Nekromanti Masque - Stridsregler

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
jag har skrivit Masques stridsregler, tyvärr så kom insikten från beta-testningen att strid i praktiken är rent tärnings-slående utan något behov av tanke. Så, jag har tänkt lite och kommit fram till följande, vilket det skulle vara intressant att se om forumet skulle kunna slita sönder:

1. Initiativ avgör vilken sida som styr striden. Alla handlingar i strid ger ett eller flera möjligheter till reaktioner, ergo de som agerar först väljer på vilket sätt motståndarna måste agera.
Exempel på handlingar och reaktioner är:
Beskjuta -> Ta skydd, röra sig snabbt
Försvarsställning -> Flankera, ta skydd

Om sidan med initiativ misslyckas med för många handlingar alternativt gör för få så går det över till motståndarna.

2. Karaktärer kan enabla varandra att genomföra handlingar genom stödja varandra tid, exempel:
Soldat 1 stödjer soldat 2 genom att beskjuta fienden, vilket gör att soldat 2 lugnt och fint kan sikta på en motståndare.
Det betyder i praktiken att soldat 1 inte kan skada fienden denne skjuter på, men soldat 2 kan göra desto mer.

3. Tanken är att handlingar kostar moral och ork, där mindre och mindre ork och moral leder till högre och högre negativa modifikationer.

Det jag vill uppnå med det här är att spelarna ska känna att de är i kontroll och helt plötsligt så försvinner den kontrollen (de tappar initiativet) och att alla spelare har något att bidra med, alla roller ska kunna understödja roller.

Åsikter? Tankar? ideer? Galenskaper?

Efter lite diskussion med Rymdhamster i chatten så kom förslaget att man kanske inte ska tvinga spelarnas roller att vara tvungna att reagera på initiativ, vilket nog ska med, det betyder i förlängningen att spelarna vaggas in i en känsla av kontroll.

Ok, så här tänker jag mig att strid går till:

1. Avgör initiativ.
- Alla grupper med taggen bakhåll får automatiskt initiativet över alla grupper utan den taggen.
- Övriga så får rollpersoner agera i initiativ-ordning med handlingar som måste reageras på. Rollpersoner som reagerar får inte ta egna handlingar. Om en grupp tvingar två tredje-delar av en annan grupp att reagera så anses den första gruppen ha initiativ över den andra gruppen.
- Rollpersoner i en grupp med initiativ över en annan grupp får alltid genomföra handlingar före medlemmar i gruppen den har initiativ över.

2. Handlingar
- I strid kan man genomföra offensiva handlingar, exempelvis beskjuta, hugga, slå, kasta.
- Offiensiva handlingar måste spelledarpersoner utan taggen veteran reagera på. Rollpersoner får reagera om de så önskar, men kan ignorera det och ta konsekvenserna.
- Reaktioner är exempelvis undvika, blockera, ripost, ta skydd, springa. Reaktioner bör vara rimliga för situationen.
- Lyckas en offensiv handling mot en rollperson som inte reagerar alternativt misslyckas med sitt slag för att reagera så gör den offensiva handlingen skada.
- Skada visas genom att rollen som är skadad får en eller flera av följande taggar (antal, typ och nivå bestäms av hur lyckat det offensiva slaget var samt vapen): sårad, blödande, benbrott, döende, död, shock.

Fortsätt tills en grupp flyr eller är utplånad.

Tankar?

Back