Nekromanti Manticore Directorate

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Manticore är något jag pulat lite med under den senaste tiden. Tanken är att det skall vara ett rollspel i stil med Bourne Identity och andra agentfilmer/serier.




Det var mitt i natten och Ben Walitzkys mobiltelefon ringde. Walitzky vaknade med ett ryck och slängde en snabb blick på väckarklockan innan han svarade. Klockan visade 03:24.
"Hallå?"
"Detta är Mike Charlie Delta Three Six One Zero. Identifiera dig," sade en metallisk röst i andra änden.
"Preacher Viktor Lima Five Zero Niner," Walitzky rabblade sömndrucket upp sin identifieringskod.
"Infinn dig på Starbucks på 1 Penn Plaza, Concourse level, ASAP. Där kommer du att få mer intel," ett klick hördes och personen i den andra änden lade på luren.
Två minuter senare var Benjamin Walitzky påklädd, beväpnad med sin Sig-Sauer P226 i axelhölster, och utanför ytterdörren. 03:34 befann han sig på det dygnetruntöppna Starbucks för ytterligare instruktioner.


Rollpersonerna tillhör Manticore Directorate, en organisation som hyr ut sina tjänster till högstbjudande. Klienterna består av regeringar, rika privatpersoner och företag världen runt. Tjänsterna som Manticore erbjuder är företagsspionage, övervakning, anti-terrorism eller andra våta jobb som ingen annan organisation ens vill ta i med tång.

Manticore rekryterar medlemmar ifrån andra organisationer såsom CIA, FBI, Mossad, DGSE, NSA eller ifrån militära styrkor såsom US Army Special Forces, SAS eller GSG9.
Rollpersonerna är operativa medlemmar i Manticore och ingår i en cell på vanligtvis två till fem andra personer med olika kompetenser. Ibland förekommer enmansuppdrag; ibland så handplockas en grupp ifrån flera olika celler ifrån andra städer eller länder. Manticore har, i princip, oändliga resurser som ställs till rollpersonernas förfogande.

Vem som leder Manticore Directorate, eller hur det grundades, är det få som vet. En del spekulerar i att det grundades i början på 80-talet av Ronald Reagan. En del tror att Manticore grundades långt tidigare, i kalla krigets början.
Manticore har - hittills - fått mycket lite uppmärksamhet i media. Få har ens hört namnet och de operativa medlemmarna själva använder namnet Manticore väldigt sällan. Oftast benämns organisationen internt som "Firman", "Organisationen", eller mer skämtsamt: "Tvätteriet".

Rollpersonen

Eftersom detta är ett rollspel så är det rekommenderat att spelaren sätter sig ner och tänker ut ett koncept för rollpersonen som han eller hon vill spela. Spelaren kanske vill spela en rollperson som är en härdad krigsveteran som rest jorden runt och stridit i olika väpnade konflikter, eller en före detta gangster som gillar att köra fort och som alltid fick köra flyktbilen när hans kumpaner utförde brott. Detta är rollpersonens koncept.
Beskriv rollpersonens bakgrund, personlighet, kontakter, viktiga händelser i rollpersonens liv, rollpersonens hållning och uttryckssätt. Hur blev rollpersonen rekryterad till Manticore Directorate?

Färdigheter

När man skapar sin rollperson väljer spelaren två (2) stycken färdigheter som rollpersonen är expert på, tre (3) färdigheter som man är kunnig i och fyra (4) färdigheter som man är novis i. För exempel på färdigheter se listan nedan (kommer!). Om spelaren eller Spelledaren väljer att hitta på egna färdigheter tänk på att färdigheterna bör vara ganska breda: istället för spark och slag som två separata färdigheter så finns färdigheten obeväpnad strid.

Regelsystem

Detta rollspel är designat för att vara snabbt, aktionfyllt och inte slöas ner av regler, tabeller och tärningsrullande i oändlighet. Regelsystemet är enkelt och lämnar en hel del till Spelledaren:
När spelaren vill att rollpersonen skall lyckas med en handling slår spelaren ett antal sexsidiga tärningar beroende på hur duktig (novis, kunnig eller expert) rollpersonen är i färdigheten.
Är rollpersonen expert slår spelaren fyra (4) tärningar, är rollpersonen kunnig slår spelaren tre (3) tärningar och är rollpersonen novis slår spelaren två (2) stycken tärningar.
Om någon av tärningarna visar 5 eller 6 (även kallad en träff) så lyckas rollpersonen med handlingen. Om flera tärningar visar 5 eller 6 så ger detta ett bättre resultat: en träff ger ett normalt resultat, två träffar ger ett bra resultat, tre träffar ger ett mycket bra resultat och fyra träffar ger ett exeptionellt lyckat resultat.
Om rollpersonen inte har någon passande färdighet att använda sig av slår man en (1) tärning och ser om man får en träff. Dock så måste Spelledaren använda sig av sunt förnuft: man kan inte utföra en komplicerad hjärtoperation utan mångårig erfarenhet men att lägga ett tryckförband på ett sår går bra.

Strid och skador

I strid slår spelaren och motståndaren för lämplig stridsfärdighet. Antalat träffar visar vem som agerar först i en strid men också den skada som motståndaren får: en träff ger en skada, två träffar ger en allvarlig skada, tre träffar ger en mycket allvarlig skada och fyra träffar ger en skada som är direkt dödlig.
Skador påverkar chansen rollpersonen har att lyckas med färdigheter. Det är upp till Spelledaren att avgöra hur skador påverkar spelets gång. Ett förslag är: har man en skada så drar man bort en tärning från antalet tärningar man har när man utför en handling. En allvarlig skada ger minus två tärningar. En mycket allvarlig skada ger minus tre tärningar, men leder oftast till medvetslöshet och har dödlig utgång om inte förband läggs eller personen kommer till sjukhus.

Erfarenhet

Vid avklarat spelmöte så har spelaren möjlighet att förbättra en av sin rollpersons färdigheter. Spelaren kan välja att flytta upp en färdighet en nivå ifrån novis till kunnig, eller från kunnig till expert. Om spelaren vill så kan han istället lägga till en ny färdighet på nivån novis. Spelledaren får bestämma vilka nya färdigheter det är rimligt att rollpersonen kan lära sig och om det finns tid att träna upp sig.
 

abe_UBBT

Veteran
Joined
10 Jun 2003
Messages
42
Mitt råd är att du sätter dig in i de verkliga operationer som utförts av diverse säkerhetstjänster. Verkligheten brukar överträffa dikten. Det är ju rätt vanligt att stater lägger ut sin egen terrorism på andra aktörer. Finns hur mycket smaskigt som helst att ta av - istället för de ofta rätt larviga konspirationer som återfinns i filmgenren. Historien är full av märkliga mordförsök, kidnappningar, kapningar, kupper och motkupper, sabotage etc. Som Frankrikes flygkapning av FLN:s ledning 1956. Eller OAS krig i Algeriet och Frankrike. Eller när CIA försökte ta livet av Hizbollahs(?) ledare 1985 sprängde de 80 personer i luften med en bilbomb, förarbetet gjordes av en mängd säkerhetstjänster och lokala förmågor. P2 gruppen i Italien på 70talet. Stay behind grupperna. Iran-Contrasaffären. För att inte säga Cointelpro när FBI och andra delar av den amerikanska statsmakten förde ett regelrätt krig mot sin egen befolkning - läs i Churchrapporten - finns på nätet.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
abe said:
Mitt råd är att du sätter dig in i de verkliga operationer som utförts av diverse säkerhetstjänster. Verkligheten brukar överträffa dikten. Det är ju rätt vanligt att stater lägger ut sin egen terrorism på andra aktörer. Finns hur mycket smaskigt som helst att ta av - istället för de ofta rätt larviga konspirationer som återfinns i filmgenren. Historien är full av märkliga mordförsök, kidnappningar, kapningar, kupper och motkupper, sabotage etc. Som Frankrikes flygkapning av FLN:s ledning 1956. Eller OAS krig i Algeriet och Frankrike. Eller när CIA försökte ta livet av Hizbollahs(?) ledare 1985 sprängde de 80 personer i luften med en bilbomb, förarbetet gjordes av en mängd säkerhetstjänster och lokala förmågor. P2 gruppen i Italien på 70talet. Stay behind grupperna. Iran-Contrasaffären. För att inte säga Cointelpro när FBI och andra delar av den amerikanska statsmakten förde ett regelrätt krig mot sin egen befolkning - läs i Churchrapporten - finns på nätet.
tack för tipsen, jag hade tänkt ha med ett stycke text med lite tips till spelledaren om hur man kan rollspela under olika tidsepoker (t.ex WWII, 70/80-talets kalla krig, och modern tid) - kanske t.o.m ett framtidsscenario.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
en del kanske tycker Manticore Directorate är en ripp-off av Marcos Agentspel eller kranks Global Frequency... Men Manticore kallades från början Stray Bullet och var ett rollspel som jag påbörjade -98 eller nåt sånt - jag minns faktiskt inte exakt när jag började med det (i en tråd från 2000 så omnämner jag det som "mitt gamla rollspelssystem" (länk)).

Min tanke är att ha en mycket enkel regelgrund och bygga ut med mer info om Manticore, några exempelpersoner, tips till spelledare, äventyrsidéer och sånt. Och göra en riktigt snyggt layoutad PDF.

Ni får gärna läsa igenom och ge förslag på förbättringar! :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Sereg said:
en del kanske tycker Manticore Directorate är en ripp-off av Marcos Agentspel eller kranks Global Frequency...
Absolut inte. Mitt heter dessutom av copyrightskäl inte Global Frequency, utan Null State.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Sereg said:
en del kanske tycker Manticore Directorate är en ripp-off av [...]
Äh! Med det tankesättet hade vi bara haft ett spel i varje genre, eller kanske bara ett enda rollspel. Jag säger, kör på och gör din grej! :gremsmile:

Jag sitter själv lite i samma sits som du. Har skrivit på ett spel i agent/operator-genren sedan 2002 från och till i olika inkarnationer. Att andra spelmakare designar spel som liknar det jag försöker skapa, snarare peppar än avskräcker mig. Sedan skriver jag inte för att behaga en publik utan för att det är roligt att skriva och tänka, och för känslan att en dag sitta med det färdiga spelet framför mig. Jag är säker på att mitt spel, Agent, Null State och Manticore Directorate kommer att se helt olika ut, och snarare komplettera än konkurrera med varandra (visst, om alla tänkte släppa kommersiella produkter hade läget varit annorlunda, men jag förutsätter att så inte är fallet). Jag köper gärna 5 olika svenska 100-sidors agentspel gjorda på hobbybasis för en hundring vardera än ett kommersiellt amerikanskt 500-sidors. Typ.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Sereg said:
Min tanke är att ha en mycket enkel regelgrund [...]
Härligt tänkt! Jag har funderat på om det du presenterade i trådstarten var hela reglerna eller bara ett embryo, men tanken är alltså att hålla det ungefär så enkelt, right? Tycker att de lösningar du presenterar där är intuitiva och bra. Sedan kan man tycka vad man vill om tärningspölar, men att slå en handfull T6or och leta efter 5+ lär knappast avskräcka någon.

Jag blev mycket sugen av stämningen du presenterat. Loggan, stämningstexten, enkelheten i språk och regler.. Manticore Directorate tilltalar mig verkligen!
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Yaaraer said:
Sereg said:
Min tanke är att ha en mycket enkel regelgrund [...]
Härligt tänkt! Jag har funderat på om det du presenterade i trådstarten var hela reglerna eller bara ett embryo, men tanken är alltså att hålla det ungefär så enkelt, right? Tycker att de lösningar du presenterar där är intuitiva och bra. Sedan kan man tycka vad man vill om tärningspölar, men att slå en handfull T6or och leta efter 5+ lär knappast avskräcka någon.

Jag blev mycket sugen av stämningen du presenterat. Loggan, stämningstexten, enkelheten i språk och regler.. Manticore Directorate tilltalar mig verkligen!
Min tanke var att hålla det så enkelt som möjligt. Man har t.ex inte några grundegenskaper utan bara ett gäng färdigheter. Jag tog bort grundegenskaperna eftersom jag tyckte de ändå användes för sällan i olika rollspel - och de spelar liksom ingen roll om en rollperson har 13 eller 16 i en grundegenskap. I Manticore Directorate så förutsätter man att rollpersonerna är "best of the best" ändå - "klonade" på Jason Bournes och Jack Bauers gener ;-)

Mitt mål var att beskriva reglerna på ett pedagogiskt och enkelt sätt. Så det verkar som jag lyckats ;-)
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Vart skall jag vända mig för mer informationer? Sökord, övriga motsvarigheter, mm?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Ruskigt, ruskigt snyggt.

Däremot: Curse you! Nu måste jag komma på en annan design/layout till Null State. Min tänkta design är alldeles för lik den där...
 
Top