Manticore Blues 0.3

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Hej!

Här är nåt jag pulat ihop medan jag egentligen borde arbeta:

Manticore Blues 0.3

Det rör sig alltså om en ny, och avsevärt omarbetad och utökad, version av ett spel jag redan tidigare släppt en betaversion av.

Manticore Blues är mitt försök att bidra till genren av OSR-närliggande spel. Det tillhandahåller nog inget häpnadsväckande nydanande, men kanske tillräckligt med varianter på och kombinationer av gamla idéer för att fånga någons intresse.

Här är lite av de tankar och värderingar som ledsagat designprocessen:
  • Framför allt har jag velat göra något som lämpar sig för nybörjare. Jag utvecklade avsiktligen reglerna med tanken att använda dem för att visa upp rollspel för mina kollegor och min flickvän, som har liten till ingen erfarenhet av rollspel sen tidigare. Det betyder att jag försökt hålla player-facing komplexitet till ett minimum, särskilt inledningsvis. Det är inget Into the Odd, på så vis att jag inte medvetet försökt kapa all komplexitet som låter sig kapas – men jag har försökt hålla den komplexitet som finns på spelledarens sida eller introducera den gradvis genom levelsystemet.
  • Spelet är för nybörjarspelare men inte nödvändigtvis för nybörjarspelledare. Jag har till exempel hållit mig från att ge detaljerade instruktioner för hur resolutionssystemet ska tillämpas, osv, eftersom min tänkta publik i första hand varit erfarna spelledare som jag själv, som väl kan förväntas redan ha en massa etablerade idéer om hur sånt där ska skötas.
  • OSR-influenserna är nog tydliga, men jag har avvikit från de renodlade OSR-principerna i flera avseenden. Det finns t.ex. inga detaljerade regler för grottkräl osv. Det är inte min föredragna spelstil, och den som vill kan nog ganska lätt importera det från andra system. Systemet använder en d12 istället för d20 för att jag gillar när ens värden har större inflytande över ens resultat; det finns ett färdighetssystem för att jag gillar färdigheter, osv.
  • För rollpersonsskapande har jag siktat på något som går snabbt och är roligt samtidigt som det ger maximal variation på de skapade gubbarna. Jag tror jag lyckats rätt bra. Empiriska erfarenheter har visat att det tar ungefär 15–20 minuter att skapa gubbar för en hel spelgrupp av noviser, samtidigt som man får en intressant variation av karaktärstyper. Medlet för att uppnå detta är skoningslöst bruk av slumptabeller.
Några övriga anmärkningar:
  • Det finns en tänkt setting, "the Confederacy of Akelos", men den är väldigt i bakgrunden i detta dokument. Jag kanske återkommer till den senare.
  • Jag har försökt layouta texten hjälpligt i Affinity Publisher för att det är lite trist att bara läsa ett word-dokument, men jag har inte eftersträvat en fest för ögonen utan något enkelt och pragmatiskt. Jag är novis när det kommer till layout, så tar gärna emot tips på saker som kan förbättras.
  • Det är som sagt en beta, och därmed statt i utveckling. Många delar har fortfarande inte sett speltest.
Ja, det var väl det hela: jag vill mest visa upp vad jag gjort och bjuda in den som känner sig hugad att komma med synpunkter.

Shoutouts till @Dimfrost, @ceruleanfive, @guldfink och @Lemur som deltog i ett speltest!
 
Last edited:
Top