KH Mat och andra kulturfaktorer

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Lite mat, dryck och andra kulturaspekter baserat på vårt 1400-tals-Medelhavet, officiellt material och mina egna idéer. I min tolkning av grundboken och även Sirenens klagan så har jag fått mer "europeiska" vibbar av nordvästra och mellannordliga Kopparhavet medan östra och sydliga delen gett mig mer "mellanösternvibbar". Det betyder inte att jag strikt tolkar allt så men eftersom jag fått en sådan känsla använder jag det lite för kulturskillnader när rollerna reser (liksom skillnader mellan städer och landsbygd) och när jag på stående fot måste improvisera.


Kaffe finns i söder och öster, kommer inifrån Samkarna, kokas på turkiskt,-libanesiskt-grekiskt vis och kokas ibland med kryddor som kardemummafrö. Dricks i små mängder. Ofta mer än en kopp vänner emellan eller om man vill ange en vänskaplig ton till skillnad från pliktskyldigast bjuda på en kopp. Man ber dock aldrig om en fjärde kopp och om värden bjuder dig en fjärde är det antagligen ett sedvanetest.
Söderöver i Samkarna tuggas färska bär (betydligt mer koffein) och man pressar söt juice av bär (betydigt mer koffein). I Samkarna tuggar man även torkade bär (inget vidare) eller gör dekokter på desamma (cascara, mer koffein men inte som modern marknadsföring ger vid handen).

Te, både jäst och ojäst, kommer österifrån lite när som

Haschisch finns i ätbar (exempelvis haschischklegg/bröd/kakor) och rökbar form finns

Rökning sker genom brännande av ört eller dylikt på minifyrfat och koncentration av rök via inhalering genom rökrör. Vattenpipor är på ingång österifrån (vattenpipor verkar dock etablerat i söder utifrån beskrivning av Baar i Sirenens klagan)

Hampafrö tuggas för en mindre hascheffekt (finns hampa som enbart duger till rep med mera)

Vallmofrö tuggas för en mindre opiumeffekt (finns vallmo som enbart är vackra och inget mer)

Djupstekt finns, typ friterat, mat steks i djupt med olja som när man friterar utan fritös hemma i en wokpanna. Ett vanligt matlagningskärl i framför allt söder och öster är som en lite grundare flatare wokpanna.

Öl finns, vanligare bland mindre välbärgade.

Vin finns, vanligare bland mer välbärgade. Vinet dricks ofta utspätt. Sades en massa bra saker om vin i en annan tråd om historiska detaljer att ha med i rollspel. Vin kryddas ibland och surt vin kokas ibland i blykärl för att söta upp dem så lite blyförgiftning är nog inte fel att slänga in även om man inte sminkar sig.

Posca finns, vinägersmaksatt vatten. Uppfriskande dryck eller som en del kallar det "fattigmansvin".

Snabbmat finns i stora städer i form av mat i palmblad, piroger, bröd (tillbehör som ost äts bredvid, inte på), lägga-på-bröd (en pizzaförgångare i form av bröd med olika saker på, dock sällan ost), grytor som serveras i din skål. Säljs i hål-i-väggen, ut mot gatan på en del tavernor och från vagnar på en del torg (antika romerska städer och antika Athen kan användas för inspiration).

Ris har kommit till östra områdena.

Bomull/trädull är på uppgång på flera platser i söder och öster (bomullsproduktion nämns i Sirenens klagan, Baar).

Biscotti finns, lyxigare version av skeppsbröd.

Sprit tillverkad på rester från vintillverkning finns; arrak (inte samma som ostindisk arrak som används till punsch), raki (med och utan anis), ouzo, grappa m fl varianter. Arrak nämns i grundboken. Relativt ny grej, vanligare i söder och öster.

Choklad, kakao och kakaosmör finns inte 😢 men vem vet, det kanske dyker upp snart 😀

Majs finns inte men kanske dyker upp.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Finns lite mer om detta i dessa trådar:
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Titta även på äventyret Orm på kroken som inte bara ger ett litet neddyk i Kopparhavets kök utan även är ett litet exempel på hur man med fördel kan bygga ett äventyr runt matlagning. Samt etablerar att grillning på svärd är en grej.
 

Kensai

Veteran
Joined
8 May 2020
Messages
11
Jag vill tipsa alla äventyrare att leta efter den åtråvärda och delikata sockeralgen när de befinner sig efter någon kust. Finsmakare runt hela Kopparhavet betalar dyra pengar för att kunna imponera på sin geliker genom att bjuda på denna. Den kan tillagas på en mängd olika sätt, men det är allmänt överenskommet att Lagado Viraos från Sidon är den som är mästaren på att tillaga denna underbara växt.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Hakka och Remba satt tillbakalutade på sina favoritplatser alldeles vid härden men ändå med uppsikt mot ytterdörren. Marduks Bila var som vanligt vid den här tiden på dygnet nästan fullproppat. Stamgäster som Hakka, syskonen di Falco och minotauren Moxa hade sina favoritplatser. Men så här nära hamnen var det alltid en ström av främlingar och farsegelsbekanta som intog sin kvällsvard här. Fiskstuvningen som serverades här var legendarisk. Sältan, kryddningen med pärllök och wulferål fick gäster att gladligen hosta upp sex kopparstycken för en skål stuvning. Sex kopparstycken för stuvning, Hakka tyckte det var förunderligt innan hon smakat sörjan men efteråt. Ingenting smakade så gott som Hendric di Folts fiskstuvning. Drömmarna som följde efter en helkväll här var dock inte att leka med…
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Molok drack en djup klunk ur amforan, frustade, hostade och skakade på sitt stora oxhuvud vilket resulterade i att hans bordskamrater och de vid borden jämte stänktes ner av mörkrött Zoraki från vingårdarna utanför Pendon.

- För ett gudomligt sändebud är du ovanligt jordnära Primas Molok, väste ödlemannen Ziddibar och strök sig med baksidan av handen över huvudkammen. De droppar av vinet som han fångade upp lapade han i sig.
- Vid Sholaks vårtgård visa respekt din kretin vet du vad en Krilloansk trollkarlskåpa kostar, magikern kastade sig upp från sin stol så den välte bakåt. Den vita kåpan var rödprickig av vinpartiklar.
-Mahe, he, he, he hånfnittrade kaptenen för Lotans bete, den fruktade piratankan Davoz

Vid bordet intill reste sig vapenmästare Wolfreda af Ekeburgh sakta och demonstrativt. Något som var bortkastat om tanken hade varit att påkalla uppmärksamhet från sällskapet vid bordet bredvid. Däremot uppmärksammades det av nästan alla andra gäster på karvanseraljen som skyndsamt tassade ut ur skänkrummet. Wolfredas två väpnare reste sig också när riddrsmamsellen reste sig, om än inte lika värdigt och stolt.

- Du skulle ha en tratt, skrattade ankan förtjust och klappade näven i bordet.
- Ja väänje mee allri me hu lite jaa tål, sluddrade Molok.

De tre krossade amfororna bakom honom talade sitt tydliga språk, den här tjuren hade druckit osedvanliga mängder och det var ett under att han fortfarande kunde tala.

2t6 generator för slumpvalda drycker vid ett fyllerejs i södern
2 Krunsk Raki(saffrons doftade spritdryck)
3 Rabulsk arrak ( anissprit)
4 Kru ( sött honungsvin)
5 Sylvander ( veteöl)
6 Tassentusser (öl illerbrygd)
7 Inhemsk drank ( öl från bygden)
8 Zoraki ( nästan alltid husets röda)
9 Dunkel ( porterliknande brygd)
10 Moskito (svampextrakt från träsken)
11 Baar-ka ( jäst mjölk)
12 Berendiskt Drakvin
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Davoz vomerade en skär stråle mestadels Zoraki men med spår av melukhisk grogg. Tittade han slött upp på sin store resekamrat.
-Bäär mig, bräkte ankan fram. Bäär mig, min store tjocke frände…
Molok lyfte utan ansträngning upp ankan och placerade honom varsamt över höger axel under vänster arm bar han öltunnan med Tassentusser, illerölet som älskades av de flesta söder om Lotans kittel
- Slagsmål, gö en hungri, skrockade Molok.
Med en nyspydd piratanka på axeln och en tunna lager under armen knatade Molok nedför gränden ledd av lukten från ett gatustånd med kryddstark Shawarma-gås.



1t6 Nattamat i Krilloan

1 Gashi (härsken fiskröra som äts med blomkålsris, människor)

2 Shawarma-gås ( kryddstarkt fågelspett, alviskt)

3 Trikki-Trakki ( spiskummin kryddad korv från okända djur, illerföda)

4 Algräspaj (smakrik paj, ankfolk)

5 Khadunka ( Köttfärs semla, med örtigt rovmos, dvärgisk)

6 U-la ( vegetarisk oljigröra med sju kryddor och lök, minotaurisk)
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Lärde mig förresten att mozzarella med marginal hör hemma i en 1400-tals medelhavsmiljö liksom savordikex (mindre marginal dock), de där kexkakorna man har i turamisu.
Och pizza, ingen tomatsås men pizza bianco är också gott - egentligen onödigt att störa osten med en massa skruffs.
 
Top