Nekromanti Mask of Nylorateph

tordzek

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
86
Location
kristianstad
Nån som har en kommentar eler tips att ge mig innan jag köper Mask of Nylorateph, och spelar med d20 versionen??
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Först och främst: Har du gott om tid? Masks of Nyarlathotep är ENORM kampanj, som dessutom är komplicerad. Den bör spelas med minst ett spelmöte i veckan för att alla inte ska glömma allting, och då kan den säkert ta hela året i anspråk att spela.

Sedan: Jag kan inte D20-reglerna, men om de är lika dödliga som BRP-reglerna kommer rollpersonerna dö som flugor mest hela tiden. Se till att ha väl uttänkta relationer mellan rollpersoner och massor av backup-rollpersoner redan innan spelet börjar.

Ha minst en loggbok över händelserna, och se till att spelarna har en också, och läs modulen hela tiden mellan spelomgångarna så du är väl förberedd. Kampanjens stora behållning är de många spelledarpersonerna, öva in dem.

Ha extra uppsättningar av dina handouts.



Själv har jag aldrig lyckats spela klart den. Har haft problem med både tid och att få rollpersonerna att förbereda sig tillräckligt.
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Re: MaskS of NYARLATHOTEP.. *S*

Jag hoppas sannerligen att de inte gjort några större förändringar, rent scenariomässigt, från originalversionen. Jag har faktiskt ingenting emot D20, men jag propagerar hellre för Chaosiums originalregler; anser att ett spel som CoC förlorar på spelare som går upp i level, börjar skaffa feats och blir överdrivet mäktiga. Men det är ju en smaksak förstås..

Verkligen en utmärkt klassiker; problemet man ställs inför som spelledare kan exempelvis vara att spelarna benar upp ledtrådar i "fel" ände (sånt händer ganska ofta) och lämnar saker ogjorda, eller ännu värre missar hela scenarion pga det. Krävs en hel del inläsning, och i värsta fall om spelarna ramlar in på helt fel ställen, kanske även (vilket personligen inte alls är min stil!) improviserande och rälsning..
 

tordzek

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
86
Location
kristianstad
Tackar så mycket, men ni missförstod mig på en punkt, det är den gammla klassikern jag ska spela men jag ska själv omvandla till d20 med omvandlaren längst bak i d20 boken
 

tordzek

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
86
Location
kristianstad
BTW vad har hänt med Noctrum?

Jag va inne i min spelbutik här om dagen o kollade, o det verkar som om Chaosuim har tagit bort det från deras sida??? Varför nu detta?
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Jag tycker att den största behållningen med MoN är att man reser runt hela jorden. Man kan blanda skräcken med kulturella stereotyper för att ge det lite humor också. Dödligheten är ju upp till spelledaren. Spelledaren behöver ju inte alltid döda spelarna, bara för att visa att saker är farliga och skrämmande. I o m att det är så stort så kan man ju även stoppa in många sidoäventyr och "red herrings". Man kan också spela det med flera spelargrupper samtidigt. Eller för den delen samma spelare med olika investigatorgrupper.
Jag håller med om att CoC inte är ett spel som kan tjäna på levelbaserade system, det känns löjligt. Dock passar GURPS väldigt bra till det.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Ganska exakt vad jag hade tänkt säga...

...om jag hade kunnat uttala Nyarhlahopitopkopitypopikoyrofloppiguppikopteritep.

Söker själv efter det i avsikt att köra det i GURPS, ett system som passar perfekt för denna typ av spel.
 
Top