Nekromanti Masque - Likrikta regler med varandra

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Tjo,
jag tittar på reglerna till Masque och funderar på om man ska likrikta dem med varandra.

Vad betyder det? kanske ni frågar er. Jo, det är att sub-regelsystemen skall skilja sig åt så lite som möjligt för att göra det så lätt som möjligt att sätta sig in i spelet.
Bra exempel:
Du använder samma sorts slag men olika egenskaper för att skjuta, dyrka lås och förföra vakter.

Dåligt exempel:
Du använder sjukt precisa regler för att förföra vakter som avgörs med kort, medans dyrka lås är väldigt abstrakt och avgörs med ett T6 slag, oavsett förmåga.

Dessa exempel antar såklart att skjuta, dyrka lås och förföra vakter är lika viktigt i spelet, är det oviktigt att kunna dyrka lås så är det ju fullt rimligt att det är ett väldigt enkelt system.

Men, i Masque så finns det tre regelsystem som jag upplever som viktiga, nämligen undersökningar, förhör och strid.

I korthet fungerar de på följande sätt:
Undersökningar: Har du ett färdighetsvärde som är tillräckligt högt får du ledtråden i fråga.
Förhör: Har du ett färdighetsvärde som är tillräckligt högt får du reda på om personen framför dig ljuger, verkar dölja något eller talar sanning.

Dessa båda fungerar hyfsat likriktat. Men så kommer vi till strid...

Strid: Initiativ-styrt där rollpersoner försätter varandra i olika tillstånd.

Behövs det en likriktning här?
Systemen i sig är väldigt väldigt olika liksom...
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Jag gillar när det finns ett bra heltäckande grundsystem i ett rollspel.

Alltså när det är mer åt Mutant År Noll (där samma resolutions-mekanism återanvänds överallt så vitt jag sett) än ADD (där man har d100 och slå lågt för vissa färdigheter, d20 slå lågt för vissa andra färdigheter och d20 slå högt för strid).

Sen kan man koppla på och av vissa subsystem. Ett exempel är initiativ i strid. Det kan kopplas på och funka på sitt eget lilla snöflingesätt så länge resolutionen för själva handlingen (att attackera någon) funkar på samma sätt som när man försöker klättra upp för en vägg eller man försöker övertala en vakt att släppa in en på nattklubben.

I mitt eget spel (som jag hobby-utvecklar) gör jag på det här sättet. Grundmekanismen är slå 1-6 d8:or där 7+ är en succ samt ett antal positiva eller negativa modifikationstärningar där 6 antingen ger en extra succ eller drar ifrån en succ beroende på postitivt eller negativt. Detta slår man för varje handling som utförs oavsett vilket. Det finns inga andra subsystem eller mekanismer beroende på vilken typ av handling man tar sig för. Sen kan utläsningen av resultatet följa en av två vägar. Antingen kollar man "bara" på antalet succar och avgör hur väl det lyckas eller så ger succarna effekt-tärningar (typiskt strid där du kan läsa effekt-tärningar som skade-tärningar men det kan lika gärna vara en helande förmåga som ger effekt-tärningar som återger HP exempelvis). Det finns lite mer till systemet men jag skall inte komplicera exemplet i onödan tror jag...

Vet inte om det där hjälpte :)

Cog.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570
Visst kan subsystem för specifika moment i spelet vara kul, bra eller rent av nödvändigt ibland men på det stora hela tycker jag att enhetligt är att föredra. Det gör spelet enklare att få grepp om.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
luddwig;n161813 said:
Visst kan subsystem för specifika moment i spelet vara kul, bra eller rent av nödvändigt ibland men på det stora hela tycker jag att enhetligt är att föredra. Det gör spelet enklare att få grepp om.
Ja, jo. Jag håller nog med. Sub-systemen får dock agera på samma grundläggande sätt. Alltså, att man inte gör som ADD och har 2 olika uppsättning med tärningskombos för att avgöra om man lyckas och 3 olika sätt att läsa av tärningarna.

Så att hitta på olika sub-system som använder din enhetliga "standardlösning" tycker jag funkar helt ok.

Cog.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag kan inte direkt komma på något system jag spelat som har olika resolutionsregler. Det skulle möjligen då vara specialregler för vissa färdigheter som t.ex. kräver flera slag. Vore jag i din sits skulle jag försöka likrikta reglerna så långt det går. Låt det hellre bli enkelt istället för simulerande.
 
Top