Manualer till gamla TV-spel

Omslaget till Double Dragon är faktiskt väldigt välvisande vad spelet innehåller. Jag spelade det mycket på arkadspel. Kunde nästan klara spelet på en femma.

Satt och läste tvspelsmanualer ett tag i ett försöka att lära mig skriva mer effektiva rollspel.

Kul! Vilken typ av spel var det?
Mest 8-bitars Nintendo. Det jag var ute efter var hur man kan förmedla en helt ny upplevelse. Vi är rätt blinda i hur vi skriver rollspel och har effektivt sorterat bort 95% av alla potentiella rollspelare, eftersom rollspel är skrivna för att läsas, inte spelas. Alla som sitter och häckar här på forumet tillhör den kategorin: vi har tagit oss över tröskeln för att börja spela rollspel. Jag vill gå ifrån detta. I en podcast där folk pratade om mitt tvåsidorsrollspel hörde jag utlåtandet "Jag kan spela detta med mina föräldrar". Det kändes som en jackpot för mig.

Rollspel leder till spelande på ett så otroligt ineffektivt sätt.

Så i ett nytt medium, tvspel, hur förmedlade dom hur man ska använda den? Det var varför jag började läsa dom. Jag var speciellt intresserad av Nintendo eftersom det östasiatiska sättet att förklara särskiljer sig från det västerländska, men jag fick inte ut något nämnvärt av det. Jag kan dock säga att det inte fanns några "Vad är tv-spel"-avsnitt i manualerna.

Det jag reflekterade över var hur gränssnittet (ett styrkors med två röda knappar) var mycket enklare än vad ett tangentbord är idag, vilket gör att det är enklare att förklara; spelaren kan dessutom testa sig fram! Mobilspel är på ett sätt en välsignelse, för vi får ytterligare en chans att gå tillbaka till det enkla. Nu, fundera på hur vi kan få till denna korta intro-period av testandet av spelupplevelsen i rollspel.

1789205294223.png

Last edited:
Jag letar ofta referensbilder i gamla arkiv och idag hittade jag det här:

Jag spelade mest på ABC80 och har tyvärr ingen relation till retrospel i övrigt. Men det finns en del fula roliga illustrationer i arkivet. Någon som spelade de här?

View attachment 32877
View attachment 32878
View attachment 32879

Om du letar efter inspirerande referensbilder - och snygga bilder från gamla spel - kanske den här boken kan vara något? Bokens grafiska form är dessutom genomgående präglad av retrostil. Typ 80-tal.

har effektivt sorterat bort 95% av alla potentiella rollspelare, eftersom rollspel är skrivna för att läsas, inte spelas.
Fast de flesta behöver inte göra det, bara spelledaren. Men du kanske menar att 95% potentiella spelledare sorteras bort?

Back