Nekromanti Marvel : Roleplaying game ^^

JoakimSkoogh

Veteran
Joined
15 May 2001
Messages
127
Location
Borås området
Hejsan, jag undrar om folket här har någon erfarenhet från Marvels lilla rollspel från det glada åttiotalet.
Jag har beslutat mig för att köra igång en kampanj och letar då efter tips och råd hur man hanterar just detta rollspelet på bästa sätt.

Tack på förhand
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det var åratal sedan jag spelade Marvel Superheroes, så jag har ingenting att komma med, annat än att Supergänget brädade MSH vad gäller superhjältekänsla. :gremgrin:
 

JoakimSkoogh

Veteran
Joined
15 May 2001
Messages
127
Location
Borås området
Att supergänget äger det vet jag redan =)
Men jag som är rejält insnöad på serietidningar vill prova att spelleda inom marvel's skumma värld. Men det ska nog lösa sig på något sätt :p
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Dåså! Behöver du mer än Supergänget och en klase med samlingsvolymer Marvel? :gremgrin:

Det visade sig vara en smal sak att konvertera City of Heroes till Supergänget, så Marvel lär inte vara svårare.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
  • Det roligaste sättet att göra karaktärer är genom "modellering", dvs man bara sätter ut värden. Man kan iofs spela en färdig karaktär (men det var det ingen som ville, även om de interagerande med existerande Marvel-karaktärer) eller slå fram en slumpmässigt, men det andra rekommenderas mest om man har ont om idéer. Marvel saknar varje tillstymmelse till balans mellan karaktärerna. Det bästa sättet att åstadkomma något dylikt är med magkänsla och att titta på dem, inte genom att sätta poängkostnader och dylikt.
  • Karma-systemet är iofs intressant, men kostnaden för Power Stunts - den roligaste delen av systemet - är löjligt hög. Jag tror vi minskade den till en femtedel eller så.
 

Yokiboy

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
140
Location
Södertälje
Jag har inte många tips, då jag inte lirat det på väldigt länge. Jag diggar dock spelet och har fortfarande en samling böcker liggandes.

Du kan borde dock flukta in Marvel Sanctuary.

Mors,

Jocke
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Vi lirade MSH (med Advanced-reglerna) under hela högstadiet och vi spelade så ofta att jag tror att spelet fortfarande kvalar in på min Topp 5 lista över mest spelade spel. Vi spelade enbart med färdiga Marvelkaraktärer.

Så här i efterhand hade jag nog moddat reglerna mer än vad vi gjorde... jag tycker tex inte att Body Armor funkar så bra eftersom många strider är avgjorda redan på förhand.

Här finns mer material till MSH: http://www.marvelrpg.net
 
Top