Nekromanti Masks of Nyarlathotep

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
På söndag smäller det!
Då är det äntligen dags för mig att köra igång "the complete masks of Nyarlathotep".

Så nu undrar jag om det finns någon därute som har några skojiga tips angående denna kampanj, Alltifrån generella tips angående kampanjen i sin helhet, till specifika tips (kanske framför allt till NYC kapitlet, eftersom det ligger närmast).

Alla tips tas tacksamt emot...

SAN-loss är visst roligt...

Om någon i min spelgrupp skulle läsa det här (tex "Bosse") ombedes dessa omedelbart sluta med det.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Kampanjen är dödlig - när jag körde den gamla MoN för några år sedan, var det bara en av karaktärerna som överlevde hela kampanjen; övriga spelare förlorade 1-2 karaktärer var. Bestäm dig för hur du vill att spelarna ska plågas - ska deras karaktärer dö på löpande band, eller ska de få en chans att fästa sig vid dem tills man kommer till skojiga avsnitt som t.ex. Egypten och Kenya?

Annars har jag tänkt använda mig av en rätt lyxig stämningshöjare när jag kör kampanjen nästa gång. Som handouts i åtminstone New York, London och Kairo kommer spelarna att få autentiska turisthandböcker från 20-talet som hjälp för att kunna hitta. Jag har även bilder på de andra ställena från tiden i fråga.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Masks of Nyarlathotep (spoiler)

Först - Om "bosse" läser detta, sluta omedelbart...
Om du är nyfiken på vvad som står kan jag bara säga - you will find out (moahahaha)

OK, Björn - get a load of this!
Mina planer inför första spelträffen anknyter lite till det du sa om att döda RPs på löpande band. Eftersom jag ofta brukar vara en ganska snäll SL så förväntar sig egentligen ingen av dem att någon ska komma till skada första spelträffarna. Därför planerar jag att låta en kultist döda en RP redan på Elias hotellrum. Spelaren i fråga är medveten om detta och har en reservkaraktär redo. Jag har redan sett till att de tidigare hittat saker som gör att de är smått misstänksamma mot denne "riktige" RP innan de vet att han ska ingå i spelgruppen (pga små ledtrådar och mystiska händelser som inträffat innan och som kan härledas tilll denne)./images/icons/devil.gif

"Jag har även bilder på de andra ställena från tiden i fråga."
Vet du någon bra sida på nätet där man kan hitta sådana?

En fråga till - om en spelgrupp skulle "försvinna" efter ett av de "roliga" äventyren... hur ska man göra för att introducera ett nytt gäng? Nåja, den dagen - den sorgen.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Masks of Nyarlathotep (spoiler)

Hallå där! Jag börjar också med Masks nu på söndag =)

Just nu håller jag på att scanna in alla jävla handouts (typ 17 stycken A4). Jag mailade Chaosium och nämnde att de borde lägga upp alla handouts som PDF på sin hemsida. De jobbade på saken, men jag antar att de inte blir klara innan söndag =)

Mitt förslag är att det är bra om man läser hur andra spelat kampanjen, och jag har sett åtminstonde ett par sidor på nätet där folk lagt upp loggböcker och liknande från just Masks.

Det där med att komma överens med en spelare om att hans investigator ska dö har jag också provat en gång, jävligt effektivt vill jag lova =)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Masks of Nyarlathotep (spoiler)

Det är väl i stort sett samma sak? Aja, om du inte redan kopierat alla handouts kan jag lägga upp en PDF med dem nånstans.

Jag tänkte nöja mig med bara New York första spelkvällen, och kanske korta av de falska ledtrådarna i London, det är väl det jag tänkt ut hittils (och jag ska fan se till att de skjuter mediumet vid Nitocris återuppståndelse, det vore så jävla coolt).

Dela gärna ed dig av alla trevliga idéer du har hittils!
 
Top