Nekromanti Matriarkat i Mundana, politisk diskussion

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Re: Bästa länderna I Mundana

Hahaha! Nice!
Nej, ärligt, gillar bara inte 'matriarkala' samhällen som är mer skrivna som någon slags erotisk novell än som ett trovärdigt alternativ. Läs rustningingsdelen för Momolanska elitkrigarna tillexempel.

Av denna anledning jag också starkt ogillar drow tillexempel.

EDIT: Kände att min post behövde ett till tillexempel.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Bästa länderna I Mundana

Well, jag lovar dyrt och hederligt att fixa Momolan-biten. Vad exakt problemet är med Momolan har redan diskuterats mycket utförligt annorstädes, men de som missat de diskussionerna kan med fördel ta en crash course här.

Faktum är, jag har blivit mer och mer övertygad om att inte heller tirakerna håller måttet as fantasymatriarkat goes. Det är inte mitt bord att fixa dem, emellertid, och de är inte på långa vägar lika katastrofala som Momolan.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Re: Bästa länderna I Mundana

Det känns inte som att det är tid att riva upp allt som inte är politiskt korrekt i Mundana. Sant är att det ni beskriver är väldigt överdrivet men tittar man på djurriket där honor på något sätt dikterar villkor så är de inte ovanligt att hanar har det väldigt dåligt.

Slående är dock att det verkligen känns att styckena är skrivna av en man och inte kvinna, ingen kvinnlig författare som vill ta sig an dessa länder?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Bästa länderna I Mundana

Sant är att det ni beskriver är väldigt överdrivet men tittar man på djurriket där honor på något sätt dikterar villkor så är de inte ovanligt att hanar har det väldigt dåligt.
Läs artikeln jag länkade till, problemet med Momolan är primärt hur kvinnorna är skildrade, inte hur männen har det.

Slående är dock att det verkligen känns att styckena är skrivna av en man och inte kvinna, ingen kvinnlig författare som vill ta sig an dessa länder
Jag köper inte resonemanget att kvinnor per default skulle ha nån sorts unikt perspektiv på saken som inte jag också vore kapabel att anamma i hög grad. Det är självfallet så att egenskapen "vara kvinna" ger en vissa erfarenheter män inte får, men dessa erfarenheter torde inte ha någon större bäring på ens förmåga att föreställa sig ett trovärdigt och intressant fantasymatriarkat.

That being said, fler kvinnliga Eon-författare vore helt klart önskvärt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Re: Bästa länderna I Mundana

Oh no! I derailed the thread! ;_;
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Re: Bästa länderna I Mundana

Ymir said:
Sant är att det ni beskriver är väldigt överdrivet men tittar man på djurriket där honor på något sätt dikterar villkor så är de inte ovanligt att hanar har det väldigt dåligt.
Läs artikeln jag länkade till, problemet med Momolan är primärt hur kvinnorna är skildrade, inte hur männen har det.
Även om du skriver om Momolan så att bilden av matriarki blir mer komplex och nyanserad så är Menon-Aun mycket intressantare och det beror inte bara på styrelseskicket. Överdriv det inte för att kompensera för Mundanas brist på översittarfeminism tack.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,985
Location
Göteborg
Re: Bästa länderna I Mundana

Ymir said:
Well, jag lovar dyrt och hederligt att fixa Momolan-biten. Vad exakt problemet är med Momolan har redan diskuterats mycket utförligt annorstädes, men de som missat de diskussionerna kan med fördel ta en crash course här.

Faktum är, jag har blivit mer och mer övertygad om att inte heller tirakerna håller måttet as fantasymatriarkat goes. Det är inte mitt bord att fixa dem, emellertid, och de är inte på långa vägar lika katastrofala som Momolan.
Du inser kanske att artikeln/bloggposten du länkar till är väldigt provocerande? Jag fattar inte varför folk verkligen tycks vilja starta flame-wars och långa tråkiga "jag-tycker-dittan-och-dattan" trådar.

Har vi inte fått nog av kvasi-politiska diskussioner här på rollspel.nu?
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Eftersom Kraetyz' inlägg var helt jävla meningslöst får det tjäna som rubrikinlägg till denna utbrutna tråd med nytt namn :gremtongue:

Okej, feminism, Mundana, go!

Kom ihåg att inte bryta mot forumreglerna bara.

- L
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,985
Location
Göteborg
Re: Bästa länderna I Mundana

Ymir said:
Sant är att det ni beskriver är väldigt överdrivet men tittar man på djurriket där honor på något sätt dikterar villkor så är de inte ovanligt att hanar har det väldigt dåligt.
Läs artikeln jag länkade till, problemet med Momolan är primärt hur kvinnorna är skildrade, inte hur männen har det.
Jag är av den fasta övertygelsen att Drows är som de är för att de är skapade som en ras som skulle vara Lolth-dyrkare. Tycker de mesta av hennes argument faller platt:

* Att de är onda är inte konstigt - i D&D finns knappt några monster som inte är onda.

* Att de är styrda av kvinnor är inte konstigt om man läser följande om "Svarta Änkan" ((från wikipedia (hittar någon en bättre källa med annan fakta så varsågoda)):
"The prevalence of sexual cannibalism in Latrodectus by a female spider had given them the common name "black widow spider". The female Latrodectus most of the time eat their male Latrodectus partners after mating. The clue to this fact is due to the potency of venom in female species, which is at least three times more potent than that of the males. Therefore, even if a male bites in self defense while being himself bitten by the female, he would succumb to his death more rapidly and has therefore more chance of being eaten. As published in Times of India, The Researchers at the University of Hamburg in Germany found that male orb-web spiders make this ultimate evolutionary sacrifice for the good health of his offspring.[2]"


Det som jag kan hålla med om är att kvinnnor ofta (och även män) framställs som idealiserade sexobjekt i fantasy - men det är en lite annan fråga och inte huvudargumentet i blogginlägget du länkade till.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Re: Bästa länderna I Mundana

Ymir said:
text av Ymir
Jag måste bara säga att jag ser massor fram emot att läsa din version av Momolan. Skriv fortare!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Bästa länderna I Mundana

Caligo said:
Jag är av den fasta övertygelsen att Drows är som de är för att de är skapade som en ras som skulle vara Lolth-dyrkare.
Är det inte lite kortsynt att ignorera vartenda ett och alla sammantagna invändningar man kan ha mot drow-matriarkatet med de orden?
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Bästa länderna I Mundana

Okej, nu skriver Recca ett inlägg som kan uppfattas som aningen provokativt. Notera dock att hen bara vänder sig mot Caligos argumentation, och inte på något sätt mot dennes person.

Fortsätt i samma stil så kanske vi överlever detta väldigt svårdiskuterade ämne.

- L
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Bästa länderna I Mundana

Isåfall hoppas jag på att någon tar och skriver en Menon-Aun-modul så att det faktiskt har chansen att bli en bra bok, ett land värt att spela i.

Men nuvarande så är Momolan ungefär lika tråkigt som Menon-Aun i mina ögon och får gärna förbättras och göras till ett mindre krystat sexy-evil-matriarkat än vad det är nu. Vilket jag tror Ymir klarar av att göra väl, när nu vi får se någon Västländerna. Boken om Momolan håller ju på att skrivas, vilket inte Menon-Aun görs (såvitt jag vet) så det kan räddas fortare än det sistnämnda.


/Poseur funderar på vad översittarfeminism egentligen betyder.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Bästa länderna I Mundana

Jag är av den fasta övertygelsen att Drows är som de är för att de är skapade som en ras som skulle vara Lolth-dyrkare. Tycker de mesta av hennes argument faller platt

Varför gjorde man det inte till ett patriarkat då istället? Det hade väl fungerat, och vart lättare. Varför är det tvunget ett matriarkat?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,757
Location
Stockholm
Re: Bästa länderna I Mundana

Recca said:
Caligo said:
Jag är av den fasta övertygelsen att Drows är som de är för att de är skapade som en ras som skulle vara Lolth-dyrkare.
Är det inte lite kortsynt att ignorera vartenda ett och alla sammantagna invändningar man kan ha mot drow-matriarkatet med de orden?
Utifrån inlägget du citerat förstår jag inte riktigt var/hur ignorerandet av "alla sammantagna invändningar man kan ha mot drow-matriarkatet" ägde rum. Jag ser bara ett påstående samt argument för att stödja detta. Visst, argument och "fakta" som togs upp i t ex den länkade bloggposten (gav mig en lång rad skratt) bemöttes inte, men det kanske inte är realistiskt att adressera allt som behandlades (eller alla argument "emot" som existerar i någon form av global eter?)? Bemöt argumenten istället för att uppmana till att de ska ignoreras.

Jag håller dock inte med om att informationen kring spindlars parningsriter är något som rättfärdigar hur det ser ut rörande urringade ringbrynjor och annat, och utan vidare förklaring av vad som ville belysas är det imo inte ens relevant i sammanhanget (jag ser inte något om att honorna styr över hanarna, bara att de äter dem. Kan man isf påstå att rävar styr över harar?).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,757
Location
Stockholm
Re: Bästa länderna I Mundana

Poseur said:
Jag är av den fasta övertygelsen att Drows är som de är för att de är skapade som en ras som skulle vara Lolth-dyrkare. Tycker de mesta av hennes argument faller platt

Varför gjorde man det inte till ett patriarkat då istället? Det hade väl fungerat, och vart lättare. Varför är det tvunget ett matriarkat?
Varför skulle det vara lättare? :gremtongue:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Bästa länderna I Mundana

Det hade inte fått någon krystad förklaring till deras styrelseskick?




/poseur
 
Top