Nekromanti Massa frågor

krossargnutten

Veteran
Joined
12 Oct 2001
Messages
7
Lilla nybörjaren har massa frågor.......:

-I "Alver: Förbannelsens folk" finns det en mängd äventyrsuppslag som är tydligt markerade. Detta var något
MYCKET bra, och nu undrar jag om det finns i några andra tillägg? Eller kanske finns massa sådana sidor på internet?
(Tänker då på Äventyrsuppslag/-idéer, INTE färdiga äventyr.)
-Tar hela besvärjelsen en runda att kasta?
-Vad är "nackdelarna" med att kasta en besvärjelse? (Vad gör att man inte kan kasta miljontals med besvärjelser?)
-Går det att kombinera vilken skrift som helst med vilket som helst språk? (Om inte, vad för skrifter går att använda till exempelvis Ashariska?)
-Hur kan man höja från 0 till 5 i en färdighet?
-Om man sitter och skapar massa motståndare i god tid innan spelmötet, vilka värden bör man inkludera?
-Vad händer om man slår perfekt eller fumlar på VINIT-slaget?
-Hur noggrann ska man vara vid skador i strid? Ska man kanske skippa att skriva ner de flesta av motståndarnas skador och bara memorera det lätt i huvudet?


Tacksam för svar
/images/icons/thinks.gif
 

SuTTeN

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
15
Location
Malmö, Skåne
-Vad händer om man slår perfekt eller fumlar på VINIT-slaget?
svar: Jag tror inte att de har nån betydese på VINIT...

-Hur noggrann ska man vara vid skador i strid? Ska man kanske skippa att skriva ner de flesta av motståndarnas skador och bara memorera det lätt i huvudet?
Svar: de finns en förenklad skade tabel i "monster och varelser" för de e mycke viktigt att hålla reda på... för spelare dö mycket lätt om SLn håller monstret vid liv för länge. (kanske de SLn vill /images/icons/clever.gif)

-Hur kan man höja från 0 till 5 i en färdighet?
Svar: de kostar ju 2enheter när du skaper gubben annars tror jag de blir 5 när du lär dig en ny färdighet automatiskt

hoppas du blev lite klokare
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
-Tar hela besvärjelsen en runda att kasta?

Det beror på besvärjelsen. Normalt tar det en runda per två slag som görs i besvärjelsen. Ex. En besvärjelse med bara Alstra Biotropi Ob3T6 och Besvärjelse Ob3T6 tar en runda, en annan besvärjelse med Alstra Ataxatropi Ob4T6, Transformering Ob3T6, Transformering Ob2T6, Besvärjelse Ob1T6 och Besvärjelse Ob2T6 tar tre rundor.

-Vad är "nackdelarna" med att kasta en besvärjelse? (Vad gör att man inte kan kasta miljontals med besvärjelser?)

Alstringen av filamenten (om det t.ex. kostar utmattning), annars är det bara att köra på tills du misslyckas och råkar ut för en okontrollerad dissipation (och det händer ganska ofta om du försöker dej på besvärjelser på magnitud 3-4).

-Går det att kombinera vilken skrift som helst med vilket som helst språk? (Om inte, vad för skrifter går att använda till exempelvis Ashariska?)

I teorin går det väl att kombinera hur som hellst, men i praktiken så är ju ett skriftspråk "standard" i de flesta länder. Det står i beskrivningen av skriftspråken var de används (t.ex. Jargisk skrift i Asharien).

-Hur kan man höja från 0 till 5 i en färdighet?

Om du får slå ett förbättringsslag mot en färdighet du inte har ska du slå under din PSY på Ob3T6. Lyckas du har du nu 5 i färdigheten.

-Om man sitter och skapar massa motståndare i god tid innan spelmötet, vilka värden bör man inkludera?

Vad tror du kommer behövas? Grundegenskaper, skade/utmattningskolumner, chockvärde, de färdigheter de ska använda (stridsfärdigheter för krigare, smyga/fingerfärdighet för en ficktjuv, osv.), vapen och rustning (det är mycket irriterande att behöva slå upp sådana värden i strid).

-Vad händer om man slår perfekt eller fumlar på VINIT-slaget?

Du är jätteförst eller jättesist. Vi har några gånger kört med att om båda fumlar VINIT när de ska öppna strid så blir de kvar på öppningsavstånd, men det är inte enligt reglerna.

-Hur noggrann ska man vara vid skador i strid? Ska man kanske skippa att skriva ner de flesta av motståndarnas skador och bara memorera det lätt i huvudet?

För "engångs-motståndare" är det inte viktigt, men det kan vara bra att få in vanan att markera all skada så blir det lättare när man bör göra det (på t.ex. viktiga motståndare).

/Henrik
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
1)
I nästan alla modulböcker har äventyrsuppslag. Det är bara att välja och vraka, ta inspiration och kombinera ihop. Släng sedan in dom tuffa delarna i den där dåliga filmen som du halvsåg på kl 0300 i måndags kväll. Mixa med fantasi och egna idéer och du har dom grövre delarna i ett enkelt äventyr. Applicera sedan en gnutta finputs och du har ett klart godkänt äventyr.

2)
Som minst, ja. Somliga tar 2 rundor. Det beror på hur många handlingar besvärjelsen innehåller (läs hur många slag som ska slås). Kast tiden står dock på alla besvärjelsers beskrivningar.

3)
Besvärjelser tar lång tid och är på sina egna sätt begränsade på ett antal sätt. Till exempel så är alla typer av blixt besvärjelser väldigt bra stridsbesvärjelser. Däremot så är går det inte att alstra fototropi på natten utan en fackla, och då är det 2 nivåer svårare (mycket!). Dessutom så bör man inte försöka med för svåra besvärjelser för då ökar chansen för fummel. Om man fummlar så dissiperar ens filament okontrollerat vilket är klart dåligt.
Sist så tar besvärjelser ganska så långt tid att kasta, och strider håller inte i sig särkskillt länge. Utöver detta så kan du kasta besvärjelser så långe du har en kraftkälla(alltså ljus för fototropi, eld för pyrotropi osv).

4)
Teoretiskt ? ja. Praktiskt ? såklart.
Såklart att du kan skriva ashariska med äldre colonisk skrift, men förvänta dig inte att många kommer att kunna läsa det. Detta används ofta av magiker som vill skydda sina dyrbara skrifter genom att skriva det på något obskyrt språk med något ännumera obskyrt skriftsystem.
OBS Idiografiska skriftsystem kan inte användas på detta sätt.
EX det är omöjligt att skriva någonting annat än alviska med Felya-Nai eftersom det som den gamla Japanskan är baserat på tecken där varje tecken betyder ett ord.

5)
små skräp motståndare ?
Anfall och försvars värde och skada. Kanske pansar. Hur mycket stryk dom tål brukar jag inte bry mig om så mycket, jag brukar istället känna när det är dags att dom ska gå ner.
Dessutom, desto mer central och unik en fiende är. Desto mer statistik ger jag honom. Exempelvis så får kampanjens slutboss ett helt rollspels papper samt ett par egenhändigt (av mig) gjorda stridstekniker.

6)
Bra fråga...
Jag skulle nog inte räkna med några "special" effekter. Utöver dom uppenbara att man får väldigt bra effekt på slaget och kommer således nästan med automatik att förlora/vinna Initiativet.

7)
Jag är jämnt väldigt nogrann med spelares skador. Brukar dock ignorera deras erhållen blodförlust om den inte är central för extraskadan (typ artärblödning eller motsvarande). Återigen, dom små fula underhuggarna brukar jag vara mer slapp med, medans dom stora antagonister är jag väldigt nogrann med.

detta är givetvis bara mina egna små idéer. Hoppas det hjälper
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"OBS Idiografiska skriftsystem kan inte användas på detta sätt. EX det är omöjligt att skriva någonting annat än alviska med Felya-Nai eftersom det som den gamla Japanskan är baserat på tecken där varje tecken betyder ett ord."

Nja. Felya-nai är så att säga ett helt eget språk, som har samma grammatik som felya men ett annat uttryckssätt. Att skriva något på felya-nai är i princip att översätta det till ett annat språk - enda fördelen som felya har är att man bara behöver överföra glosorna. Dessutom finns fortfarande stavelsetecknen, som används för låneord och i teorin kan användas för andra språk.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Och dessutom...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

OBS Idiografiska skriftsystem kan inte användas på detta sätt. EX det är omöjligt att skriva någonting annat än alviska med Felya-Nai eftersom det som den gamla Japanskan är baserat på tecken där varje tecken betyder ett ord.

<hr></blockquote>


Om man skriver tecknet för ´häst´ så är det ju fortfarande samma djur man menar även om man UTTALAR det som Horse, Pferd, Ma eller Lô.
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Re: Och dessutom...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Om man skriver tecknet för ´häst´ så är det ju fortfarande samma djur man menar även om man UTTALAR det som Horse, Pferd, Ma eller Lô.

<hr></blockquote>



...vilket ju är en viktig anledning till att Kina med sina fyra stora, sinsemellan oförståeliga dialekter, använder sig av ett logografiskt skriftspråk.

idiografiskt = varje tecken står för ett begrepp
logografiskt = varje tecken står för ett ord

Förresten, Ma och Lô, är det kantonesiska och mandarin?
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Ma och Lô

Ma är en standardform för rikskinesiskan(typ Mandarin). Tyvärr kunde jag inte sätta rätt tecken för "jävligt kort a" så man får helt enkelt skilja det från Ma'a och MaA genom att veta om det.

Lô är ungerska. Som i svordomen Lô-fazz (hästkuk).
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Fonetisk

-Går det att kombinera vilken skrift som helst med vilket som helst språk? (Om inte, vad för skrifter går att använda till exempelvis
Ashariska?)


Ja, du kan ju skriva svenska med morse eller punktskrift, ja eller tillochmed fonetisk skrift. Men ashariska brukar inte skrivas med colonisk skrift.
 
Top