Nekromanti manligt och kvinnligt (utbruten deltråd) ...

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: manligt och kvinnligt...

Jag menar helt enkelt att det vi idag kallar könsrelaterade beteenden är socialt snarare än biologiskt konstruerade. Det finns knappast en gen för att gilla rosa eller "tänka mjukt" eller "vara kvinnlig". Kvinnligheten/manligheten är lite för konstruerade idag för att man ska kunna använda den typen av argument.
Det är nu dags att länka till den här artikeln igen. Så helt socialt verkar det inte vara.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Re: manligt och kvinnligt...

Um, nej, tvärtom. Preventivmedel låter oss följa en av våra allra starkaste biologiska drifter även när vi inte tycker det är läge att skaffa barn.
Um, nej, precis så. Förutom driften att ha sex finns dessutom driften att bli förälder.

Naturen programmerar inte, den har mycket bättre verktyg för att få oss att göra som den vill - välbehag och obehag.
Vilket väl är en pavloviansk form av programmering om något?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Jag kan inte påstå att biologernas röster överhuvudtaget hörs särskilt ofta i debatten.
Jag tror dessutom att det här finns en viss sammanblandning mellan biolog och biologist. En biolog är en forskare med inriktning mot biologi. en biologit är en person som anser, ofta utan att kunna lägga fram några mer bärande belägg för sina åsikter än "det är ju så", att biologin är en stark komponent i det vi menar är genus/könsroller i det moderna samhället.

Så blanda för fasen inte ihop dem nu, det ger bara legitimitet åt folk som inte har det minsta med vetenskap att göra.

//Krank, som fortfarande väntar på att någon ska börja ge exempel på mönster eller beteenden som beror på biologin snarare än det sociala
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Re: manligt och kvinnligt...

Inte en övergripande majoritet, men det är det i just de fallen. Det är i alla fall inte vagare än "Jag har några som jag känner...", så håll till godo med följande tragiska länk:

http://en.wikipedia.org/wiki/David_Reimer

/Han såg en dokumentär om det där fallet
Jag kan då helt enkelt konstatera att anledningen till att det där misslyckades precis lika gärna kan handla om det sociala - David föddes ju och växte upp i ett samhälle, trots allt - som biologi.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Re: manligt och kvinnligt...

Det är nu dags att länka till den här artikeln igen. Så helt socialt verkar det inte vara.
Föräldrarna uppgav att de inte gjorde någon skillnad i sin uppfostran av dem som blev flickor efter könsplastik och deras systrar.
Det brukar lärare och förskolefröknar också "uppge". Behöver jag leta rätt på de där fantastiskta 70-talsundersökningarna om hur folk faktiskt beter sig, eller ska jag försöka få tag på något nyare? Hur folk "upplever sig" är inte det minsta vetenskapligt bärande. Om det inte har gjorts en mer grundläggande undersökning än att man frågat föräldrarna hur det "upplever" att de gjort, faller hela argumentet.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
krank said:
[…] som fortfarande väntar på att någon ska börja ge exempel på mönster eller beteenden som beror på biologin snarare än det sociala
Och jag väntar fortfarande på att någon på ett tillfredsställande sätt förklarar för mig varför människan skulle vara det enda flocklevande däggdjuret som inte uppvisar biologiska mentala könsskillnader.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: manligt och kvinnligt...

Med andra ord, det spelar ingen roll att vi tar fram några fall eller undersökningar ur verkligheten över huvud taget. Du kommer alltid att avfärda dem som att det har med samhället att göra i alla fall, och om undersökningarna eller fallen visar på något annat så har studierna genomförts på fel sätt, missat grundläggande premisser eller inte tagit hänsyn till hela bilden. Eller hur?

I så fall slutar diskussionen här. Allt från och med denna punkt är gräl.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Och jag väntar fortfarande på att någon på ett tillfredsställande sätt förklarar för mig varför människan skulle vara det enda flocklevande däggdjuret som inte uppvisar biologiska mentala könsskillnader.
För att vi har haft ganska många tusen år av social indoktrinering, som i princip sorterat bort eventuella biologiska mentala skillnader till förmån för sociala?

Om A hävdar närvaron av något, och B hävdar frånvaron av samma något, är det då inte A som har bevisbördan? Det är så jag förstått detta med vetenskaplig metod, i varje fall. Rätta mig gärna om jag har fel.

Tills dess att jag ser vetenskapliga bevis på att det finns mentala skillnader mellan könen som inte kan förklaras like gärna med sociala modeller så tänker jag utgå från att könsroller helt enkelt är sociala konstruktioner. Om inte annat för att det ger en utgångspunkt från vilken man kan angripa dagens könsroller, som nästan alltid är negativa och begränsande.

Biologism (ej att förklara med biologi) används väldigt ofta som en ursäkt för att låta könsrollerna vara som de är - "det är klart vi ska ge våra småflickor en annan utbildning och andra signaler, för de är ju så, så har de alltid varit, och så ska det alltid vara"...

Observera att det är samma typ av uttalande som "kvinnor är X". Det utesluter på intet sätt att det finns biologister som vill ändra könsrollerna - men i de allra flesta fall handlar det om konservativ och väldigt heteronormativa könsuppfattningar som ligger till grund. Man börjar med svaret, helt enkelt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
//Krank, som fortfarande väntar på att någon ska börja ge exempel på mönster eller beteenden som beror på biologin snarare än det sociala
Jag har en känsla av att det inte skulle spela någon roll. Du har fått ett fall och en medicinsk studie redan, och avfärdat dem som strunt. Skulle det faktiskt plockas fram sådana mönster och beteenden så skulle du avfärda dem som strunt också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Re: manligt och kvinnligt...

Med andra ord, det spelar ingen roll att vi tar fram några fall eller undersökningar ur verkligheten över huvud taget. Du kommer alltid att avfärda dem som att det har med samhället att göra i alla fall, och om undersökningarna eller fallen visar på något annat så har studierna genomförts på fel sätt, missat grundläggande premisser eller inte tagit hänsyn till hela bilden. Eller hur?
Jag menar helt enkelt, att det är den som hävdar närvaron av biologiskt bestämda mentala skillnader som har bevisbördan - och att det i dagsläget nog inte går att bevisa existensen av sådana skillnader iom samhällets uppbyggnad. Om man då antar att:

1) Det går inte att bevisa existensen av de biologiskt bestämda mentala skillnaderna

2) Könsrollerna av idag är oerhört ineffektiva iom att de skapar ett samhällsklimat där stora delar av mänskligheten överhuvudtaget inte kan kommunicera på ett meningsfullt sätt (dels pga den rent språkliga barriären - hur kvinnor resp. män förväntas tala - och dels pga den rent maktmässiga skillnaden. Maktförhåöllanden förstör som bekant alltid information).

3) Det är önskvärt att ha ett samhälle där människor behandlas lika och får verkygen att skapa sin egen identitet utifrån maximal mängd valmöjligheter och minimal mängd förbestämmelse, och där informationsutbyte underlättas i så hög grad som möjligt...

...så får jag detta till slutsatsen att den rimligaste ståndpunkten att ta är att de mentala skillnaderna till den absolut största delen består av sociala normer och förväntningar. Det är dessutom vad det allra mesta jag läst och själv varit med om säger. Jag har inte läst en enda undersökning som faktiskt motsäger den position jag valt. Den dag någon presenterar en undersökning där resultaten faktiskt visar det man säger att de visar, så kommer jag att ändra mig.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: manligt och kvinnligt...

Hur folk "upplever sig" är inte det minsta vetenskapligt bärande. Om det inte har gjorts en mer grundläggande undersökning än att man frågat föräldrarna hur det "upplever" att de gjort, faller hela argumentet.
Om du verkligen tycker så föreslår jag att du slutar med genusvetenskap och annan beteendevetenskap och börjar med naturvetenskap istället.
Eller är detta bara en tillspetsning för att "få fram en intressant diskussion" igen?

Gordeg
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: manligt och kvinnligt...

Vi är biologiskt programmerade att vilja ha barn. Ändå är det väldigt många som väljer att inte skaffa några.
Om vi vore biologiskt programmerade till att vilja ha barn, hur kan det då finnas individer som, oavsett miljö, inte vill ha barn? Nej, vi är helt enkelt stimulerade till att ha sex och vi ägnar massor av tid och resurser åt att tillfredsställa den driften.



Hos både människor och många djur finns driften att ta till våld. Människan har idag möjligheten att sätta sig över dessa drifter, och låta förnuftet tala istället.
Detta baseras på din slutsats att människor tidigare inte hade impulskontroll och förmåga att låta förnuftet tala istället. Jag misstänker att du hittat på den teorin själv.
Dessutom kan våld vara socialt inducerat, som Rosen antydde i det här inlägget.

Gordeg
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
krank said:
För att vi har haft ganska många tusen år av social indoktrinering, som i princip sorterat bort eventuella biologiska mentala skillnader till förmån för sociala?
Så ganska många miljoner år av evolution sopas bort av »ganska många tusen år av social indoktrinering«? Som om människan på något övernaturligt sätt skulle vara det enda väsen som inte omfattas av evolutionen?

krank said:
Tills dess att jag ser vetenskapliga bevis på att det finns mentala skillnader mellan könen som inte kan förklaras like gärna med sociala modeller så tänker jag utgå från att könsroller helt enkelt är sociala konstruktioner. Om inte annat för att det ger en utgångspunkt från vilken man kan angripa dagens könsroller, som nästan alltid är negativa och begränsande.
Du väljer alltså att blunda för andra möjligheter för att du redan bestämt dig för hur det ligger till? Kognitiv dissonans, m.a.o.

För övrigt är det inte könsroller jag talar om. Att de till allra största delen är sociala konstruktioner håller jag med om.

krank said:
Biologism (ej att förklara med biologi) används väldigt ofta som en ursäkt för att låta könsrollerna vara som de är - "det är klart vi ska ge våra småflickor en annan utbildning och andra signaler, för de är ju så, så har de alltid varit, och så ska det alltid vara"...

Observera att det är samma typ av uttalande som "kvinnor är X". Det utesluter på intet sätt att det finns biologister som vill ändra könsrollerna - men i de allra flesta fall handlar det om konservativ och väldigt heteronormativa könsuppfattningar som ligger till grund. Man börjar med svaret, helt enkelt.
Det där känns nästan som ett lamt försök att tillskriva mig åsikter jag aldrig uttryckt – guilt by association och allt det där.

Och, jodå, jag vet skillnaden mellan biologi och biologism. Jag vet också att »biologist«, av anhängare till den heliga genus-läran, i allmänhet används som ett derogativ …
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Cirkelresonemang

Om man då antar att:

1) Det går inte att bevisa existensen av de biologiskt bestämda mentala skillnaderna
Det där är en högst ovetenskaplig ståndpunkt. Det luktar väldigt mycket cirkelresonemang över det. "Det går inte att bevisa existensen av de biologiskt bestämda mentala skillnaderna, ergo, alla undersökningar som visar på att det finns några måste ha fel."

Jag har inte läst en enda undersökning som faktiskt motsäger den position jag valt.
Jo, du har läst minst två fall. Fast du har avfärdat dem som felaktiga, eftersom de inte passade in med din premiss 1 ovan.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Bästa inlägget hittills.

Antingen existerar (dom biologiska) könsskillnaderna eller så gör dom det inte. Det är ett faktum om naturen, inte någonting som är föremål för politiska beslut. Vad vi ska göra åt könsskillnaderna är givetvis en politisk fråga, men det är något helt annat än huruvida dom existerar.
Bra sagt.
Vi som är åskådare kan aldrig riktigt veta om författaren till en vetenskaplig artikel (eller Kranks föreläsare) samtidigt även drivs av en politisk övertygelse, och kanske inte ens är medveten om att detta påverkar resultaten. FI var ju för bövelen fullt av genusvetare och då sammanblandades vetenskap och politik. Hela genusvetenskapen överskuggas av det problemkomplexet, det drabbar tyvärr även de forskare som inte är politiska.

Gordeg
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Jag har en känsla av att det inte skulle spela någon roll. Du har fått ett fall och en medicinsk studie redan, och avfärdat dem som strunt. Skulle det faktiskt plockas fram sådana mönster och beteenden så skulle du avfärda dem som strunt också.
Bara för att någon plockar fram något den ser som bevis, betyder inte det att jag helt okritiskt måste acceptera "bevisen". Det är lite som om någon för att bevisa att jorden var platt pekade på horisonten - "titta, den är ju platt". Det finns en hel del undersökningar som inte alls påvisar det de som använder sig av undersökningen påstår att de påvisar. Undersökningen jag fick länk till, exempelvis, är mycket intressant - men dem bevisar inte att "manlighet" är biologiskt. Det den möjligen bevisar är att manlighet inte nödvändigtvis har att göra med huruvida man har en kuk eller ej, men då ungarna rimligen varit i närheten av andra barn (viktig faktor), dagisfröknar och andra vuxna (annan viktig faktor) samt konsumerat en hel del kultur (barnprogram, sagor, etc) så kan man knappast säga något om den biologiska sidan av "manligheten" från undersökningen. Så jädra konstigt är det inte att man inte håller med om att den undersökningen skulle ha något bevisvärde i frågan.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Jag kan inte påstå att biologernas röster överhuvudtaget hörs särskilt ofta i debatten.

Tja, Annica Dahlström (professor i neurobiologi) brukade höras då och då tills det blev PK att ha henne som spottkopp, fast hon sägs vara på väg ut med en bok.
Och häromveckan dök ju den här nyheten upp i medierna. Ids man tanka ner Metros pdf av den dagens nummer och leta upp den ganska lilla artikeln det blev där (sid 6) så ses professor Oreland säga "Diskussionen om att det inte är någon skillnad mellan män och kvinnor på insidan håller inte."

--
Åke
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Om A hävdar närvaron av något, och B hävdar frånvaron av samma något, är det då inte A som har bevisbördan? Det är så jag förstått detta med vetenskaplig metod, i varje fall. Rätta mig gärna om jag har fel.

Så om A hävdar närvaron av en social programmering som fullständigt kontrollerar alla aspekter av manligt och kvinnligt beteende, och B hävdar frånvaron av detsamma, så ligger bevisbördan på A? :gremsmirk:

Du gör en ganska bisarr förenkling, och har dessutom fel; bevisbördan ligger på vem som helst som hävdar något som inte är omedelbart självklart.

/Dnalor
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Eftersom krank vill börja med svaret och gå därifrån visar ju det tydligt att han inte har vetenskapligt intresse av att lösa frågan. Jag tror det är där vi missuppfattar honom - han presenterar bara en politisk ståndpunkt, lite "jag tycker det vore bäst så här".
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
På något sätt så tycker jag ändå att det är mer sympatiskt att utgå ifrån att vi inte styrs helt av våra biologiska kön och att vi kan vara den som vi vill vara, även om det delvis är en illusion. Dessutom är det helt i linje med dagens individualiserade samhälle.

Ungefär som de flesta nationalekonomer finner det sympatiskt att utgå från rationella konsumenter och värdemaximerande individer? :gremwink:
 
Top