Nekromanti Manusförfattarstrejken slut!

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Den tre månader långa manusförfattarstrejken i USA tog slut i går tisdag (läs mer här). Det innebär till min stora glädje att Lost säsong 4 förmodligen inte kommer bli bara 8 avsnitt långt, utan åtminstone 13 (snackas det om i alla fall).

Har strejken påverkat erat tv-serietittande – eller åtminstone gjort er orolig/sur för att det riskerat eran favvo-show?

//erik. långt ord i rubriken
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Jag har väl egentligen inte låtit det irritera mig så mycket. Jag har så många gamla TV-serier att kolla igenom att strejken kunde pågått åtminstone något år utan att jag skulle ha fått slut på grejer att se.

Jag har sympatiserat fullständigt med manusförfattarna. Om priset för att de ska få skälig ersättning är att jag får vänta ett tag på någon av mina favvoserier - so be it.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Re: Damn straight!

Kan det bli bättre? Manusförfattarna vann och strejken är över.
Exakt!

Det jag framförallt var orolig för var inte att serierna skulle läggas ner, utan att de skulle börja producera ändlösa mängder med riktigt svinkassa filleravsnitt skrivna av typ nån praktikant.

Tittar man på vissa serier, tom t.ex Stargate Atlantis, så verkar detta redan hänt, men ändå...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Re: Damn straight!

Görs inte Stargate Atlantis i Kanada?
Det kanske den gör. Det gör ju att det blir ännu konstigare - sympatiserade deras manusförfattare med deras amerikanska kollegor och vägrade skriva vettiga avsnitt eller?


Som jag sade till en kamrat häromkvällen: Det börjar bli ett mönster - när Stargateserier drar fram Replicators som fiender kan man lika gärna sluta kolla, för serien hoppar haj kort därefter. SG-1 var ju mest rymdskepsstrams och fillers efter att replicators blandades in, och Atlantis går ju fett på tomgång just nu. Båda serierna tappade originalkonceptet (människor vs go'aulder åker till underliga civilisationer resp. människor vs Wraith skjuter och är våldsamma) till förmån för att mest svamla runt.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Ärligt talat har jag haft svårt att uppamma någon sorts sympati för »de stackars« manusförfattarna.

Vårdbiträden, spärrvakter, busschaufförer etc. som strejkar för skäliga löner eller vettiga arbetsförhållanden – det ställer jag mig helhjärtat bakom.

Men manusförfattare till amerikanska tv-serier – nja.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,905
Location
Port Kad, The Rim
Kanada

Görs inte Stargate Atlantis i Kanada?
Den spelas in i Kanada av ett USAnskt produktionsbolaget, men det är inget märkligt med det. Massor med USAnska teveprogram, som exvis Jeopardy och L-Word, spelas in där av ekonomiska skäl. Billigare faciliteter, billigare försäkringar, osv. Det gäller även en del biofilmer: Vancouver har många gånger varit stand-in för Seattle och Montreal för London.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Om man drar det där till sin spets så har man ju egentligen svårt att känna sympati för någon alls...

Vårdbiträden? Nä, tacka vet jag de fattiga barnen i afrika, de kan jag känna sympati för.

Fattiga barn i afrika? Nä, tacka vet jag...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
krank said:
Om man drar det där till sin spets så har man ju egentligen svårt att känna sympati för någon alls...
Närå. Jag drar min gräns någonstans mellan vårdbiträden och manusförfattare till amerikanska tv-serier. Inte ett dugg svårt.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,930
Location
Sandukar
Ärligt talat har jag haft svårt att uppamma någon sorts sympati för »de stackars« manusförfattarna.

Varför inte? Klart att det finns andra delar av samhället som kanske har det sämre, men så som situationen för manusförfattarna såg ut så skulle de i princip stå utan inkomster om ca 10-20 år (då deras intäkter från bredbandssändingar är/var noll spänn).

Dessutom tycker jag att väldigt lite slår underhållningsfaktorn från bra amerikanska serier och filmer. Jag vill absolut inte fastna med sunkskribenter så att kvaliteten på allt blir som Andra Avenyn...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Har strejken påverkat erat tv-serietittande – eller åtminstone gjort er orolig/sur för att det riskerat eran favvo-show?
Hehe...
Har missat helt att det varit en sådan strejk.... :gremblush:
Sicken järnkoll man har på det där landet över den där pölen.. :gremsmirk:
Så svaret på frågan, nej jag har inte märkt av det alls, på något sätt.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Kanada

Frågan är om det fortfarande är billigare i Kanada nu när den kanadensiska dollarn är dyrare än den amerikanska, det lär ju i alla fall påverka en hel del.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,905
Location
Port Kad, The Rim
Re: Kanada

Det lär i mångt och mycket handla om försäkringspremier, vilka sägs vara avsevärt lägre i Kanada.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag kommer väl märka det om ett par år, när jag sträckglor serierna som går nu... tål inte att följa serier, utan plöjer dem säsong för säsong. :gremgrin:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,211
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tja...visst, strejken gjorde väl att både Avatar, Heroes, My Name is Earl, Scrubs, Family Guy, etc gick i stå. Å andra sidan gjorde det att jag tvangs överkomma min mentala tröskel mot mer givande prylar, och jag kom äntligen till skott med att börja beta av min enorma samling icke-amerikansk film, där flera semi-mästerverk visade sig ligga gömda. Så kanske var det värt det, egentligen.

....å andra sidan vill jag se mer Avatar NUNUNUNUNUUUUUUUUU!!!

- Ymir, kluven
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Damn straight!

Håller med dig om det... har börjat tröttna. Tur att Battlestar Galactica funkar hyfsat fortfarande.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Kanada

nja... skaparna av serien (Robert C. Cooper och Brad Wright) är kanadicker båda två, och de flesta som jobbar i serien, skådisar OCH manusförfattare, kommer från kanada. (huvudrollsinnehavarna är mer blandat, där är det Kanada, england; tjeckien, USA, Tanzania... ) Plus producenter, regissörer osv...

Sen är det möjligt att produktionsbolaget ägs huvudsakligen av amerikaner... men det är ju Sony Pictures med flera, så jag är tveksam.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Typ påverkat

Mjo, strejken verkar ha slagit undan møjligheterna før en ny HBO-serie som jag provfilmat før en biroll i. Inte vilken biroll som helst heller, utan en asgammal vampyr med lagom mycket rockstar-kvalitet før att inte vara dammig. :gremsmile:

Nu får jag aldrig reda på vad de skulle ha bestæmt sig før... :gremgrin:
 
Top