Max nivå på färdigheter?

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Det beror såklart helt på hur systemet fungerar. Men jag antar att diskussionen nånstans förutsätter ett slå under-system a la DoD? Jag har egentligen inga starka åsikter, men det stör mig nog lite när FV uttrycks i procent (som annars är rätt elegant) och har värden över 100. Jag köper alla argument för, men samtidigt är tex att kunna öka FV i oändlighet eller att dela upp FV i flera handlingar inget jag gillar att ha i spel så jag tycker nog mest att det är lite onödigt. Men ingen dealbreaker.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
I DoD84 står det så här: Undrar hur de tänkte där? I EDD var det inte längre så, där kunde man få hur högt FV som helst.
Jag kan inte svara för hur man tänkte i DoD84, eftersom den skrevs före min tid hos Äspel. Men när det gäller EDD ville jag ta efter Runequest, där äventyrare kan ha >100% i sina färdigheter.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Men jag tror man isf måste gå längre än de flesta exempel jag sett för att integrera fv på 100+ i mekaniken. Kanske något i stil med HeroQuests Mastery Levels
Förklara hur dessa fungerar, please.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Mastery Levels är typ en effekt. Om man slår lyckat får man +1M och fummel -1M.

För var 20:e värde (BRP, 1T20) får man automatiskt +1M.

Detta jämför man sedan mot motståndet, som alltid slår. Flest M vinner; skulle det bli lika är det tärningsslaget som avgör.

Det arbetas nu med en nyversion: QuestWorld
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Förklara hur dessa fungerar, please.
Ett exempel är hur man kan hantera det i Myhtras.
En Legendarisk svärdsman som har 120% på sin vapenstil möter en kapabel motståndare som har70% (vilket motsvarar en veteran)
situation där det är motstående slag, som strid) så drar man helt enkelt av de överskjutande 20%.
Dvs resultatmotsvarar 100 och 50%

/C
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Förklara hur dessa fungerar, please.
Jag dristar mig att skriva en ordrikare förklaring för jag blev mest förvirrad av Rickards. 😅

I HeroQuest/QuestWorlds (som använder t20) går man inte från 20 till 21 i en förmåga, utan från 20 till 1M. Skulle man komma upp i 20M och öka med ett poäng till så kommer man till 1M2 (två masteries alltså).

En del föredrar att föklara hur det funkar genom att säga "Slå tärningen och jämför med din siffra". Om man slår under är det lyckat, om man slår en etta är det crit, slår man över är det misslyckat, slår man 20 är det ett crit fail. Ett mastery knuffar sen upp din nivå. Om du har 4M och rullar 5 så är det misslyckat, som knuffas upp till lyckat. Om du hade slagit 3 så hade det varit lyckat som knuffas upp till crit. Hade du rullat 1 hade det varit crit redan, då hade ditt mastery istället knuffat ner motståndet ett hack, för alla slag i HeroQuest/QuestWorlds är motsatta slag - klippor vill inte bli klättrade på.

Om båda sidor har masteries så tar de ut varandra. 3M och 12M löser man på samma sätt som 3 mot 12. Om det istället är 3M2 mot 12M så får första sidan ett mastery mer, så det blir 3M mot 12. Om den med 3M slår crit fail eller misslyckat (knuffat upp till misslyckat eller lyckat) medan den med 12 slår crit, så vinner den senare.

Första raden i Rickards förklaring handlar väl om augments, att modifiera egenskapen man ska slå för med hjälpa av en annan (Athelstan ska Slåss med svärd mod normander och han har ju Hatar normander 13, så han kan använda den för en bonus). Det är inte direkt kopplat till systemet med masteries, men det stämmer att man kan få +/-1 mastery om man kör med att rulla för bonusen (mer typiskt skulle det ge +/- 3/6/9 typ. En alternativ regel som finns är att helt enkelt ge en fast bonus på värdet/5 avrundat neråt (Athelstan får bara +2 för han hatar inte så värst hårt, han skulle ha modifierat med Älskar mat 5M istället och fått +5 för att han verkligen ville bli klar med fajten och få gå till bords).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Första raden i Rickards förklaring handlar väl om augments,
Nä, första raden handlar om det du försökte förklara, bara sett från ett enklare perspektiv. Det är galet i hur det förklaras i HeroQuest, med olika skalor (lyckat och Masteries som "puttar") som egentligen kan slås samman (jämför Masteries).

Liksom, som du förklarade det så var det slag + Masteries - Masteries, men som jag förklarade det var det Masteries + slag. Ingen skillnad.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Liksom, som du förklarade det så var det slag + Masteries, men som jag förklarade det var det Masteries + slag. Ingen skillnad.
OK, nu förstår jag bättre hur du tänker. Men du har ändå fel när du säger att flest masteries alltid vinner.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
OK, nu förstår jag bättre hur du tänker. Men du har ändå fel när du säger att flest masteries alltid vinner.
OK, visa då med ett exempel hur jag har fel när jag säger att den som har flest masteries (från färdighet och slag) är den som vinner.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Jag tycker att Rickards och Debbies förklaringar verkar säga exakt samma sak, fast Rickard säger det på färre ord. Debbies (som väl är lika med spelets) förklaring är nog lättare om man är van vid BRP, dock.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
OK, visa då med ett exempel hur jag har fel när jag säger att den som har flest masteries (från färdighet och slag) är den som vinner.
Enkelt. Någon med 15 mot någon med 5M. Den första slår 10, vilket är ett lyck. Den andra slår 12, vilket är ett misslyck men bumpas upp till ett lyck på grund av M. Men 10 slår fortfarande 12. Ergo, den som inte har ett mastery kan ändå vinna.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Jag tycker att Rickards och Debbies förklaringar verkar säga exakt samma sak, fast Rickard säger det på färre ord. Debbies (som väl är lika med spelets) förklaring är nog lättare om man är van vid BRP, dock.
Jo, precis så. Det är inte inom spelets språk att säga att man får ett mastery av att critta, så det blir lite baklås i huvudet först.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Enkelt. Någon med 15 mot någon med 5M. Den första slår 10, vilket är ett lyck. Den andra slår 12, vilket är ett misslyck men bumpas upp till ett lyck på grund av M. Men 10 slår fortfarande 12. Ergo, den som inte har ett mastery kan ändå vinna.
Du har misstolkat Rickards förklaring. Lyckat ger ju +1M, sade han, så i ditt exempel har båda 1M, och tärningsslaget avgör.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Enkelt. Någon med 15 mot någon med 5M. Den första slår 10, vilket är ett lyck. Den andra slår 12, vilket är ett misslyck men bumpas upp till ett lyck på grund av M. Men 10 slår fortfarande 12. Ergo, den som inte har ett mastery kan ändå vinna.
5M får fem "bumps". En per mastery level.

Person med värde 15 fick 1M (från det lyckade slaget på 10)

Person med värde 5M fick 5M (från sin färdighet)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Du har misstolkat Rickards förklaring. Lyckat ger ju +1M, sade han, så i ditt exempel har båda 1M, och tärningsslaget avgör.
Aha, jag förstod inte vad det betydde först eftersom det är ett helt eget hittepå-språkbruk som inte har stöd i reglerna. Vilket är ett märkligt sätt att förklara reglerna. Men fine, med din ytterligare förklaring så blir det ekvivalent. Fortfarande krångligare att förstå än vad reglerna faktiskt säger, men YMMV.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
5M får fem "bumps". En per mastery level.
Nu försvårar du det igen genom att hitta på en helt egen notation.

För de som inte läst HQ: notationen där är att 5M betyder "5 och en mastery" Vill man skriva "5 och fem masteries" blir det 5M5.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Nu försvårar du det igen genom att hitta på en helt egen notation.

För de som inte läst HQ: notationen där är att 5M betyder "5 och en mastery" Vill man skriva "5 och fem masteries" blir det 5M5.
Jaha, jag missförstod terminologin.

Ja, båda fick 1M i så fall, helt enligt min förklaring. Vid samma M (effekt) så jämför man tärningsslaget.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Förklara hur dessa fungerar, please.

För att relatera med EDD, om jag har 28 och slår 5, så är det perfekt träff (som det funkar i Pendragon). Slår jag 14 har jag bara lyckats. Om jag har 47 och slår 4, har jag fått en "superperfekt" (och 8-19 är perfekt). Har bägge över 20 stryker man 20 innan man slår.

Det är ursprungligen ett system för maximal skalbarhet, så att en bonde (med kanske Spjut 13) kan agera i samma system som Harrek the Berserker (Gudalika Björnklor 90, vilket representeras som 10W4 där varje W är en bump). Utan skuggan av en chans, förstås.
 
Top