Nekromanti Matrix RPG

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Finns det något Matrix rollspel? Som jag ser det så borde det ha alla förutsättningar att bli riktigt bra.

Jag skulle bli förvånad om inte något företag har köpt/kommer att köpa rättigheterna till ett rollspel baserat på filmen.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Hmm...
Inte för att verka negativ, men tänk efter.

"Han skjuter på dig, vad gör du?"
"Öhhh... eftersom att jag är Neo så dodgar jag allihop!" *slår Ob2T6 mot "Ducka för kulor" som har FV ungefär 1000...

/images/icons/wink.gif

/P|uT0NiUm, [color:red]KIK ASS</font color=red>
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Njae det skulle nog inte fungera med Neogames regler här.
Det får nog vara storytelling/friform.

Det låter nog snarare:
"Han skjuter på dig, vad gör du?"
"Öhh.. eftersom att jag är Neo så dodgar jag allihop!"
"Suck... Du lyckas.. Konstigt va???" (SL låter mycker ironisk)
"Sen hoppar jag upp i luften stannar där i några sekunder, innan jag sparkar
personen i ansiktet.."
"Suck.. Du lyckas igen.. Kan du inte hitta på något eget???" (SL låter
utttråkad)
"OK jag springer upp på taket.."
"Han jagar dig.."
"Jag tittar mig omkring. Finns det andra hustak i närheten??"
"Ja, men du räknar inte med att en vanlig människa kan hoppa.."
"Jag hoppar över till närmsta hustak.."
"Det här hände också i filmen.. Du lyckas.. Ska vi inte ta och spela lite
EON eller N2 istället??" (SL har mycket tråkigt)
"Nej jag vill bara testa att hoppa till en helekopter först.."
"Det kommer en helekopter mot dig... Du hoppar.. Den dyker.. Du landar upp
på den, gissa vad som händer???" (SL ler)
"Jag lyckas ställa mig på rotor bladen och hålla balansen.."
"Nej.. Du trillar ner mellan rotor bladen och strimmlas.."
"Tur att jag var i matrisen när det här hände."
"Och?? Din hjärna är nu sönderbränd tyvärr... Nu tar vi och spelar EON eller
N2 istället.." (SL låter nöjd...)

WHaLe
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Jag är rätt skeptisk själv... uppvaknanden och så vidare kan väl vara lite coolt att rollspela igenom, men än så länge tycker jag att vi vet för lite om saker och ting för att göra en tät kampanjvärld av det hela. Ett spel som faktiskt påminner ganska mycket om The Matrix är Kult; byt ut slemmäckelkedjorblodmiffon mot teknologi så hamnar du rätt nära.

-Gaxar, som inte är helt främmande för idén med ett Matrixrollspel men tycker att man får vara bra försiktig
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Jag har tänkt på det förut men jag är väldigt skeptisk till det. Vad skulle man tex spela? Om man skulle spela superhjältar som tex Neo så skulle spelet bli tämligen tråkigt, och skulle man spela halvhjältar som de andra personerna i filmen så skulle det inte finnas någon mening med att spela eftersom man ändå inte kan göra något mot de där gorillorna i solglasögon.
Och att spela en helt normal person i matrix värld? Hell no. Tråkigt som *** eftersom man bara lever ett helt vanligt liv helt ovetandes om att man är energi åt utomjordingarna. Nej tack säger jag.

/Erik

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
<em>"Han skjuter på dig, vad gör du?"
"Öhhh... eftersom att jag är Neo så dodgar jag allihop!" *slår Ob2T6 mot "Ducka för kulor" som har FV ungefär 1000...</em>

Hurra! Spelarna får slåss om vem som ska vara Neo! Nej! Alla rollpersoner får vara Neo den Utvalde! Utmärkt! Perfekt! Det var precis det jag menade!! Självklart ska spelet inte ha egna regler för "att hänga kvar i luften" osv. utan använder regler från andra rollspel, som inte på något vis är anpassade till spelvärlden! Så att utmaningen är precis noll! Det är ju självklart! Tur för er att ni är öppna för möjligheter! Grattis! Hurra! Hurra! Hurra! Hurraaaaaaa!
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
*Ähum*

Vem annars hade du tänkt rollspela då? Allting är ju redan förutbestämt... om du kommer ihåg det /images/icons/wink.gif

Kanske en vanlig människa? Eller kanske en av de onda agenterna (d.v.s. kanonmat)...?

Inte för att verka negativ, men det skulle nog suga...

/P|uT0NiUm, [color:red]KIK ASS</font color=red>
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Kik ass [OT]

Anledningen till att jag skriver "kik ass" istället för "kick ass" är mycket enkel: Det låter dummare /images/icons/smile.gif och därmed stämmer det bättre in på mig.

(P.S. prosit)

/P|uT0NiUm, [color:red]KIK ASS</font color=red>
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: *Ähum*

Om man har dålig fantasi så.

Är det helt omöjligt att rollspelets spelvärld är en aning modifierad? Självkart! Finns möjligheten att rollspelet utspelar sig efter filmens slut? Näää...

"jag kom inte för att säga hur det här skulle sluta, bara hur det skulle börja" eller hur Neo säger i slutet av rullen...

"Everything has chains. Absolutely nothing's changed."

Ha en dag / Dac
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
och...

<em>Inte för att verka negativ, men det skulle nog suga...</em>

även om du inte vill verka negativ så verkar du inte heller vilja se några möjligheter. En oförmåga att se möjligheter är grunden i pessimism...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: *Ähum*

Vilka karaktärer kan du tänka dig då?

Någon i den lilla framtida rymdfärjan (Morpheus och de där)? De måste väl dö någon gång, de också... och jag har för mig att de inte var såååå otroligt grymt många.
Neo? Nja... kommentar överflödig...
Agenterna? Kanonmat deluxe. Det kan vara lite svårt att döda någon som inte kan dödas...
Vanliga människor i en (någorlunda) vanlig värld med (mer eller mindre) normala liv (d.v.s. de som helt enkelt lever normala liv utan att veta om att de är batterier)? *pekar på N2*
En övercybrad, orealistisk, slaktig framtidsvärld full med skumma specialeffekter och livsformer? *pekar på Mutant Chronicles*
Vad finns kvar? Hmmm... om jag nu har missat något, så blir det inte speciellt stor variation på "raserna" (eller vad man nu ska kalla det).



[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>, [color:green]kik ass</font color=green>.
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Vi har sett Conan RPG och Indiana Jones RPG.
Borde inte finnas några hinder för Matrix RPG.

Lär Illuminatitrilogin, sätt dig in i Kult,
Använd Feng Shui som system.

Borde funka...

-W
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
som jag sa...

..så ska man inte rollspela filmen, bara världen. Filmen visade upp en liten episod som utspelade sig, det finns många möjligheter.

Varför måste du jämföra med redan existerande rollspel? använd fantasin.

Vill tillägga att det inte bara finns ett skepp, även en stad...

Vill också tillägga att två uppföljare är på väg (även om jag har svårt att tro att de ska kunna mäta sig med första filmen), jag skulle tro att det finns något mer än bara filmen.

Sen så har jag varken skrivit det första, det andra eller det tredje manuset, så jag kan inte svara på hur världen ser ut...men jag tror att möjligheter finns.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Kult

är bra...har tyvärr inte haft någon riktigt möjlighet att spela det ofta, då jag inte spelar rollspel speciellt ofta heller...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: som jag sa...

Yeah yeah rock on kid.

Ärligt talat så bryr jag mig inte, skulle någon optimist släppa ett Matrix-rollspel - så skulle jag ignorera det /images/icons/tongue.gif/images/icons/wink.gif

Ett AvP-rollspel hade varit coolt ändå... *funderar om jag är ensam om den åsikten*

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>, [color:green]kik ass</font color=green>.
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Re: som jag sa...

Ett AvP-rollspel hade varit coolt ändå...

Jag tror inte jag kan tänka mig något mer ooriginellt... Vi spelade två äventyr med ALIENS Adventure Game (helt ok, nedbantad version av Phoenix Command, schysst världsbeskrivning inkluderad) och kom snabbt på att alla ändå visste att man skulle springa på Aliens. Känns rätt mycket som det är dödfött att basera ett helt rollspel på en eller två olika typer av favoritmonster.

-Gaxar, som tycker att ALIENS-rollspelet ändå gjorde ett bra försök att beskriva en dyster, mörk och oförlåtande korporationsbaserad sci-fi värld
 
Top