår att förkunnande och röstning finns med på rollspel.nu:s framsida, det är fler sm kollar framsidan än forumen."

Förslag: Skippa indieforumen. Antingen det eller flytta upp dogma till de officiella. Enda anledningen att jag såg att det var en dogmautmaning var för att jag kollar "senaste 24 timmarna"-funktionen och det är det bara Rising och jag som gör.
Vad jag vill ha sagt är: Folk ser inte Dogmautmaningen. Du måste först in till forumen, sen klicka fram indieforumen och sen klicka Dogma. Heck no!
Ett klick ska det vara! Simpelt! Precis som Troberg!


Storuggla, rädisor i gröt = dvärgar i Lerum
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
1. Mer tid.
Ja, absolut! Årets främsta tema måste anses vara turbo för allt gick så djävla fort. Jag hann inte rösta eller ens recensera bidragen (jag hann faktiskt inte ens läsa alla bidragen innan röstningstiden var över) och jag hade ju självklart röstat om jag bara hade fått mer tid.

Det är en sak att jag inte hinner göra färdigt spelen i tid (det säger ju mer om mig än om dogmat) men turneringen i stort måste förlora mer på att folk inte hinner sätta sig in i spelen.

Kan man dela upp Dogmautmaningen? Ha två per år?
Jag tror inte det är en bra lösning, då minskar hypen och intresset avsevärt (att ha forumsriksdag varje år är exempelvis inte så kul). Jag gillar dogmatävlingarna mer; att utmana andra forumiter om att göra spel mellan de stora dogmatävlingarna.

Men liksom, det är tredje året. Att andra året skulle bli en explosion; det förstod vi alla, man kan inte bli besviken för att intresset stillat sig sedan dess. Jag tycker ändå att årets turnering har varit en succé i fråga om spelens kvalitet. Det är det viktigaste. Så länge det görs bra dogmaspel så är tävlingen viktig och nyttig.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,557
Location
Helsingborg
"1. Mer tid. Förutom Han så har jag hört Dimfrost och Rising klaga på att de inte haft tid att läsa alla bidrag."
Jag hatar att säga "I told you so", men men... Jag trodde faktiskt jag skulle hinna, trots att jag skrev recensioner.. Jag hade läst <sup>2</sup>/<sub>3</sub>:edelar redan och hade bara 7 bidrag kvar men det körde ihop sig för mig under röstningsveckan så jag hade varken tid eller ork att sätta mig och läsa.. En vecka?! Vad tusan.. Det är ju jättelite tid.. Allt möjligt kan hända under en vecka och missar man den veckan så skiter sig röstningen..

"2. Mer publicitet. Flytten till indieforumen gör kanske sitt,"
Troberg gjorde reklam på makarforumet.. Förvisso utan länk, utan bara med en hänvisning till en avdelning jag inte är helt 100 på att folk verkligen besöker.. Jag tror dock inte det gav så himla mycket.. Jag tycker Indieforumen borde finnas som ett forum under kategorin "Övriga rollspelsforum".. Typ se ut såhär...

<table style="border: solid 1px;"><tr><td valign="top">
</td><td>Independentrollspel
Ett forum tillägnat independentrollspel där amatörmakare har fått egna forum till sina egna projekt. Där finns bland annat dogmautmaningen.
<span class="small">Moderatorer: Gardener </span></td><td width="7%">339</td><td width="7%">2707</td><td width="15%" nowrap="nowrap">2005-03-08 13:32
av Rising</td></tr></table>
...och ge en länk till indierollspelsforumen.. Jag håller med Storuggla om att det är för många klick.. Jag kan förstå att det är enkelt för oss forumsrävar att hitta men vi är ju vana att navigera på forumssidorna.. Jag själv hatar när jag behöver klicka flera gånger när jag surfar på halvokända forum/hemsidor, för att komma dit jag vill komma..

"3. Mer utspritt."
Jag skulle vilja ha någon sorts halvtidssnack någon månad innan dogma där alla presenterar de idéer som man har.. Det skulle kunna bidra till lite fler samarbetsdogman, istället för att alla kör sitt eget race som vanligt..

Jag hade tänkt att föreslå en halvtidsröstning också under själva dogmautmaningen.. Alltså att alla röstar på de tidigare bidragen som lämnas in under de två första veckorna.. Fast det förslaget är så ogenomtänkt att jag inte kommer att ge det en seriös tanke..

/Han som även tycker att "Forumlista"-länken gott kan försvinna
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
1. Mer tid.

Håller med fullständigt!
I år hade jag själv två kurser som kolliderade, med prov och hela faderullan, så det hanns inte med att varken göras något eller ens hinna läsa alla bidragen. :gremfrown:
Så om man kunde utöka tiden lite tror jag att det skulle få enbart positiva konsekvenser. Kanske kunde man ha en "förvarning" innan? En "Hej hopp evryhopa nu är det bara en månad kvar till Dogmautmaning Anno XXXX! Gnugga hjärncellerna och slipa kritik-knivarna..."-tråd?

2. Mer publicitet.

Ja. Varför inte slänga upp en jätteblaffig nyhet på första-sidan? (I stil med "Hoppsansa nu är det dogmautmaning igen") Med direktlänk till Dogma-forumet då förstås.


Lilla Ego - Sjuttielva idéer instängda i 24-timmarsdygn
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
1. Mer tid. Förutom Han så har jag hört Dimfrost och Rising klaga på att de inte haft tid att läsa alla bidrag. Tre personer är väl en del när man har typ femton pers som röstar, och jag är säker på att fler skulle kommentera på det om man utförde en mer systematisk undersökning.
Kanske, men jag tror också att en del skulle falla bort för att de kan vänta ett tag, sedan kan de tappa intresset innan de kommer sig för att rösta. Själv fungerar jag så, antingen gör jag något på stubben eller så blir det översnöat av nya intressanta projekt.

2. Mer publicitet. Flytten till indieforumen gör kanske sitt, jag föreslår att förkunnande och röstning finns med på rollspel.nu:s framsida, det är fler sm kollar framsidan än forumen.
Kanske det. Själv går jag aldrig in via framsidan, så jag vet inte.

3. Mer utspritt. Det är bara kul att skriva dogmaspel till utmaningen, kolla bara hur tomt forumet är resten av tiden. Så frågan är.. Kan man dela upp Dogmautmaningen? Ha två per år? (Det skulle förstås innebära mer jobb för Trobie, det är jag medveten om, så låt oss anta att röstningen sker automatiskt, och något miffo tar hand om den extra utmaningen.)
Inte en chans, det är på tok för mycket jobb.

Jag tror mer på konceptet med dogmasupplementsutmaningen, då får de olika utmaningarna olika karaktär och kan därför dra intresse utan att späda ut det.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Så om man kunde utöka tiden lite tror jag att det skulle få enbart positiva konsekvenser.
Problemet är att det tar för mycket tid för mig, jag har inte tid eller ork att sträcka ut tiden för utmaningen lite längre. Jag tror dessutom att det skulle göra att folk skjuter upp sitt skrivande, vilket för att utmaningen tappar fokus och momentum.

Kanske kunde man ha en "förvarning" innan? En "Hej hopp evryhopa nu är det bara en månad kvar till Dogmautmaning Anno XXXX! Gnugga hjärncellerna och slipa kritik-knivarna..."-tråd?
I slutet av förra året postades en påminnelse på wrnu-forumet, några veckor innan utmaningen postades på dogmaforumet (och på rollspelsmakarforumet om jag minns rätt).

För säkerhets skull förvarnar jag därför nu: Trobergs Dogmautmaning 2006 kommer att ske under februari 2006.

Ja. Varför inte slänga upp en jätteblaffig nyhet på första-sidan? (I stil med "Hoppsansa nu är det dogmautmaning igen") Med direktlänk till Dogma-forumet då förstås.
En artikel fanns, dock inte jättebläffig. Det är inte mycket jag kan göra åt det, jag har ingen kontroll över bläffigheten.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Jag skulle vilja ha någon sorts halvtidssnack någon månad innan dogma där alla presenterar de idéer som man har.. Det skulle kunna bidra till lite fler samarbetsdogman, istället för att alla kör sitt eget race som vanligt..
Vad sägs om en uppsamlingstråd varje månad där folk kan presentera sina projekt?

Jag hade tänkt att föreslå en halvtidsröstning också under själva dogmautmaningen.. Alltså att alla röstar på de tidigare bidragen som lämnas in under de två första veckorna.. Fast det förslaget är så ogenomtänkt att jag inte kommer att ge det en seriös tanke..
Ett alternativ att underlätta röstningen är att inte rösta på vissa bidrag utan istället ge varje bidrag ett betyg. Det kan man göra efter hand som de dyker upp och på så sätt sprida ut arbetet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Ja, absolut! Årets främsta tema måste anses vara turbo för allt gick så djävla fort.
Tiden var faktiskt densamma som tidigare år.

Men liksom, det är tredje året. Att andra året skulle bli en explosion; det förstod vi alla, man kan inte bli besviken för att intresset stillat sig sedan dess.
Jag tror egentligen inte att det stillat sig, det ligger på ungefär samma nivå som första utmaningen. Om man räknar in att tex Rising och Jade (som båda fick förhinder) tillsamans lämnade in 6 bidrag förra året så är det inte så stor skillnad.

Jag tycker ändå att årets turnering har varit en succé i fråga om spelens kvalitet. Det är det viktigaste. Så länge det görs bra dogmaspel så är tävlingen viktig och nyttig.
Ja, instämmer helt. Jag tror att trenden i år var kvalitet och jag tror att det har lagts ner mer jobb på årets spel än vad som lagts ner på förra årets bidrag (inte för att de var dåliga, men ändå).

Jag tror att det bästa är om folk presenterar sina spel löpande under året, presenterar konceptideer (även om man inte avser att utveckla dem själv) och allmänt trimmar upp en vänskaplig tävlingsstämning. Det är dock inte något jag kan göra på egen hand, så ni som gör dogmaspel, hjälp till.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Simpelt! Precis som Troberg!
Jag är inte simpel, jag är enkelspårig. Det är en subtil skillnad.

Förslag: Skippa indieforumen. Antingen det eller flytta upp dogma till de officiella. Enda anledningen att jag såg att det var en dogmautmaning var för att jag kollar "senaste 24 timmarna"-funktionen och det är det bara Rising och jag som gör.
Vad jag vill ha sagt är: Folk ser inte Dogmautmaningen. Du måste först in till forumen, sen klicka fram indieforumen och sen klicka Dogma. Heck no!
Skulle man kunna gör något i stil med julpyntningen av siten, fast i mindra skala? Typ lägga in ett litet "Dogma in progress" i loggan eller lägga in en Trobergstatyett någonstans där det finns lite plats över?

Ett alternativ är ju att jag pillar ihop en liten bot som skickar PM till alla användare, men då riskerar jag ju att få 4000 svar som vart och ett leder till en liten brevväxling...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,557
Location
Helsingborg
"Vad sägs om en uppsamlingstråd varje månad där folk kan presentera sina projekt?"
Känns som för ofta, för då uteblir den här massiva hysterin som brukar förekomma bland dogmakreatörer och medverkanantalet blir rätt tamt.. Det är nog bättre att samla allt på ett ställe.. Annars kan man lika gärna presentera sina bidrag i smygpremiärer som gjorts tidigare i år..

/Han som får se om han drar igång någon tråd i november någon gång (om han kommer ihåg)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Kanske, men jag tror också att en del skulle falla bort för att de kan vänta ett tag, sedan kan de tappa intresset innan de kommer sig för att rösta.
Vad sägs om att en admin fixar en poll? Röstarna borde ju veta bäst själva.

Kanske det. Själv går jag aldrig in via framsidan, så jag vet inte.
Det är vad jag hört från Gard iaf, och en stor artikel (Helst två! En för annalkande inlämning och en för röstning) på framsidan skulle ju inte skada iaf, så länge trådarna finns kvar på Dogmaforumet. Eller Rollspelsmakarforumet.

Bara för att jag är så snäll, längst ner är en PM-fri lösning som låter forumiterna följa resultatet i realtid. Det kan till och med jag betala ensam om det avlastar dig och får fart på röstandet. Andra alternativ borde inte vara så knepigt att hitta.

Inte en chans, det är på tok för mycket jobb.
Skulle det inte innebära mindre jobb för dig att dela upp utmaningen i två där en annan person tar hand om den ena?
I vilket fall som helst så övertygade Rising mig ändå att det inte är rätt väg att gå.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Vad sägs om att en admin fixar en poll? Röstarna borde ju veta bäst själva.
Men då får vi bara en röäst per kategori, som vi hade första gången. Det gav inte alls samma trevliga fördelning på rösterna.

Bara för att jag är så snäll, längst ner är en PM-fri lösning som låter forumiterna följa resultatet i realtid. Det kan till och med jag betala ensam om det avlastar dig och får fart på röstandet. Andra alternativ borde inte vara så knepigt att hitta.
Jo, jag har några alternativ, men jag tycker det är roligare att slänga ihop något själv.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Maximera röstandet [högtravande vision]

"Skulle man kunna gör något i stil med julpyntningen av siten, fast i mindra skala? Typ lägga in ett litet "Dogma in progress" i loggan eller lägga in en Trobergstatyett någonstans där det finns lite plats över?"

Nu är inte jag programmerare eller datorkunnig så jag kommer svara "Ja" trots att jag inte har en aning om hur mycket arbete det skulle innebära. :gremsmile:
Jag tror att det skulle dra mer röstande, mer bidrag och mer läsningar. Allt som gagnar utmaningen.

"Ett alternativ är ju att jag pillar ihop en liten bot som skickar PM till alla användare, men då riskerar jag ju att få 4000 svar som vart och ett leder till en liten brevväxling..."

Öh, ja, förvisso, men nu har jag missbrukat kommatecken nog för denna mening så jag kommer köra utan; Ett PM ger inga nya användare. De existerande användarna blir varse men det kommer inga nya: inga anonyma reggar sig. Därför vill jag ha en stor megablaffa på framsidan och Dogmaforumet väl synligt så fort man klickar på "Webforum" – för att kanske få in nya konstruktörer eller bara så att folk som aldrig haft en tanke på att spela något annat än Drakar och Eoner d20 kan få en inspirationskick. Eller kanske se utmaningen och tänka "wow – jag kan också göra spel!".
Jag tycker nästan att det är något som måste göras för hobbyns framtid, men jag kan inte göra ett jota själv. Jag kan inte programmera. :gremsmile:


Storuggla, melodrama meloner i pyjamas
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Men då får vi bara en röäst per kategori, som vi hade första gången. Det gav inte alls samma trevliga fördelning på rösterna.
Jag menade en poll för att ta reda på vad som funkar bäst, en eller två veckor.

Jo, jag har några alternativ, men jag tycker det är roligare att slänga ihop något själv.
Toppen! Jag bara utgick från att det sparade arbete, och du skulle ha gjort en sån funktion själv redan nu, om det inte fanns några hinder för det.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Maximera röstandet [högtravande vision]

Jag är med Storuggla här: Redaktionens vision är att aktivera användare och framsidan, och Dogmautmaningen är den enskilda sak som aktiverar användarna mest på den här webplatsen, tillsammans med julkalendern antar jag. Ta till vara på det, och satsa järnet på den, redaktionen! :gremsmile:
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
I slutet av förra året postades en påminnelse på wrnu-forumet, några veckor innan utmaningen postades på dogmaforumet (och på rollspelsmakarforumet om jag minns rätt).

Oops, my bad. :gremshocked:
Aja, då var det bara jag som försökte intala mig själv att det kom plötsligt då.. Visste väl att den ursäkten var för bra för att vara sann....

Men kanske kunde man fixa en sån där flashig count-down-mojäng som finns på vissa ställen? En sån där
"Nu är det X dagar, Y timmar och Å minuter kvar till Trobergs dogmautmaning".
Vet inte hur det genomförs, men kanske finns någon mer tekniskt kunnig här som vet hur det fungerar??

För säkerhets skull förvarnar jag därför nu: Trobergs Dogmautmaning 2006 kommer att ske under februari 2006.

Bra! Noterat...
Det är vid såna här tillfällen man behöver kalendrar... Får köra på post-it-lapapr istället. :gremtongue:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
I stort sett menlöst inlägg

1. Mer tid.

Det här är väl det stora problemet. Man kan ju hävda att man kan läsa bidrag när de kommer in istället för att vänta tills alla är inkomna för att spara tid, men jag vill läsa alla i en följd så att jag inte hinner byta åsikt om vad som är bra mellan. :gremgrin: Sedan kommer bidragen tätt som packade (inte fulla, bara packade) sillar i slutet så... Den här gången fixade jag röstandet med 1 eller 2 dagars marginal och då var jag helt ledig hela röstningsveckan. Att sitta och läsa rollspel är inget jag vill lägga för mycket tid på alltså, så om jag ska igenom en bunt så krävs det en massa tid. Förra året var jag inte ledig alls och gav upp efter typ 6/7 bidrag...

2. Mer publicitet.

Om man var med från start och vet om dogma-konceptet så funkar det säkert som det är, men man lär inte dra in så mycket nytt folk... Eller äh, klart det behövs mer publicitet, fast exakt vad som ska till får nån annan komma på.

3. Mer utspritt.

Nja, tycker inte det ska vara för ofta. En tävling per år räcker gott, sen får man ta att forumet är dött som en lågstadielärarinna i stasis. För Krille och liknande galningar som gör 4 feta dogmarollspel på en kvart kanske det hade varit en poäng men jag tror att det skulle bli för tjatigt med för mycket tävlande...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: I stort sett menlöst inlägg

Nja, tycker inte det ska vara för ofta. En tävling per år räcker gott, sen får man ta att forumet är dött som en lågstadielärarinna i stasis. För Krille och liknande galningar som gör 4 feta dogmarollspel på en kvart kanske det hade varit en poäng men jag tror att det skulle bli för tjatigt med för mycket tävlande...
Skulle man inte kunna hålla aktiviteten puttrande med hjälp av teman (som jag diskuterat tidigare)? Ett tema i månaden (eller varannan månad). Det ger folk något att inspireras av och samlas runt och gör att det kommer att droppa in spel löpande under året. Man kanske till och med kan sätta sista inämningsdag för temaspelen en månad eller två efter att temat presenterats.

Vad sägs?
 
Top