Nekromanti manligt och kvinnligt (utbruten deltråd) ...

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Vad är egentligen lösningen?

Jag vill på intet sätt hindra någon människa från att arbeta som bilmekaniker. Det är inte det det handlar om. Jag vill skydda barn, i så hög grad som möjligt, från att utsättas för könsroller - i längden vill jag försöka forma unga människor så att deras åsikter blir på ett annat sätt än vad de är idag.
Jag gillar inte tanken på att forma dem, för mig handlar det mer om att de inte ska formas.

Jag måste berätta en liten anekdot som jag hörde som vagt passar i sammanhanget. Here goes:

En kvinna (amerikan) på ett annat forum jag frekventerar var i leksaksaffären med sin dotter för att dottern ville ha en leksakslastbil. En äldre dam kommer förbi och ser flickan titta på lastbilar och utbrister:

- Det är ju en flicka! Hon ska ju inte ha en lastbil, hon ska ju ha en Barbie!

Flickan lyser upp och utbrister:

- Det är ju rätt, jag måste ha en Barbie!

Tanten lyser för ett ögonblick upp, antagligen i förvissning om att hon räddat ett oskyldigt barn från att bli smittat av "teh gay bumsex" elller något sådant. Flickan följer dock kvickt upp sin kommentar med:

- Någon måste ju köra lastbilen!

Med andra ord så tror jag inte att barnen behöver formas, vi behöver bara ge fan i att trycka ner dem i våra formar.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Vad är egentligen lösningen?

Det är den liberala lösningen. "Tar man bort toppstyret så löser det sig själv. I nattväktarstaten så är alla fria", liksom.

Ok, om vi antar att nattväktarstaten inte funkar för att bli av med gamla fördomar, vad ska vi göra istället? Ett svar är att staten aktivt ska driva kampanj för att riva upp gamla fördomar. Då kommer följdfrågan: funkar det? Vete fasen. Det finns drösvis med exempel på vackra kampanjer (flicka-projektet, någon?) som har kostat en massa pengar och egentligen inte resulterat i ett uns förbättring.

Förvisso är den liberala "emanciperings"-tanken en ganska teoretisk konstruktion, men frågan är om inte "upplysning från ovan" är minst lika teoretisk. Det är väldigt lätt att önska sig att goda myndigheter ska upplysa invånarna och utrota unken konservatism. Men i praktiken tror jag att det funkar rätt illa, pga en massa inbyggda fel.

Givet det, så är jag beredd att sätta mina pengar på den liberala lösningen, trots dess osäkerheter: låt folk reda ut sina egna liv, ta en grogg ibland och ha kul, så tror jag att det mesta kommer att lösa sig på ett ganska bra sätt. Det är billigare och roligare än att tro på att skapa utopia med direktiv från ovan. Men så är jag också flumliberalt optimistisk till det mesta som människor hittar på själva.
 

lanariel.silver

Veteran
Joined
11 Sep 2006
Messages
91
Location
Hasslebro Håla
Re: Vad är fel med könsroller?

Orkade läsa, förstod och håller med. Om inte annat är det ett interesant sätt att se på rollerna, och allvarligt, hur många är det som till 100% passar in i någondera av rollerna?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Re: Vad är egentligen lösningen?

Jag gillar inte tanken på att forma dem, för mig handlar det mer om att de inte ska formas.
De kommer att formas - av något eller någon. Deras åsikter, idéer och värdegrunder kommer någonstans ifrån. Det kommer man inte ifrån. Hur du än gör, kommer ungarna att formas. Det du möjligen kan påverka, är av vad och i hur stor grad.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Re: Vad är egentligen lösningen?

låt folk reda ut sina egna liv, ta en grogg ibland och ha kul, så tror jag att det mesta kommer att lösa sig på ett ganska bra sätt.
Problemet är ju, som jag sagt innan, att det inte gör det. Människor är produkter av sitt samhälle. Individerna formas av de sociala strukturerna som omger dem. Om människor som formats till att högakta traditioner och till att hålla på traditionella värderingar och roller då "släpps fria" kommer ingenting alls att hända.

Jag har stor tilltro till människans förmåga. Däremot är jag inte så naiv att jag tror att människan inte formas av sitt sammanhang.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Heta trådar [OT]

Det här med manligt/kvinnligt verkar vara en het potatis här på forumet. Få trådar får så mycket uppmärksamhet som denna. Nästa gång jag skickar in ett inlägg som jag misstänker inte renderar några svar skall jag ta med något genusrelaterat också så tråden får uppmärksamhet :gremwink:

C.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Vad är egentligen lösningen?

En liknande anekdot kan plockas fram från Sverige,nämligen i URs serie om genus på sex avsnitt.*** Där är det en moder som står med sin dotter och skall välja en cykel till storebrodern på födelsedagen (tror jag scenariot var) och mamman pekar på en grön och en rosa cykel. Flickan säger att brodern skall ha den gröna, och mamman frågar "Men den rosa då?" och flickan svarar något i stil med "Det är klart att han inte kan ha den rosa!" lite förskräckt. Mamman, som själv är om inte forskare så åtminstone genusmedveten frågar igen "varför inte?" och flickan svarar då plötsligt "Den är för liten för honom..." och då ser mamman att det ju är en storleksskillnad på cyklarna.

*** Med reservation för detaljfel i återgivningen.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Vad är egentligen lösningen?

Men människor är inte datorer, vi är inte programmerade av ett samhälle och kommer aldrig att avvika från det. Samtidigt som människan formas av samhället formar människan samhället, och för varje år, varje generation sista tiden har vi blivit mer och mer genusmedvetna och aktiva i "kampen". Det har inte med regeringar att göra, det har med individer att göra.

Jag tror snarare på Saxifrages modell, än det du säger som antyder att eftersom vi är produkter kan vi aldrig få för oss att vilja förändra, och aldrig klara detta. Det låter för deprimerande för att vara sant.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Re: Vad är egentligen lösningen?

Men människor är inte datorer, vi är inte programmerade av ett samhälle och kommer aldrig att avvika från det. Samtidigt som människan formas av samhället formar människan samhället, och för varje år, varje generation sista tiden har vi blivit mer och mer genusmedvetna och aktiva i "kampen". Det har inte med regeringar att göra, det har med individer att göra.

Jag tror snarare på Saxifrages modell, än det du säger som antyder att eftersom vi är produkter kan vi aldrig få för oss att vilja förändra, och aldrig klara detta. Det låter för deprimerande för att vara sant.
Jag tror att du definierar "samhället" för snävt. Du är samhället. Jag är samhället. min mamma är samhället, och din pappa är samhället. Den lärare du hade i lågstadiet är samhället. Alltihop är samhället. Vi formas av vår kulturella kontext. Idéer växer fram under en längre tid, och sprids av de som för närvarande har makten över kommunikationen. Idag ingår genusmedvetenhet till stor del i den kulturella kontexten (media t.ex), men samtidigt finns starka motströmningar i andra delar av samhället, där man smutskastar feminismen och envist fortsätter i samma gamla fotspår. Nya idéer har bara den genomslagskraft de ges av deras innehavare - och konservativism är en idé som absolut flödar omkring och försöker tysta nya idéer från att komma fram.

Samhället består av individer. Individer påverkar varandra, mer eller mindre medvetet - och vissa har på olika sätt skaffat sig större möjlighet att påverka andra människor - t.ex mediafolk etc.

Vi är alla produkter av den kulturella kontext och det samhälle vi lever i. En av de idéer som finns i vårt samhälle är idén om social förändring. Sålunda skapas en hel del individer som vill förändra.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Vad är egentligen lösningen?

Vilken underbar historia!

Jag gör mitt absolut bästa för att mina barn ska slippa könsstyras, men man går mot strömmen eftersom allt i omgivningen verkar sträva efter att rosifiera tjejer och svartifiera killar.

Vid ett tillfälle på besök hos makens släkt tog Allan, då två år, en sopborste och började sopa golvet.

Makens faster, förtjust:
- Titta, han spelar hockey!

Makens farbror:
- Nog borde han få en riktig hockeyklubba!

Uppfostran till trots blir det ändå vad det blir i slutändan, barnen går säkert igenom många olika faser och roller innan de är vuxna och vi är ju inte de enda som påverkar dem. Förmodligen gör de uppror mot oss genom att bli klädfixerade bimbos eller sportnördar.

Jag är nöjd om jag kan visa dem några olika alternativ att leva lyckligt och ge dem lite hyfs och vett på vägen.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Vad är egentligen lösningen?

"Problemet med den liberala/nyliberala människosynen är ju att den gärna inbillar sig att bristen på öppet förtryck innebär frihet."

Jag vet att vi gödslar lite med uttrycket i den här tråden, men just det där tycker jag är jävligt viktigt, så jag måste bara få uttrycka ett: Klockers!
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Vad är egentligen lösningen?

Jag definierar samhället precis som du gör, och det du säger är precis det jag sade. Men det du sade i ditt uttalande som jag svarade på antydde att vi måste ha styrning uppifrån ananrs kommer vi aldrig att kunna förändra något. Jag fick den känslan och svarade att jag kände att de största förändringarna har kommit från folket och inte från staten.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Vad är egentligen lösningen?

Den anekdoten var ju skitbra, den har ju faktiskt två poänger. Dels att flickan vill leka med en lastbil, men också att hon inte har några problem med kvinnliga lastbilschaufförer.

Tackar!

Gordeg
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Re: Vad är egentligen lösningen?

Jag definierar samhället precis som du gör, och det du säger är precis det jag sade. Men det du sade i ditt uttalande som jag svarade på antydde att vi måste ha styrning uppifrån ananrs kommer vi aldrig att kunna förändra något. Jag fick den känslan och svarade att jag kände att de största förändringarna har kommit från folket och inte från staten.
Mja, jag vill inte ha styrning uppifrån - om inte annat brukar samhällstoppen inte ha något intresse av att arbetskraften går och blir ordentligt utbildad/medveten.

Man kanske kan säga att det jag är ute efter skulle likna en ny "folkbildningsvurm". Studiecirklar etc där vanligt folk träffas, utbyter erfarenheter, och påverkar varandra. jag tror att vi förlorat något mycket viktigt iom att folkbildningen i den meningen minskat. Skolan påverkar ju alldeles för lite trots eventuella goda intentioner (fast ibland kan man undra över de där intentionerna - som den där rektorn nu i veckan som tyckte att tjejerna som utsattes för sexuella trakasserier fick skylla sig själva).

Så jag är med andra ord ute efter mer informationsbyte, och ska det komma någon styrning bör det ske utifrån folket, inte staten. Styrning från "mellannivå", eller hur man nu ska beskriva det. Du begriper säkert vad jag menar.

Däremot är det klart att det inte skulle skada om staten grep in med vissa riktlinjer etc för olika verksamheter. Lagstiftning mot ren diskriminering, exempelvis - att man inte ska kunna vägra någon anställning pga kön, eller ge olika lön för samma arbete, etc. Där måste facket också stå på sig - kollektivavtal etc är viktiga prylar, och individuell lönesättning leder ju som bekant mest till lägre kvinnolöner. Hur företag ska fås att förändras vet jag dock inte, iom att de pampar som sitter i toppen knappast upplever sig ha intresse av att bryta upp sina bastuklubbar.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Vad är egentligen lösningen?

Problemet är ju, som jag sagt innan, att det inte gör det.

Det korta svaret på det är att du inte har en aning, och inte jag heller, för det scenariot jag beskrev har aldrig existerat. Det är alltså svårt att dra några slutsatser om människors förmåga att forma sina liv eftersom folk i alla tider (även idag) har styrts av diverse överhögheter. Sen är det klart att man kan teoretisera så långt man vill, men det är egentligen bara ett finare ord för kvalificerade gissningar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Re: Vad är egentligen lösningen?

Det korta svaret på det är att du inte har en aning, och inte jag heller, för det scenariot jag beskrev har aldrig existerat. Det är alltså svårt att dra några slutsatser om människors förmåga att forma sina liv eftersom folk i alla tider (även idag) har styrts av diverse överhögheter. Sen är det klart att man kan teoretisera så långt man vill, men det är egentligen bara ett finare ord för kvalificerade gissningar.
Överhögheter som idag t.ex mestadels består av kapitalet och kapitalister... och sådana maktstrukturer kommer att finnas kvar så länge vi har kapitalism.

Så - om din idé ska fungera krävs en radikal omorganisering på et ekonomiska planet, eftersom ekonomi i ett kapitalistiskt samhälle styr makten.
 
Top