Nekromanti Masque - Exempel på världsbeskrivning

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Tjo,
Nedan följer ett exempel på ett fenomen, kom gärna med åsikter om upplägget:

Hur man handlar
Vad som är annorlunda: I dag så är gängse kutym att man går in i en affär, tittar runt, plockar det man vill ha om man vill ha något, betalar för det och går därifrån. Det är inte riktigt så det fungerar under 1700-talet. Det finns i praktiken tre sätt att handla, varav det vanligaste är via månglare. Dessa är antingen kringvandrandande försäljare i städerna (i regel säljer dessa matvaror, hö, olika former av pamfletter, tryck och annat som är enkelt att transportera) eller genom torgförsäljare som torgdagar står på sagda torg och genomför försäljning (i regel är dessa slaktare, bagare, krukmakare och så vidare, dvs hantverkare som kan tillverka dussinvaror).
De andra två är via lucka eller i butik. Via lucka är helt enkelt att någon har en liten lokal där denne kan öppna en lucka ut mot gatan och säljer nästan uteslutande olika former av matvaror, framför allt varma sådana. Det andra är via butik, vilket är ännu lite speciellare.
Kutymen är att går du in i en affär så ska du handla något, det är väldigt oartigt att inte göra det. Det mesta handtillverkas också, vilket gör att väntetiden för exempelvis vapen, kläder, olika former av smide, klockor, snickeri och läderhantverk kan vara veckor och till och med månader med ett visst pyssel för att få det man verkligen vill ha. I regel så börjar ett köp långt innan du går in i en butik, där man lyssnar av vilken hantverkare i området som är hederlig, ger ett bra pris och levererar i tid.
Pengar har i regel högt värde, vilket leder till att vardagshandlande är svårt, det är lite som att den minsta valören är 1000 kr, det gör det svårt att handla en limpa. De flesta handlare använder helt enkelt kredit för de personer de känner igen.
Pantbanker är väldigt vanliga och används konstant. Dessa, tillsammans med vapensmeder har i paris kravet på sig att föra bok över vilka som de säljer eldhandvapen till, men det är det lite sisådär med.


Hur det kan användas i spel:
Det finns två sätt som det kan användas i spel, nämligen för att bygga en känsla av normalitet i relation till skräckelementen och dels för att man kan få ledtrådar via det här.
Exempel på ledtrådar är att butiksägare i regel känner igen eller i varje fall kan ge signalement på personer som handlat hos dem, utländska mynt lägger man märke till och kommer ihåg, de flesta hantverkare av ett skrå kan säga vem som tillverkat något givet att de tillhör samma skrå (eller i varje fall ge de sannolikaste kandidaterna baserat på hantverksskicklighet).

Exempel:
(Dessa tenderar att ta lite tid och plats och jag ville komma ut med det här hyggligt snabbt, så jag struntade i det för att få höra kommentarer på texten).

Referenser:
"Den europeiska varu- och kreditmarknaden under 1700-talet : handel och sjöfart med Göteborg som utgångspunkt" av Magnus Andersson
"The Bourgeoisie in 18th-Century France" av Elinor Barber
"Fashionable Encounters: Perspectives and trends in textile and dress in the Early Modern Nordic World" av Tove Engelhardt Mathiassen, Marie-Louise Nosch, Maj Ringgaard, Kirsten Toftegaard
"Civilization and Capitalism, 15th-18th Century: The wheels of commerce" av Fernand Braudel


?Åsikter på den?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
När jag gjorde detta för min gamla kampanj Glitchworld lade jag in lite mekanik, snodde move-tänket från AW. "När du betalar med glitchmynt, slå 1d20" osv.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
313
Jag tyckte att det var toppen, mycket givande trots ett kompakt format.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Skitbra!

Jag brukar alltid sakna vardagsbeskrivningar i spel. Lite som när man läser Game of Thrones-böckerna, och nästan det enda någon pratar om är intrigerna och krigen. Ingen bara "är". Så syftet att skapa en normalitet och en vardag tror jag är skitbra, och det här kändes både kort och konkret nog att enkelt kunna använda och inspireras av.

Tar välmenande tillbaka min skepsis från tidigare tråd. :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
entomophobiac;n245184 said:
Tar välmenande tillbaka min skepsis från tidigare tråd. :)
Men det gör inte jag!

Jag kommer inte komma ihåg dessa saker:
  • Att man inte plockar det man vill ha om man vill ha något, betalar för det och går därifrån.
  • Att det vanligaste är via månglare.
  • Att dessa är kringvandrandande försäljare i städerna
  • Att dessa i regel säljer
    • matvaror
    • olika former av pamfletter
    • tryck
    • annat som är enkelt att transportera
  • Att de är torgförsäljare som torgdagar står på sagda torg och torgar lite torgvaror
  • Att dessa genomför försäljning
  • Att dessa i regel är dessa
    • slaktare
    • bagare
    • krukmakare
    • och så vidare
  • Att de är hantverkare som kan tillverka dussinvaror.
  • Att de andra två är via lucka eller i butik.
  • Att via lucka är helt enkelt att någon har en liten lokal där denne kan öppna en lucka ut mot gatan
  • Att via lucka säljer nästan uteslutande olika former av matvaror, framför allt varma sådana.
  • Att det andra är via butik
  • Att det är ännu lite speciellare.
  • Att kutymen är att går du in i en affär så ska du handla något
  • Att det är väldigt oartigt att inte göra det
  • Att det mesta handtillverkas
  • Att väntetiden kan vara veckor för
    • vapen
    • kläder
    • olika former av smide
    • klockor
    • snickeri
    • läderhantverk
  • Att ett köp börjar i regel långt innan du går in i en butik
  • Att det börjar med att man lyssnar av vilken hantverkare i området som är
    • hederlig
    • ger ett bra pris
    • levererar i tid
  • Att pengar har i regel högt värde
  • Att det leder till att vardagshandlande är svårt
  • Att det är lite som att den minsta valören är 1000 kr
  • Att det är svårt att handla en limpa
  • Att de flesta handlare använder helt enkelt kredit för de personer de känner igen.
  • Att pantbanker är väldigt vanliga
  • Att pantbanker används konstant
  • Att pantbanker, tillsammans med vapensmeder har i paris kravet på sig att föra bok över vilka som de säljer eldhandvapen till, men det är det lite sisådär med.
  • Att butiksägare i regel
    • känner igen eller i varje fall kan ge signalement på personer som handlat hos dem
    • lägger märke till och kommer ihåg utländska mynt
    • kan säga vem som tillverkat något givet att de tillhör samma skrå
    • i varje fall ge de sannolikaste kandidaterna baserat på hantverksskicklighet


Jag får plugg overwhelm T_T

Förslag på hur man kan hantera detta istället:

Gör några konkreta exempel på luckbutiker, månglare, hantverksbutiker, typiska SLP:er att handla från. Med priser (kanske med en pris×årtal tabell med några representativa år mtp inflationen) och hur man betalar. Ingen RP kommer säga "jag vill gå in" när dom handlar via en lucka i väggen eller pratar med en månglare med stor ryggsäck. Dom har väl spelat Final Fantasy, där är det ganska normalt att man pratar med en expedit ist för att lägga saker i en varukorg.

Spelarna kommer vilja handla. Då vet SL var varorna finns (i händerna på dessa olika SLP:er) och det står direkt i prislistan att dom betalas med hjälp av kreditsystemet ist för “tusenlapps”-stora mynt.

Show, don’t tell! Tänk hela tiden på saker som ska in direkt vid spelbordet istället för att SL ska behöva “översätta” eller internalisera det (mha pluggande).



(Hoppas nu detta inlägg hjälper dig för det tog ett tag att göra det!)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Exempel:

Jacques de Klax har en luckbutik på Boulevard Saint-Germain.

Han tar gärna fram

Vara17671777
En korv3 franc12 franc
En ost11 franc35 franc
Han tar inte emot mynt för småinköp men skriver gärna upp om någon av hans stamkunder kan intyga vem du är
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
2097, jag kanske är en komplett idiot nu, men om jag ska gå på din variant och ge samma mängd data så måste jag ju göra något hundratal affärer, för att sedan implicit bygg in i dem det jag i praktiken säger rakt ut nu, så att spelarna typ "märker" eller använder mönsterigenkänning för att fatta att det exempelvis är jävligt uschligt att gå in i en butik och browsa runt lite. o_O

Det du har beskrivit i Jacques de Klax:s affär är ju följande:
  • Det finns en luckbutik på Boulevard Saint-Germain
    • Butiken ägs av Jacques de Klax
    • ?Den säljer korv och ost
    • Priset går upp mellan 1767 och 1777
  • ?Han ger kredit till individer hans stamkunder känner.
Det här är ju helt kontextlöst och dessutom förvirrande, det du antyder är att Jacques de Klax är en hedersknyffel som ger kredit när alla gjorde det och det ansågs vara fullt normalt. Det ger ingen känsla av skillnaden mellan vår tid och 1700-talet at all, snarare tvärtom. Utan min text över så är det där exemplet helt meningslöst. imho.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Skriv då gärna vid beskrivningen av Jacques de Klax att det är normalt att ge kredit om det är det du är orolig för.

Det jag vill ha är botten-upp–perspektivet ist för uppifrån-och-ned–perspektivet. Information där det behövs. Generellt skrivet en massa data om det abstrakta konceptet “handlande” hjälper inte mig.

En (kanske två) representativa
  • Kringvandrande månglare
  • Torgförsäljare
  • Lucksäljare
  • Hantverksbutiker


Och skriv vid dom hur det funkar att handla just där. Både saker som RP borde veta (“RP vet troligen att det är oartigt att gå in om dom inte tänker köpa något, så varna spelarna”) och saker som dom kan märka vid själva spelandet.

Iom du också har namnlista, personlighetslista etc går det lätt att modda dom om man vill ha fler butiker ex vis om Jacques de Klax dör, hans butik blir nedbränd osv. Och givetvis kan man även lära SL den generella tekniken någonstans i boken. Gäller allt från mordmisstänkta till värdshusvärdar till hovdamer. Ge oss några konkreta.



Ja, mönsterigenkännande är grejen. Det är inte speciellt viktigt för kampanjen att spelarna vet att varenda butik går på kredit. Så länge deras transaktioner med dom handlare dom har råkat stöta på fungerar så så är ju allt koscher. Lära genom att leva.

Dom kommer fatta det snart att överallt är det såna kreditsystem.

På samma sätt som det i en D&D står “Setara säljer gärna allt RP frågar efter; men hon har bara saker som kostar mindre än 10GP i utrustningslistan. Hon uppger alltid priserna i kopparstycken” snarare än en generell text om hur butiker funkar. Det är direkt användbart.



PS: folk som håller med mig får gärna komma in här och peppa lite, alt förklara det jag menar med andra ord för jag är inte så bra på att argumentera. Känns så himla uppförsbacke att behöva förklara att ett rollspel ska vara praktiskt inriktat snarare än en historiebok…? Men jag kan inte vara den enda?

PPS: TM jag tycker inte du är en idiot. Tack för att du har tålamod med mig kring det här.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag tycker det ser klockrent ut! Det är precis som jag vill ha världs- och miljöbeskrivningar i rollspel! ?Det var faktaspäckat och intressant. Gillar att du utgår ifrån skillnaden mellan nu och då. Jag har rätt halvdålig koll på 1700-tal, men här fick jag direkt några anvisningar om skillnader som kan vara värda att tänka på när man spelar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Snabb "kommentar":

Tony.Meijer;n245129 said:
Tjo,
Nedan följer ett exempel på ett fenomen, kom gärna med åsikter om upplägget:

Hur man handlar
Vad som är annorlunda: I dag så är gängse kutym att man går in i en affär, tittar runt, plockar det man vill ha om man vill ha något, betalar för det och går därifrån. Det är inte riktigt så det fungerar under 1700-talet. Det finns i praktiken tre sätt att handla,
  • Månglare
  • Torghandel
  • Lucka/butik
Månglare
varav det vanligaste är via månglare. Dessa är antingen kringvandrandande försäljare i städerna (i regel säljer dessa matvaror, hö, olika former av pamfletter, tryck och annat som är enkelt att transportera)

Exempel på månglare.

Torghandel
genom torgförsäljare som torgdagar står på sagda torg och genomför försäljning (i regel är dessa slaktare, bagare, krukmakare och så vidare, dvs hantverkare som kan tillverka dussinvaror).

Exempel på torghandlare

Lucka & butik
De andra två är via lucka eller i butik. Via lucka är helt enkelt att någon har en liten lokal där denne kan öppna en lucka ut mot gatan och säljer nästan uteslutande olika former av matvaror, framför allt varma sådana. Det andra är via butik, vilket är ännu lite speciellare.
Kutymen är att går du in i en affär så ska du handla något, det är väldigt oartigt att inte göra det. Det mesta handtillverkas också, vilket gör att väntetiden för exempelvis vapen, kläder, olika former av smide, klockor, snickeri och läderhantverk kan vara veckor och till och med månader med ett visst pyssel för att få det man verkligen vill ha. I regel så börjar ett köp långt innan du går in i en butik, där man lyssnar av vilken hantverkare i området som är hederlig, ger ett bra pris och levererar i tid.

Exempel på butik

Pengar
Pengar har i regel högt värde, vilket leder till att vardagshandlande är svårt, det är lite som att den minsta valören är 1000 kr, det gör det svårt att handla en limpa. De flesta handlare använder helt enkelt kredit för de personer de känner igen.
Pantbanker är väldigt vanliga och används konstant. Dessa, tillsammans med vapensmeder har i paris kravet på sig att föra bok över vilka som de säljer eldhandvapen till, men det är det lite sisådär med.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ja… ett annat sätt att se det jag vill ha är… det "synekdoka" tänket… visa oss en levande stad så kommer vi kunna uppleva hur den funkar. Genom att spela i den. Genom att möta SLP:erna i den.

Tänkte på en grej till:
Dessa, tillsammans med vapensmeder har i paris kravet på sig att föra bok över vilka som de säljer eldhandvapen till, men det är det lite sisådär med.
Kan ist bli:
Dessa, tillsammans med vapensmeder har i paris kravet på sig att föra bok över vilka som de säljer eldhandvapen till, vilket det är 3+ på 1d6 att dom struntar i
(Eller vad det nu är.)
Om SL ska hålla på och bestämma en massa såna grejer varför har vi då boken…?
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
2097;n245224 said:
Dessa, tillsammans med vapensmeder har i paris kravet på sig att föra bok över vilka som de säljer eldhandvapen till, vilket det är 3+ på 1d6 att dom struntar i
?Fast det här tycker exempelvis jag ser väldigt konstigt ut i en miljöbeskrivning. Boken ger information om att kanske inte alla pantbanksägare är helt ärliga - men man vet aldrig som spelare hur stor chans/risk det är varje enskild försäljare är korrupt/ärlig.

?Och dessutom, varför INTE låta SL bestämma saker? Boken är ju till för inspiration. Jag skulle fullkomligt HATA att spelleda om världen var förutbestämd för mig och all typ av frihet blir mig berövad till förmån för tärningsslag.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag skulle känna mig jätteavslappnad som SL och känna vad bra, jag har fått en spelvärld och inte bara vaga utsagor som "lite sisådär".

Men du får som du vill bohz. Nu ska jag aldrig mer öppna någon masque tråd. HEJ DÅ

HAT HAT HAT HAT HAT HAT
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
2097;n245231 said:
Men du får som du vill bohz. Nu ska jag aldrig mer öppna någon masque tråd. HEJ DÅ

HAT HAT HAT HAT HAT HAT
Det är ju inte da_bohz som skiver på Masque... :)

Du har ju förresten redan lyckats övertyga mig om tabellers förträfflighet, men jag ser dem inte som en ersättning till settingtext, utan som ett komplement.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
2097;n245231 said:
Men du får som du vill bohz. Nu ska jag aldrig mer öppna någon masque tråd. HEJ DÅ

HAT HAT HAT HAT HAT HAT
OT. Sorry TS.

?
Det är väldigt synd att du känner så, men folk är olika. Man föredrar olika upplägg på sina spelböcker och man föredrar olika sätt att spela. Jag antar att du är medveten om det, och att det är okej. Anledningen till att jag skrev ett svar på din kommentar var enbart för att påvisa att det finns olika sätt att skriva och olika sätt att spela, och att det är okej. Det kanske lät aggressivt, men jag tycker mig se starkare åsikter än så presenteras dagligen här på forumet och ansåg att detta ändå var relativt milt.

Jag hoppas att du inte låter min (kanske helt onödiga) kommentar påverka ditt deltagande i diskussioner kring något rollspel.

?Om du mot förmodan läser detta och av någon anledning vill besvara kan du skicka ett PM. Låt inte denna meningsskiljaktighet skräpa ner tråden.
?
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
Team Tabeller!!! Med det upplägget skulle mysterieskräck i 1700-talets Paris vara inom räckhåll för mig. Vilket låter hur spännande som helst!
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
2097;n245215 said:
Skriv då gärna vid beskrivningen av Jacques de Klax att det är normalt att ge kredit om det är det du är orolig för.

Det jag vill ha är botten-upp–perspektivet ist för uppifrån-och-ned–perspektivet. Information där det behövs. Generellt skrivet en massa data om det abstrakta konceptet “handlande” hjälper inte mig.

[ . . . ]

Iom du också har namnlista, personlighetslista etc går det lätt att modda dom om man vill ha fler butiker ex vis om Jacques de Klax dör, hans butik blir nedbränd osv. Och givetvis kan man även lära SL den generella tekniken någonstans i boken. Gäller allt från mordmisstänkta till värdshusvärdar till hovdamer. Ge oss några konkreta.
Okey... intressant, du preppar/spelleder på ett diametralt motsatt sätt än jag låter det som.

2097;n245215 said:
Ja, mönsterigenkännande är grejen. Det är inte speciellt viktigt för kampanjen att spelarna vet att varenda butik går på kredit. Så länge deras transaktioner med dom handlare dom har råkat stöta på fungerar så så är ju allt koscher. Lära genom att leva.

Dom kommer fatta det snart att överallt är det såna kreditsystem.
Okey.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
da_bohz;n245216 said:
Jag tycker det ser klockrent ut! Det är precis som jag vill ha världs- och miljöbeskrivningar i rollspel! ?Det var faktaspäckat och intressant. Gillar att du utgår ifrån skillnaden mellan nu och då. Jag har rätt halvdålig koll på 1700-tal, men här fick jag direkt några anvisningar om skillnader som kan vara värda att tänka på när man spelar.
Jo, det är en rätt annorlunda värld trots att den är så nära oss i tid.
 
Top