Nekromanti Marsh???

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Följande senario:

En grupp på 5 RP ska ut och vandra, en av dem åker normalt sett vagn och har således 5 i march (en spinkig magiker). Alla slår sina 3T6 slag första dagen och magikern får ett så dåligt slag att han de kan vandra i 2 timmar (kommer 6 km). Sedan vilar de resten av dagen men han har fortfarande skavsår då det räknas som en dags marsh. Dagen därpå är slaget 1 T6 svårare och de kommer inte ens iväg..sedan skadar han sig och näsa 3 dagars slag blir också 1T6 svårare. De kommer ingen stans på dessa dagar..

Hur kan en grupp vuxna komma 6 km på 5 dagar?

Har någon en lösning eller modifiering på detta system?

De stora bristerna jag ser är:

Den korta sträcka man kommer på 1 timme, 3 km är ingenting, inte ens i vildmark. Jag vandrar betydligt snabbare med packning än detta.

Den otroliga förlusten av sträcka som fås av misslyckande och att man ALTID får skavsår när man misslyckas. Det innebär att en med 5 i marsh garanterat får skavsår varje dag. Nog för att han är ovan vid att vandra men hans fötter är väl inte gjorda av siden?

Har någon en husregel som rättar till detta?
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Självklart skall marsh-slag slås endast när det krävs en prestation, och slaget avgör då snarare hur det går avseende den prestationen.

Exempelvis om de måste ta sig till grannbyn innan solnedgången -- slå mars-slag och se om de hinner. Att slå marsh-slag för en vandring på väg utan tidsbrist är befängt.
 
G

Guest

Guest
En gång när det begav sig och jag och mina vänner spelade Eon hände en liknande situation som faktiskt slutade med att misslan "Tjurvrål" dog av sina skavsår. Dråpligt men ack så roligt.

Föga hjälpsamt inlägg men ett varmt minne :gremsmile:
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Marsch handlar ju om att marschera längre sträckor än 6 km skulle jag säga. Visst kan man slå för en 6km marsch, men då ska det vara under tidspress och spela någon roll att man kommer fram snabbt. Det lättaste sättet att "modifiera" om man nu måste slå är att göra slaget lättare, helt enkelt slå med en eller två tärningar. Jag för min del brukar bara slå ett marschslag för en resa/vandring, slår man dåligt då får man lite skavsår men jag orkar aldrig slå för varje dags marscherande om tid inte är så viktigt i sammanhanget. Ingen tycker att det är kul om gruppen inte kommer framåt, så varför tvinga fram slag i onödan?

Slår man ett slag för resan kan man låta de som misslyckas ha mer utmattning överlag, något/några smärta och vid fummel något trauma. Så när något väl spelas ut under resan (t.ex. när man möter ett monster) är de som misslyckades med sitt marsch lite trötta/skavda/skadade men de stoppar inte vandringen.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Jag skulle nog göra så här:

Slå ALDRIG slag där ena utgången är tråkig för alla och andra både ointressant och vardaglig.

Öka till 5km/h det är mer rimligt, om du inte kan gå 1km på 12min så är det något som är fel.

Ge aldrig skavsår till folk som har gått mindre än 10km på 2 dagar.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Thedax said:
Den korta sträcka man kommer på 1 timme, 3 km är ingenting, inte ens i vildmark. Jag vandrar betydligt snabbare med packning än detta.
Jag läste en lite intressant raport (här) om detta med att gå(utan packning), jag citerar:

Stefan Lundström said:
Även skattemyndigheten (tidsvinstutredningar vid granskning av reseavdrag) och
försvarsmakten (normal marschtakt) anser att just 6 km/h är vad alla svenska män och
kvinnor minst ska klara av att promenera utan ansträngningssymtom!

Verkligheten ser annorlunda ut, bara en av tre medarbetare klarar 35 i testvärde och de
övriga når endast testvärde 28 i genomsnitt vilket motsvarar en fysisk arbetskapacitet att
kunna promenera med maximal hastighet 3 km/h under en timme utan att bli uttröttad.
Dessutom innebär testvärde 28 att en medelålders man löper en fördubblad risk för
ohälsa och död i förtid (Texasstudien).
Allså bör du höja till minst 5km/h, för folk i mundana bör ha mycket bättre fysisk form än medelsvenson. Även med pakning så är 3km/h väldigt segt.
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
k7e9 said:
Marsch handlar ju om att marschera längre sträckor än 6 km skulle jag säga.
Det jag menade var att de skulle vandra många mil men bara kom 6km pga skavsår och det ej fungerande systemet.

Tack för lösningar! Känns som om alla kan enas om att reglerna för marsh är orimliga, på många sätt. Tror nog jag kommer köra någon form av slag för att se typ hur bra det går men inte använda själva reglerna, verkar bäst så.

Ps. Om någon av Eon konstruktörerna ser denna tråd kan de kanske ta till sig och utveckla marsh-reglerna lite...

Trevlig helg!
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Slår man verkligen marsch när man åker vagn?

Nåja, det jag tycker att du verkligen borde ta med är saker som gör marschen lättare. Ett slag med Ob3t6 gör att man ofta misslyckas med 11 som FV, vilket verkar fullkomligt orimligt. Ta med saker som vägskick, vad man har på fötterna, man kan ta en kort paus (några minuter bara) varje halvtimme.
Om man då börjar med Ob3t6 som svårighetsgrad, konstaterar att dom går på en väg (En nivå lättare), har rejäla kängor (En nivå lättare) och det är svalt(men behagligt väder) blir det plötsligt bra mycket mera trovärdigt. Att någon stupar efter en timmes marsch känns konstigt om man går i normal takt, med bra skor och på en väg. Att en klen man stupar efter en timme i mild terräng och i dåliga skor kanske inte tycks lika konstigt.
Nu har jag inte spelledarens bok här, och kan inte kolla på marschreglerna (som vi väldigt sällan använder), så det kanske redan står med sådana här saker, men inlägget kanske är till nytta.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Alltså precis som med alla slag så bör man bara slå slag när det kan vara spännande eller dramatiskt, om utgången är ovis. Att vandra någon km eller ett par mil under en hel dag när man har tid på sig är väl ingenting speciellt.
Liksom det ända jag faktiskt kan säga, om än anekdotiskt är att jag och några kompisar vandrade fem mil på knappt tio timmar. Och då var vi klena tonåringar och inte coola äventyrare.

ergo, slå bara när det är spännande, typ om de är jagade eller måste fram i tid.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Mycket klokt har redan sagts, det man kan laborera med i övrigt är att låta en annan karaktärs kompetens spela in för att stötta ömfotingen. Förutom praktiska råd kan de som tål vandringen lite mer avlasta genom att ta en större del av packningen osv.

Mvh / Phelan
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Marsch???

Du glömmer några viktiga detalj när du jämför med vår samtid.

Underlag: Vägar och stigar är regel snarare än undantag för vandrare nuförtiden. Så icke i Mundana. Håller du samma hastighet över blandad terräng?

Skodon: Som ett exempel kan det nämnas att att skor med olika passform för höger- och vänsterfötter var nåt vi fortfarande inte i regel använde oss av så sent som på 1700-talet i vår värld. Motsvarigheten till vad vi kallar marschkängor finns sannolikt inte i Mundana på långa vägar.

Sen kan man tolka resultaten liten kreativt. Marscherat avstånd kan t ex vara raka vägen på kartan till målet. Det faktiskt promenerade avståndet är givetvis något längre.

/Joel
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Har någon en husregel som rättar till detta?
"Regler som inte tillför något till spel ignoreras."

Det kan säkert komma något hypotetiskt tillfälle när ett slag för Marsch blir relevant under något av mina spelmöten (har inte hänt under 4-5 år, men...), men då kommer det att slås Ob3T6 (med lämpliga modifikationer) mot Marsch och sedan kommer jag att höfta resultatet från effekten. Tar en bråkdel av tiden, en bråkdel av arbete, och är förmodligen precis lika givande, i absoluta tal.

Så, där fick du en riktig husregel på köpet också :gremwink:
 
Top