Jo, alltså jag tycker inte att huset skall vara själva grejen. Det skall bara puscha på, dra fram och inspirera. Vad skall man säga... Huset skall "verka osynligt". Det som verkligen skall forma det hela är spelarna utifrån det som huset drar fram och puschar på med.
Tillexempel:
Spelarna sitter alla i sällskapsrummet och radion går plötsligt på. En sprakande röst säger:
"Småflickor... En utav er är ett monster, den värsta ogärningsmannen ni kan tänka er... Småflickor... Du äcklar mig!"
... Där droppar huset en intrig. Men vem som tar till sig och gör något av intrigen, det är upp till spelarna själva. Den som först börjar "hinta" mot att kanske vara den skyldige är den som helt enkelt gör det först. Spelarna skall skapa intrigerna, huset skall droppa rekvisitan och hintarna till intrigerna.
Det coola vore att typ göra ca 500 kort eller så, som typ chanskort i Monopol. På varje kort står någon sådan där händelse som den med radion. Varje spelare får i sin tur dra ett kort och läsa upp det för de andra... När denne vill. Säg att varje spelare max får dra 3 kort / session. Dessa formar då alla de intriger som pågår inne i huset, och det är upp till spelarna att köra vidare på det, göra något av det för att sist knyta ihop säcken kring det. Varje kort har alltså en anklagelse eller liknande, sedan är det upp till den spelare som har turen och som läser kortet att säga hur man får informationen. Det kan vara en tidningsrubrik i en tidning på bordet, en oförklarlig radioröst osv osv.
Det gör sedan inget att man nästa spelkväll kanske får en likadan händelse som sist, för det är andra rollpersoner med i leken, och händelsen kommer helt klart inte att komma under precis samma situation eller på samma sätt som sist.
Nåväl, där svävade jag ut i idén. Men det jag ville säga var: Huset skall tipsa spelarna, men inte leda dem. Spelarna skall leda huset och händelserna tillsammans. Om man då gör som ovan kommer man att få känslan av att det är huset som leder en och gör alla de här sakerna. För... Vad man oftast inte tänker på i sådana fall är dock att det är ju en själv som gör det, för det är ju upptill spelarna vad man utformar ifrån det. Ett mer spejsat samberättande kan man säga.