Nekromanti Massvis med spelare!

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Tjoho!
Jo, jag måste bara berätta om senaste gången vi spelade Viking. Vår spelgrupp är nu uppe i 9 personer, och igår så spelade allihop Viking. 8 spelare och en spelledare. Huh! Men visst det fungerade bra. Man kanske inte hade trott det men det var inget problem alls. Det är bara roligt att de är så många, så de kan segla egna stora båtar utan att behöva massa spelledarpersoner.
Men, det var en sak jag undrade över hela tiden när jag spelledde. Jag hade hela tiden något att prata om och babblade nonstop men alla spelarna... ja? Några satt nästan tysta hela spelmötet. Det verkade som alla hade kul men eftersom det är spelledarens roll (i grunden i alla fall) att fixa så alla har kul undrar jag nu: Vad skulle ni tyckt om 8 spelare och hur skulle ni reagerade på att det tar lång tid, ibland mycket lång tid, mellan dragen?

Mac - det var i alla fall kul som fan att spelleda!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Vad skulle ni tyckt om 8 spelare och hur skulle ni reagerade på att det tar lång tid, ibland mycket lång tid, mellan dragen?

Jag skulle tycka att det var hemskt. IMHO förstör det både inlevelsen och spelglädjen om man inte kan agera någorlunda ofta.

Min "In Nomine" grupp är också nio personer men då är två av oss spelledare. Det, tillsammans med ett smidigt regelsystem, gör att vi lyckas hålla igång alla spelarna. Vi brukar även spendera en del planering på att hitta på "hooks" för att ge varje spelarkaraktär en potentiellt viktig roll att spela under ett möte. Detta är speciellt viktigt för de litet artigare/blygare spelare som inte är så bra på att tränga sig fram.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Tjoho!
Jo, jag måste bara berätta om senaste gången vi spelade Viking. Vår spelgrupp är nu uppe i 9 personer, och igår så spelade allihop Viking. 8 spelare och en spelledare. Huh! Men visst det fungerade bra. Man kanske inte hade trott det men det var inget problem alls. Det är bara roligt att de är så många, så de kan segla egna stora båtar utan att behöva massa spelledarpersoner.
Men, det var en sak jag undrade över hela tiden när jag spelledde. Jag hade hela tiden något att prata om och babblade nonstop men alla spelarna... ja? Några satt nästan tysta hela spelmötet. Det verkade som alla hade kul men eftersom det är spelledarens roll (i grunden i alla fall) att fixa så alla har kul undrar jag nu: Vad skulle ni tyckt om 8 spelare och hur skulle ni reagerade på att det tar lång tid, ibland mycket lång tid, mellan dragen?

Mac - det var i alla fall kul som fan att spelleda! <p><hr></blockquote><p>Jag tror det hela kan bero på hur bra diciplinerade dina spelare är, sitter man och pratar i mun på varandra så blir det nog inte så skojj. Att dragen kan ta tid kan ju bero lite på hur bra spelarna är på att lyssna. Om du måste förklara situationen för varje spelare så lär det inte gå så fort. Om de däremot lyssnar när du förklarar för en så borde det kunna gå bra, dessutom att de vet vad de ska göra när det blir deras tur.

/Honken - Som har spelare som inte är så bra på att lyssna...
 

Bern

Veteran
Joined
8 Nov 2000
Messages
6
Location
Falkenberg, Sverige
Jag lyckades skrapa ihop en grupp på 14 vampire spelare, eftersom man inte är speciellt mycket tillsammans där så blev det spelmötet som ett minilajv. Men kul var det iallfall.

Sic Transit Gloria Mundi
 
Top