Nekromanti Marsianerna i framtiden

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Kör även igång en liten diskussion om hur människorna på mars kan utvecklas utan kontakt med jorden under minst ett årtusende. Tips mottages gärna.

Riddaren
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Om vi nu skall ha marsianerna som en kontrast till högteknologiska genmanipulerade japaner /images/icons/cool.gif, ser jag dem gärna som det sista spåret av den Amerikanska Drömmen, kännetecknet för den civilisation som förintades i och med katastrofen för tusen år sedan. Detta passar på något sätt bra ihop med klimatet på Mars tycker jag... Men, hemska tanke, vi håller på att återskapa Mutant Chronicles!!! /images/icons/crazy.gif Varning utfärdas, inte minst med tanke på att Venusianerna redan är asiater... se till att hålla dig ifrån eventuella gamla japanska feodala traditioner kring Venus bara så ordnar sig nog allt. Phu! Mars då... den Amerikanska Drömmen blir nog lite väl cheesy och Chronicles-aktigt att lägga där. Kanske vore det mer intressant att fokusera på någon dimmigare aspekt av mänskligheten? Annars minns jag en bok jag läste en gång som hette Climbing Olympus... där var det gamla ryssar som stod för koloniseringen av Mars. Man framställde en sorts konstruerad människa med tjock hud, lungfilter och en massa andra små omkonstruktioner. Råvaran kom ifrån ryska fängelser... amerikanarna fick sig en ordentlig överaskning när de kom dit vill jag lova. Det bästa alternativet kanske är att helt undvika att bygga ett samhälle på fördomar vi har om andra länder... vad sägs om fördomar vi har om andra religioner istället? /images/icons/cool.gif Eller sekter?
Bisarr idé; scientologikyrkan börjar av någon anledning använda sina åtskilliga miljoner $ för att finansiera en kolonisering av Mars. Detta är en rätt originell tanke som jag inte tror har använts förut; här har vi kolonisatörer som inte kommer från varken en klyschig supermakt eller ett klyschigt storföretag. Ger även en hel del intressanta uppslag... kan verkligen ett samhälle fungera kring sektens mer eller mindre idiotiska principer? Revolutioner borde ha inträffat efter ett par år... och vad hände då? Hm...

-Gaxar, brainstormar
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Varning utfärdas, inte minst med tanke på att Venusianerna redan är asiater... se till att hålla dig ifrån eventuella gamla japanska feodala traditioner kring Venus bara så ordnar sig nog allt.

Nja...tänkte inte ha så mycket feodal kultur på venus. Inget över den starka tron på heder heller. Utan bygger helt mera på teknologi. Men då inte riktigt så teknologifixerat som hos Cybertronic inom Mutant Chronicles.

Utan teknologin för att förbättra venusianerna ligger mera på genteknologins plan.

vad sägs om fördomar vi har om andra religioner istället? Eller sekter?

Tror inte på idén om religioner, det blir också lite mycket åt Brödraskapet till. Däremot att någon eller några sekter av olika slag tagit över mars kultur. Det låter iaf ganska intressant.

Sekterna kan vara av olika slag, bl.a. religös sekt som kanske sedan försöker omvända jordborna/tellusianerna till sin tro.

Detta skapar granterat ett konflikt och hotbild mellan invånarna på mars respektive jorden.

Om man sedan lägger till venusianernas överlägsna genteknik och övriga teknologi. Så ser dessa säkert marsianer och jordbor från ett överlägset sätt...Dvs, dessa individer är mindre värda...

Riddaren
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Sammanfattningsvis...

Så har vi alltså (med vissa av mig skamlöst ditlagda funderingar):

Venusianer
Ett elitistiskt fascistsamhälle baserat på genmanipulerade individer och överlägsen teknologi. Ser ned på andra människor, men har internt en stark tro på heder. Utgjordes från början till större delen av asiater.
(Är på jorden för att de behöver DNA över "originalmänniskan"? Har lyckats ersätta teknologi helt med genteknik; speciella organismer framställs för speciella ändamål, d.v.s. biomekanik har helt ersatt maskiner?)

Tellusianer
Primitiva jägare/samlare som lever i stamsamhällen. Vidskepliga, men med en stark tro på Moder Jord(?). Flera legender och stammarnas "shamaners" makt kretsar kring den Svunna Tiden, och de ruiner/teknologier som fortfarande går att hitta.
(Olika stammar i krig med varandra? Olika religoner? Olika sätt att se på den "Svunna Tiden"?)

Marsianer
Samhället styrt av sträng(?) religiös sekt. Teknologin ligger på många sätt nära den nivå som fanns på Tellus innan den Stora Smällen. Är på Tellus för att "frälsa" jorborna(?).
(Hur ser sekten ut egentligen? Vad bygger den på, filosofier, människosyn, etc etc...)

-Gaxar, som är glad att han bestämde sig för att inte åka till Roskilde i år... /images/icons/frown.gif
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Sammanfattningsvis...

Marsianer

Här finns ju vissa tankebanor också. Mars har som bekant två stycken månar. Man kan tänka sig att på den ena av dessa har installerats någon typ av kraftverksstationer som driver syressättning och andra behövande detaljer till områdena inom t.ex. kupoler som byggts, för att få ordning på andningsbar luft.

Venusianerna kan även vara på jorden för att få tag på försökspersoner till vissa speciellt avancerade genteknologiska experiment och liknande. För livssytemet på Venus bör det mest handla om olika typer av teknologi och genmanipulation. Deras avkommer görs inte så primitivt som hos marsianer och tellusianer. Utan här sker det mesta genom laboratorier och provrör.

För Tellusianerna kan tänkas någon typ av religös anknytning till soldyrkan. Det med tanke på det mörker som föll över jorden vid meteoritsmällen. Detta kan tolkas som av dessa att de gjorde för lite offer till solen, som tillslut blev arg.

Riddaren - snart skall ner och se drakbåtsrace


<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Riddaren on 2000-07-01 17:12.</EM></FONT></P>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Mer funderingar

Om jag tar lite fler tankebanor.

Venus
Bland venusianerna är det tänkbart att olika teknologier och genforskning och annan avancerad forskning, som experiment har gett upphov till några olika falanger, som har helt skilda syften med sin teknologi.

Mars
Här är det möjligt att den starkt strikta religiösa sekten är splittrad efter massor av år, till två, tre olika som i grund har samma ursprung, men med tiden har helt olika syn.

Tellus
Här är det nästan självklart att olika stammar har olika religioner, och endel kanske bara en variant av någon annan. Däremot bör tron styras åt naturhållet. Bland annat tron på moder jord. Även omfattande soldyrkan bör förekomma, liksom olika tro på den "stora katastrofen", dvs olika tolkningar på vad det var som hände och varför. Olika typer av djävulsdyrkan och tron på elddemoner bör också finnas, med tanke på den eld och liknande som sprutar ur jordskorpan på ett otalplatser.

Riddaren
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Både människorna på Mars och PÅ Venus kommer vara mycket svagare än de på jorden på grund av att både venus och mars har svagare Gravitation så vi från jorden kommer vara rena rama herkules i jämföresle med dom..
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Både människorna på Mars och PÅ Venus kommer vara mycket svagare än de på jorden på grund av att både venus och mars har svagare Gravitation så vi från jorden kommer vara rena rama herkules i jämföresle med dom...

Inte riktigt sant. Det sanna är att Jordens gravitation är starkare. Men inte så stor skillnad när det gäller Venus...skillnaden är Venus har endast omkring 90% av jordens gravitation. Mars däremot har betydligt svagare, ligger runt 25% av jordens.

Så i jämförelse med Mars så är det nog skillnad som natt och dag. Men däremot är det tänkt kupolliknande byggnader och vissa tekniska hjälpmedel som göra att livet inne i kupolbyggnaderna har ungefär samma gravitation. Dessa skall dock inte täcke hela mars yta, utan en relativt liten del.

På Venus bör däremot inte gravitationen ha lika stor betydelse i skillnad. Dessutom kanske deras genmanipulering har gett vissa positiva effekter när det gäller denna del.

Riddaren
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Jag tvivlar på att Marsianer ids göra konstgjord tyngd varför skulle de det ?
Genom att bo med en svagare tyngd så kan de slippa massor av problem med ryggen och andra förslitnings skador..
Sen så vad ännu bättre är så teoriserar många fårskare om genom att leva på en planet som har lägre tyngd än jorden skulle det mänskliga livet ökas med tja ? allt från ytterligare tio år till tja upp imot 100 år..
( Själv tror jag mer på typ tio år längre )
på grund av att kroppens muskler hjärta inte behöver arbeta lika hårt för att få blodet att pumpa och kroppen att röra sig..
Skeletet skulle inte få lika hårta förslitnings skador som det utvecklar på jorden..
Givet viss skulle folk uppvuxna under sådana förhållanden inte klara av att vistas på jorden utan problem.
Marsianner skulle kunna klara av det MEN Uj UJ UJ va jobbigt väga 4 grr så mycket...
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jag tvivlar på att Marsianer ids göra konstgjord tyngd varför skulle de det ?

Är väl inte så svårt egentligen. Sätt fast någon typ av metall band runt fotlederna och armlederna och kanske några andra platser i klädseln. Installera kraftiga magneter under marken. Så är problemet löst.

Finns säkert några andra mer avancerade lösningar på problemet. Men denna metod behövs egentligen bara användas på missionärerna som skall frälsa jordborna. Kanske har de någon typ av gravitationsbyggnader där de övar upp just missionärer för detta uppdrag.

Riddaren
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
/images/icons/cool.gif tja inte riktigt
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Är väl inte så svårt egentligen. Sätt fast någon typ av metall band runt fotlederna och armlederna och kanske några andra platser i
klädseln. Installera kraftiga magneter under marken. Så är problemet löst. <p><hr></blockquote><p>Vad du får genom metall band runt fotlederna och armlederna coh andra platser i klädseln är folk som sitter fast i marken och väggarna INTE effekten av tyngd.
Möjligen så har gubbarna med jänrband fördelen att de har bra fäste /images/icons/smile.gif

Tyngd ger ett konstant tryck utmed hela kroppen..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Finns säkert några andra mer avancerade lösningar på problemet. Men denna metod behövs egentligen bara användas på
missionärerna som skall frälsa jordborna. Kanske har de någon typ av gravitationsbyggnader där de övar upp just missionärer för
detta uppdrag.

Riddaren <p><hr></blockquote><p>Jo ett sätt är att låt missionärerna från mars anlända till en rymdstation där de har en centrifug eller en rotternade sektion som genom acceleration/rotation simulerar effekten av jordens gravitation..

Allternativa sätt som finns inom SF är bland andra

B5 där Minbari använder sig av projekterade kraftfällt som skapar ett ständigt tryck och press och genom det en stimulerad tyngd.
Vissa nackdelar som att vatten coh annat kan uppträda konstigt finns. Sen fördelar är att fältet kan lätt anpassas så att när skeppet svänger hastigt i rymden så slungas inte folk omkring.

Star Treak där har de riktig articifiel gravitation men de måsta ha speciella dempers för att hindra att alla sitter som våta fläckar på väggarna när skeppet accelerarar..

Star Wars ? bra fråga.. i och för sig finns det gott om matrial och böcker där det behandlas men väldigt lite officielt matrial..
Alumium Dempers har i alla fall att göra med att dämpa effekten av Acceleration..
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
I linje med min vilja att skilja folken så mycket från varandra som är estetiskt möjligt, så tycker jag nästan det vore koolare om marsianerna faktiskt är svagare än jordborna. På något sätt passar detta ihop med rollerna som de bägge folken spelar mot varandra; hedniska, biffiga barbarer som skall frälsas vs. högutvecklade, religiöst upphöjda "utomjordingar".
Låt marsianerna vara avlånga och klena! /images/icons/cool.gif
Eventuellt skulle deras "vakter" eller "krigare" eller whatever kunna använda sig av någon sorts mekaniserad rustning. Någon puckad religiös lag kan alltid användas för att se till att de andra marsianerna håller sig borta från sådant...

-Gaxar, tillfrisknar
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
I linje med min vilja att skilja folken så mycket från varandra som är estetiskt möjligt, så tycker jag nästan det vore koolare om marsianerna faktiskt är svagare än jordborna. På något sätt passar detta ihop med rollerna som de bägge folken spelar mot varandra; hedniska, biffiga barbarer som skall frälsas vs. högutvecklade, religiöst upphöjda "utomjordingar".
Låt marsianerna vara avlånga och klena!
Eventuellt skulle deras "vakter" eller "krigare" eller whatever kunna använda sig av någon sorts mekaniserad rustning. Någon puckad religiös lag kan alltid användas för att se till att de andra marsianerna håller sig borta från sådant...


Jodå...något svagare lär de bli...men inte så stor skillnad som 25% så starka som jordborna...

Riddaren
www.backtotellus.com
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Jag såg ett program där det diskuterades kolonisation av Mars och Månen (mest Månen). Två effekter som antogs inträda för kolonisatörer som levt ett tag (jag fick ingen exakt uppfattning om hur länge men antagligen inte mer än ett par generationer, alltså mindre än hundra år) var att de blev svagare i muskler (inkluderar givetvis även t. ex. hjärtat)/skelett och att de skulle bli längre (utan att tillväxa prortionerligt på bredden). I programmet diskuterades även just eventuell framsmygande främlingsskap mellan jordbor och månbor, inte nödvändigtvis men riksen finns ju. Detta borde vara träffande även för marsbor då Mars ju har väsentligt lägre gravitation än Jorden (40%?).

/Illern

<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A> arindel@passagen.se
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Detta borde vara träffande även för marsbor då Mars ju har väsentligt lägre gravitation än Jorden (40%?).

Omkring 25% av jordens...månen har omkring 16,5% av jordens.
venus har omkring 90% av månens, då skall man inte prata om mars månar *hehehe*

Riddaren
www.backtotellus.com
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Detta borde vara träffande även för marsbor då Mars ju har väsentligt lägre gravitation än Jorden (40%?)."

Gravitation på ytan på olika himlakroppar i solsystemet:

Merkurius: 0,39
Venus: 0,90
Jorden: 1,00
Månen: 0,17
Mars: 0,38

Om jag får gräva lite bland alla mina nötter som jag samlat på sig till Evangelium så kan jag nog leta upp siffrorna för Io, Europa, Ganymedes, Callisto och Titan också, men jag vill minnas att deras gravitation låg mellan 0,10 och 0,17 ungefär.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Merkurius: 0,39
Venus: 0,90
Jorden: 1,00
Månen: 0,17
Mars: 0,38


Dessa gäller ju i förhållande till jorden, som betecknas med ett

Här finns lite mera exakt deras gravitation, Mars, Tellus och Venus:
http://user.tninet.se/~ybw753q/rollspel/planet.htm Riddaren
 
Top