Re: Matriarkatet i Momolan [OT]
Evokee said:
Givetvis är även män effektivare soldater med sin överlägsna fysik, även i moderns krigföring. Men visst fysiken är inte lika avgörande som den var i den förmoderna världen.
Du har redan skrivit detta och det har redan bemötts innan av andra än mig också. Välgrundade argument har framförts som menat att den fysiologiska fördelen män har gentemot kvinnor inte är så stor som du menar.
Saker du skrivit: "Män har
överlägsen fysik" och "kvinnor är
mycket svagare". Är det verkligen så eller är det här din bedömning utifrån hur du uppfattar könsskillnaderna? Och vad betyder egentligen "överlägsen" och "mycket" i det här fallet? Hur många kilo lyft-skillnad? Och utgår vi här i från personer som tränat hela livet, eller personer som motionerar dagligen, eller rena bodybuilders?
Evokee said:
Att den moderna teknologin gjort fysiskt styrka i allmänhet till mindre viktig är säkert vara en av orsaker till den kvinnliga emanciaptionen i modern tid.
Egentligen har det inte bidragit just det inte bidragit så mycket. Vad jag ville betona med det inlägget var att patriarkerna i dåtidens samhälle försökte då istället bevisa männens överlägsenhet genom att mäta skallarna på män och kvinnor och jämföra storleken. Det handlade om att förstärka de socialt skapade könsskillnaderna iom att man inte längre på samma sätt kunde hävda att männen var bättre på grund av sin fysiska styrka.
Alltså, dels synen på vad som var viktigt hade förflyttats från fysik till mentalt (men så även länge), men också iom att den vetenskapliga renässansen började rucka på de tidigare etablerade institutioner (nämligen religionen) som hade befäst könsmaktsordningen. Eftersom kyrkans manifest inte längre var "giltigt" på samma sätt så var man tvungen att konstruera "giltiga" bevis för att kvinnan var underlägsen.
En annan viktig del i emanciperingen var media i form av tidningar osv. Inte längre var bara nyheter och vetenskap knutet till de som var belästa eller de som tillhörde de högre klasserna. Detta innebar alltså att även lägre klasser fick mer inflytande för de kunde nu hävda egen ägd kunskap, men så klart bidrog andra strömningar också, Marx kommunistiska manifest inte minst som uttalat menar att alla är jämlika (kvinnan är dock inte riktigt inkluderad i detta, men det blir ändå en något mer naturlig slutledning).
Evokee said:
Nej det är väl klart det inte blev någon revolt. Det var givetvis så gott som omöjligt för fysiskt underlägsna kvinnor att revoltera mot patriarkatet som sådant i ett patriarkalt samhälle i en patriarkal värld.
Men det förklarar inte varför inte de fysiskt överlägsna momolanska männen (om dom nu är det) i ett matriarkalt samhälle i en patriarkal värld inte revolterar eller hur ett sådant samhälle har uppstått eller fortgår.
Tillbaks till ruta ett alltså. Det här har redan bemötts tidigare av många här inne. Jag förstår inte varför du inte bara bemöter det som skrivits som faktiskt uppdaterat diskussionen. De här argumenten är ju inte ens relevanta längre.
Jag kan förstås göra mig besväret och citera de svar du redan fått i tråden, men det känns bedrövligt att du inte bara läser dem istället.
Sen så verkar det som att du tycker det är viktigt att övriga världen mestadels är patriarkal och anser vidare att männen i Momolan på grund av detta borde tycka att det också skulle vara samma sedvänja i Momolan.
Även det har ju bemötts tidigare i tråden eller den innan med att Momolan är ganska avskärmat av bergskedjor eller vad det nu var Ymir skrev. Men det är klart att om media hade funnits i den grad som den finns idag, så skulle varken berg eller stängda gränser kunna förskjuta en revolt i evighet...
Är det också ett tunt argument jämfört med "män är starkare än kvinnor"?