Marvel, var tusan börjar man?

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Jag har stått helt vid sidan om hela Marvelgrejen det senaste decenniet (?) Tror inte jag sett en film sedan första Spiderman filmen och tror inte jag sett någon serie förutom Jessica Jones och Luke Cage vilka jag iofs tyckte var väldigt bra..
Jag har fått känslan att allt de senaste åren hänger ihop så att man inte bara kan hoppa rakt in. Så, om jag nu vill komma i takt med omvärlden igen vad ska man då se och i vilken ordning? Jag föredrar att se serier framför filmer av någon anledning.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Se dem som det var meningen, börja med Iron Man och fortsätt vidare i Phases 1-3. Det skadar inte att de tidigare filmerna överlag är bättre också.

1698669909771.png
TV-serierna är inte gjorda att kunna ses självständigt, så det funkar inget vidare att bara se dem.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,502
Du ser alla filmerna i kronologisk ordning mer eller mindre. Jag hade börjar med Iron Man och sedan Hulk. Men sedan kronologiskt.

Du behöver se No Way Home innan Multiverse of Madness. Innan du ser No Way Home måste du se de tre Sam Raimi Spider-Man filmerna (fastän 3an inte är bra) och båda Amazing filmerna (fastän ingen av dem är bra). Innan du ser Multiverse of Madness bör du se minst X-Men 1 och 2. Du bör också se What if… Säsong 1. Du bör skippa Inhumans för det är så dåligt. Men är canon…

De enda tv-serierna du behöver se är VandaVision, Falcon & Winter soldier, Hawkeye och Loki. Och Defenders serierna du redan sett (men du kan hoppa Iron Fist om du inte står ut med hur dålig den är).

Du behöver inte se Groot kortfilmerna eller Werewolf by Night… Men WbN är amazing så se den.

Agents of Shield är minst canon så du kan skippa det. Det är också uselt efter säsong 1.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
De enda tv-serierna du behöver se är VandaVision, Falcon & Winter soldier, Hawkeye och Loki.
Man kommer också att behöva se Ms. Marvel inför The Marvels, men den var en av de bästa tv-serierna de gjort, så det är OK.

(Jag utgår också från att Ms. Marvel kommer att bli ingången när väl X-Men-produktionerna kommer om några år.)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,502
Jag inser att min post är se 100 timmar film…
men det är nog ärligt talat vad du behöver göra.

Eller gör som med serietidningarna. Börjar var fan du vill, pausa och kolla Wikipedia när du inte förstår något.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,502
Man kommer också att behöva se Ms. Marvel inför The Marvels, men den var en av de bästa tv-serierna de gjort, så det är OK.
Ms. Marvel är great! Men ja, du behöver inte se den nu men snart kommer du behöva se den.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Se följande filmer i den här ordningen:
Iron-Man
Captain America
The Avengers
Captain America: The Winter Soldier
Guardians of the Galaxy
Doctor Strange
Spider-Man: Homecoming
The Avengers: Infinity War
The Avengers: Endgame

För de är de som är okej till sevärda. Resten kan du skippa. Om det händer något du inte fattar: ignorera det, precis som vi gjorde när vi läste serietidningar på 80-talet och någon tidning refererade till ett äventyr som inte publicerats på svenska.

Om du har ont om tid, se bara Captain America: The Winder Soldier.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Det är lätt att glömma att det var väldigt få riktiga duds i faserna 1-3. Hulk, Thor: The Dark World, kanske Avengers: Age of Ultron, och... det är egentligen det? Kvalitetskontrollen var imponerande.
Jag vet inte ens om jag tycker att de där är duds. Framför allt inte Hulk…
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Jag står också utanför och har inte riktigt fattat grejen, men har barn och vänner som "tvingat" mig att se några filmer och serier. Jag har inte upplevt att det funnits något behov att kolla i en särskild ordning eller så, troligen för att jag inte brytt mig tillräckligt hur det hänger ihop utan det har varit några timmars underhållning. De flesta filmerna har i det avseendet kunnat stå på sina egna ben, men jag har väl fått leva med att det finns detaljer, backstory och relationer jag inte hängt med till fullo i. Så mitt tips är att kolla på en film eller superhjälte du spontant går igång mest på.

Men om du tror att det här skulle kunna vara "din grej" som du bara missat när det begav sig ska du inte lyssna på mig utan experterna ovan :)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Det är detta som gjort att jag dragit mig för detta. Jag missade att hoppa på tåget när det åkte och sedan har det känts övermäktigt att komma ikapp..
Jag tänker nästan att du får välja mellan att antingen ha det här som ett långsiktigt projekt (se allt i den ordningen det kom ut), eller göra som @God45 föreslår - se det som verkar intressant och googla resten. Marvelrullarna är alla superhjältefilmer, men det finns rätt många olika genrer representerade bland dessa. Själv tycker jag bäst om dem som är komedier (guardians 1, 2 och 3 samt thor: ragnarok och kanske love and thunder).
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Men om du tror att det här skulle kunna vara "din grej" som du bara missat när det begav sig ska du inte lyssna på mig utan experterna ovan :)
Egentligen tror jag kanske inte att det är min grej, utan jag föredrar Jessica Jones typer framför spandexhjältar. Men jag vill prova att se dem så att om jag märker att det inte är min grej så har jag i get det en chans.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Se Guardians of the Galaxy del 1, Daredevil tv-serien och Spiderman Homecomging. Resten kan man se om man gillar något av det här.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Jag hittar inte meme-bilden nu, men en gång såg jag en väldigt träffande sådan:

"Where do I start with Spiderman?"
- Många långa förklaringar, och filmer och alternativa universa och reboots och och och och och och
"Where do I start with [lägg in valfri manga]?"
- Bok 1.

Hela den här tråden illustrerar anledningen till varför jag till slut bara lade ner Marvel (någon gång på send 80-tal, efter Jean Greys explosion och hela Secret Wars). Det är bara inavel. Alternativ inmarvel. Ursäkter till alla dem som gillar Marvel, men jag känner bara "Hjältarna är skapta på 40-talet, grabbar. Gå och gör något nytt."
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Jag vet att jag gjorde en "förenklad" version av Infinity Saga, så man kunde hänga med dugligt men hålla nere en del. Det enklaste är att gå i släppordningen och när det gäller allt fram till Endgame så behöver du inte se någon av tv-serierna för att hänga med. Lite som @Gurgehs lista.

Här är en ungefärlig lista. De i kursivt är "om du har tid/lust".

Iron Man
Captain America: The First Avenger

The Avengers
Iron Man 3
Captain America: The Winter Soldier
Guardians of the Galaxy
Captain America: Civil War
Guardians of the Galaxy Vol. 2
Spider-Man: Homecoming
Thor: Ragnarok
Black Panther
Avengers: Infinity War
Captain Marvel
Avengers: Endgame
Spider-Man: Far From Home


Ja, det är vågat att börja med The Avengers, men det är inte en asdålig start och jag vet flera som började MCU-resan där, så det går. Ironiskt nog är flera av de jag gillat mest kursiverade (Guardians 2, Captain Marvel och Iron Man 3) eller inte ens med (Ant-Man-filmerna!), men de håller sig lite mer till sig självt så de är inte lika viktiga för att förstå.

De största luckorna i information är:
Thor: The Dark World: Den är extremt meh, så utöver att förklara Infinity Stones, vilket ändå görs sen och att Frigga dör och post-credits scenen (som du kan se på YouTube) kan man klara sig utan.
Avengers: Age of Ultron: Inte så dålig som många säger (jag diggar den ändå) men det viktigaste i den är mest att introducera Vision och Wanda (som inte får en perfekt introduktion i Civil War), samt Sokovia-händelsen (men den förklaras i Civil War, så man hänger med) och lite vad som händer med Hulken, men det är liksom inte något du måste lägga 2 timmar och 20 minuter på.
Doctor Strange: Hyfsat kul, good not but not great. Lite som anspelas på i Endgame, men han får en rätt kul introduktion i Thor: Ragnarök så man klarar sig.

Från Phase 4 har jag mer och mer hoppat ur MCU. Det jag har sett och genuint gillat var WandaVision, Loki, Spider-Man: No Way Home och Doctor Strange in the Multi-Verse of Madness och Guardians of the Galaxy Vol. 3 (julspecialen är mysig också).

Om du också har några hjältar som är "dina" som du vill följa som man gjort i serietidningar så är det flera där det går också. Typ, vill du mest se Spider-Man kan du hoppa in vid Civil War (du kommer hänga med) och sedan se Homecoming, Infinity War, Endgame, Far from Home och No Way Home. Ibland är det lite "vilka är det här?!" men oftast kommer det gå OK. De som går bäst att fokusera enskilt på är föga överraskande Guardians, för de är till stor del mest på sin egna del av universumet; de filmerna du behöver se utöver deras är Infinity War och Endgame (eller iaf veta vad som händer i dem) inför trean.
 
Last edited:
Top