Steven Brust skrev en massa (vad jag minns jäkligt coola) böcker om "Dragaeran Great Houses" (Vlad Taltos-serien, Phoenix guard-serien...), och bland storhusen (de var typ alver) var "keeping up appearances" väldigt viktigt. Så pass att om du som "adelsperson" ville göra något fuffens så som att besöka en älskarinna så tog du på dig en mask, för det är vad som förväntades av dig. Och i gengäld, så länge du hade en mask på dig så låtsades alla som att de inte kände till att du hade en älskarinna för det är vad som förväntades av dem.
Och det omvända tänken är rätt coolt det med, så som Sturre är inne på. Att Teurgen är en person i mask, så om du ser en person utan mask på stan så kan ju det inte vara Teurgen. Även om du skulle råka vara fullkomligt säker på att det nog är Teurgen så är det inte Teurgen.
På samma sätt kan hjältar vara kända via sina masker, och att ta av sig masken är ett sätt att ge sig själv lite annonymitet om man behöver. Och vissa masker kan ju gå i arv, där "hjälten" med andra ord är i det närmast odödlig (även om det bara är för att flera olika personer burit masken).
Jag kommer även att tänka på emblem-nomaderna från Jack Vances "Tschai - äventyrens planet" där alla vuxna män bär ett emblem som gått i arv (inte nödvändigtvis via blodsband) och där emblemets historia och personlighet till stor del förväntas ersätta bärarens personlighet (eller snarare förutsätts emblemen "välja" passande bärare).
Jag tror man kan bygga upp mycket cool kultur genom masker på det sättet, utan att det nödvändigvis förväntas att varenda fiskhandare ska behöva ha mask på sig. Mask är något man tar upp när man börjar karva ut sitt rykte och bygga sin legend.