Nekromanti Mau-Feng

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Som tidigare nämnts av Craygh på detta forum har vår rollspelsgrupp knåpat ihop ett eget rike som ligger söder om Stormarnas Hav.

<font size=+1>Mau-Feng</font>
Statsskick: Teokratiskt kejsardöme med klaner (Överst i hierarkin står alltså kejsaren som dyrkas som inkarnaten av den stora drakguden Mau. Under honom står nio stycken klaner som fungerar som adeln.)
Statsöverhuvud: Kejsar Feng (Riket döps om vid varje kejsarbyte, skulle den nya kejsaren vid födseln döpas till Shing skulle följaktligen riket heta Mau-Shing.)
Invånarantal: 4,200,000 invånare varav cirka 210,000 är klanmedlemmar av olika rang
Rättsväsende: Klanerna dömer över sina understående efter en lagbok, även om kejsaren har rätt upphäva och ändra domar efter behag. Dessutom rådfrågas ofta klanen Meiji då dessa är mycket bevandrade i lagbokens mer svårtolkade delar.
Areal: 590,000 km<sup>2</sup>
Befolkningstäthet: 7.1 invånare per km<sup>2</sup>
Befolkning: Maurer (100%)
Språk: Mauriska
Huvudstad: Shin tò Mau, 200,000 invånare
Huvudnäring: Fiske, Jordbruk, Boskapsskötsel
Handelsvägar: All handel bedrivs inom riket. Längs kusten och floderna.
Militära Resurser: Klanernas egna styrkor bestående av cirka 60,000 magiker, 100,000 klankrigare och 50,000 krigarmagiker. Notera att alla stridigheter sker inom riket mellan klanerna eller mot enstaka rövarband och uppstudsiga utrbrytarklanmedlemmar.
Religion: Dyrkan av Mau och kejsaren som dennes inkarnat (98%) (I de centrala delarna följer så gott som samtliga denna religion, avvikelser återfinns istället i riket utkanter)
Myntfot: Shel

postar resten (dvs detaljer och like info om vad vi spånat xD) senare för nu blev jag jämarns trött
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det här är typiskt sådant som borde läggas upp på wikin.

Sedan har jag ett par rena intressefrågor gällande riket...

Vad fyller riket för funktion i era äventyr/kampanjer samt i ert Mundana?

Fyller riket (för mig) någon nisch som inte redan fylls eller lätt kan fyllas av Menon-Aun (eller en lätt modifierad version av detta)?

Hur bildades riket (eller vilka sägner finns gällande detta)? Vilken annan folkgrupp står maurerna närmast?

Känner något annat folk på Mundana till riket?

Vilka andra religioner finns i riket? (de tycks ju till 100 % isolerade från omvärlden, så det känns ju inte som att jargiska missionärer lyckats hitta dit än...)

Hur många silver motsvarar en shel? (så man kan transkribera matpriser och sånt till riket)

En del av det här kanske täcks av det du tänkte lägga in sedan, och i så fall väntar jag på det :gremwink:

Det är förresten en ganska intressant fördelning att armén består till större del av magikunniga än krigare... jag gissar på att ni har en något större magikertäthet än "vanligt" i ert Mundana, har jag rätt? :gremwink:
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Re: Mau-Feng *spoiler*

Som sagt så kommer mer sen, blev väldans trött och orkade inte fylla i resten och nu spelar vi så jag har inte tid att fylla i nu, men det kommer så småningom (eftersom jag inte tänkte på att man kunde spara det jag skrivit i anteckningar så var det enda sättet jag hade att undvika att behöva skriva om det jag skrivit att posta det okomplett).

Kort dock:
-Våra rollpersoner kommer från riket.<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">oroligheter i riket är sammankopplade med Gemfeuskulten i Damarien (En Dolk i Natten, Jakten på det oheliga & Den fördömdes hjärta).</font></td></tr></table> Anledningen att vi kom upp med riket är nog helt enkelt att det inte fanns något som motsvarade det och vi gillade idén.
-Det liknar nog i mångt och mycket Menon-Aun (i alla fall vid en första anblick) men framför allt en del kultur och syn på magi är annorlunda. Såsom jag ser det är Menon-Aun inte alls särskilt likt sydost-asien i diverse populärkultur (vilket är vad detta land är inspirerat av).
-Maurerna liknar i mycket Vanarer men är kortare och har drag som påminner om kinesernas men mindre avvikande. De dyrkar som sagt en drake och legenden säger något i stil med (är ännu inte helt utvecklat) att landet är draken, hur draken gav sin kropp till det Mauriska folket för att leva på och i stället inkarnerar sig i Kejsaren. <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Som reflektion över vad som står i Legender och Hemligheter så kom de kanske ursprungligen Chorint Mundana men leddes under det sista mörkret (även om jag kör lite annorlunda gällande det här med mörkret) av en av drakarna bort över havet, som ett annat försök att rädda civilisationen.</font></td></tr></table> Maurernas legender talar om en tid då inget land fanns och evig natt varade, men hur Den Store Draken Mau skänkte sin kropp till Maurerna för att leva på och inkarnerar sig i Kejsaren för att leda sitt folk.
-En grupp Bazirktiraker råkade upptäcka riket en gång, men de är väldigt skyddade från "intrång" iom den ogästvänliga kusten (som ställer till problem för större havsgående skepp) och dessutom: varför skulle någon landstiga mitt i ingenstans (bortsett från Cirefalierna och Sabrierna, men dessa har helt enkelt inte hittat dit).
-Det finns egentligen inga övriga religioner, de som inte är religiösa är helt enkelt tvivlare.<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Faktum är att det finns en tionde klan som behärskar Nekrotropi (mer om klanerna och aspekter kommer senare). Dessa blev tidigt utkastade av övriga klaner men de har lyckats överleva och har en del anhänhare i rikets utkanter. Dessutom ryktas det om en elfte klan, men huruvida detta stämmer är ännu inte fastställt, ej heller vad de skulle fylla för funktion men klart är att de i så fall ligger i fejd med rikets regim tillsammans med den tionde klanen samt tre klaner som vänt sig mot regimen under de sista åren (detta har att göra med övriga problem i riket).</font></td></tr></table>
-En shel motsvarar (för enkelhetens skulle en silver) dessutom finns det ett guldmynt av värde 20 silver.
-Japp som sagt kommer mer.
-Angående dessa ses magin som en kraft som ärvs ner bland klanerna, och varje klan behärskar två aspekter (mer om detta kommer). Det ses alltså som någon form av blodskraft och lärs ut till de klanmedlemmar som väljer den vägen (en del fokuserar helt på att slåss). Sist: Nepp, generellt sett tror jag att vi har en rätt låg koncentration av magiker i Mundana (om man bortser från rollpersonerna xD).
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Re: Mau-Feng (continuing)

Myntfot: 1 Laix = 20 Shel (1 Shel har samma värde som en Jargisk denar)

Klanerna

Under Kejsaren står nio stycken klaner. Vardera av klanernas blod anses ingjutet med en aspekt av den Store Maus kraft, och religionen lär ut att man ska hedra dessa aspekter. Detta har lett till den höga status som klanerna har, då det egentligen bara är Kejsaren som står över dom. Genom åren har konflikter mellan klanerna växt fram och försvunnit, och otaliga krig har rasat mellan dem. Var och en av klanerna har genom sitt blod ärvt ner en aspekt av Draken, regeltekniskt manifesterar detta sig som att en medlemm ur en av klanerna kan lära sig att alstra två bestämda aspekter. Var och en av klanerna har utöver vidsträckta landegendomar som övergår från ätt till ätt under krig, varsitt huvudsäte med omkringliggande land. Marken unom huvudsätet samt huvudsätet självt verkar förstärka den kraft som finns i klanens medlemmars blod (regeltekniskt är marken högmagisk för de två aspekterna klanen behärskar, intressant är att detta innebär att själva huvudstaden Shin tò Mau är högmagisk för Fototropi samt Heliotropi medans marken under den är högmagisk för Skototropi och Geotropi). Varje klan har dessutom ett specifkt klanvapen, ett vapen samtliga klanmedlemmar som önskar lära sig slåss blir utbildade i dödliga stridskonster med. Det är förbjudet för icke-klanmedlemmar att bruka ett klanvapen.

De nio klanerna är:

<ul type=disc>[*]Li-nei-ni: Li-nei-ni är en av de mer mystiska klanerna. Deras hemligheter och krafter är i stort ett mysterium. Deras huvudsäte ligger i östra Mau-Feng, i en grotta få utom klanen kan hitta till. Klanmedlemmar bär ofta föremål och vapen med runor på och meddelanden inom klanen skrivs med tecken ingen utom klanen verkar förtå. Generellt sett syns klanens medlemmar mer sällan offentligt än andra klanmedlemmar och de är oftast förtegna om sina förehavanden. Tills alldeles nyligen har klanen verkat speciellt för att säkerställa historiska föremål och andra kulturföremål. Li-nei-ni var en av de tre klanerna som vände sig mot de övriga under Splittringen, och sen dess har rykten som säger att klanen har gömt många av föremålen de under årens lopp samlat på sig i sitt huvudsäte, och att de nu använder dessa emot kejsarens trogna, börjat cirkulera. Klanens ledare Xao tò Li-nei-ni jobbade innan Splittringen mycket tillsammans med Kejsarens egna historiker, och tillförde mycket kunskap samt löste många mysterium angående historiska föremåls användning. Efter Splittringen har inga nyheter om Xao tò Li-nei-ni nått Kejsarens trogna, men sanningen är att han mer eller mindre låst in sig i klanens huvudsäte där han studerar ett antal till synes vanliga ädeslstenar som klanen kom över strax innan Splittringen. Inom klanen lärs en dödlig stridskonst med den långa Mauriska dolken Li-sel ut. Den aspekt av draken som klanen har inom sig består av aspekterna Semo- och Ikonotropi (smått modifierade från vad som står i Mystik & Magi).

[*]Fai-la: Fai-la är en klan av storväxta och aggressiva bärsärkar. De har generellt lite svårare för civiliserade regler än de övriga klanerna och tycker att man inte behöver hålla så hårt på alla traditioner. Krigartraditionerna är dock mycket viktiga för dem och de hyser en brutal och ärlig lojalitet för klanen och för kejsaren. De lever i de nordöstra delarna av Mau-Feng, som består av en bergskedja med ett stort antal vulkaner. Dalarna mellan dessa vulkaner och berg är täckta av frodig djungel, vilken befolkas av minst lika frodig och minst tio gånger så farlig fauna. Klanmedlemmarna spenderar mycket av sin tid nere i djunglerna i palissadomgärdade läger där de ägnar sig åt att härda sina kroppar medelst stridsträning och genom att uthärda saker som glödande-kol-promenader och annan självspäkning. Det är även här det tränas vildmarksöverlevnad samt här de enklare teknikerna i stridskonsten först lärs ut. Den huvudsakliga träningen i de mer avancerade teknikerna sker dock i deras fort-städer, vilka ligger högt uppe på bergssluttningarna. Som namnet antyder är dessa tungt fortifierade städer vilka till stor del är insprängda i själva berget. I strid använder de sig företrädesvis av en-och-en-halvmetersyxor med vilka de gillar att kapa av saker från sina motståndare. Lubei tó Fai-La, ledaren för klanen, är precis som är typiskt för klanen ganska eldig och explosiv till humöret. Detta medför dock inte automatiskt att han är dum i huvudet och han utnyttjar det faktum att de flesta underskattar hans mentala förmåga flitigt. Han är i själva verket en exceptionellt intelligent individ som mycket väl kan vara det största militära snillet på kontinenten. Han fungerar i mångt och mycket som Kejsarens militära rådgivare, i den utsträckningen han behöver en sådan. Kejsaren känner att han kan lita till Fai-Las generella ovilja att ljuga och till deras brutala lojalitet. Hans största svaghet är just hans humör och hans stundmässiga övermod, som ofta har lett till att både en eller två byar har totalt ödelagts vid utplånandet av något enkelt rövarband. Trots detta är han dock en mycket kompetent taktiker som oftast har ett rationellt sätt att angripa de flesta problem. Den aspekt av draken som Fai-La har blivit tilldelade är eldens och värmens, vilket kan förklara deras explosiva humör.

[*]Hanoi tò Futon: Hanoi tò Futon består mestadels av godhjärtade individer, som sedan tidig ålder blivit uppfostrade i att se medmänniskors lidande som sitt eget obehag. För att de fortfarande ska kunna fungera i strid är den mentala delen i striden viktig, och klanmedlemmar spenderar en relativt stor del av sin träning på träna sig att sluta sitt psyke under strid. Trots detta lär klanens medlemmar sig endast att slåss obeväpnat och fokuserar primärt på att sätta fienden ur stridbart skick utan att skada denne allvarligt. Klanens medlemmar syns ofta vandrande mellan byar där de hjälper dem som behöver, vare det så sjukdom, rövare eller torka som är problemet. Klanen är följaktligen mycket populär bland folket i Mau-Feng. Klanens ledare Mong tò Hanoi tò Futon fungerar som Kejsaren och hans familjs personliga läkare, men han tar sig fortfarande tid att hjälpa de fattiga i Shin tò Mau eller var han nu befinner sig. Klanens huvudsäte är beläget i mitten av riket bredvid den stora Ming-sjön, och där tar de emot alla som kommer för att söka deras hjälp. Den aspekt av draken vars kraft flyter i deras blod är vattnet och livets kraft. (Hydrotropi och Biotropi)

[*]Shun tò Gwailo: Shun tò Gwailo är inget man talar om öppet, varken bland vanliga bönder eller i Klanerna. De få som har sett en Gwailo i formell stridsmundering och överlevt är antingen någon av klanernas diplomater, Kejsaren, eller en lyckosam förbipasserande. Desto fler har dock ovetandes sett dem vid hovet, på gatorna eller i det lokala värdshuset, där de ofta uppehåller sig när de inhämtar information om de andra Klanernas förehavanden, eller tystar ner upprorsmän. De specialiserar sig på att hitta och neutralisera människor som skulle kunna utgöra ett hot mot riket, och att göra detta tyst och, om möjligt, osynligt. De har även hand om de mer otrevliga uppgifter som de andra klanerna inte klarar av att ha på sina samveten, såsom tortyr och vittnesneutralisation. Shun tò Gwailo har ingen respekt för lagen att tala om, och därför kommer de inte allt för bra överens med Meiji.
Deras högsäte ligger under Shin tò Mau, i en underjordisk grotta varifrån de övervakar de andra Klanernas förehavanden, och tränas i att använda Shaol, ett kloliknade vapen som används både för att förstärka ryktena om Shun tò Gwailos omänsklighet och för att döda effektivt och tyst. Deras överhuvud, Xang tu Gwailo, ger varje vecka en uppdatering av läget i landet direkt till Kejsaren, som även han är under konstant bevakning och beskydd av skickligt förklädda Gwailos. De aspekter av Draken som Shun tò Gwailo har blivit givna är jordens och mörkrets. (Geotropi och Skototropi.)

[*]Meiji: Klanen Meiji ser sig själv som lagens, religionens, säkerhetens och rikets främsta beskyddare. Deras medlemmar är väl bevandrade inom lagbokens alla svårigheter, och de är utbildade inom religionens mysterium. De står oftast antingen att finna vid kejsarens eller hans familjs sidasom vakter, eller i städer eller större byar där de jagar ner brottslingar, syndare eller annat pack. Även om deras metoder ibland kan vara våldsamma och aggressiva gör de det alltid för rikets bästa, och skulle aldrig kunna tänka sig att skada en harmlös person. Tortyr bespottas också av medlemmarna som gärna ser sig själva som ljusets förkämpar. Trots deras goda avsikter tenderar de att betraktas som något för fanatiska och komprimisslösa; en brottsling är en brottsling oavsätt skäl, lagen skall följas om så bara för att det är lagen. Deras nära relation till Kejsaren och Mau ger dock Meijis medlemmar krafter utöver det vanliga: krafter som endast kan komma från Mau själv (dvs qadosh). Klanens ståtliga huvudsäte är beläget i huvudstaden Shin tò Mau, i anslutning till Kejsarens eget palats. Meijis ledare Meilin tò Meiji fungerar som någon sorts överdomare i kejsardömet, och är den ende som har rådfrågats av kejsaren i juridiska frågor. Meilin är även mycket engagerad i att spåra ner brottslingar, även om han lämnar mindre brott åt andra. Krigarna inom klanen tränas att slåss med Mei-lun spjutet, en symbol för renhet och godhet. Den aspekt av Draken som flyter i klanmedlemmarnas ådror är ljusets och solens (dvs Fototropi och Heliotropi).

[*]Bu-yun: Klanen Bu-yun har alltid värnat om sin egen mark och rikedom, men eftersom folket under dem har behandlats bra har det aldrig funnits något skäl att klaga. Klanens medlemmar är stolta och många bespottar folket under dem, och till och med ser ner på övriga klaner. De stannar oftast på klanens ägor, om de inte är i krig med någon av de övriga klanerna. Klanens huvudsäte ligger i Mau-Fengs yttersta söder, i en grönskande dalgång bland de höga, ständigt snöbeklädda Yunlai-topparna. Dalgången är lättförsvarad och klanens kämpar, beväpnade med det skarpa Ra-kumi svärdet, har hittills slagit tillbaka alla anfall, vare sig det kommit från klaner de legat i krig med eller horder av rövare. Något som kan ha hjälpt till vid detta är deras lycka med vädrets makter, som tycks vända sig mot anfallare med iskalla vindar som sliter i angriparna, såväl fysiskt som andligt. Det är mer eller mindre förstått att deras blodskraft har minst en hand med i spelet, men precis som alla andra klaner så håller Bu-yun sina hemligheter för sig själva. Klanens huvudsätes svårintagliga läge skapar numera rynkor av oro hos Kejsaren och dennes trogna, detta då Bu-yun var en av de klaner som vände sig mot Kejsaren i Splittringen. Klanens ledare Laox tò Bu-yun hade inte ens innan splittringen god kontakt med Kejsaren, även om han ibland rådfrågades i ekonomiska spörsmål eller när det gällde att ta itu med olydiga underordnade. Efter Splittringen har Laox tagit en avgörande roll i ledningen av de upproriska trupperna, och synts på många av fältslagen, ofta i täten av trupperna. Trots detta har ingen kommit åt honom och hans namn fyller numera Kejsar-trogna trupper med bävan och upproriska med stolthet. Många bland de som sätter sig upp mot Kejsaren ser Laox som den som ska besegra Lubei tò Fai-la. Objektivt sett är dock Lubei en aningen bättre taktiker och strateg, men det har blivit uppenbart att Laox är den bättre ledaren. I klanens blod flyter den aspekt av Draken som ger makt över kylan och vinden (dvs kryotropi och pneumotropi).

[*]Lùan-chi: Klanen Luan-chis medlemmar betraktas av övriga som smått galna, men extremt farliga. Medlemmarna har setts vandra över hela riket, eller stanna hela livet på ett och samma ställe, stad eller i huvudsätet. Klanen har utåt sett verkat vara utan gemensamt mål eller organisation. Trots detta finns i klanen samma strikta hierarki som i övriga, och deras mål sedan Splittringen, då de var en av de tre klanerna som vände sig mot Kejsaren och de övriga klanerna, har varit allt för uppenbart. Klanens huvudsäte är beläget på en högplatå i sydvästra Mau-Feng, men fastän det är relativt lättilgängligt har få utanför klanen varit där. Klanens medlemmar slåss med den långa Lùan-yan, ett stångvapen med en skarp och dödlig klinga i toppen. Med denna och sin blodskraft som verkar kunna fokusera galenskapen och hela tyngden av sitt psyke på motståndarna har klanens medlemmar nedgjort ett stort antal av Kejsarens trogna sedan splittringen, även om många av klanens medlemmar har strykit med i processen. Vailing tò Lùan-chi, den relativt okände ledaren för klanen har vid ett fåtal tillfällen setts vid det Kejserliga hovet innan Splittringen. Vad hans roll där var är höljt i dunkel för de flesta, men ett fåtal av de närmast Kejsaren vet att Vailing sedan en lång tid tillbaka besökt Kejsaren under dennes svåraste stunder. Mong tò Hanoi tò Futon är dock den ende bortsett från Kejsar Feng själv och Vailing som vet att Vailing har varit den som vid ett flertal tillfällen räddat Kejsaren från ett mentalt sammanbrott när denne stagit på gränsen till galenskap. Därför var det ett särskilt hårt slag mot Kejsaren när Lùan-chi ställde sig på upprorsmakarnas sida under Splittringen. En rädsla som Feng och Mong delar är att Vailing på något sätt ska ha länkat sitt psyke med Kejsaren och nu använder denna länk för att förutsäga de Kejsar-trogna truppernas drag, samt försvaga ledningen av dessa. Från Draken har klanen fått aspekten som innefattar månen och psyket (dvs Selenotropi och Psykotropi).

[*]Lang tò Chan: Lang tò Chans medlemmar ses, både av sig själva och av de flesta andra i kejsardömet, som bland de visaste i hela riket. Många av klanens medlemmar går på livslånga vandringar för att finna information eller utföra en till synes trivial handling. Andra stannar i huvudsätet och beger sig sällan därifrån, men det strömmar en stadig ström av budbärare från huvudsätet till medlemmar runt om i riket. Även om ingen annan har insikt i klanens hemligheter är det tydligt att medlemmarna arbetar utifrån någon större plan. Sedan splittringen har råd från klanens medlemmar räddat hundratals eller rentutav tusentals med liv ett flertal gånger. En del tror rentutav att kriget hade varit förlorat redan om inte Kejsaren hade haft Lang tò Chan på sin sida. På sistone har ett flertal till synes oförklarliga direktiv kommit från klanens huvudsäte, och, rädd för att förolämpa dem eller begå ett fruktansvärt misstag har de övriga klanerna på Kejsarens sida gjort som direktiven har sagt. Klanens ledare, Xai tò Lang tò Chan är för många sinnebilden av en vis man, med långt och silvervitt hår och skägg, samt skarpa ögon. Xai har så länge någon kan minnas fungerat som Kejsarens personliga rådgivare angående allt från skörden till hustrun. Trots denna till synes nära relation har Xai hållit distansen till Kejsaren och aldrig blivit något närmare än en professionell rådgivare. Anledningen till detta har länge varit ett totalt mysterium, men efter Splittringen är många rädda att det är för att han vet något hemskt om Kejsarens framtid. Xai är dock som alltid tystlåten om sina affärer. Krigarna inom klanen slåss med den väldiga morgonstjärnan Krun-hai, och när de väl befinner sig i strid är de minst lika dödliga som de övriga klanernas medlemmar. Den aspekt av draken som klanens medlemmar kan behärska är tiden och stjärnonas kraft (dvs Kronotropi samt Astrotropi).

[*]Ching Sheng: För medlemmarna i klanen Ching Shen är balansen i livet nästan lika viktig som livet självt. Redan sedan tidig ålder tränas de i att separera sina åsikter från sinnet och låta naturen styra deras handlingar. Klanens medlemmar har en tendens att dyka upp över allt över hela kejsardömet, där de ställer sig på de svagas sida, må det så vara en förtryckande ledare som börjar tappa greppet eller en by som sliter allt för ont under en grym ledare. Anledningen till denna nästan orimliga besatthet till balans är deras lära, vars grundidé är att utan de grymma härskarna skulle folket inte uppskatta sin frihet. Dessutom tror klanens medlemmar att naturen snart skulle återställa balansen om den ställdes ur spel. Effekten av detta skulle vara mer lidande då en ny ledare grep makten och behövde hävda sig. Klanens ledare Shu tò Ching Sheng är en extremitet även inom klanen, och elaka tungor viskar att han till och med låg bakom mordet på Kejsarens föredetta fru, Mei, som Kejsaren älskade så mycket. Anledningen till detta sägs vara att Shu ansåg att den godhjärtade Mei hade för stor influens över Kejsaren vilket ledde till allt för slappt styre. Kejsaren verkar dock inte hysa dessa misstankar då han fortfarande använder Shu som rådgivare angående det mesta som gäller riket, sida vid sida med Xai tò Lang tò Chan. Klanens huvudsäte ligger mitt i norra Mau-Feng, högt uppe på ett svårtillgängligt berg, kluvet itu av en väldig klyfta. På vardera sidan av klyftan reser sig ett högt torn, ett svart och ett vitt. Runt det svarta tycks vädret ständigt vara oroligt, och växla till och från storm. Krigarna inom klanen lär sig slåss med den metallskodda Ha'lai-staven. Denna för de virvlande i en stridskonst med ett till synes ogenomträngligt försvar, men i mästarens händer kan virvlet snabbt vändas till ett serie anfall få skulle kunna avvärja. Det vita tornet verkar i stället vara i ständig grådager, då molnen på himlen inte verkar röra sig, detta kan förklaras av obefintligheten av vindar på den sidan av toppen. Då aspekten av Draken som flyter i klanens medlemmars blod manifisterar sig i Kaos och Stasis (Ataxa- samt Nomotropi) är strävan efter balans ganska naturlig och det är i balansen mellan dessa krafter som klanens medlemmar verkar trivas bäst.
[/list]

Näst kommer mer om klanernas relationer till varandra, religionen samt styret och lagen i Mau-Feng. Om det blir så kommer även mer djupgående infromation att postas.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Mau-Feng (continuing)

Har ni några tankar om detta? Något som sticker er i ögonen vid en första anblick eller kanske något förslag?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Mau-Feng (continuing)

Nu har jag inte orkat mer än skumläsa (det är ganska mycket text), men rent allmänt så är det mest det här med "varje klan får bara alstra två aspekter, och stället där de bor blir automatiskt högmagiskt för de aspekterna", och eventuellt det där med vapnen och stridskonsterna som jag ogillar något. Dels känns det lite som en begränsning som inte riktigt är provocerad nog, och speciellt det är med att marken bara råkar vara högmagisk för de där två aspekterna som klanen behärskar känns lite, tja jag vet inte, men som något jag själv inte skulle vilja ha med i mitt spelande (jag kan förklara det för mig själv på ingame-vis ifall jag skulle implicera det i mitt Mundana, men det är ju inte samma sak).

Sedan är ju magikertätheten också typ tio ggr större än vad jag skulle vilja ha den i mitt Mundana, men det är ju bara personliga preferenser.

Och, för att upprepa min tidigare fråga; vad är för nisch jag fyller med Mau-Feng som inte lätt kan fyllas med ett lätt modifierat Menon-Aun?

Annars skulle jag överlag säga att det verkar vara ett bra och genomarbetat rike, även om de delar som skulle vara de intressanta för mig (dvs. beskrivningar från "gräsrotsnivå", som låter mig köra ett par rollpersoner i området och inte bara fet stropolitisk kampanj) inte har visats än och min utvärdering därför inte kan sträcka sig till dem.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Mau-Feng (continuing)

Allting du har anmärkt på kommer att förklaras på ett någorlunda vettigt vis senare, och "Magikertätheten" som sådan är i egentlig mening noll, då de "Magiker" som finns i Mau-Feng inte liknar de magiker som finns i övriga mundana. Allt detta kommer förstås att förklaras från gräsrotsnivå och uppåt, då det är det som vi är intresserade av också till största delen. Ytterligare gällande magiker så tycker vi inte heller om dem egentligen, och vi är verkligen inte sådana som kör så att varje stad har sin egen biomantiker, alkemist och runtom-hörnet illusionist, utan det är snarare så att man får söka igenom halva kontinenten om man ska ha tag i ens en duglig alkemist.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Re: Mau-Feng (continuing)

För att svara på ditt tvivel angående de högmagiska områdena så är detta något som ännu inte riktigt implementerats, men vår kampanj är high fantasy (vilket även kan förklara magikertätheten). Angående magikertätheten så skiljer sig dock Mau-Feng från övriga Mundana i vår kampanj, då övriga Mundana har än avsevärt mycket lägre magikertäthet. Anledningen till detta är helt enkelt synen på magin i Mau-Feng: Det ses mer på som en kraft som ärvs ner i blodet, och varje klanmedlem har rätt att bli utbildad i användandet av dessa blodskrafter. Värt att notera kan dock vara att de inte utbildas i varken Teoretisk Magi eller Transformering. Anledningen till att så stor andel av befolkningen kan lära sig bruka magi är helt enkelt att det finns åtminstone ett korn av sanning i legenden om Draken som gav en del av sin kraft till nio (eler tio?) familjer, varifrån klanerna sedan växte fram. Begränsningarna för medlemmarna i dessa klaner kommer från en starkt traditionsbunden nation, något som också går att finna i våran världs historia. Även om man kollar på andra, redan existerande nationer eller folkslag i Mundana finns det de med begränsningar som liknar de i Mau-Feng: Tirakerna (bortsett från Marnakh) som inte har en så stor varietet på yrken som kan väljas, Thalamur vars ättemedlemmar nästan automatiskt är relativt grymma härskare, Sanarialverna som nästan är tvungna att vara kunniga i magi, barbarer som antingen är schamaner eller stamkrigare eller vildmarksmän... (så har det iaf blivit i vårt Mundana =/, eller ja majoriteten av dom alltså, och det är ju trots allt bara runt 5% av befolkningen som är klanmedlemmar). Som jag ser det är Mau-Feng bara ytterligare ett sådant exempel, som totalt sett adderar till Mundanas variationer i kulturer och karaktärsmöjligheter.

Angående din fråga om Menon-Aun så verkar det som om vi antingen har olika uppfattning om Menon-Aun eller om Mau-Feng. Som jag ser det är Menon-Aun ett mer spartanskt samhälle som påbörjat sin spridning över till resten av Mundana (även om denna process fortfarande bara är i sin linda). Den största skillnaden mellan mitt Menon-Aun och Mau-Feng är dock magin och religionen/den ockulta kulturen: I Menon-Aun är magi något som betraktas som magi liksom i övriga Mundana, men den används inte flitigt och står helt enkelt inte ut från övriga Mundanas magi; I Mau-Feng betraktas magi helt enkelt inte som magi, det är i stället en kraft som flödar genom blodet på klanmedlemmar, liksom resten av Mau-Fengs samhälle begränsas den starkt av traditioner och den icke-existenta magiteorin i landet (det visade sig svårare att få ner skillnaden i ord än jag trodde, men jag hoppas att jag iaf lyckades delvis). I Menon-Aun ses det som en svaghet att be till gudarna, och väldigt lite i vardagen länkas i invånarnas sinnen ihop med dom; I Mau-Feng är Religionen en del av vardagen och de flesta naturfenomen förklaras med hjälp av Draken och dennes aspekter. Självklart skulle man kunna modifiera Menon-Aun för att få det mer som Mau-Feng, men för mgi har Menon-Aun sin egen nisch att fylla, och riket har använts ett antal gånger genom våra kampanjer.

Edit: Dock så stämmer allt som Craygh sa också :gremwink: .
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Mau-Feng (svar till båda)

Bra. Jag var lite skeptiskt till Mau-Feng först (kanske inte så konstigt med tanke på den mängd information jag hade att gå efter), men ju mer jag läser desto mer verkar det vara genomtänkt och praktiskt fungerande. Aspektbegränsningen är ju uppenbarligen löst precis så som jag ville ha den, och att ur "gräsrotsperspektiv" förvandla magin till nedärvda, mystiska förmågor hos de högre kasterna är ett koncept jag uppskattar stort, framför allt då Eons vetenskapliga hållning lätt gör att man glömmer bort de stora möjligheterna till mystik som faktiskt finns i magin bara man skippar "ovanifrånperspektivet". Jag har ytterligare lite till att jobba med där...

Nåväl, tack för ett välskapat rike; jag hoppas ni ursäktar om jag pressar in en egen version av det på valfri plats i mitt Mundana någon gång :gremwink:
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Mau-Feng (svar till båda)

Varför tror du att vi skapade det? Förresten tror jag att det är långtifrån färdigskrivet än :gremlaugh:
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Re: Mau-Feng (svar till båda)

Jag är glad att du tycker om det :gremwink: .

En sak som bara: I vårt Mundana kommer aspektbegränsningen att vara rätt så hård. Detta då det helt enkelt inte finns möjlighet att utbilda sig inom en aspekt som klanen inte lär ut, men du är såklart fri att köra som du vill. Dock så finns det ju alltid undantag, ett exempel är rollpersonen Mui Fundo (där Fundo är en "titel" som signalerar att personen i fråga har blivit utkastad från sin klan och är förknippat med stor skam) som var född demonhybrid och på något sätt lärt sig att alstra Daimotropi (detta är också anledningen till att han blev utkastad då han hade svårt att följa åbuden klanen lärde ut, och dessutom kände den åldrige läraren av att något var fel med Mui [en outveckad form av Magiförnimmelse?]). Av övriga i Mau-Feng ses denne Mui som något av en kringvandrande vagabond som försöker skaffa jobb där han kan. Även om dessa jobb ibland kan innebära nästintill hjälte-insatser (men lika gärna förnedrande uppgifter som att jobba med latriner) åtnjuter han dock ingen berömmelse eller ära. Angående krafterna han har från Daimotropin så är dessa något ytterst få känner till, iom att klanerna försöker hålla sina blodskrafter någorunda hemliga kan inga utom mästarna klanen Ching Sheng med säkerhet säga att de inte stammar från deras klanblod (då detta är den klan Mui ursprungligen kom från). Dessutom så gör Mui sitt bästa för att hålla sina krafter hemliga.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Mau-Feng (svar till båda)

Framgick det inte att det där med en aspektbegränsning fullständigt baserad i det faktum att alla vet att klanernas kraft ligger i blodet och inte kan införskaffas på något annat sätt eller förändras var den detalj jag var mest sugen att få in någonstans? :gremwink:

Jag undrar förresten hur stor del av Mundanas befolknings som skulle vara demonhybrider om fördelningen bland rollpersoner skulle vara representativ för hela Mundana? :gremwink: (för att inte tala om vapenmästare, magiker, sanari, utstötta etc. etc. Vilken intressant värld det skulle blir :gremgrin:)
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Re: Mau-Feng (svar till båda)

Jag är ledsen att jag inte riktigt förstår din första frågeställning. Angående den andra poängen du gör så skulle nog Mundana vara en mycket märklig värld om så var fallet :gremgrin: .
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Mau-Feng (svar till båda)

Vad gäller din första poäng där så har du rätt till stor del; Det är bara klanmedlemmarna som föds till den klanen som har de aspekterna i blodet och som kan lära sig bemästra dem. Dock så tror jag att det är tänkt så att även om så är fallet så är alla maurer maus barn och hans kraft flyter inom alla klanmedlemmar, så det skulle inte vara omöjligt för dem att lära sig att använda de andra aspekterna av draken. Det skulle dock kännas fel och det skulle även vara ytterst svårt att hitta en lärare. (rent regeltekniskt kan man kanske räkna det som om de är svårlärda i alla andra aspekter, det tror jag inte vi hunnit fastställa något kring ännu)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Mau-Feng (svar till båda)

Ok, ska försöka undvika att använda meningar längre än en och en halv rad i fortsättningen :gremwink:

Det jag ville säga var att den grej med MF som jag har uppskattat mest hittills är just den att klanmedlemmarna (som jag uppfattade det) är begränsade i sitt aspektval pga. "fördelningen av drakens blod", vilket i själva verket bara är hårda traditioner som funnits så länge att de har blivit sanning (därmed det att de "vet" att det är så att de bara kan använda vissa krafter). Eventuella specialregler som kommer sig av detta (som att inte få köpa andra aspekter när karaktären skapas) reflekterar alltså hårda sociala normer och starka mentala föreställningar, och inga undermåligt motiverade "för att det är/råkar vara så"-regler.

Så, hoppas det blir begripligt vad jag säger nu :gremwink:
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Mau-Feng (svar till båda)

Okay, jag skall klargöra mina argument ytterligare jag också: Det är självklart så det är! MEN med en liten modifikation (eller tja, rätt stor egentligen).

Det är visserligen så att de är begränsade i sina aspektval på grund av mycket, mycket starka traditioner MEN i själva verket är det ingen som vet huruvida en Fai-La skulle kunna lära sig Shun tó Gwailos blodshemligheter - det är helt enkelt så att klanerna har så extremt litet informationsutbyte sinsemellan att det är ingen som vet ens huruvida alla klaner verkligen har blodskrafter eller om de bara är skickliga lögnare och illusionister (Detta var ett extremt exempel och alla är förstås så gott som helt säkra på att alla klaner har blodskrafter, men du förstår vad jag menar?).

Det finns alltså ingen egentlig "vetskap" om att det är omöjligt att lära sig andra klaners blodskrafter. Vad jag tror att man kanske ska göra är att tänka på dem både som nedärvda krafter och som hemligheter som klanerna ålades att vakta av den stora draken, inte enbart som något inneboende.

Disclaimer: Nu är detta förstås endast hur jag har tänkt det i detta tidiga skede av utvecklingen, och Mau-fengs andra skapare kan mycket väl invända eller så kan vi komma att inse hur pantat det där lät och ändra oss i framtiden, men det är så jag ser det just nu.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Re: Mau-Feng (svar till båda)

Som svar på detta kan jag säga att min åsikt är att klanernas medlemmar tror att det är omöjligt att lära sig andra klaners blodskrafter, då de själva inte äger samma blod. Något att lösa oss skapare sinsemellan antar jag .. :p
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Måste bara lägga in att det kommer att dröjja än längre innan något nytt läggs ut eftersom jag för tillfället har väldigt mycket att skriva till skola, och därmed inte känner för att skriva något annat långt :p
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Detsamma gäller för den delen mig, men jag misstänker att när tid blir över slår vi båda våra kloka huvuden ihop och tänker ut något med ett vettigt djup, hittills har vi ju bara ett ramverk :gremlaugh:
 
Top