Nekromanti Matriarkatet i Momolan

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Roller i armén [OT]

Skippa slöjor, kolade ögon, könsstympning och andra kulturella markeringar vilkas enda värde ligger i vad de förmedlar, och lätt kan bytas ut mot fenomen som gemene man inte direkt associerar till muslimsk kultur.
Men många utav de där grejerna kommer ju inte ifrån muslimsk kultur och/eller finns ju inte enbart i muslimsk kultur.

Västländerna har ju en hel del mellanösternklang ifrån början och tanken är ju ett en del sådan ska med. Så du menar att bara för att man förknippar en kulturell sak starkt till en annan kultur än den europeiska så är det per se dåligt? Liksom alla andra kulturella influenser överallt annan stans i Mundana som är direkt tagna från europeisk medeltid finns det ju ingen(inte så många) som klagar på.

Dock så tror jag inte du menar exakt så som det låter på inlägget, men kände ändå att jag ville svara.

/Poseur
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Roller i armén [OT]

Jag är en hängiven förespråkare av kulturell fusion i conworlding. Tanken är att materialet ska ha tillräckligt många och samstämmiga "stölder" från den verkliga världen för att kulturen som skildras ska vara lättköpt, intuitiv och inspirerande, samtidigt som de stulna attributen blandas med varandra och nypåfunna, unika attribut på ett sätt som skapar en helt egen känsla. En kultur som man känns ny, for all intents and purposes. En man saknar explicita referenser till.

Min subjektiva uppfattning är att arbetet med västlandet, speciellt innan Ymir började jobba med det, fallerade en aning på den punkten. Jag känner mig relativt säker på att man med kvantitativ testning kunnat visa på att en signifikant majoritet av de som tagit ett sådant test associerat västländerna med vår egen mellanöster. Det tycker jag är dålig conworlding.

Givetvis betyder inte det här att jag tycker att småklumpiga kulturrippar är bra när det kommer till t ex Consaber, men att klaga på vissa designbeslut Krille fattade på 90-talet hade varit att stå och skrika uppretat på ett trasigt fönster och kräva att det ska sluta vara trasigt.

Ym är mitt uppe i en kreativ process och mer eller mindre mottaglig för input, vilket gör att jag ser en poäng med att dela med mig av mina tankar kring conworlding.

- L
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Roller i armén [OT]

Vill bara förtydliga att jag inte försökte hoppa på dig eller någonting, utan att jag är fullt medveten att du står för det där. Mitt förra inlägg var mest för att jag ville svara på det.

Mycket bra inlägg i övrigt :kaffe:
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Re: Matriarkatet i Momolan [OT]

Vilken sorts förutsättningar existerar liksom för, säg, magi, Gud, human marknadsekonomi?
Västlanden
Konstruktion
Ola "human marknadsekonomi" Jentzsch

=)

Svar ja. Men det finns en stor skillnad här, så till vida att vissa monogama kulturer, i synnerhet den kristna som sedermera kom att dominera världen, inte gett frillobarn några större möjligheter till status och erkännande.
Några undantag finns dock, exempelvis ätten Gyllenhielm.

Kvinnor i Momolan, som inte klemats bort av patriarkatet i flera tusen år, borde därför rimligen vara mindre mesiga jämfört med männen, än vad kvinnorna i Mûhad är.

sen finns det ju för övrigt ingen regelteknisk skillnad på män och kvinnor whatsoever i Eon, annat än en halvhjärtad frivillig regel...men men.
Om man betraktar den frivilliga regeln om att kvinnor skulle vara svagare än män som gällande för patriarkala kulturer så skulle det omvända gott kunna gälla i matriarkala kulturer (eller snarare i Momolan, då tirakerna har kvinnliga ledare och manliga krigare). Det är som så ofta nämnts tidigare i tråden fantasy det handlar om.

Mannen som norm och kvinnan som undantag kommer inte ha regelstöd i Eon IV för övrigt.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Roller i armén [OT]

Vidare, för att göra matriarkatet starkt och trovärdigt tror jag det är viktigt att själva strukturen är nedärvd från en tid innan skriftliga källor och därmed ges samma status som patriarketet i vår kultur. En konstruktion från svunna tider som hållts vid liv genom generationer (antagligen från något svunnet gimbutiskt matriarkat) och figurerar i en samhällelig diskurs som inte riktigt möjliggör att den utmanas.
Jag röstar på det här förslaget. Tirakerna kan läggas in som en möjlig förklaring till hur det kommer sig att det uppstod/behölls in i "modern tid"; texten behöver ju inte ge en objektiv sanning, kolla bara på t.ex. tirakernas skapelseberättelser.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Re: Matriarkatet i Momolan [OT]

Så hur förklarar du suffragetterna? Civil rights-rörelsen i USA? Upproren som störtade Han- och Yuan-dynastierna i Kina? Slavupproret på Haiti? Spartacus-revolten? Mayaindianernas uppror i Mexico på 1600-talet? Mahdist-upproret i Sudan? Revolutionen i Egypten nu alldeles nyss? Folk i underläge har gjort uppror i alla tider, det hör till upprorets natur att det är förtryckta människor i underlägsna positioner som desperat försöker förbättra sin situation. Att kvinnor inte gjort uppror mot patriarkatet beror på att patriarkatet är mänsklighetens djupast rotade sociala struktur, något som setts som tingens ofrånkomliga ordning, sanktionerat av gud och värdsalltet och vidmakthållet aktivt av nästan varenda kotte som någonsin levt. Och ändå gjorde suffraggeterna uppror mot det, till sist. Varför inte tidigare? Jo, för att folks möjlighet till uppror har väldigt lite med fysisk eller militär förmåga att göra, utan snarare är all about förmågan att föreställa sig möjligheten till uppror och kapitalet att agera på den, och det senare är då i långt högre grad en fråga om organisatoriska resurser och rena numerär, eftersom långt ifrån alla uppror behöver ske med våld, och en arg pöbel fortfarande är en arg pöbel som kan döda en riddare, även om denna arga pöbel består av kvinnor. På grund av att det krävdes vissa historiska omvälvningar för att kvinnor skulle ha intellektuellt och socialt kapital att göra uppror, så tog det sin lilla tid (men letar man lär man hitta små isolerade exempel på uppror mot patriarkatet också tidigare i historien, misstänker jag; boken 'The Island Race' tar tex upp Storbritanniens kolonier i Karibien på 1700-talet fylldes av folk, däribland självständiga kvinnor, som inte passade in i samhället i hemlandet, och kvinnliga pirater som klädde ut sig till män är ju ett annat exempel från ungefär samma tid).
Jag tror att ytterligare en viktig faktor är vilka sociala kontakter som kan skapas. När folk träffas och utbyter gemensamma erfarenheter kan kollektiv skapas som förändrar, eller i varje fall försöker förändra. Ett problem för kvinnorörelse (eller mansrörelse i Momolan) är då kvinnorollen som knuten till hemmet. För om kvinnan huvudsakligen umgås med sin familj blir det svårt att formera någon form av förändringssträvan.

Så för att återknyta till Momolan: Om många av männen i Momolan ofta träffar utländska (och därmed patriarkala) män så känns det väl inte helt orimligt att de kan uppstå någon form av motstånd mot matriarkatet. Om männen i huvudsak hålls hemma, isolerade från varandra och isolerade från patriarkala kontakter borde maskulniströrelse vara betydligt svårare att föreställa sig.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
varning, trött skribent

Börja med att titta på ekonomin. Nu ligger i och försig Momolan illa till, i och med att det är en öken vid världens ände, men generellt sett så fungerar jämlikhet (som du konstaterade saknas matriarkala avancerade kulturer i vår värld) bättre där den ekonomiska basen antingen bygger på handel, eller på ett överflöd av jord (svedjebruk, tex); hög grad av urbanisering brukar också hjälpa.

I de två senare fallen så blir individualismen det som tar över, och möjliggör kvinnlig frigörelse på bekostnad av kraftigare klassmotsättningar - i det första blir den ekonomiska makten totalt avhängig prestation av egen generation. Anledningen till att detta ger samma effekt är att det eliminerar behovet av strika arveregler.

Om vi avviker från det här och tittar på Momolan så kan vi konstatera att landet kontrollerar en sak som är fruktansvärt viktigt: vägen till Belu, och guldet där! Till skillnad från Muhad, så har man inte gjort sig ovän med den huvudsakliga importören av detta, och har tillochmed kärvänliga relationer till de huvudsakliga sjöfararnationerna. Man skulle alltså kunna tänka sig starka handelsstäder, på ett tidigt stadium. Lägger man till ädelträ, hudar och andra exklusiva råvaror, så får man en mer diversifierad bild, vilket är önskvärt. I ett land där förmögenheter görs i spann om en generation, snarare än tre, så får föräldrar svårare att ignorera brillianta flickebarn.

Så, postulerandes detta, hur gör vi det matriarkalt. Tja, delvis har vi tirakerna, som så riktigt har påpekats i denna tråd. Deras närvaro som en priviligierad grupp med starka traditioner och exterritorialrätt kommer att locka många att anpassa sig till deras kultur - Hongkongfenomenet - vilket kan tänkas ha givit kvinnor en position som förhandlare.

Vidare. Råvaruhandel är tungt. Och farligt. Och vanligen mansgöra. Ökensamhällen är vanligen mansdominerade klansamhällen. Paradoxalt nog kan detta hjälpa oss, i kombination med ovan. Eftersom männen som räknas måste lära sig att slåss, så har de inte tid att lära sig att skriva, och då kan dessa styvnackade herrar antingen välja att arbeta med enucker, utomstående veklingar, eller andra intelligentare karlar. Alla dessa alternativ är svåra att smälta för en matchokultur - bättre att göra läsning (och därmed navigation) till kvinnogöra. Ge momolanerna ett ideografiskt skriftspråk och algebra som bas för navigation, så har du verkliga förklaringar här!

När du har ett klansamhälle där ekonomin kommer från råvaruhandel, kvinnorna sköter förhandling och kontrakt, och männen ägnar sig åt att slåss hela tiden, så kommer det att resas krav på identifiering (vilket leder till slöjorna, som blir en form av livré och identifierar klan), och skydd för "våra" -läs klanens- kvinnor. Detta kan gå två vägar; antingen väljer vi att stänga in kvinnorna, vilket när det görs leder till sämre ekonomi (eftersom en marknadsanalytiker utan tillgång till information blir en sämre förhandlare), eller också till att stärka deras ställning. Det ekonomiska är det senare, och när du har ett samhälle där det viktigaste för den normale mannen är att se till att grannklanen inte blir starkare, så blir detta det naturliga valet, framförallt med de höga tröskelkostnaderna som ett ideografiskt skriftspråk innebär för kunskapsinhämtning. Därav piskan, ett symboliskt, men oanvändbart, vapen. Detta visar hennes rätt att befalla, och att hon är en fri, vuxen kvinna och därmed inte lämplig att våldta (en vanlig aktivitet i klansamhällen).

När du väl har en ekonomisk struktur där kunskapen om handel (i motsats till industri och våld), vilket vi definierade som brödvinnarsysslan, i huvudsak överförs via kvinnor, så är det en smal sak att låta klanerna gradvis övergå till matrilinjära, om du så önskar, eller låta dem baseras kring kotterier av kvinnor under en "gudmoder".

Ovanstående harang ger dig också svar på varför män bär penisbur/ring, och varför den nationella armén är slöjlös (soldater översätts här till stads- eller statssoldater). Detta blir i det förstnämnda fallet en självpåtagen börda för att se till att man inte blir förförd att hjälpa fi, i det andra fallet så blir det en trotsig markör för att man står utanför klansamhället, och låter sin lojalitet gå direkt till en suverän.


I samtliga fall har du via ovan ett matriarkalt, ickeelakt samhälle:

>> Kvinnodominerad ekonomi
>> Kvinnodominerad klanpolitik, och, på grund av Tirakerna, kvinnodominerad stadspolitik
>> Kvinnodominerat arvssystem (antingen på grund av matrilinjer eller på grund av kvinnokotterier, vilka har blivit grund för klanerna, eftersom den dominerande kvinnokvintetten vägrar samarbeta med nykomlingar om de inte är utvalda av dem själva).
>> Kvinnodominerad kunskapsklass (på grund av ideografiskt skriftsystem)
>> Frånvaro av våldtäkt (generell respekt för kvinnokroppen på grund av generell underordning av män, för långsiktigt egenintresses skull!)

Tillsammans med detta har du matchomän som ägnar sin tid åt våld och grovarbete, och som naturligtvis skulle förneka varje anklagelse till att vara underordnade - de kontrollerar ju vapnen, för tusan! Att kvinnsen bestämmer, ja, det har ju att göra med att de där räknegrejerna är för petiga... Inget för riktiga män! Du skulle till och med kunna få in manliga poeter, som lovsjunger den goda stämningen bland vänner runt lägerelderna, för att ge de homoerotiska (för hetronormativitet totalt ofarliga - notera penisburen) undertonerna full klang!

Problemet med ovanstående, utöver att jag är för trött för att formulera mig med min vanliga slående precision, är att det kräver ett rätt specifikt händelseförlopp, samt ett ideografiskt skriftspråk, och en skriftlig kunskapstradition.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: varning, trött skribent

Sjukt intressant och välskrivet. Ser helt logiskt och sammanhängande och framförallt vettigt ut.

Kan absolut se att det här kunde hända.

Bästa inlägget i tråden än så länge imho.

+1000
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: varning, trött skribent

Eftertanke: du kan till och med använda detta för att skilja de matriarkaliska momolanerna från andra liadj. Momolanerna valde att ge sina döttrar makt, och blev rikare för det, medan andra liadj gjorde som muhadinerna och stängde in dem (vilket medförde att de reducerades till ett herdefolk).

Drottningdyrkan, som den beskrevs i religioner, med drottningens plikt att adoptera döttrar, låter som en ritualistisk uppenbarelsebaserad religion enligt mig, och Mundana är i starkt behov av någonting manicheeiskt eller i alla fall Zoroastiskt (detta är att betrakta som ett illa dolt förslag). Profeten var antagligen en man, därför att religioner tenderar att grundas av män, men antag att vi har samma situation som efter profetens död, fast annorlunda: Antag att Aisha, redan en doktrinens väktarinna och auktoritet, lyckas genomdriva en kupp, stödd av sin fader (istället för stödjandes sin faders kupp - tolkning, flamewar undanbedes). Aisha:s utnyttjar det faktum att religionen stipulerar att hon inte får gifta om sig, till att behålla makten över de växande skarorna av troende, vilka hon lugnar genom att adoptera ett tjog eller varför inte 33 "barn", dvs vuxna brillianta människor.

Efter ett antal år låter hon makten därefter övergå, jämte titeln "profetens hustru, kalifah, och moder till alla troende" till en brilliant medelålders dam, samt ålägger henne också att adoptera nya brillianta efterföljare. Dessa skall vara tillräckligt många för att kunna spelas ut mot varandra, för att förhindra uppror, och fungera som drottningens viceregenter ute i landet, och på råvarukaravanerna. De "barn" som inte valdes till profet-hustru sänds som guvernörer och diplomater till fjärran länder, om de inte redan tidigare stödde valet av "kronprinsessan". Efter ett par generationer blir praxis att bara adoptera kvinnor - det heter ju Profethustru, och den enda gång en man var nära att väljas mördades han brutalt i ett palatsuppror av slottsvakten, som vägrar låta någon man som inte är mer matcho än dem styra över dem.

Den rituella duellen vid det trettiotredje levnadsåret blir genom detta fullständigt akademisk. Det trettiotredje levnadsåret som "barn" innebär att din "mor" redan är någonstans i gerontåldern, och det är hursomhälst dags att ta henne av daga!
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,342
Location
Stockholm
Re: varning, trött skribent

Tycker om de flesta av dina tankar. Men det här med att krigarna inte har tid att lära sig att läsa känns vansinnigt ogenomtänkt. Delvis för att det inte funkar så, folk har sedan romartiden (förmodligen tidigare än så) varit läskunniga och kunnat slåss på en gång, delvis för att de gör dem till mindre effektiva soldater eftersom de inte kan läsa.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: varning, trött skribent

jag såg detta när jag gick för att stänga av datorn, och verkar inte kunna sova utan att ha svarat på det.

Du har rätt i att jag borde ha uttryckt mig tydligare - jag skrev ideografiskt skriftsystem - jag borde ha skrivit logografiskt. Poängen är att varje ord, varje koncept, har sitt eget tecken, vilket innebär att tröskelkostnaden för att lära sig läsa eller skriva blir offantligt hög. För ett normalt brev, eller detta inlägg så här långt, så blir det någonstans runt 100 ord-tecken, i motsats till våra 29. Jag antar att du minns hur svårt det var att lära dig att läsa med knappt trettio tecken, och dessas kombinationer, föreställ dig nu att det finns ett närmast oändligt antal tecken i sig själv.

För ett samhälle med ett sådant skriftspråk, blir det helt enkelt för oekonomiskt för folkflertalet att lära sig att skriva eller läsa, och man utvecklar istället en auditiv kultur, med recitatörer, eller ett creolalfabet baserat på fonogram (ljudtecken). Istället utvecklar man en skrivarklass som ges monopol på det skrivna ordet, möjligen i kombination med adel och präster. Två exempel på sådana civilisationer är det gamla egypten och det gamla kina. Jag vågar nästan säga det persiska riket också, men är osäker på detta.

Soldaterna kan helt enkelt välja mellan att sitta fulltid i skolbänken tre år (kritisk massa för enklare kinesiska, sist jag kollade), eller lära sig att se på sandmönstren när det snart kommer att blåsa upp till storm. I en hostil miljö blir det senare det övervägande populära alternativet.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,342
Location
Stockholm
Re: varning, trött skribent

Ah. Jo. Japanerna lär sig fortfarande att tala och skriva sitt hemspråk på högskolenivå. Då blir det mycket riktigt mycket mer av ett yrke att kunna skriva ordentligt. Det finns dock även i dessa samhällen en allmän skrivkunnighet och en högre skrivkunnighet. På samma sätt som att det fanns läskunnighet i renässansens Sverige och sedan fanns de de som faktiskt kunde latin och var lärda.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: varning, trött skribent

När det kommer till att läsa order kan väl militären då hålla sig till fåtalet symboler.
Genomsnittssoldaten kanske inte läser böcker, men en order som är skriven med ca 30-40 tecken lär väl en soldat antas kunna.

Eller kanske inte ens genomsnittssoldaten, att underbefälen kan lära sig de fåtal tecken som ordrar skrivs med räcker kanske.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Idé på slöjorna

Ram said:
Det enklaste är väl antagligen att låta de krigande männen förlora ett krig ordentligt. Att de efter många år av vanstyre försöker sig på ett anfallskrig mot en mäktigare granne, gärna med lite drag av hybris, besegras och blir utsatta för motangrepp, förlust och reprisalier. I det maktvakuum som uppstår så tar samhällets akademiska/organisatoriska skikt, kvinnorna, över, kanske till en början i syfte att skapa ett helt annat samhälle men för att sedan falla ned i liknande hjulspår.
Jag tror att även om det i nån form av generell mening skulle kunna bli samma typ av samhälle som ett patriarkat så finns det många punkter då det skulle skilja sig åt. Exempelvis skulle nog inte ett matriarkat mena att traditionella manssysslor ska göras av kvinnor. Men också tänker jag mig att "kärnfamiljen" som koncept skulle inte existera, för om vi ser till vad en graviditet och efterföljande barn gör med kvinnan traditionellt så är det ju inte så jätteroligt (typ ca 16 år per barn vigt åt att stå i köket). Kanske är det så att kvinnorna som står högst upp har förkastat hela reproduktions-funktionen och låter andra göra dylikt.

Kanske är det födelse och iväg till ett barnhem för alla pojkar, att indoktrineras till de yrken som man på ett "vettigt" vis fastslår under de här barndomsåren.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: varning, trött skribent

Väldigt intressant inlägg och det som fattades i diskussionen! +1
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: varning, trött skribent

Tyvärr kan Momolan inte ha något logografiskt skriftspråk, för jag har redan fått hjälp att designa Tengrim, Västlandens skriftspråk, och det är godawesomekoolt. Jag har inte lust att göra om det från grunden. Att plötsligt köra på att Momolan har ett annat skriftsystem än Mûhad vore att bryta mot vad som etablertas i Geografica och annorstädes, och Mundana har redan -nästan- för många olika skriftspråk. (Though det saknas abjader, afaik).

Det kan möjligen finnas något arkaiskt logografiskt skriftspråk som inte är i vardagligt bruk, men hur det än är med det så har jag lite svårt att köpa just ditt resonemang runt logografiska skriftsystem. Here's why:
Det finns alltid en tröskel att lära sig läsa, och medan det är sant att graden av litterata människor var oerhört mycket lägre i tidiga kulturer som Egypten och Sumerien, som hade sjukt komplexa skriftsystem, hade medeltida Kina av allt att döma minst lika god läskunnighet som Europa, och klotter i pyramiderna antyder att vanligt folk ibland kunde skriva iallafall i någon kapacitet även i det forntida Egypten (och jag tror att pyramiderna byggdes långt innan det enklare hieratiska skriftspråket utvecklades, så jag bara utgår från att det där klottret är med hieroglyfer). Det verkar således finnas andra avgörande faktorer för graden av litterär förmåga, som möjligen är långt mer betydande än hur komplext skriftspråket är.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Idé på slöjorna

Jag tror att även om det i nån form av generell mening skulle kunna bli samma typ av samhälle som ett patriarkat så finns det många punkter då det skulle skilja sig åt. Exempelvis skulle nog inte ett matriarkat mena att traditionella manssysslor ska göras av kvinnor. Men också tänker jag mig att "kärnfamiljen" som koncept skulle inte existera, för om vi ser till vad en graviditet och efterföljande barn gör med kvinnan traditionellt så är det ju inte så jätteroligt (typ ca 16 år per barn vigt åt att stå i köket). Kanske är det så att kvinnorna som står högst upp har förkastat hela reproduktions-funktionen och låter andra göra dylikt.
En högt uppsatt kvinna har naturligtvis ett par lägre stående kvinnor (eventuellt slavar) som ammar och tar hand om hennes barn - om hon nu inte är ovanligt blödig och känslosam och prompt ska amma dem själv. Sedan är det dags att börja utbildas till ett yrke! :gremwink:
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
fri från stigma

Jag besöker sällan forumet numera men ville ändå får ur mig lite funderingar, eventuellt upprepar saker eftersom jag försökte läsa hela tråden på en gång.

Den starka laddningen kring barnaalstrandet borde vara mindre i Momolan än på andra platser. En kvinna bör kulturellt sett inte lastas oavsett om hon väljer att ha mycket sex eller ingen sex, många barn eller inga barn. Oäkta barn bör inte förekomma och en man bör inte kunna göra anspråk på någon rätt till barn oavsett om det är han som är far eller inte. För att komma runt stigmatisering av barnlösa kvinnor kan familjebildningen involvera flera kvinnor snarare än par och möjligheterna till adoption borde vara allmänt accepterad, som redan skrivits om regentens alla döttrar. Det skadar inte om männen involveras i barnuppfostran även om de biologiska banden är mindre självklara. Kanske är livserfarna morfäder de ideala uppfostrarna samtidigt som utbildningen sköts av kvinnor som har de mästarkunskaper som krävs av en lärare. Mödradödligheten bör vara lägre än i de östligare delarna av mundana eftersom kvinnans högre ställning antyder bättre omsorg och hygien. Varje bosättning bör kunna innehålla fler män än kvinnor eftersom kvinnor riskerar att stryka med i maktkamper och intriger. Kvinnor håller i vår värld högre kvalité och har lägre dödlighet i alla åldrar vilket snarare kanske borde tyda på motsatsen, en större mängd äldre kvinnor men få äldre män.

För övrigt skulle jag gärna se en nedtoning av bilden av att momolan är en stor öken. Gärna skogsplantager och stora fruktodlingar. Ta gärna inspiration från västafrika där invånarna historiskt sett och i nutid har omvandlat halvöken till skog genom att på slätten börja odla grödor i en viss ordning för att förbättra jorden tillräckligt för träd och därmed möjligheten att ha en bosättning där man tidigare var utlämnad till eld och vind (jag läste en artikel och såg en film av två antropologer när jag pluggade kulturgeografi men just nu kommer jag inte ihåg vad de heter).

Sen vill jag gärna se oryxantiloper också, borde vara allas favorit så fina är dom
 
Top