Nekromanti Marginal-grafik

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
Jag vet inte mycket om det grafiska och design och det där, men jag vet att det ger känsla till det man läser.

Ta sån där snygg design längs kanten av sidorna tex.
Hur gör man sånt (helst dessutom så att man kan välja bort det om man inte vill ha med det om man vill skriva ut sin pdf)?

PS Eftersom jag är matematiker till yrket så skriver jag i Latex, men text kan ju lätt flyttas över till annat om det är bättre.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Jag har för mig att jag fuskade in det genom att skriva om /page så att den innehåll en bild i bakgrunden (via ett par plugins...), men alla mina gamla filer är tyvärr borta. Sen vet jag inte om man kan få latex att hspotta ur sig lager, för det är ju såna som gör att man kan stänga av saker innan utskrift.

(det är btw hur krångligt jag upplevde exakt det här problemet som fick mig att frångå latex, även om jag älskar syntaxen och tanken... Numera skriver jag i ett wikiformat som jag sedan exporterar till INDTT, InDesigns tagged textformat...)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Recca said:
Borde gå att göra med nån mall i word?
Det går finfint att lägga till sådana saker i de flesta ordbehandlare. Problemet är dock att de just är ordbehandlare och inte program avsedda för layout och design, vilket gör att folk sällan väljer sådana program för att göra slutdesignen i - eftersom de allt annat än lämpar sig för den typen av arbete. Ordbehandlare är till för att skriva text i men tyvärr väldigt otillräckliga för typografiskt arbete och design. Jag har faktiskt försökt att skapa trevliga PDF:er med hjälp av Word, men det blir bara skit av alltsammans. Med andra ord talar det för sig själv; även om nu professionella röster understryker de här poängerna än mer.

Och tja, gratisprogram för dylika är inte heller att rekommendera, eftersom jag till exempel valt Scribus i brist på det kapital som krävs för Adobes grejer. Det är inte heller något att ha. Jag har suttit rätt länge i Scribus (det så kallade "layout"-programmet) och lekt med en testversion av ett rollformulär, utan att nå någon tillfredställande nivå. Det blir pannkaka av alltsammans - rådavståndet buggar och lever sitt eget liv och en massa skit.

Men det går att göra amatörprylar för eget bruk, det gör det - i ordbehandlare liksom Scribus. I Open Office är det till exempel väldigt enkelt att lägga till ramar av olika slag. Däremot så blir resultatet inte särskilt vackert och det går direkt inte att styra detaljerna på tillfredställande sätt om man vill göra professionell layout.

/solvebring som upptäcker att han låter raljerande fastän han bara önskade att förklara lite, utifrån sin knappa kunskaper.

P. S. I typografiska sammanhang är ju "kägel" det korrekta ordet för "radavstånd". Det slog mig dock att jag plötsligt blev konfunderad över hur ordet böjs i olika sammanhang. Käglan/kägeln? Käglor, käglorna? D. S.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,289
Location
Örebro
Till skillnad från vad solvebring säger så är faktiskt Scribus att rekommendera. Det går alldeles utmärkt att designa saker i (om man vet vad man gör :gremwink: ) och det är tämligen lättförståeligt. Däremot ska du under inga som helst omständigheter försöka dig på att inkludera tabeller. Det är då som man får mardrömmar som får Cthulhu att gråta av avundsjuka. :gremwink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Robert Jonsson said:
Till skillnad från vad solvebring säger så är faktiskt Scribus att rekommendera.
Tja, om alternativet är Word... Absolut =)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,534
Location
Helsingborg
Du kan lätt göra en relativt snygg bård med teckensnitt som har mönster/bilder istället för bokstäver. Googla på "border font" för vad som finns att tillgå.

/Han som använde penslar i Photoshop som hade säregna mönster, när han gjorde bårderna till Matinee Chronicles
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,289
Location
Örebro
Jag bara väntade på att mannen som tränat solvebring i avskyn mot Scribus skulle dyka upp. :gremwink:
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Robert Jonsson said:
Jag bara väntade på att mannen som tränat solvebring i avskyn mot Scribus skulle dyka upp. :gremwink:
Men om Krank avskyr ett opensource-alternativ, då måste det väl vara riktigt dåligt? :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Robert Jonsson said:
Jag bara väntade på att mannen som tränat solvebring i avskyn mot Scribus skulle dyka upp. :gremwink:
Mäh... Vad fan! :gremtongue:

Nej, då. jag har en alldeles egen, klar uppfattning om Scribus eftersom jag inte dömt ut det på förhand, utan efter en längre rad negativa erfarenheter.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,534
Location
Helsingborg
JohanKarlsson said:
Han said:
/Han som använde penslar i Photoshop som hade säregna mönster, när han gjorde bårderna till Matinee Chronicles
Och dokumentet i sin helhet är gjort med vilket program?
Indesign. Dyrt att införskaffa och har hög inlärningströskel. Jag skulle rekommendera en kurs för att komma in i det. Men har du bara kommit över tröskeln flyter det på väldigt bra.

Jag skulle rekommendera Typografisk handbok av Christer Hellmark. Inte för att boken har något med Indesign att göra, utan för att det är grundläggande kunskap om typografi. Har läst boken två gånger och använder den som referens då och då.

/Han som annars kan säga att det bara är att fråga på forumet om någon vill sätta dokumentet
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,534
Location
Helsingborg
JohanKarlsson said:
Han said:
/Han som annars kan säga att det bara är att fråga på forumet om någon vill sätta dokumentet
Och "sätta" är designiska för vad på svenska?
"layouta" :gremsmile:

/Han som gör inlägg under reklampausen för So you think you can dance
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Strikt taget är det bara text man »sätter«.
 
Top