Nekromanti Manus för SLP - gestaltat av spelarna

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Jag har tänkt att vid varje speltillfälle ha förberett en scen som spelarna får agera ut som spelledarpersoner. Tanken är att det ska dra upp nerven lite i spelet samt ge en liten bild av hur världen är. Dessutom tror jag att det hjälper ROLLspelandet då de får en annan roll att agera som. Exempel:

1) Förrförra gången kom en av rollpersonerna ut ur öknen med fullständig amnesi, men återfick minnen allt eftersom. Ett av minnena hade jag förberett en scen till där fyra spelledarpersoner som var handelsmän från olika karavaner som köpslog med varandra. De olika spelledearpersonerna hade olika resurser och olika agendor i handeln. De fyra spelarna fick ett papper att läsa in om var sin slp och fick därefter agera ut scenen/handeln. (Tanken här var att de inte riktigt förstått kulturen de hamnat i (de kom via en portal alldeles nyligen) och här ville jag gestalta den för dem, inte avslöja VARFÖR handelsmännen agerar på ett visst sätt, men väl visa ATT de gör det).

2) Förra gången kom spelarna in i en olaglig fight club och där fick två av dem gestalta var sin fajter som just höll på att puckla på varandra. Tanken här var att introducera stridssystemet så de förstod hur strid gick til i och med att de inte är helt bekanta med reglerna än (inte jag heller för den delen, har precis konverterat ett hemmabygge till gurps)

3) Kommande gång tänkte jag låta spelarna få var sin roll i en grupp som av någon anledning vill frammana en demon. Målsättningen här är att spelarna ska få ytterligare känsla för kulturen samtidigt som detta är en liten nyckelscen i skeendet i kampanjen och det är kul om de får se det ur ett annat perspektiv, naturligtvis ska de inte agera utifrån kunskapen de får i scenen med sina karaktärer eftersom de inte är där). Problemet här är att det inte blir lika dynamiskt. Jag vill ju att det ska slå an en ton och vara rätt formaliserat och egentlgien mest blir ett manus för dem att läsa up sina repliker ur (är egentlgien bara en passage där ett offer blir torterat där torteraren får lite utrymme hur han väljer att göra det). Finns det någon som har lite tips hur jag ska kunna göra det mer spelarorienterat med utrymme för ROLLspelande.

Gissningsvis är detta inte särskilt nytänkande och ni har säkert en uppsjö system, världar och kampanjer att hänvisa till, men jag är ute efter konkreta tips och förslag. Gärna omkring hur själva frammanandet kan vara uppbyggt (det kommer sluta med att de får kontakt med något väsen som visar sig vara ointresserat av att komma - typ) och hur det kan ge frihet i ROLLspelandet utan att det för den skull tappar den formliserade idé jag har med en del givna stickrepliker och formuleringar.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Johoohno said:
Gissningsvis är detta inte särskilt nytänkande och ni har säkert en uppsjö system, världar och kampanjer att hänvisa till, men jag är ute efter konkreta tips och förslag. Gärna omkring hur själva frammanandet kan vara uppbyggt (det kommer sluta med att de får kontakt med något väsen som visar sig vara ointresserat av att komma - typ) och hur det kan ge frihet i ROLLspelandet utan att det för den skull tappar den formliserade idé jag har med en del givna stickrepliker och formuleringar.
Äh, huvudsaken är ju att det känns rätt för dig och din spelgrupp. Själv har jag använt mig av liknande knep några enstaka gånger, så jag är knappast någon expert på området. Men det jag känner jag lärt mig är:

1. Designa scener så att de potentiellt kan avslutas snabbt. Det är svårt att säga i förhand om spelarna diggar att ta tid till att spela statister men de flesta kan acceptera en kortare scen. Känn av under spel ifall spelarna verkar vilja bli klara med scenen snabbt eller om de verkar ha kul och tar ut svängarna. Om de vill förlänga scenen så låt dem!

2. Om du vill att spelarna ska vara med om en nyckelscen; låt de inte ha en större inverkan på utfallet. Att behöva läsa repliker är inte särskilt kul. Då är det roligare att få ett öppet problem serverat kring nyckelscenen där spelarna får gestalta sina SLP på det vis de tycker passar. Spelarna blir i slutänden vittnen till nyckelhändelsen eller kanske indirekt orsakar den snarare än att de själva utför den.

Min spontana idé då jag läser det du skrivit är att låta spelarna spela kultister som skickats ut för att röva med sig ett människooffer. Det behövs ett offer och gott om färskt människoblod för att frammana demoner! Kultister har skickats ut i tre grupper, spelarna har hamnat i en grupp. De har fått stränga order om att ta med sig ett offer som inte kommer saknas.

3. Det ska vara lätt att sätta sig in i en ny roll. Jag skulle säga att det ska gå på max en minut. Allmänna detaljer får spelarna av dig, mer karaktärspecifika grejer i rollen. Uttryck så mycket som möjligt kortfattat och i listform. Som typ styrkor/svagheter, karaktärsdrag, vänner/fiender.

Lägg till något som kan ha inverkan på scenen som typ:

1. Din man offrades i en blodig ritual av dessa kultister. Du har spenderat månader med att infiltrera gruppen för att hämnas på översteprästen. De flesta ser dig som lojal. Under ritualen kommer du ha din första och kanske enda chans men du börjar få kalla fötter. Är det här verkligen rätt?
(Om hon dödar översteprästen så kommer han antingen resa sig upp igen (äh, en kniv genom hjärtat är väl inget) eller så kommer den verklige översteprästen/roll 4 ta över)

2. Du är oskyldigt brännmärkt som tjuv, och det är fähunden Largo Lazaros fel! Den prominenta köpmannen Lazaro äter sig fet medan du fått tigga på gatan. Du har kulten att tacka för att du har ett någorlunda drägligt liv. Nåja, olycka kommer drabba Lazaro förr eller senare...
(Är med för att någon ska vilja gå emot ordern om att plocka upp någon som ingen skulle sakna så att det kommer upp som diskussion. Om de plockar någon prominent, hur ska de gå till väga?)

3. Demoner och människooffer? Vad gör du här egentligen! Du vill bara försörja din familj men det här var inte riktigt vad du hade i åtanke. Men nu är du fast i smeten tills du kan komma på något sätt att lämna kulten utan att din familj kommer till skada.
(Någon som kanske skulle komma på att gruppen ska fly och ta hans familj med dem. Skulle det hända så kommer någon korrupt person att skvallra (kanske roll 4) och åtminstone en av rollerna kommer föras tillbaka i bojor. Om flera haffas så kanske en av rollerna offras)

4. Om översteprästen dör så är du redo att ta över kulten. Inte för att du skulle kunna tänka dig att utföra dådet själv, men någon annan får gärna göra det. Fram tills dess så låtsas du vara den mest lojala undersåten i flocken och rapportera till översteprästen det han behöver veta...
(En genomrutten person för att krydda till det hela. Kan visa sig vara den riktiga översteprästen utan att spelaren vet om det. Eller är det bara en ambitiös kultist med många lojala till honom inom flocken)


För återkoppla lite till punkt 2. Allt det här kan ge krydda till då spelarna spelar sina rollpersoner, men vad rollpersonerna än gör så kommer nyckelscenen inträffa. En överstepräst som överlevt en dödlig skada visar upp sitt ärr för att påminna folk om hans "odödlighet" och är känd för det. En prominent köpman som har dött trissar upp säkerheten i staden och det kommer viskas om det på gator. Kommer vara svårt att undgå det. SLPs som kommit undan kanske kan användas för att introducera rollpersonerna till kulten. Osv osv.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Tack för tipsen Tyr, fick lite nya idéer hur jag ska gå tillväga. Tror jag inleder med halva gruppen (ja, vi är en stor grupp vid nästa sammankomst, sju plus mig) som käbblar om vem som ska bli den utvalde och sedan fortsätter vi med andra halvan plus den utvaldew där denne nu är mitt i ritualen redo att offras. Ska spåna lite på hur det kan bli.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Det blev ett väldigt lyckat resultat. Nedan finns mina anteckningar och hand-outs till spelarna:

SL’s anteckningar

Del 1
Er orden har kommit till en punkt då en broder eller syster behöver väljas ut för ett viktigt uppdrag. Uppdragets art är av central betydelse för er orden och kan mycket väl komma att göra orden till en sann maktfaktor.

Kandidaterna
Bakgrund del 1: Nomineringen
Er orden har kommit till en punkt då en broder eller syster behöver väljas ut för ett viktigt uppdrag. Uppdragets art är av central betydelse för er orden och kan mycket väl komma att göra orden till en sann maktfaktor.

Du är Arren

Du vill bli den utvalde. Med det kommer stor ära och berömmelse. De andra kandidaterna är egentligen inte giltiga val då de inte på långa vägar har lika goda anor. Det ligger nu på er fyra att snarast möjligast välja den av er som är mest värdig.

• Du vill bli den utvalde
• Du står över de andra i rang då du är assisterande uttolkare av tredje rangen
• De andra är blott noviser och invigda av diverse ranger och färger (improvisera)
• Med en svada av termer och begrepp ämnar du prata omkull de andra (improvisera)

Exempel/förslag på fraser (använd eller förkasta)
• Era namn är inte ens upptagna i de initierades rullor, så ni får ursäkta om de undslipper mig.”
• ”Hur kan ni, utan att ens ha deltagit vid SKRIFTENS uttolkande ha insikter nog för uppdraget”
• ”Kan ni ens läsa, än mindre uttala den heliga skriftens språk?”
• ”Manoladum etterate Ne’kathemcior luminol”

Tänk på att inte göra det till en allt för dråplig scen. Karaktären du gestaltar tar valet på största allvar!
Bakgrund del 1: Nomineringen
Er orden har kommit till en punkt då en broder eller syster behöver väljas ut för ett viktigt uppdrag. Uppdragets art är av central betydelse för er orden och kan mycket väl komma att göra orden till en sann maktfaktor.

Du är Barash

Du vill bli den utvalde. Med det kommer stor ära och berömmelse. De andra kandidaterna är egentligen inte giltiga val då ingen av dem är lika högt aktade inom orden. Det ligger nu på er fyra att snarast möjligast välja den av er som är mest värdig.

• Du vill bli den utvalde
• Du har inflytande i och utanför orden
• Du vet att många medlemmar skulle ställa sig bakom dig som kandidat
• Genom att övertyga de andra om att valet av dig skulle gynna även de andra i och med att du har en stor del av orden bakom dig ämnar prata omkull de andra

Exempel/förslag på fraser (använd eller förkasta)
• ”Althyr Di’koh, uttolkare av andra rangen har vid ett tillfälle låtit mig delta vid en privat sammankomst”
• ”Broder Berandr och de i hans krets ställer sig bakom mig”
• ”Även utanför orden erhåller jag en inte oförsumlig del anseende i och med mina kontakter i stadens råd.”




Tänk på att inte göra det till en allt för dråplig scen. Karaktären du gestaltar tar valet på största allvar!
Bakgrund del 1: Nomineringen
Er orden har kommit till en punkt då en broder eller syster behöver väljas ut för ett viktigt uppdrag. Uppdragets art är av central betydelse för er orden och kan mycket väl komma att göra orden till en sann maktfaktor.

Du är Cassior

Du vill bli den utvalde. Med det kommer stor ära och berömmelse. De andra kandidaterna är egentligen inte giltiga val då de är för sköra att klara av uppdraget. Du är ung och stark. Det ligger nu på er fyra att snarast möjligast välja den av er som är mest värdig.

• Du vill bli den utvalde
• Du är ung, stark och vid god vigör
• De andra för skröpliga och svaga, med handikapp som närsynthet och diverse sjukdomar.
• Genom att tala om att uppdraget ingalunda enbart handlar om rang eller popularitet utan faktiskt är en fysisk prövning ämnar du lyfta fram din egen lämplighet som kandidat.

Exempel/förslag på fraser (använd eller förkasta)
• ”Det kommer krävas styrka och fysik för att klara av uppdraget, hur rimmar det med er darrhänthet och infernaliska hosta?”
• ”Jag har i strid kämpat ner två svarta kapare utan mer skada till min person än en stukad hand”
• ”Borde vi inte i en styrkeprövning välja den mest lämpade för uppdraget?”




Tänk på att inte göra det till en allt för dråplig scen. Karaktären du gestaltar tar valet på största allvar!
Bakgrund del 1: Nomineringen
Er orden har kommit till en punkt då en broder eller syster behöver väljas ut för ett viktigt uppdrag. Uppdragets art är av central betydelse för er orden och kan mycket väl komma att göra orden till en sann maktfaktor.

Du är Durgan

Du vill bli den utvalde. Med det kommer stor ära och berömmelse. De andra kandidaterna är egentligen inte giltiga val då de är för svaga i sin tro. Du är hängiven och orubbligt lojal med orden. Det ligger nu på er fyra att snarast möjligast välja den av er som är mest värdig.


• Du vill bli den utvalde
• Du är en av de mest hängivna anhängarna
• De andra kandidaterna har detaljer som talar emot dem: lik i garderoben, oegentligheter, tecken på sviktande tro etc.

Exempel/förslag på fraser (använd eller förkasta)
• ”Det största uppdraget bör utföras av den som även är villig att göra det minsta. Jag har vid ett flertal sammankomster varit den som införskaffat den rekvisita de krävt och även skött uppröjningen efteråt”
• ”Hur kan du ens komma på tal som verkar sätta ditt mundana arbete före ordens kall”
• ”Så nu passar det att träda fram, men var var du vid förra sammankomsten, eller den dessförinnan?”




Tänk på att inte göra det till en allt för dråplig scen. Karaktären du gestaltar tar valet på största allvar!

Del 2
Luften i salen är tung av rökelse och kvalmig av de många brinnande facklorna längs väggarna. Längs väggarna står de kallade mässande meningarna ur skriften och i mitten är det i vitkritade pentagrammets uddar markerade med små ljusfat av ännu otända ljus. Bredvid pentagrammet står även en arbetsbänk uppställd med en uppslagen stor bok. Boken delar även bordsyta med en ihoprullad filtduk. Bordet skuggas av Baenor i grå kåpa som med huvan uppfälld helt stilla väntar. Bredvid honom står Faus med en likadan grå kåpa samt en kort gyllene stav. Övriga sitter på knä under facklorna längs väggarna.

Deltagare i ritualen
Bakgrund del 2: Ritualen

Er orden har äntligen lyckats tolka tillräckligt mycket text i er skrift för att känna er redo att i en nogsamt utformad ritual åkalla en förkämpe för gudomen. Nu har ni samlats för att genomföra ritualen.

Du är ordensmästaren Faus.

Din uppgift är att formellt leda ritualen. Följande delar ligger på dina axlar att sköta:
• En inledning där du hälsar alla välkomna och talar om hur viktig denna sammankomst är idag.
• Be den främste uttolkaren att genomföra de sista förberedelserna
• Kalla fram den utvalde och förhöra dig om dennes beredskap att genomföra uppdraget med stolthet och styrka.
• Kalla fram smärtmästaren och be denne genomföra sin uppgift med yttersta noggrannhet.
• När kontakt upprättas med gudomen eller dennes lakej är det du som sköter kommunikationen. Självklart kan det bli aktuellt att rådfråga de andra om råd, information eller hjälp, men det är du som avgör om och när det behövs eller är aktuellt.

Exempel/förslag på fraser (använd eller förkasta)
• ”Vi har samlats här idag för att hälsa vår herre och ledstjärna till oss”
• ”Du utvalde, du axlar ett viktigt ansvar idag, är du redo att bära det med stolthet, mod och vara en vägledare för andra hur plikten bör genomföras?”
• ”Utan din nit, din noggrannhet och din styrka i tron att vad du gör ikväll kan bringa ordning och rättvisa i världen slungas vi ner i kaos och barbari. Gör vad du måste och gör det du ska!”
Bakgrund del 2: Ritualen

Er orden har äntligen lyckats tolka tillräckligt mycket text i er skrift för att känna er redo att i en nogsamt utformad ritual åkalla en förkämpe för gudomen. Nu har ni samlats för att genomföra ritualen.

Du är Baenor, ordens första uttolkare av skriften.

Din uppgift är sköta de sista förberedelserna.
Ritualen består av följande delar:
• Ordensmästaren inleder sammankomsten samt ber dig genomföra de sista förberedelserna
• De sista förberedelserna som du genomför (tänder ljus, tänder rökelse, kritar upp de mystiska tecknen på golvet, uppmanar församlingen att följa dig i läsandet ur skriften, åkallar gudomen med dess namn etc.)
• Ordensmästaren kallar fram den utvalde
• Ordensmästaren kallar fram smärtmästaren och låter denne utföra sitt värv
• Smärtmästaren utför sitt uppdrag och under tiden kan du genomföra ytterligare delar av ritualen (se punkt två ovan).
• Ordensmästaren sköter därefter all kommunikation med gudomen.


Det är oerhört viktigt att du aldrig säger emot ordensmästaren eller försöker kommunicera direkt med gudomen eller dess förkämpe!



Exempel/förslag på fraser (använd eller förkasta)
• ”Manoladeum ettretate Ne’kathemcior luminol” (Åkallelsen fras: om du vill använda den under ritualen).
• ”Följ mig i hymnen ni söner och döttrar av herren.”
• Ett ljus i norr för stjärnan som visar vår väg, ett ljus i söder för värmen vår tro kan väcka.”
Bakgrund del 2: Ritualen

Er orden har äntligen lyckats tolka tillräckligt mycket text i er skrift för att känna er redo att i en nogsamt utformad ritual åkalla en förkämpe för gudomen. Nu har ni samlats för att genomföra ritualen.

Du är Emeron, ordens smärtmästare.

Din uppgift är utkräva smärta nog ur den utvalde för att väcka gudomens uppmärksamhet och intresse för er orden. Ritualen består av följande delar:
• Ordensmästaren inleder sammankomsten samt ber uttolkaren av skriften genomföra de sista förberedelserna
• Uttolkaren genomför förberedelserna
• Ordensmästaren kallar fram den utvalde
• Ordensmästaren kallar fram dig och ber dig genomföra ditt värv med yttersta noggrannhet
• Du ska nu rulla ut duken på arbetsbordet. I den finns alla kroppsverktyg och smärtredskap du kan tänkas behöva
• Du ska nu plåga den utvalde för att väcka gudomens uppmärksamhet och vilja att kommunicera med er orden (du får under inga omständigheter försöka kommunicera med gudomen, du ska enbart utnyttja redskap och verktyg och möjligen väl valda ord till den utvalde). Crescendot är att extrahera den utvaldes ännu pulserande hjärta och låta eld förtära det inför hans ögon.
• Medan du ”välsignar” den utvalde kommer uttolkaren genomföra ytterligare steg i ritualen.
• Ordensmästaren sköter därefter all kommunikation med gudomen.



Det är oerhört viktigt att du aldrig säger emot ordensmästaren eller försöker kommunicera direkt med gudomen eller dess förkämpe!



Exempel/förslag på fraser (använd eller förkasta)
• Här har jag till de andra listat förslag på fraser de kan använda, men jag tänker mig att du mer beskriver vad du gör och att karaktären talar så lite som möjligt.
Bakgrund del 2: Ritualen

Er orden har äntligen lyckats tolka tillräckligt mycket text i er skrift för att känna er redo att i en nogsamt utformad ritual åkalla en förkämpe för gudomen. Nu har ni samlats för att genomföra ritualen.

Du är ordens utvalde och ditt namn är ________________.

Din uppgift är offra dig i ritualen för att väcka gudomens uppmärksamhet och intresse för er orden. Ritualen består av följande delar:
• Ordensmästaren inleder sammankomsten samt ber uttolkaren av skriften genomföra de sista förberedelserna
• Uttolkaren genomför förberedelserna
• Ordensmästaren kallar fram dig och förhör sig om din beredskap att genomföra ditt uppdrag med stolthet och styrka.
• Du förkunnar hängivet för ordensmästaren och alla övriga att du är redo att göra vad som krävs
• Ordensmästaren kallar fram smärtmästaren och ber honom genomföra sitt värv med yttersta noggrannhet
• Smärtmästaren börjar tortera dig
• Du ska lida, men samtidigt acceptera smärtan. Du får absolut inte förlora medvetandet under någon del av ritualen utan måste bära och visa din smärta samtidigt som du hängivet accepterar den och bejakar den som ett nödvändigt steg för att nå välsignelse och evigt liv.
• Samtidigt med tortyren kommer uttolkaren genomföra ritualens vidare steg
• Ordensmästaren sköter därefter all kommunikation med gudomen

Det är oerhört viktigt att du aldrig säger emot ordensmästaren eller försöker kommunicera direkt med gudomen eller dess förkämpe!



Exempel/förslag på fraser (använd eller förkasta)
• ”Smärta är bara första steget till upplysning. Jag är beredd att gå långt längre än så!”
• ”Aaaaaaaaargh”
• ”öhhhhhhhhhhh”
Din uppgift är mycket enkel. Du kommer gestalta gudomen.

Du är helt tyst och håller denna information hemlig ända till dess att ordens smärtmästare extraherat den utvaldes hjärta. Då ska du med myndig stämma förkunna följande:


”Jag ser er, men ni är inte värda att bli sedda.
Jag hör er men ni är inte värda att bli hörda.
Ni har fått smak för mig, låt er väl smaka!”

Därefter rundar jag av scenen. Tyvärr finns här inte mycket utrymme för improvisation, men väl en möjlighet att göra ett överraskande och suggestivt intryck.
 
Top