Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Hej,
jag har skrivit Masques stridsregler, tyvärr så kom insikten från beta-testningen att strid i praktiken är rent tärnings-slående utan något behov av tanke. Så, jag har tänkt lite och kommit fram till följande, vilket det skulle vara intressant att se om forumet skulle kunna slita sönder:
1. Initiativ avgör vilken sida som styr striden. Alla handlingar i strid ger ett eller flera möjligheter till reaktioner, ergo de som agerar först väljer på vilket sätt motståndarna måste agera.
Exempel på handlingar och reaktioner är:
Beskjuta -> Ta skydd, röra sig snabbt
Försvarsställning -> Flankera, ta skydd
Om sidan med initiativ misslyckas med för många handlingar alternativt gör för få så går det över till motståndarna.
2. Karaktärer kan enabla varandra att genomföra handlingar genom stödja varandra tid, exempel:
Soldat 1 stödjer soldat 2 genom att beskjuta fienden, vilket gör att soldat 2 lugnt och fint kan sikta på en motståndare.
Det betyder i praktiken att soldat 1 inte kan skada fienden denne skjuter på, men soldat 2 kan göra desto mer.
3. Tanken är att handlingar kostar moral och ork, där mindre och mindre ork och moral leder till högre och högre negativa modifikationer.
Det jag vill uppnå med det här är att spelarna ska känna att de är i kontroll och helt plötsligt så försvinner den kontrollen (de tappar initiativet) och att alla spelare har något att bidra med, alla roller ska kunna understödja roller.
Åsikter? Tankar? ideer? Galenskaper?
jag har skrivit Masques stridsregler, tyvärr så kom insikten från beta-testningen att strid i praktiken är rent tärnings-slående utan något behov av tanke. Så, jag har tänkt lite och kommit fram till följande, vilket det skulle vara intressant att se om forumet skulle kunna slita sönder:
1. Initiativ avgör vilken sida som styr striden. Alla handlingar i strid ger ett eller flera möjligheter till reaktioner, ergo de som agerar först väljer på vilket sätt motståndarna måste agera.
Exempel på handlingar och reaktioner är:
Beskjuta -> Ta skydd, röra sig snabbt
Försvarsställning -> Flankera, ta skydd
Om sidan med initiativ misslyckas med för många handlingar alternativt gör för få så går det över till motståndarna.
2. Karaktärer kan enabla varandra att genomföra handlingar genom stödja varandra tid, exempel:
Soldat 1 stödjer soldat 2 genom att beskjuta fienden, vilket gör att soldat 2 lugnt och fint kan sikta på en motståndare.
Det betyder i praktiken att soldat 1 inte kan skada fienden denne skjuter på, men soldat 2 kan göra desto mer.
3. Tanken är att handlingar kostar moral och ork, där mindre och mindre ork och moral leder till högre och högre negativa modifikationer.
Det jag vill uppnå med det här är att spelarna ska känna att de är i kontroll och helt plötsligt så försvinner den kontrollen (de tappar initiativet) och att alla spelare har något att bidra med, alla roller ska kunna understödja roller.
Åsikter? Tankar? ideer? Galenskaper?