Mastodon

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Post.news är ett annat nytt alternativ. USPen är att de har inbyggd moneytization vilket kan vara intressant för kreatörer. Betala X för att få läsa inlägget. (Länken ovan är en referral-länk.)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Möjligen OT. Men om jag ska vara ärlig känns dock Tumblr som den plattform som är mest lik Twitter rent kulturellt. Man kan följa mig där också.

Mastodon ser ut som twitter, men bygger på helt andra underliggande principer. Och, framförallt, kulturen hos befintliga användare är radikalt olik twitters. Nästan som ett anti-Twitter
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Möjligen OT. Men om jag ska vara ärlig känns dock Tumblr som den plattform som är mest lik Twitter rent kulturellt. Man kan följa mig där också.

Mastodon ser ut som twitter, men bygger på helt andra underliggande principer. Och, framförallt, kulturen hos befintliga användare är radikalt olik twitters. Nästan som ett anti-Twitter
Har kikat på tumblr flera gånger när jag blivit sugen på att blogga. Men har aldrig fattat hur det funkar med kommentarer och sånt. Kan det bli diskussioner på tumblr?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Finns det några bra rpg instanser som inte är woke?
Har inget bra svar på det men undrar vad man vill undvika med en plats/forum eller gemenskap som inte är för ” jämlikhet mellan olika etnicitet och mellan kön, samt social rättvisa”. Gissar att du då syftar på ”högt i tak och slippa konformatism” … De som hänger kvar på twitter kanske utveckas till en sådan gruppering. Finns en OSR grupp på facebook (som jag är bannad från) som tillåter rasism, missogynitet, fördomfullhet och muslimhat … hoppas det inte är det du är ute efter, gruppnamnet är något i stil med ”…no woke..” eller nåt sånt. Men andra kanske har något fler tips på ställen att hänga om du definierar mer vad för ”inte så woke” du är ute efter.
 

Treb

Veteran
Joined
18 Aug 2022
Messages
2
Har inget bra svar på det men undrar vad man vill undvika med en plats/forum eller gemenskap som inte är för ” jämlikhet mellan olika etnicitet och mellan kön, samt social rättvisa”. Gissar att du då syftar på ”högt i tak och slippa konformatism” … De som hänger kvar på twitter kanske utveckas till en sådan gruppering. Finns en OSR grupp på facebook (som jag är bannad från) som tillåter rasism, missogynitet, fördomfullhet och muslimhat … hoppas det inte är det du är ute efter, gruppnamnet är något i stil med ”…no woke..” eller nåt sånt. Men andra kanske har något fler tips på ställen att hänga om du definierar mer vad för ”inte så woke” du är ute efter.
Vi kan ha en diskussion om hur väl modern progrevism(woke) står för dem saker dem påstår sig stå för men jag tror det är bäst att lägga ett sådant samtal i en egen tråd.

Allt av följande hade varit ok:

Allt med rpg - tabletop game tematik:
En instans som tillåter kritik och hån av woke progrevism
En instans som inte tillåter diskussion om kultur och politik överlag eller tungt stänger ned den.
En instans som tillåter kritik och hån men där det inte fullt tar över platsen.

Det sistnämnde hade ju varit bäst men det är kanske för mycket begärt.

Har inte facebook. Blev inte bannad från det, bara stängde mitt eget konto.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Finns nog mycket att önska kring hur man bemöts (och för den delen bemöter). Känns som att någon av Reddit eller Discord-grupperna borde funka. Men andra får hjälpa till med att ge bättre guidning.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Finns det några bra rpg instanser som inte är woke?
Varför inte Twitter? Deras nya ägare betalade 44 miljarder dollar för att kunna göra plattformen mer öppen och tillåtande för rasism, kvinnohat, homofobi, etc.

Det är ju därför alla ”woke” användare kollar efter alternativ som Mastodon. Är man ”anti-woke” är det väl rätt dumt att följa med i flyktingströmmen?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Varför inte Twitter? Deras nya ägare betalade 44 miljarder dollar för att kunna göra plattformen mer öppen och tillåtande för rasism, kvinnohat, homofobi, etc.
Ja, och "hån" av "woke progressivism" lär man ju inte direkt behöva leta speciellt länge eller hårt efter heller, om det nu verkligen bara är det man är ute efter…
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag kollade lite på Tumblr igen efter att @Dilandau tipsade om det. Blev sugen på att börja med en devlog där för ett litet datorspel jag jobbar på tillsammans med min dotter. Känns rätt kul än så länge och jag gillar microblog-formatet:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Litet tips:

Mastodon är en del av Fediverse, flera olika platformar som talar med varandra.

Det betyder att man behöver inte skaffa Mastodon för att följa vad som händer där, utan det räcker att skaffa konto på någon av de andra platformarna inom Fediverse för att följa Mastodon.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Litet tips:

Mastodon är en del av Fediverse, flera olika platformar som talar med varandra.

Det betyder att man behöver inte skaffa Mastodon för att följa vad som händer där, utan det räcker att skaffa konto på någon av de andra platformarna inom Fediverse för att följa Mastodon.
Vad är fördelen med det?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vad är fördelen med det?
Det är ingen direkt fördel, utan mest en reflexion när ni började räkna upp olika mastodonservrar man kunde använda.
Jag ville mest peka på att man som användare har större valfrihet och att man inte behöver vara på en mastodonserver för att komma åt mastodon.
 

Falk

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
37
Vad är fördelen med det?
Du kan som administratör välja att inte prata med andra servrar, om du till exempel tycker att en viss server har för mycket hatiskt innehåll.
En annan fördel är att man kan prata med plattformar av en annan typ.
Mastodon (Fediverse-Twitter), kan smidigt integrera med Pixelfed (Fediverse-Instagram).

 
Top