Nekromanti Maskin mot människa

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Är det någon mer än jag som har fastnat för detta spel även om det är tämligen buggigt? Tyvärr är det i vanlig ordning väldigt fokuserat på konfliktlösning medels vapen. Vilket datorspel har kommit närmast att erbjuda samma frihet och spelkänsla som bordsrollspel? Själv tycker jag nog att Fallout II är det spel som jag tycker mest liknar "riktiga" rollspel även om det har sina begränsningar. Är det överhuvudtaget möjligt eller ens önskvärt att skapa ett datorspel som kan konkurrera med det klassiska bordsrollspelet?
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Jag tycker att det faktiskt är önskvärt. Anledningen är då att man kan uppleva äventyr i klassisk dataspelsanda, fast med samma frihet som rollspelen (nåja). Jag tycker helt klart om friare spel, gärna med många olika lösningar. Däremot tycker jag inte man skall begränsa detta enbart till rollspel. Jag tycker man borde utveckla något likande till strategispel med. Ett typexemplel tycker jag är som man gjort i Emperor, battle for Dune. Möjligheten att anfalla olika områden, vilka kan medför allianser, förlusten av dem och andra liknande saker, det tycker jag är bra. Det är inte så välutvecklat kanske, men jag ser potensial i sådant. Det blir inte bara krig, utan lite maktspel med, vilket jag gillar i sammanhanget.

Finns fler spel som håller på med liknande maktspel, civilizatoin har väl något sådant om jag inte missminner mig,.

Nu gled jag kanske lite från ämnet, men jag tycker att i stort sätt alla spel kan utvecklas vad gäller frihet. Mindre begränsningar, oavset vad det är för typ av spel, men kanske speciellt rollspel.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Jag skulle faktiskt säga Planescape: Torment. Det är nog det mest handlingsorienterade spelet, i alla fall. Fallout 2 lirar dock i samma liga, utan tvekan.

Men nej, jag tror inte det är önskvärt att göra en konkurrent till bordsrollspelen. Anledningen är enkel - det datorn klarar bäst är grafik och matematik. Den gör att du slipper de avancerade regelsystemens tabeller och tärningsrullningar, men utan att slippa själva systemen, och att du dessutom faktiskt får se de skinande rustningarna och enorma axelvaddarna på mer än bara bild - de rör också på sig. Etc.

Däremot är dataspelen begränsade. Du kan bara göra det som finns programmerat i spelet, och detta är oftast relativt begränsat. Det kan ta slut, så att säga.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
nwn fösökte ju ta sig upp till att vara det slutgiltliga klivet från bordsrollspel men lyckades inte då den föll som en sten...

all denna hack n slash, sigh
 
Top