Nekromanti Marvel Super Heroes (från 1986/91) TSR

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Tjena!

Jag undrar hur många det är som lirar eller har lirat Marvel Super Heroes från slutet på 80-talet någon gång. Ett rollspel som släpptes av TSR. Om det är nån som sitter och trycker på det samt expansioner så är ni mer än välkommna att höra av er.

Jag letar efter pappersfigurer samt kartor framförallt.

Nu kanske ni undrar varför jag nämner detta "Spelet är ju gammalt som sten" kan man tycka om man inte är så värst gammal. Grejen är den att en kompis till mig köpte spelet för 10 år sen och vi har aldrig spelat det förrän igår kväll. :gremgrin:
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag är en av dem som lirat det, spellett introäventyret och ett skräckäventyr med egna superhjältar. Det är enkelt, men jag tyckte det var värt att ändra livspoängen till att bero enbart på fysiken.

Då jag samlar på TSR-prylar kommer jag inte att sälja mitt ex. Men ta en titt på www.hobbyspel.com och ebay.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag äger spelet ifråga (fast det ligger nerpackat i nån låda nånstans för tillfället) tillsammans med några supplement, men jag tummade aldrig ur och faktiskt spelade det. Däremot hade jag liksom Daniel en husregel som gjorde Endurance lite viktigare för beräkning av Health - fast jag gick inte lika långt som Daniel. Om jag minns rätt var det något i stil med Health = 0,5*Fighting + 0,5*Agility + 1*Strength + 1,5*Endurance. Jag införde regeln mest för att jag såg att Daredevil hade så pass hög Health p g a hög Fighting och Agility att han lätt skulle tåla en smäll av Hulken.
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Jag skulle vilja ha lite fler Kartor. Är det någon av er som har den feta expansionen. Kommer inte ihåg vad den heter. Den har en massa kartor och trams. Sen skulle jag behöva fler pappersfigurer. Det har försvunnit en hel bunt faktiskt. Av dessa som saknas så är Wolverine och Spider Man två, och de karaktärerna spelas ofta. Scorpion och Humbug vore inte helt fel de heller.

Om någon känner för att scanna in kartor samt figurer så skulle jag vara dundertacksam!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Tyvärr, de enda saker jag äger till MSH är:
* Original Set (gul och orange regelböcker samt vitt äventyrshäfte, platta figurer i kartong, en kartbit, stats på ~A5-kort för FF, Spidde, Captain Marvel, Captain America och Hulk)
* Advanced Set (blåaktig player's book och rödaktig judge's book, 3D-figurer, kartbit, stats på små kort för massvis med hjältar)
* Realms of Magic (tre häften)
* Children of the Atom (såsbok med stats för en massa mutanter samt en hel del relaterade typer såsom Juggernaut).

Fast MSH måste ha haft det bästa namnet någonsin på ett tillbehör (såg bara namnet i en Spel&Sånt-katalog, har inte sett själva tillbehöret): "Ragnarok and roll".
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
"Om någon känner för att scanna in kartor samt figurer så skulle jag vara dundertacksam!"

Det tråkiga är att det är olagligt och enligt forumsreglerna tolereras inte sådant vad jag förstått.

MSH-material är genomgående billigt på ebay så festa loss där är mitt förslag.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Marvel av TSR var väl aldrig någon hit? Jag ägde ett gäng äventyr, men tyckte mest de såg tråkiga ut. Väntar på att någon ska komma loss och slänga ut ett nytt Marvelspel på marknaden nu i kölvattnet efter filmer som Spider-Man, Blade och övriga Marvelhjältar som kommer att synas på vita duken.

Som ett rent hobbyprojekt sitter jag på ett antal sidor egenhändigt ihopknåpade regler för eventuell publikation i Werid Quest (som ett eller rent av två temanummer) på Marveltemat. Måste bara få tummen ur och kopiera upp det som finns färdigt av fanzinet någon gång.

/Daniel
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det sägs att Marvel verkar fundera på att ge sig in i rollspelsbranchen med ett eget rollspel i stället för att licensiera ut det.

Men "gamla" Marvel Super Heroes (där man slog T100 och jämförde med sitt värde på en tabell för att se om man fick vitt, grönt, gult eller rött resultat, och man hade värden som Excellent, Incredible eller Unearthly) var nog en någorlunda hit, i alla fall att döma av volymen jox som producerades till det. Marvel/SAGA verkar inte ha blivit en lika stor hit.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Ett riktigt trevligt gammalt spel.
Jag har spelat/spellett i princip alla äventyr och jag har fortfarande det mesta i min ägo. Advanced MSH var betydligt bättre men äventyren var mer charmiga till "gamla" MSH (som t.ex. Murderworld och Secret Wars).
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Jag "råkade" faktiskt få tag på Marvel på Lincons rollspelsauktion för ett par år sedan. Grundboxen plus ca 10 expansionsböcker, sisådär för ett högst rimligt pris på 300 riksdaler, eller nåt sånt. Har aldrig spelat det, kommer troligen aldrig att spela det heller, men vad sjutton, jag är ju Marvel-fantast!

/Skuggvarg
 
Top