Läsbarhet.
”[…]dumheter[…]”
Jag tror frasen du sökte var ”personlig smak”. ^_~
”det är ENORM skillnad på läsbarhet mellan en typografisk korrekt bok och en som inte är det...”
Ja, det måste ju vara därför en riktig teckenuppsättning har typ fem eller sex olika horisontella streck. ¬_¬ Kom igen nu. Vi behöver inte ett särskilt minustecken och ett särskilt talstreck, vars enda skillnad är en minutiös differens i höjd (visserligen har jag för mig att man på svenska bara har divis och minus, men tyvärr görs inte de flesta typsnitt av svenskar, vad det verkar). När det gäller exemplet jag tog i mitt förra inlägg, riktiga apostrofer kontra tum- och fottecken, så vidhåller jag det jag skrev. Jag köper inte för en sekund att det skulle vara enklare att läsa. Och ja, jag har läst gott om texter där det använts tum- istället för riktiga citationstecken. Det är inte lika prydligt, men ej heller mer svårläst.
Angående spalter så har jag en hög gamla nummer av speltidningen Edge härnånstans. Jag vet inte vad de kör med för sidformat exakt, men det är samma bredd som A4 (dock inte lika högt). Där var det fyra (4!) spalter vänsterjusterad text som gällde (och givetvis var texten satt i en ganska smal linjär), och det gick alldeles utmärkt att läsa.