Nekromanti Matt-statt med ObD6

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Brasklapp: Jag tycker mig minnats detta eller en liknande fråga diskuterats tidigare (Eon-forumet?). Om det finns ett kvalificerat svar någonstans nöjer jag mig med en länk och en reprimand.

Jo, jag kan beräkna oddsen för ett visst nummer eller övre på XT6 - tror jag. Men hur gör man om det är ett obegränsat slag - om varje 6:a ger en bonustärning? Och om varje 1:a "slår ut" en 6:a (man får bara slå extratärningar om fler tärningar blir 6 än 1).

Jo, det är det alternativa systemet i Gondica, men det gäller inte Gondica, så jag ställde frågan här i stället. Och det gäller inte Eon, fastän man rullar ObXT6 i det spelet, så jag ville inte ta plats där.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jo, jag kan beräkna oddsen för ett visst nummer eller övre på XT6 - tror jag. Men hur gör man om det är ett obegränsat slag - om varje 6:a ger en bonustärning? Och om varje 1:a "slår ut" en 6:a (man får bara slå extratärningar om fler tärningar blir 6 än 1)."

Tja, nu är det inte så Ob funkar i Eon, men vi kör på det.

Postulerande: det är en chans på sex att vi lägger till ytterligare en T6. I så fall slår man en tärning och lägger till den. Om denna också blir 6 så fortsätter man. Om vi kallar medelvärdet för x så blir det således följande:

x = 1*1/6 + 2*1/6 + 3*1/6 + 4*1/6 + 5*1/6 + (6+x)/6 = 15/6 + (6+x)*1/6
x = (21+x)/6
6x= 21+x
6x-x= 21
5x = 21
x = 21/5 = 4,2

Det vill säga, medel för en (1) obegränsad Gondica-tärning är 4,2, högre än en Eon-ObT6. Problemet uppstår om vi slår fler än en tärning, då omslaget sker först om vi inte slår en etta som tar ut just denna tärning. Och då blir det jobbigt. Om vi slår två tärningar och helt fräckt antar att vi slår en sexa på den ena, vad är sannolikheten att vi får slå om den? Tja, uppenbarligen fem på sex. x i sista termen i sannolikhetsberäkningen ska då multipliceras med 5/6.

Om vi slår tre tärningar, vad är sannolikheten då? Jo, vi måste då få antingen något annat än en etta på båda de andra tärningarna, eller en sexa på någon av de andra tärningarna. Sannolikheten för att detta ska inträffa är 9/36. Sannolikheten för att det inte ska inträffa är 27/36, och detta ska x i sista termen multipliceras med.

Med fyra tärningar (dvs tre andra) så är det följande kombinationer som omöjliggör omslag: 1 etta, 2 ettor, 3 ettor samt 2 ettor och en sexa. Alla andra utfall leder till omslag. 88 utfall av 216 leder inte till omslag, dvs sannolikheten att omslag inträffar blir 128/216, vilket vi multiplicerar x i sista termen med.

Och så vidare. Om det finns någon enkel regel för vad vi ska multiplicera x med så orkar inte jag räkna ut den just nu (än mindre bevisa den - jag har säkert gjort nog många fel ovan).

Detta ger ingen exakt sannolikhet att slå över ett visst tal, men det ger i alla fall en riktlinje. Om medel för XT6 är över det man ska slå över så är sannolikheten över 50%. Om medel frör XT6 är under svårigheten så är värdet under 50%.

Annars kan du göra som Calle på Neogames: bygg ett excel-ark som slår några miljoner obegränsade XT6, samla statistik och bygg samman resultatet i en sannolikhetstabell. Det var så sannolikhetstabellerna i Eon byggdes. /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Jag är intresserad...hur kan det komma sig att du som är bibliotekarie vet vad mat stat är? Jag trodde mat stat var en förkortning som bara de som gick på universitet i matematamtiska och tekniska ämnen använde...

Weeha!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Matt-statt med ObD6 (dejfligt OT)

"Jag är intresserad...hur kan det komma sig att du som är bibliotekarie vet vad mat stat är?"
Det är många bibliotekarier som har en teknisk utbildning - se bara alla de som arbetar på de stora företagens bibliotek eller på de stora naturvetenskapliga forskningsbiblioteken. Att en bibliotekarie skulle kunna dylika termer är inte så osannolikt, alltså.

I mitt fall beror det dock - trots tjänstgöring på Statens Provnings- och Forskningsinstitut - på naturvetenskapliga _gymnasiestudier_. Jag har således en massa gamla kompisar som är ingenjörer och dylikt tjafs, inklusive mitt gamla spelgäng från gymnasiet, och jargong smittar av sig. Mattstatt-tentorna var allmänt hatade.

ObRollspel: man kan alltid motivera vilken jämrans färdighet som helst, oavsett sin rollpersons yrke. ;-)

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tackar och bockar

"Tja, nu är det inte så Ob funkar i Eon, men vi kör på det."
OK - som sagt är det ett alternativt sätt att rulla SW-liknande T6-bombmattor, hämtat från Gondica. Tack för det matematiska - får begrunda saken närmare. Min gymnasiematte är sorgligt förtvinad...

Nightowl, som gav bort sina Eon-grejor i julklapp till en Eon-frälst polare förrförra året

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 
Top