Nekromanti Marna - Mörka ritualer

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Tjo,
håller på och skriver på ett litet rollspel för att få lite vana, vid namn Marna.

Marna är i korthet Conquisadorer möter lovecraft möter ödlemänniskor i djungler och nu söker jag lite mörka ritualer.

Ödlemänniskorna, som är spelarnas lede fi, tillber mörka cthulianska gudar i ruinstäder och tempel.
Vad har de för ritualer?
Hur svarar gudarna?
Vad är priset?
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Jag tänker mig något liknande:

Blodsförbannelse
Genom att åkalla på K'tuch'akak, guden för blod, salt och mörka tankar, och offra en villig varelses förmåga att läka sår så kan man kalla ner en blodsförbannelse på sin motståndare. Denna börjar omedelbart blöda ur ögon, mun, näsa, öron och övriga kroppsöppningar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Tony.Meijer;n164269 said:
Tjo,
håller på och skriver på ett litet rollspel för att få lite vana, vid namn Marna.

Marna är i korthet Conquisadorer möter lovecraft möter ödlemänniskor i djungler och nu söker jag lite mörka ritualer.

Ödlemänniskorna, som är spelarnas lede fi, tillber mörka cthulianska gudar i ruinstäder och tempel.
Vad har de för ritualer?
Hur svarar gudarna?
Vad är priset?
Om Lovecraft är vad du är ute efter skulle kasta om frågorna lite och svara:

Hur svarar gudarna?
Gudarna svarar genom att inte gå ner och förgöra allt och alla i en ofattbar mardröm av vansinne och smärta.

Vad är priset?
Priset är alla ritualer som måste utföras för att blidka gudarna.

Vad har de för ritualer?
Ständigt varierande men i princip alltid någo´n form av blodsoffer. Inga två ritualer är den andre lik, för ritualerna deklareras av prästerna som tolkar gudarnas missnöje och ständigt anpassar ritualerna för att passa gudarnas humör. I stunder av ro kanske det räcker med att offra någon enstaka person nån gång ibland, men när gudarna är riktigt vreda sker det på löpande band i still med Aztekerna.

Sen tycker jag mycket väl att en del av prästerna kan ha mystiska förmågor, men dessa har inte givits dem för att de utför ritualerna utan för att de ska kunna utföra ritualerna, om du förstår vad jag menar. De är inte så mycket en välsignelse utan mer som en nödvändig förbanelse.

Och självfallet tar man ju gärna chansen att offra några andra än sitt eget folk, så Conquisadorerna är ju väldigt välkommna ur den bemärkelsen. Om de bara slutade kämpa emot när man kom för att ta några till offerplatsen.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Cool Rymdhamstern.
Jag kom just att tänka på en sak, och det är att ödlornas präster kanske har som mål att dräpa sina gudar. De har helt enkelt fängslat dem under sina tempel och håller på och utarmar dem genom att dra makt från dem (via ritualer då). Gudarna i sig vill ju inte det här så de tar ut ett så högt pris de kan. Vad tror du om det greppet?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Tony.Meijer;n164324 said:
Jag kom just att tänka på en sak, och det är att ödlornas präster kanske har som mål att dräpa sina gudar. De har helt enkelt fängslat dem under sina tempel och håller på och utarmar dem genom att dra makt från dem (via ritualer då). Gudarna i sig vill ju inte det här så de tar ut ett så högt pris de kan. Vad tror du om det greppet?
Det tycker jag låter sjukt bra. Det gör ödlefolket väldigt drivna eftersom om de någonsin slutar med det här kanske gudarna åtefår tillräckligt med kraft för att bryta sig fria och verkligen visa sitt misstycke.

Kanske är det också så att det faktiskt börjar bli ont om ödlefolk. Att det är därför det finns så många övergivna ruinstäder runt om i djungeln: vad som en gång verkade vara ett överkomligt pris visade sig vara högre än väntat och nu måste de offra de nyanlända för annar kommer det inte finnas någon kvar som kan fortsätta gudadödandet.
 
Top