Nekromanti Matrisen, cyberspace eller vad det nu kallas..

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Behöver veta lite mer om hur internet är upplagt 2059..har förstått så mycket som att man kommer in i en majsig datorgenererad vr-värld, men det finns lite svårigheter. I alla cyberpunkskildringar om nätet jag har läst är nätet något man använder för att leta information eller hacka saker, finns det öht några personliga sidor ("Hej jag heter Bosse, det här är min hemsida", typ) och hur ser de isf ut? Är de fjällstugor i trä eller kanske bara en grå, tråkig kub? Existerar AI:s i verkliga livet eller finns de bara i matrisen? Om de finns i verkliga livet, vad är de då? En stor hårddisk bara?

Och så skulle jag bli glad om någon kunde beskriva cyberspace med en kort novell. Tackar.
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
Cyberrymden är fantasi, och har du en personlig hemsida är det din fantasi. den kan se ut hur som helst. bara fanatasin sätter gränser. ja... och din programerings skicklighet. :C) kan du inte programmera så får du använda ett program till att generera din "sida" och sådan program har oftast vissa konstanter som gravitation och liknande vilket leder till att stora delar av nätet inte är helt psykadeliskt, men ifall man kommer in på en cyberkonstnärs sida. :C) ajaj. då kan man förvänta sig en annorlunda upplevelse, kanske som en tripp på LSD kanske som en tripp på ATZ(hallicugen svamp som framkallar "elaka" hallucinationer), kanske ett stort surealistskt landskap, hm. har du inte kunskaper om datorer nog att sköta ett program som gör din "sida" kanske du kan anlita någon åt dig. som sagt, fantasin, programmeringsskicklighet och pengar sätter gränserna.
ett exempel är fluggfiskaren bosse. bosse använder datorer ganska frekvent och har därför lyckats hitta ett ganska bra program för att göra cyberspace renderingar. han vill gärna upplysa andra om sin hobby så han bestämmer sig för att som grund ha en stuga som han bode i när han fiskade i en artificell flod i norge. han hämtar hem några bilder på stugan ifrån turist byrån(eller kanske använder några bilder han själv har tagit?) han hämmtar även hem ritningarna från bygg företaget som byggde stugan. han använder ritningarna som grund i sitt cyberspace renderings program efter att han låtit en liten agent göra konventeringen ifrån ritning till trådmodell i renderings programet. sedan lägger han av huset på trådmodellen. utsidan är nu klar. han hämmtar hem några texturer(bilder) av träväggar, som påminner han om dom som fanns i stugan, han klär insidan av huset med dom. han tar sedan och hämmtar hem några för-renderade möbler som har sätter in i stugan. eftersom han vill att folk ska bli påminnda om fiskar så låter han stugan lukt lax, lukten har han laddat ner från cyberrymden eller använt en NMX-CP för att få ut minnet av fisk lukt ur någons huvud. han tar även några bilder på några fiskar som han fångat och sätter upp dom på väggarna som prydnad. han tar och ställer in dom fiskespön som han äger. cyberrymdsrenderingarna hittade han på en reklamsida för spöna. sedan lägger han in sin egen avatar, sig själv en medelåldersmann i full fiskeutstyrsel, spö, fisk och allt. avataren ger han sedan en servis-agent som följde med till renderingsprogramet(eller så letar han upp en bättre själv). agentens uppgift är att berätta om flugfiske och om Bosse själv. slutligen skickar bosse upp hela alltet till ett cyberrymdshotel som lägger upp det i ett vacker skogslandskap strax jämte en bäck.
ifall någon nu vill leta upp Bosses hemsida så kan dom skicka ut en av sinna egna agenter att leta efter Bosse med hjälp av några av de uppgifter som man har om honom eller så kan man använda en sök motor dessutom kan man knappa in hans URL direkt(URLen syns inte i de vanliga standard interfacen).
ifall en person med ett standard interface kollar på Bosses flugfiskar sida så kommer de se en vacker liten trästuga i ett vacker skogslandskap med Bosse i som ivrigt förklarar allt om flugfiske, kommer med goda råd hur man ska fiska, berättar om recepet, hänvisar till andra flugfiskar sidor osv.
använder man däremot ett maskinnära interface kommer man bara se han som en liten nod i en stor trådmodel av noder...

öhh... jag snöade visst in på hur man gjorde sinna personliga sidor. :C) jaja...
phu. tja... vet inte ifall det hjälper dig men ungefär så se jag på det...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
ATZ [OT]

"ATZ(hallicugen svamp som framkallar "elaka" hallucinationer)"

Va? Finns den svampen, eller är det något som Neogames (eller du) har hittat på?

Jag känner till ett läkemedel mot AIDS som heter AZT, men ATZ är nytt för mig. (annars brukar Salvia Divinorum anses vara den obehagligaste hallucinogenen)

---

Annars var det mycket trevlig läsning. Ungefär så tänker jag mig det också.

/Riz
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
Re: ATZ [OT]

jodå. ATZ finns. det är en väldigt billig drog men inte speciellt populär eftersom den framkallar så otrevliga hallucinationer. en person som hade överdosat hallucinerade i tre dagar... under dom dagarna kunde han inte ställa sig upp för att han trodde att hans strumpor var demoner som skulle äta upp han. :C) (jag tror den är vanligast i tyskland...)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
Såsom jag har uppfattat det...

man kommer in i en majsig datorgenererad vr-värld
Om man har en VR-grafisk klient så ser det ut så. Jämför textbaserad <-> grafisk klient att använda i dagens nät. Man skulle kunna ha 2d och grafiska klienter (t.ex.) i nätet 2059 också.

finns det öht några personliga sidor
Det finns naturligtvis personliga sidor (det är vanligt information, ehh.. fast grymt ointressant sådan).

något man använder för att leta information eller hacka saker
Men annars så består nätet endast av information. Information kan iofs vara ett program, grafiska element i ett interface (ett VR hus, eller bokstaven A t.ex.).
Att hacka är egentligen samma sak som att söka information. Med den enda skillnaden att man letar information på platser där man egentligen inte har behörighet, men man använder olika luckor i systemet för att ta sig in ändå.
Man kan lägga ut information, ta bort information, förändra information. Men det är mer än vad man tror.

Är de fjällstugor i trä eller kanske bara en grå, tråkig kub?
Beror på hur rolig Bosse är! Och om han använder VRGraphEdit 4.5 där t.om. Bosse borde kunna hitta hur man färglägger kuber.

Existerar AI:s i verkliga livet eller finns de bara i matrisen?
"Existerar" är lite kul. Men med tanke på alternativen så finns de - som AI - endast i matrisen. I verkliga livet är de en stor hårddisk. Visst jätte imponerande, men den kan bara göra saker på nätet. Tänk dock på att "göra saker på nätet" (lägga till, ta bort, uppdatera info) kan vara nog så mycket, typ styra tillbehör som är uppkopplade.

Hoppas det var till nån hjälp!

- Zire
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Läs i N1 boken, där finns ca 15 sidor om nätet och cyberrymden. Det är klart mycket mer än vad som finns i N2, eftersom kapitlet nätet i N2 i stort sett bara handlar om regler för detta
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
jag skrev en rätt så stor, och till viss del helt köttad, text om cyberrymden och publicerade den på forumet här någonstanns.. du kan leta efter den, tror den ligger på sida 5 eller någonting (det finns en funktion för att leta efter filer som publicerats på de olika forument).. fast den är mysko som sagt. jaja..
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: ATZ [OT]

Ahh, efter lite undersökningar misstänker jag att det är Psilocybe Aztecorum i Strophariaceae-familjen som avses. Jag har aldrig hört att någon skiljer på två olika psilocybin-svampar tidigare, så förkortningen var ny för mig.

Det verkar dock stämma att den är en av de potentare svamparna, men när det gäller graden av "elakhet" misstänker jag att det är en pundarmyt. Upplevelsen av psykoaktiva medel (även alkohol) handlar ju mycket om "Set & Setting" (alltså hur du mår och vilken omgivning du befinner dig i) så det är nog troligast att de som tagit AZT har tänkt "uuh, nu har jag tagit den här dumma svampen som mina polare varnat mig för!" och så har de börjat bli rädda och nervösa, varpå de förstås åkt på världens läskigaste snedtripp.

Psilocybin är det aktiva medlet i alla de här svamparna, så det är nog inte så stor individuell skillnad på effektens karaktär från de olika svampsorterna, misstänker jag, utan det är nog blott potensen som skiljer dem åt.

(Psilocybinsvampar brukar flummpundare räkna in i en bogus-kategori vid namn "Entheogener" (tillsammans med bl.a. Peyote) men egentligen har det nog en effekt som påminner ganska mycket om LSD. Även i fråga om intensitet och hållbarhet, men svampruset är kanske något jämnare och mer kontrollerat. Dock händer det väldigt ofta att psilocybinet lagras i kroppen och att man senare åker på efterslängar. Jag har till exempel en kompis som började trippa några dagar efter att hon kommit hem från en Thailandresa, och då förstod vi att hon måste ha ätit psilocybinsvamp i någon maträtt under resan (hon är ingen knarkare, så det var en helt oförutsedd händelse). Rätt läbbigt. Av den erfarenheten drar jag dock slutsatsen att psilocybin påminner mycket mer om LSD än fenetylaminer såsom 2C-B)

/Riz
som påminner alla om att dessa psykoaktiva medel (även de lagliga, såsom Salvia) fuckar upp hjärnan och det är jättedumt och skadligt.
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
Re: ATZ [OT]

mycket möjligt att det är ett pundar rykte. :C) roligt att läsa om trippen var det iallafall och det var en ganska rejäl överdos han hade tagit. nåja.
"som påminner alla om att dessa psykoaktiva medel (även de lagliga, såsom Salvia) fuckar upp hjärnan och det är jättedumt och skadlig"
"Upplevelsen av psykoaktiva medel (även alkohol)
:C) mycket sant. sprit suger.
 
Top