Nekromanti Maser och laser

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Jag håller för närvarande på att skapa ett eget scifi rollspel och efter att ha täckt av de segaste bitarna med alla regler, stridssystem etc har jag börjat fila på olika vapentyper. Eftersom det rör sig om ett scifi rollspel kan jag naturligtvis inte låta bli att ha med laservapen samt även deras kusiner maservapnen. Eftersom laser och maser bygger på samma teknik med den enda skillnaden att masern skickar ut fotoner med en annan våglängd än lasern (nämligen i ett osynligt ljusspektra) undrar jag om någon har en uppfattning om hur skillnaden mellan dessa vapen kan vara? Möjligtvis (förhoppningsvis inte) är skadetypen den samma? Vad jag egentligen vill veta är om man borde ha olika mycket skada på de olika vapnen.

Några förslag?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vad jag egentligen vill veta är om man borde ha olika mycket skada på de olika vapnen."

Skadan beror på hur mycket effekt du kan kräma ut, hur lång pulsen är, hur koncentrerad den är och hur mycket av denna effekt som levereras till kroppen.

De skadar dock på något olika sätt - mikrovågsstrålning "skakar upp" rörelseenergi i mottagarens molekyler och kokar på djupet, medan en laser bränner på ytan. Resultatet blir att en kraftig laser får en ångexplosion inifrån och ut relativt jämt åt alla håll, medan en laser får en riktad explosion ut genom sårkanalen (dvs enbart genom ingångshålet om lasern inte penetrerar, och ut genom in- och utgångshål vid överpenetration).

Vilken som gör mest skada vid jämförbar effekt, koncentration och pulstid är svårt att säga. Masern har en tendens att inte leverera all energi till målet, men av den energi som levereras går nästan 100% till att skada målet. Lasern levererar all energi till målet, men en del av denna energi "läcker ut" i sårkanalen. Jag skulle tro att det går på ett ut.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Whooaa! Det låter som om du har en uppsättning energivapen hemma i källaren. Bra svar. Tack så mycket. Jag hade själv funderat lite i dom banorna, dvs att masern borde koka och lasern bränna. Därför har jag funderat på att lägga in olika skyddstyper för olika rustningar. Exempelvis kan man tänka sig en rustning som isolerar bäraren från de kokande maserstrålarna men som inte kan reflektera laserstrålar och tvärt om (naturligtvis skall det finnas rustningar som skyddar mot båda typer också).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Whooaa! Det låter som om du har en uppsättning energivapen hemma i källaren."

Iofs har jag inte en uppsättning energivapen, men jag bor i källaren... /images/icons/wink.gif

Men visst får man ett intresse för exotisk vapenteknik, i synnerhet om man själv sitter och skriver SF-spel eller bara är allmänt SF- och vapenintresserad.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
"Iofs har jag inte en uppsättning energivapen, men jag bor i källaren"

Hehe. Hälften rätt är ju ganska bra.

Får man fråga vad för typ av SF spel du skriver på? "hård sf" eller mer opera?
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Re: SF-rollspel

*bop på mitt huvud* Jag kanske borde fattat det med tanke på din signatur. Jag måste säga att Rollspelssmedjan är en utsökt sida (innehållsmässigt såväl som utseendemässigt). Jag har kikat på både Gränsvärldar och Evangelium och jag tycker att regelmotorn är bra. Upplägget med utbildningar istället för yrken är suveränt och det har inspirerat mig i det rollspel jag själv pular med. Däremot tycker jag att det är en smula för många färdigheter i de olika "paketen" :gremsmile:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Barcelona
Re: Nja

Ljus (alltså synligt ljus) är elektromagnetisk strålning. Mikrovågor är elektromagnetisk strålning. det enda som skiljer är alltså våglängden (jag tror att mikrovågor har högre våglängd).

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Mikrovågor

På namnet låter det som om det vore tvärtom, alltså kortare, jag tror också att jag läst det någonstans, jo det stämmer nog, kortare var det...

Så det så!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Barcelona
Re: Mikrovågor

Tja, när man inte är säker, så kan man ju alltid ta en titt i tjugobandsuppslagsverket som står i bokhyllan.

*bläddrar i NE*

Jag är ledsen, men jag hade rätt och du hade fel. Mikorvågor har längre våglängd än synligt ljus (mellan 3 mm och 1 dm mot 0,4-0,7 mikrometer).

Så deeet såå! *räcker ut tungan*

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Mikrovågor

Okej, okej. Då var det väl såhär då, att det stod att de med längre våglängd kom igenom tjockare material, typ att ljus inte kommer igenom så tjocka material medans radiovågor kan gå igenom en hel del saker....

Hmmmmm, om man utnytjar det rejält (överdriver lite) så skullem man kanske kunna skuta genom väggar och sånt sålänge det inte är tillräckligt tjock bariär (utan att lämmna spår som t.ex en kula skulle gjort) vilket underbart lönnmördarvapen!!!!

Så det så!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Barcelona
Re: Mikrovågor

Om vapnet går genom väggar utan att påverka väggen ifråga, varför skulle den då inte gå rakt genom människor också?

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mikrovågor

"Om vapnet går genom väggar utan att påverka väggen ifråga, varför skulle den då inte gå rakt genom människor också?"

Det beror på materialskillnad. Vissa material absorberar eller reflekterar mikrovågsstrålning. Absorbtionen och reflektionen är också olika hög hos olika material.

Vatten är till exempel riktigt bra på att absorbera mikrovågsstrålning, och energin omvandlas då till värme. Långa kolkedjor och proteiner har en tendens att "gå av" om man mikrovågsstrålar dem för mycket. Och alla har vi ju hört om de intressanta fenomen som uppstår om man stoppar in plåtsaker i bull-TVn...

Väggar innehåller i allmänhet bra mycket mindre långa kolkedjor och vatten än människor, så där går mikrovågsstrålningen ganska obehindrat rakt igenom. Samma gäller luft. Människor, som består av 70% vatten och resten långa kolkedjor och proteiner, mår dock inte bra av mikrovågsstrålning - den absorberas, knäcker de långa kedjorna och kokar vattnet. Vid mycket låga doser innebär det inte så stor fara. Vid stora doser kan genetiska förändringar och celldöd inträffa. Vid mycket stora doser får man en ångexplosion.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Re: Mikrovågor

jag tror att det är på detta sätt som neutronbomber fungerar. Om man smäller av en neutronbomb i en stad kommer dess explosiva kraft inte förstöra speciellt mycket istället steker mikrovågorna som alstras av bomben ihjäl människor och andra levande organismer. Kvar står en fullständigt bevarad stad men alla som levde i den är döda. Kan ju vara därför denna typ av vapen är förbjudna.
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Re: been there, done that

Vad fanns med? Masrar och lasrar? Det är ju inte så konstigt eftersom den här typen av vapen är typiska SF grunkor som dyker i i väligt mycket av den SF-litteratur som finns. Jag försökte inte på något sätt vara orginell.
 
Top