Nekromanti Matrix Revolutions

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Re: Pärlor åt svinen? (OT)

Lär dig skillnaden mellan att säga vad man tycker och att påstå att alla som inte tycker som en själv har fel eller är bakom flötet. Det tidigare är fint och försvarligt, det senare gör en till en bessewisser.

Jag är fullt medveten om att det föreligger en skillnad, men till skillnad från dig ser jag många fall där även det senare är om kanske inte fint, så likväl försvarligt. Visst, det är klart att man kan använda finare ordalag, men om man ständigt är rädd för att råka förolämpa någon så är det nog säkrast att man aldrig öppnar munnen.

/Jakob
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Re: Eh?

Vad gafflar du om egentligen? Tror du verkligen att jag skulle utbilda mig till gymnasielärare om jag hade ett utbrett förakt för bildning och intellekt?

Jag gafflar om att det existerar ett utbrett förakt för bildning och intellekt, och att dina kommentarer till Rising går hand i hand med denna attityd.

Jag är fullt medveten om att du utbildar dig till lärare, och om du kan föra med dig respekten för bildning till eleverna så är det bara bra. Men att klanka på folk som vet mer går inte riktigt i linje med det.

Är det inte det jag gör?

Nix. Du intar försvarsställning och vänder på det geneom att anklaga Rising för att vara elitist.

Har jag kanske fel när jag också säger att det även finns många som inte har uppmärksammat de gnostiska inslagen i filmen?

Där har jag vare sig påstått det ena eller det andra.

Nu när du har avslöjat mig så är jag tyvärr tvungen att döda dig.

Det låter obehagligt.

Det är bra att du har tillräckligt mycket ryggrad för att stå emot sådana förtryckare som mig.

Jag har aldrig kallat dig förtryckare. Jag säger bara att det är en trist attityd som i sin förlängning leder till att folk inte vågar öppna munnen.

/Jakob
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Storm i ett vattenglas?

"Jag gafflar om att det existerar ett utbrett förakt för bildning och intellekt, och att dina kommentarer till Rising går hand i hand med denna attityd."

Var existerar det ett förakt för bildning och intellekt? Här på forumet? Jag tycker att du överanalyser både hans och mina inlägg alldeles för mycket.

"Jag är fullt medveten om att du utbildar dig till lärare, och om du kan föra med dig respekten för bildning till eleverna så är det bara bra. Men att klanka på folk som vet mer går inte riktigt i linje med det."

Så du menar att Matrix budskap på intet vis är en tolkningsfråga utan att det bara finns en absolut sanning? Jag tycker att det låter rätt så mycker mer elitistiskt än något jag har sagt.

"Där har jag vare sig påstått det ena eller det andra."

Tja, du verkar tycka att jag är en bufflig elitist när jag säger att alla inte tolkar filmen på samma sätt som Rising. Är inte det ett sätt att ta ställning?

"Jag har aldrig kallat dig förtryckare. Jag säger bara att det är en trist attityd som i sin förlängning leder till att folk inte vågar öppna munnen."

Som sagt överanalysering. Att ett inlägg om Matrix på ett obskyrt rollspelforum skulle vara ett första steg för att skrämma vår befolkning till tystnad är bara rent struntprat. Jag tror inte att du vinner någonting på att dyka upp ifrån ingenstans och göra ett synnerligen klumpigt och felriktat försök att både försvara Rising, som verkligen inte behöver din hjälp, och rätten att utrycka sig fritt.
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Re: Storm i ett vattenglas?

Var existerar det ett förakt för bildning och intellekt? Här på forumet?

Njae, jag skulle jag faktiskt säga att detta forum sticker ut lite grann. Min uppfattning om att det råder förakt för bildning och intellekt härstammar från helt andra källor. Och jag menar att det är ett samhälleligt problem. Numera kastar man gärna skit på folk med utbildning och slänger sig med ironiskt användande av en term som "expert". Istället glor man på dokusåpor och tycker att den dummaste deltagaren är den största hjälten.

Så du menar att Matrix budskap på intet vis är en tolkningsfråga utan att det bara finns en absolut sanning?

Jag har aldrig sagt något om Matrix faktiska budskap, utan blott hänvisat till de i mitt tycke ganska uppenbara symboler som existerar i filmerna. Och att hävda dessa symbolers existens är att hävda en absolut sanning, ja.

Jag tycker att det låter rätt så mycker mer elitistiskt än något jag har sagt.

Jag har aldrig påstått att du är en elitist, bara att du gärna slänger den etiketten på folk. Och eftersom du just kallade mig elitist så anser jag min sak vara bevisad.

Tja, du verkar tycka att jag är en bufflig elitist när jag säger att alla inte tolkar filmen på samma sätt som Rising.

Du verkar ha missförstått mig. Om något så skulle jag kalla dig för antielitist.

Är inte det ett sätt att ta ställning?

Frågan gällde huruvida jag hade hävdat att den genomsnittlige biobesökaren hade uppfattat de gnostiska symbolerna i filmen. Oavsett vad jag har sagt om dig så har jag fortfarande inte tagit ställning i nämnda fråga.

Som sagt överanalysering. Att ett inlägg om Matrix på ett obskyrt rollspelforum skulle vara ett första steg för att skrämma vår befolkning till tystnad är bara rent struntprat.

Pfft, vem har sagt något om ett första steg? Allt jag har sagt är att det är symptomatiskt för en trist attityd. Att du sedan väljer att bemöta mina inlägg med sarkasm får stå för dig.

Jag tror inte att du vinner någonting på att dyka upp ifrån ingenstans och göra ett synnerligen klumpigt och felriktat försök att både försvara Rising, som verkligen inte behöver din hjälp, och rätten att utrycka sig fritt.

Varför skulle jag vara ute efter att vinna någonting? Räcker det inte med att jag tycker att något som sägs på forumet är värt att bemöta, och att det känns rätt att göra det?

Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag skall tolka frasen "dyka upp från ingenstans". Antingen menar du att jag som föga produktiv forumit inte har något här att göra, eller så menar du att jag inte har rätt att skriva inlägg i någon annans tråd. Hur som helst är det ett ganska fånigt uttalande.

För övrigt är jag inte ute efter att försvara Rising, eftersom han redan hade skrivit ett svar på ditt inlägg när jag valde att skriva mitt. Att jag däremot väljer att försvara hans rätt att skriva ett sådant inlägg som han gjorde utan att bemötas med hån och häckel är en annan fråga.

/Jakob
 

Doedinnan

Veteran
Joined
16 Feb 2002
Messages
122
Location
söder (stockholm)
Re: Eh?

Vad gafflar du om egentligen? Tror du verkligen att jag skulle utbilda mig till gymnasielärare om jag hade ett utbrett förakt för bildning och intellekt?

Det finns ingenting på denna jorde som kan vissa sig ha ett störa förakt till "bildning/intellekt/uppmärksamhet", som en lärarare som har tillrätat visat en elev för att han harhaft fel, när det vid ett senare tillfäla visar sig att eleven har haft rätt hela tiden.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Storm i ett vattenglas?

Också lägger vi ner innan jag låser tråden. tack så mycket.

chrull
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Eh?

"Det finns ingenting på denna jorde som kan vissa sig ha ett störa förakt till "bildning/intellekt/uppmärksamhet", som en lärarare som har tillrätat visat en elev för att han harhaft fel, när det vid ett senare tillfäla visar sig att eleven har haft rätt hela tiden."

Jag borde ha anat att du förr eller senare skulle hitta hit. Visst finns det bra och dåliga lärare, precis som det finns bra och dåliga snickare eller attackdykare osv. Detta har förstås ingenting med Matrix att göra såvida inte du menar att jag automatiskt är en dålig lärare på grund av mina åsikter om en film. Om du inte har något vettigare att komma med än insinuationer så skulle jag fördra att du höll din ökänt stora trut stängd.
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Fjant no.101 anmäler sig!

"precis som det finns fjantar idag som har åsikter om logiken i Matrix."
:gremsmile: Såsom fjant så måste jag bara fråga, vad är det (för fel?) med att ha åsikter om logiken i Matrix?
Det går att diskutera Matrix som en Sci-fi film, som om den vore logisk och det går att ha roligt när man gör det.
Att människor skulle användas som energi källa är väll bara något Morpehus säger? Och varför skulle han ha rätt? Maskinerna kanske bara använder människorna som datorer, för att räkna ut saker åt dom? Som vi använder maskiner idag, fast tvärtom. :gremsmile:
Osvosv...

"Hi hi, nä, jag struntar i Matrix egentligen"
Dito. :gremsmile:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Så illa ?

fast det var ju planerat redan innan första Matrix kom att det skulle bli en trilogi av det hela.
Se där ja, det visste jag inte..
Har sett reloded & tänkte väll se den sista delen nu åxå.. Så man får se hur den här..
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,940
Dolda budskap [trams]

anagrammet Neo (="One")
För att inte tala om vad man mer kan utläsa, nämligen "Eon". Jag visste väl att Neogames hade ett finger med i spelet.

/Vulf
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Pärlor åt svinen? (OT)

Visst, det är klart att man kan använda finare ordalag, men om man ständigt är rädd för att råka förolämpa någon så är det nog säkrast att man aldrig öppnar munnen.

Vilka ordalag man väljer är en artighetsgrej. Det viktiga är att man faktiskt har något att backa upp sitt påstående med. Att bara påstå "jag har rätt och alla som inte ser det är puckon" utan ytterligare underbyggnad är lika dumt oavsett hur artigt man säger det :gremsmile:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: små små steg...

Att du inte tycker budskapet är djupt förvandlar inte filmen hux flux till sci fi, utan gör den i så fall blott till en dålig symbolisk berättelse.

Bara om man verkligen bitit sig fast i idén att det är en symbolisk berättelse. Jag vill att en symbolisk berättelse skall vara symbolisk för något. Att bara slänga in en massa saker som verkar symboliska räcker inte...

Sedan tycker jag visst att något som siktar på en viss genre kan misslyckas med detta och hamna i en annan genre. Vi är nog oense på den punkten.

Det gör Terminator 2 också; vi får höra en massa förklaringar om hur T1000 fungerar, ändå så anländer han till vår tid naken fastän han kan förvandla sig till en klädd man hur lätt som helst. osv. Förklaringarna är ibland bara ett försök att ge berättelserna en logisk yta; men kan också fylla en dramaturgisk effekt så att vi i publiken kan föreställa oss vad protagonisterna och antagonisterna skall göra härnäst (Cyphers förräderi), eller (som det oftast är i Matrix) ha ett eget symboliskt värde i sig.

Det kan också vara rena misslyckanden. Sådant författaren inte tänkte på. Om man helt bortser från den möjligheten kan man flyga iväg på en tolkningstangent som läser in djup symbolik i något som är resultatet av en för sen kväll med för mycket kaffe.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Fjant no.101 anmäler sig!

"Såsom fjant så måste jag bara fråga, vad är det (för fel?) med att ha åsikter om logiken i Matrix?"

Samma fel som när någon säger att Wells' (inte Robert) "Tidsmaskinen" inte är en realistisk framtidsvision. Det är lite som att stå naken i ett badkar med mintgelé och förklara relativitetsteorin: Man kan tycka att man låter smart när man gör det, men om man ser till helheten så framstår det ändå rätt klart att man i själva verket skämmer ut sig.

Men okej, du skriver att "det går att ha roligt när man gör det", och visst, om man bara vill ha kul så är det givetvis inget fel med den här typen av diskussioner.

Det blir värre när man använder den sortens idiotier för att argumentera eller för att slå sig för bröstet. Och let's face it: Hur ofta är det inte av ren cerebral fåfänga som den här sortens åsikter ventileras?

För liksom, vad är det man vill bevisa egentligen? Att Matrix hade varit en bättre film om maskinerna hade odlat kossor istället? Att man minsann har läst tillräckligt med fysik för att slå alla på fingrarna om de inte vet att Hulkens hopp är orealistiska? Att man är en dumskalle som gillar synen av ens egna bokstäver på ett forum?

Jag tycker man ska ta en funderare kring varför man egentligen skriver sådana saker. Om man bara är ute efter att ha kul så är det förstås okej, men så finner jag det sällan vara.

Personligen (när det gäller Matrix) så kommenterar jag helst sådant som jag kan ha användning av i Kult: Kan man referera till Alice i Underlandet där också, till exempel? Och när det gäller första halvan av filmen; där agenternas konspiration är väldigt påtaglig (och där inte filmen fungerar särskilt bra i min mening); kan man inte lära sig något utav det även när man skriver Kultäventyr?

Nå, nu lämnar jag nog debatten, för på mitt 5000:e inlägg ska jag posta de slutgiltiga Duellitoreglerna, och jag ligger långt efter tidplanen.

/Riz
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Re: Pärlor åt svinen? (OT)

Att bara påstå "jag har rätt och alla som inte ser det är puckon" utan ytterligare underbyggnad är lika dumt oavsett hur artigt man säger det

Självfallet, men det var väl också därför Rising radade upp en hel radda med symboler i filmen? Det är ju när man trots att någon förklarar varför hon eller han resonerar på ett visst vis, ändå väljer att kontra med snack om att vederbörande är en elitistisk översittare, som jag vänder mig emot.

/Jakob
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Re: Storm i ett vattenglas?

Attans, och jag som hann skriva ett svar till Vindhand här ovan innan jag läste ditt inlägg. Jag hoppas att du inte tar det som intäkt för låsning, för jag menade inget illa med det, och jag vill ogärna att Dimfrosts tråd blir låst pga lite käbbel i en liten bitråd. Hur som helst kommer jag inte att skriva mer i denna tråd i vilket fall som helst.

/Jakob
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Pärlor åt svinen? (OT)

Självfallet, men det var väl också därför Rising radade upp en hel radda med symboler i filmen?

Det var först senare... det förblir dessutom en tolkningsfråga. Jag håller inte med om Risings radda (eller i.a.f. inte om att de skulle sammanfalla till ett enhetligt underliggande budskap). På den punkten kan vi vara oense utan att någon behöver kalla den andre ett pucko.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Fjant no.101 anmäler sig!

För liksom, vad är det man vill bevisa egentligen?

Inte allt folk skriver är för att bevisa något eller hävda sig. Det händer att en och annan genuin åsikt slipper igenom. Kanske letar du för mycket efter dolda undermeningar i forumet, precis som i filmen?
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Disclaimers:
Jag orkar inte läsa igenom de 50+ inlägg i den här tråden, så om någon hunnit före mig med det här så får jag väl leva med det då.

Nåja. Eftersom jag inte kan skaffa egna åsikter och lider av ett svårt fall av hjältedyrkan så måste jag ge er en länk till maddox eminenta recension av The Matrix: Revolutions.

http://maddox.xmission.com/c.cgi?u=matrix3
 
Top