Nekromanti Masque - Mysterie och skräckgenerator v1

Det bör kanske nämnas att åsikter om layout och innehåll välkomnas med öppna armar :gremwink:
 
Snygg logo, snyggt typsnitt, och inte minst passar de stämningen väldigt, väldigt bra.

Generatorn, eller mysteriestrukturen som det kanske snarare handlar om, ser funkis ut. Har du fundrerat på olika former av nödlösningar? Alltså om RP inte kommer vidare till nästa nyckel, finns det någon lösning på det problemet, för det kommer garanterat att bli så ibland (vilket väl är varför Gumshoe-systemet skapades).

När jag skrev den här typen av scenarion brukade jag alltid slänga in en bunt "nödutgångar" i stil med "ett av monstrets offer överlevde och RP kan träffa honom vid X" eller "Kommissarie Fleurant är kulten på spåren och kan vid lämpligt tillfälle berätta det han vet för RP" o.s.v.
 
Måns said:
Snygg logo, snyggt typsnitt, och inte minst passar de stämningen väldigt, väldigt bra.

Tackar, tackar, det värmer själen :gremwink:
Jag var lite osäker på om det inte såg för modernt ut trots allt (och jag lyckades inte få till ligaturerna på de mindre rubrikerna eller hängande listor, men det kommer), men du tycker det finns en 1700-tals vibe alltså? :gremwink:

Jag ska fixa lite bilder nu också så blir nog allting bra :gremwink:

Måns said:
Generatorn, eller mysteriestrukturen som det kanske snarare handlar om, ser funkis ut. Har du fundrerat på olika former av nödlösningar? Alltså om RP inte kommer vidare till nästa nyckel, finns det någon lösning på det problemet, för det kommer garanterat att bli så ibland (vilket väl är varför Gumshoe-systemet skapades).

När jag skrev den här typen av scenarion brukade jag alltid slänga in en bunt "nödutgångar" i stil med "ett av monstrets offer överlevde och RP kan träffa honom vid X" eller "Kommissarie Fleurant är kulten på spåren och kan vid lämpligt tillfälle berätta det han vet för RP" o.s.v.

Jo, det är därför som det alltid finns flera nycklar till alla scener så att spelarna alltid kan komma vidare, men att ha en nödutgång som du skriver kan vara smart, utifall spelarna verkligen kör fast. Tack så mycket Måns.
 
Tony.M.Meijer said:
Jag var lite osäker på om det inte såg för modernt ut trots allt (och jag lyckades inte få till ligaturerna på de mindre rubrikerna eller hängande listor, men det kommer), men du tycker det finns en 1700-tals vibe alltså? :gremwink:

Jag kan inte påstå att jag har stenkoll på 1700-talstryck, men jag tycker definitivt att det förmedlar en känsla som passar spelet. Och det är ju nästan viktigare, tycker jag. :gremsmile:
 
Måns said:
Jag kan inte påstå att jag har stenkoll på 1700-talstryck, men jag tycker definitivt att det förmedlar en känsla som passar spelet. Och det är ju nästan viktigare, tycker jag. :gremsmile:

Nice, jo, det är ju en tidsenlig font och så, jag försökte få till diagramet att se lite handgjort ut också. Det som fattas mig är lite mer ligaturer och hängande listor som sagt :gremwink:
 
Ser bra ut. Du har en generator som ser ut som att den kan fungera, även om den kanske är lite nödtorftig. Jag tror att det kan vara värt att nämna något om att ha fler ledtrådar än vad som krävs för varje nyckel.

Det finns en del drag som påminner om mina skisser på Mysteriemakaren, fast jag fokuserar på annat, och min grundstruktur är enklare. Kommer kanske snegla lite på den här för idéer. :gremsmile:
 
Semester-Vincent said:
Ser bra ut. Du har en generator som ser ut som att den kan fungera, även om den kanske är lite nödtorftig. Jag tror att det kan vara värt att nämna något om att ha fler ledtrådar än vad som krävs för varje nyckel.

Vad tycker du är nödtorftigt?
 
Tony.M.Meijer said:
[…] 1700-tals vibe […]
Snabbt tips: På 1700-talet sattes nästan all text marginaljusterad. Dessutom hade ingen uppfunnit fetstil ännu.

Utöver det har du fel inställning för citattecken (‘…’ ska vara ’…’) och på avstavningarna ser det ut som om du valt något annat avstavningslexikon än det svenska.
 
Dante said:
Snabbt tips: På 1700-talet sattes nästan all text marginaljusterad. Dessutom hade ingen uppfunnit fetstil ännu.

Utöver det har du fel inställning för citattecken (‘…’ ska vara ’…’) och på avstavningarna ser det ut som om du valt något annat avstavningslexikon än det svenska.

Till att börja med så: tackar Dante, det är alltid en glädjande upplevelse att se dig skriva om typografi. Med det sagt så är det åtgärdat och åtgärdat och här är nyaste kopian (jag har uppdaterat den första länken också)
 
Jag fixade de punkter Dante kommenterade på och ligaturerna som fattades och hängande listor.
 
Back
Top