Nekromanti Marvel heroic roleplaying

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
Jag speltestade en gång Marvel Heroic Roleplaying och fattade tycke för det. Jag har läst mycket serier över åren och när jag var yngre var det mycket Marvel-serier som gällde. Det skulle vara kul att spela igenom några events som jag läste om när jag var yngre och sätta sin egen prägel på det och Marvels what if-tidningar kan verkligen fungera som inspiration för stories.

Vad har ni för erfarenhet av detta spel? Har ni spelat igenom de officiala "eventsen"? Blev det väldigt annorlunda mot hur det var i tidningarna?

Den här hemsidan verkar särskilt bra att ha tillgång till nu när förlaget inte längre släpper böcker till MHR:
http://marvelplotpoints.wordpress.com/
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Chrille83 said:
Vad har ni för erfarenhet av detta spel? Har ni spelat igenom de officiala "eventsen"? Blev det väldigt annorlunda mot hur det var i tidningarna?
Marvel äger! Det är synd att Margaret Weis inte längre har rättigheterna till det. (De säger själva att försäljningarna inte uppbar kostnaden, men det fanns en massa tryckta supplement som inte kom ut i butik och tidsmässigt stämmer det rätt fint med att Disney köpte Marvel, så jag tror lite mer på att licensen förföll iom ägarbytet.)

Jag körde en "Days of Future Past" vagt baserad på eventet från åttikallt och från X-men Animated Series-avsnitten med efterföljande händelser. I övrigt har jag mest kört egna event med syfte att bygga upp mot (spoiler för mina spelare)

House of M

och senare Civil War-eventet.

Men jag känner också att mina spelare måste ha en relation med de olika hjältarna och skurkarna i Marvel innan Civil War kan få det genomslag som det har. Hittills har de fått en relation med Hydra, Magneto (och Brotherhood of Evil Mutants), resten av folket på Xavier-institutet (de är studenter där, men ännu inte del av någon av supergrupperna), Captain America, Black Widow, och till viss del Tony Stark.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Jag har funderat på en civil war kampanj, känns klockrent för rollspel. Hittar ej boken för köp någonstans dock, har du civil war boken Krille? Är den värd att köpa även den eller räcker det att använda serietidningarna?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Krille said:
Marvel äger! Det är synd att Margaret Weis inte längre har rättigheterna till det. (De säger själva att försäljningarna inte uppbar kostnaden, men det fanns en massa tryckta supplement som inte kom ut i butik och tidsmässigt stämmer det rätt fint med att Disney köpte Marvel, så jag tror lite mer på att licensen förföll iom ägarbytet.)
Jag har börjat bli lite sugen på spelet. Hur gör man för att få tag på det i dagsläget? I fysisk form? Är det typ E-bay som gäller?

(EDIT: Grundboken finns alltså på Amazon. Ny £8, begagnad £44. Rimligt.)

(EDIT 2: OK, så £8 var UK only. Those fuckers...)

Och om man är samlartypen, var hittar man en komplett lista över allt man ska försöka spåra upp?

Och kan man anta att det här "Heroic Roleplaying" de snackar om på företagets förstasida är "vi fick inte licensen men vill fortsätta bära spandex"?

(Och varför har deras hemsida ingen "Our Games" eller "Our Books"?)
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Jag kan låna ut mitt ex. :gremsmile: Har dock inte Civil War.

Marvel Heroic är för övrigt en ganska stor inspirationskälla till Spelet om Morwhayle. Regelmässigt alltså.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
TomasFriaLigan said:
Jag kan låna ut mitt ex. :gremsmile: Har dock inte Civil War.
Har PDF:en, men tack för erbjudandet =) Jag beställde nyss från Amazon, men väntar nog lite med Civil War...

(Som jag nyss råkade skriva som "civil wart"...)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Anchorman said:
Jag har funderat på en civil war kampanj, känns klockrent för rollspel. Hittar ej boken för köp någonstans dock, har du civil war boken Krille? Är den värd att köpa även den eller räcker det att använda serietidningarna?
Jag har sett den på SF-bokhandeln i Göteborg en klase gånger som hyllvärmare.

Boken är värd att köpa, tycker jag som har både en klase serietidningar och boken. Det är lite lättare när någon gjort om serietidningarna till ett event redan och fixat alla värden.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
The Mule abides skrev en bra artikel om Civil war som finns här: Länk

The only thing that matters is that the Man is sick and tired of your super hero bullshit, and he kind of has a point. Now you’re going to toe the line or else.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
krank said:
Och om man är samlartypen, var hittar man en komplett lista över allt man ska försöka spåra upp?
Två böcker hann komma ut i fysisk form: regelboken samt Civil War, den senare i Essential Edition och Premium Edition (utan eller med grundregler, respektive).

En klase med tilläggsböcker till Civil War (åtminstone Young Avengers, X-Men och Fifty State Initiative) var tryckta precis när licensen försvann. De fanns på Drivethru, men försvann där också utan spår. De kan finnas hos samlare eller *ahem* nivetvar.

En Annihilation Event var också på väg att tryckas, men försvann också, innan den hann ut till DriveThru.

krank said:
Och kan man anta att det här "Heroic Roleplaying" de snackar om på företagets förstasida är "vi fick inte licensen men vill fortsätta bära spandex"?
Förmodligen.

Cortex Plus finns i tre smaker: Action (som i Leverage, och tror jag Firefly), Drama (som i Smallville) och Heroic (som i Marvel). De sammanfattas rätt bra i Cortex Plus Hacker's Guide, där det även följer med en Fantasy Heroic-variant som är väldigt D&D fast med alla andra tärningar och utan levels. Och den är väldigt lik Marvel! Det som skiljer är att man inte friformar fram rollpersoner i Fantasy Heroic, utan får Power Traits från ras och klass.

Så min gissning är att Heroic Roleplaying blir Cortex Plus Heroic minus Marvel-IPs.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Krille said:
Två böcker hann komma ut i fysisk form: regelboken samt Civil War, den senare i Essential Edition och Premium Edition (utan eller med grundregler, respektive).

En klase med tilläggsböcker till Civil War (åtminstone Young Avengers, X-Men och Fifty State Initiative) var tryckta precis när licensen försvann. De fanns på Drivethru, men försvann där också utan spår. De kan finnas hos samlare eller *ahem* nivetvar.
Ganska, öh, lättsamlat med andra ord. Verkar som att Annihilation-grejen också finns... på andra ställen. Om man vill hitta den.

Sånt här tycker jag är sånt jävla svineri. Okej att de inte får trycka upp nya böcker, men det här oskicket att de inte ens får ha kvar sina PDF:er på Drivethru? Less, blir jag.
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
Krille:
Undrar om Disney planerar att ge någon annan rättigheterna till att publicera nya Marvel rollspel.
Intressant, jag läste själv aldrig Days of Future Past, men en del av serierna relaterat till det med Dark Phoenix och så (svenska Marvel Mutanter från 80-talet och tidiga 90-talet).
Ja, MHR lär bli bäst om spelarna har relationer till karaktärerna som figurerar. Jag tror att det är rätt ovanligt att spelare skapar nya egna karaktärer till MHR, vilket nog var mer vanligt i tidigare Marvel-rollspel. Är dina Xavier-studenter karaktärer skapade av spelarna eller hämtade från serierna?
Riktigt tråkigt att böcker till och med tas bort på Drivethrurpgg. Spelet fanns ute väldigt kort tid i jämförelse med många andra spel.
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
Krank: jag vet inget om det finns något särskilt heroic roleplaying skiljt från Marvel (såsom Krille skriver), men många fans har skapat karaktärsblad på många superhjältar från andra förlag och lagt upp på nätet. Det finns inget som strikt begränsar spelreglerna till Marvel-universumet vad jag har sett.
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
Tomas: har du fått möjlighet att spela det också eller fungerade det mest som inspiration för Morwhayle? Jag har många ospelade rollspel i bokhyllan, men de fungerar mest som underhållning och inspiration tills jag eventuellt spelleder eller spelar det i framtiden :gremsmile:
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
God45: Jag har läst en del av Civil War- och Secret Invasion-serierna och oftast höll de inte så hög kvalitet. Uppläggen känns mer intressanta än utgången i serierna och är bra utgångspunkter för att skapa äventyr till MHR. 50 State Initiative känns också intressant, där kan man ju sätta ihop flera superhjältegrupper med intressanta superhjältar och kanske också f.d. superskurkar :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Chrille83 said:
Ja, MHR lär bli bäst om spelarna har relationer till karaktärerna som figurerar. Jag tror att det är rätt ovanligt att spelare skapar nya egna karaktärer till MHR, vilket nog var mer vanligt i tidigare Marvel-rollspel. Är dina Xavier-studenter karaktärer skapade av spelarna eller hämtade från serierna?
Jag tror det är hyfsat vanligt att folk gör sina egna gubbar. Men jag vet ju inte, det fanns ju inte ute så länge och jag har hittills inte hittat andra spelare utan fick konvertera ett par nya.

Vi gjorde i alla fall egna gubbar, med ett eget system inspirerat av Smallville. Smallville använder ett liknande system som Marvel, Cortex Plus Drama istället för Cortex Plus Heroic, och en av de stora skillnaderna är att man bygger rollpersoner genom att gå igenom olika faser i rollpersonens liv och allt eftersom sätta ut värden. Dessutom bygger man upp ett relationsschema för rollpersonerna under processen, som i sin tur används av spelledaren för att hitta äventyr. Och det här var en så bra grej att den var jag tvungen att sno till Marvel.

Jag kan ju lika gärna bifoga min Marvelmutant-pathway-generator. Du hittar den här nedan.
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Krille said:
Jag kan ju lika gärna bifoga min Marvelmutant-pathway-generator. Du hittar den här nedan.
Cool! Helt klart nåt jag tänker försöka komma ihåg att köra med om jag får igång nåt i MHR.

Sen får vi väl se; kanske kommer det där "Heroic Roleplaying" de hintar om inkludera deras egna rollpersonsmakarregler...
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
Tack för "Pathwayen" :gremsmile:
Ja, det går att finna mycket inspiration från andra rollspel och om det går smidigt, varför inte föra in aspekter från andra spel i ett annat liksom? :gremsmile:
 
Top