Nekromanti Mat, Mat, MAt

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Snacks

I nån broschyr med "nyttig mat" såg jag ett recept på nån slags egyptiska snacks: skivade morötter med pressad lime och grovt salt. Dylikt kanske skulle kunna passera som exotiskt tilltugg när rollpersonerna besöker en berest handelsman eller en alvisk gastronom.
Det har jag smakat, det brukade man få som tilltug på mina favoritbarer i Jordanien. Ibland har man dock vinäger eller citron i stället för lime. Helt OK, faktiskt.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Snacks

Mosade chips?!!

Det är så jag vill banna dig för att ens tänka tanken :gremlaugh:

Vad finns det för spelmötestilltugg som man kan äta utan att få fläckar i böckerna då? Några förslag?

/Seinet Wintermute - Skall springa och göra TCP & UDP-laboration nu
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Matregler i DoD

Kommer ni förresten ihåg de förnumstiga reglerna som fanns i regelboken till Drakar och Demoner (svarta lådan)? "Chips, jordnötter och dylikt bör hållas borta från spelbordet!", eller vad det stod. Ord och inga visor! Som 11-årig gamer insåg jag naturligtvis att inga seriösa rollspelare snaskade godis under spelmötena.

Snacka om att jag hoppade högt när jag några år senare läste i ett annat rollspel att "rollspel är en social aktivitet - ta fram något att äta och dricka!". Vad skulle man nu tro? :gremwink:
 

Baron

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
165
Re: Appropå romerska hamburgare

Just sesambröd kanske det var. Sesam var en väldigt vanlig krydda. Jag tror köttet kryddades med sesamolja och vin. I övrigt vet jag inte vad som var i.
Grillkorv var också en vanlig produkt. De hade flotta korvgrillningsgaller av gjutjärn...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Re: Snacks

Hmmm, I min spelgrupp så brukar det bli att man köper en klase vindruvor istället för standardsnacksen(eller både och). Kladdar inte och så får man inte den obehagliga torra känslan i munnen som man lätt får efter chips och jordnötter.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Re: Var hungriga

Det finns en orsak till att folk inte äter haggis eller liknande mat som engelsmännen är kända för... =^_^=
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Re: Fast det är skottarna som är kända för haggis [nt]

Jag vet. Uttryckte mig lite klumpigt. Engelsmän är dock kända för mycket inälvsmat. Och Irländarna har tagit de 2 sämsta sakerna de kunde hitta hos engelsmännen: Deras sätt att bygga hus och deras matlagningskultur...

/Ulfgeir
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Var hungriga

"Vi gav oss på att göra Skotsk haggis som på ett recept från 1100-talet"

Hähä! Skyll er själva! Haggis är en av de rätter som även i modern form ser ut och luktar absolut värst när man tillagar den "för hand". Alla skottar utom de mest envetet traditionalistiska köper haggis på burk. Då är det inte så illa, utan påminner mest om grynkorv.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Re: Boktips, främmande mat

Bland annat "kolbullar"

Om kolbullar är medeltida ska jag äta upp min hatt. Typisk kolmilarkäk.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Boktips, främmande mat

Om kolbullar är medeltida ska jag äta upp min hatt. Typisk kolmilarkäk.
Fast så enkla att de säkert är bland de första sorternas bröd som gjordes. Din hatt har däremot inte lika gamla anor, så du kan känna att du bryter ny kulinarisk mark när du äter upp den.
 

Arn de Gothia

Veteran
Joined
16 May 2003
Messages
1
Kolbullar

Kolbullar åts bla av "kolargubbarna" i Bergslagen när de milade kol. Det var bra krubb med lång hållbarhetstid och enkelt att tillaga.

Originalrecept:
Fett rökt fläsk, ju fetare desto bättre.
Mjöl
Vatten
Stekpanna med långt skaft

Blanda mjöl och vatten till en lagom tjock smet (som pannkakssmet ungefär).
Skiva eller tärna fläsket.
Tänd en eld.
Värm stekpannan över elden.
Lägg i lite fläsk.
Slå över smet när fettet i fläsket runnit ut i pannan.
Vänd kolbullen i pannan en gång.
Servera

Mordernare recept:
Bacon
Mjöl
Vatten
Ägg
Margarin att steka i

Gör en smet av ägg, mjöl och vatten. Konsistens som pannkassmet.
Stek bacon över öppen eld.
Slå på smeten.
Servera med lingon.

Väldigt gott att äta när man är ute på vintern. Smakar ungefär som fläskpannkaka.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Re: Snacks

"Vad finns det för spelmötestilltugg som man kan äta utan att få fläckar i böckerna då? Några förslag?"

Har du testat att dippa paprikastavar i sån där chipsdippulver som man blandar i gräddfil? Riktigt gott, samtidigt som det är nyttigt + att man inte blir flottig på fingrarna. Man får dock ta det lugnt så att man inte får dipp i spelböcker och dylikt. Annars så är det mesta väldigt flottigt i snacksväg, så det blir väl till att ha papper till hands...

Mvh Victor Palm...

...Som fortfarande inte har något att göra ikväll.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Snacks

Vad finns det för spelmötestilltugg som man kan äta utan att få fläckar i böckerna då? Några förslag?
Knepet är att ha en tilltuggshand och en regelbläddrarhand. Sedan kan man äta hur mycket ostkrokar man vill. Det här har jag kommit fram till efter omfattande försök med tilltugg vid datorn.

Salta pinnar är också bra.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Snacks

Bra förslag, men som sagt, själva dippen får man passa sig med. Nackdelen som jag ibland sett med paprika är det kan färga av sig, en nackdel ifall man sitter med en regelbok och bläddrar i den. En i min spelgrupp har tagit med sig naturgodis några gånger, torkad banan och torkad persika, det fungerar rätt bra. Inget kladd och sådant, men extremt sött.

/Seinet Wintermute
 
Top