Nekromanti Manlig dominans i bakgrundstabellerna?

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Bara en tanke som slog mig; Är inte bakgrundstabellerna som regel skrivna för manliga rollpersoner?
Jag tänker då i allmänhet på saker som skallighet, extrem hårväxt och dylika saker. Självklart kan även en kvinna bli skallig respektive ha extrem hårväxt, men hade det inte varit lämpligare med andra utgångar?

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Lite OT...

Bara en tanke som slog mig; Är inte bakgrundstabellerna som regel skrivna för manliga rollpersoner?

"Galningarna" Didi Örnstedt och Björn Sjöstedt skrev i sin bok "De övergivnas armé" att skälet till att spelledaren nämns som 'hon' i Kult beror på att kvinnor behövs för att utföra de sexorgier som spelet förespråkar...

Jag svarar bara: Jag stöder verkligen er teori!

/Emil - Någon annan som kollat in denna bok?
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Lite OT...

"Någon annan som kollat in denna bok?"

Har blädrat lite i den. Den är fantasktiskt rolig iaf. /images/icons/wink.gif
Hemskt mycket faktafel och förvridningar, felcitat och feltolkningar. Ena riktiga häxjägare! /images/icons/smile.gif

Tror det finns ngt om den på Krilles sida. Har för mig det iaf.

/Sir Foilan

Stay Metal! /images/icons/cool.gif
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: några tjej bakgrundsprylar åt dig.?

Kanske för att 9 av 10 är rollspelare är män ?
Kanske för att det finns få tjejer som jobbar i rollspels industrin ?
Kanske en konspiration som UFO varelserna från andromeda och kommit på tillsammans med Marsianerna för att minska på Venus makt ? vem vet DU får gissa vilka eller vilken av dessa tre teorier som är troligast



PMS
Spelpersoner lider av PMS en gång i månaden får stora smärtor blir retlig och allt som kan göra livet jobbigt för de andra..


Sexig kropp.
När du pratar eller rör på dig så får du +2 på Per och andra fördigheter män har en tendens att glömma bort vad de skulle säga och med blicken inspektera dina tillgångar..

Stora bröst.
Uj uj du har stora män kan lätt börja säga saker som: "Muuuu" eller "Wooff" och annat lika ointeligent.
De flesta män tycker nog att du är snygg men på grund av brösten så måste alla rustningar modiferas på ett ovanligt sätt så priset går upp *2.

Pojk flicka
Du uppfostrades som en pojke och har alltid lekt med pojkar men nu är du vuxen och du upptäcker att du har svårt att få män att se dig som något annat än en vän.
Allt du vill är att få en man och gifta dig men istället verkar alla tro att du är en av grabbarna.
 

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Re: några tjej bakgrundsprylar åt dig.?

Så för att 9 av 10 rollspelare är män ska vi alltså helt och hållet bortse från de kvinnor som faktiskt spelar?

Och varför inte byta ut de uppenbart maskulina bitarna i bakgrundstabellerna mot mer feminina?
Det är ju inte direkt så att varje del i tabellerna enbart passar in på män.


/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: några tjej bakgrundsprylar åt dig.?

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Så för att 9 av 10 rollspelare är män ska vi alltså helt och hållet bortse från de kvinnor som faktiskt spelar?
<p><hr></blockquote><p>Appsolut INTE tvärt om.!
En av de stora tragiska källorna till bristfälliga kampanjer och spel matrial som är andefattigt och ofta bäst kan beskrivas som uppvisning av incest där spel makare lånar av varandra och ena manliga idealen och tankarna staplas på varandra med muskelberg till barbarer kommer av att det inte finns NOG många kvinnor som spelar rollspel.
Själv vet jag att bästa matrialen böcker film och allt kommer från de medium som har en jämlig köns fördelning så smarta män och smarta kvinnor kan sitta och arbeta tillsammans och separat för att berika det medium de är intreserad av. Givet viss i en sådan process så kommer massor av skit matrial som JAG inte gillar skapas.. Men tja då har jag i alla fall chans att hitta mer av det jag uppskattar.
Som medium kan vara film, konst, musik, poesi, literatur, arkitektur, osv..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Och varför inte byta ut de uppenbart maskulina bitarna i bakgrundstabellerna mot mer feminina?
Det är ju inte direkt så att varje del i tabellerna enbart passar in på män.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte <p><hr></blockquote><p>Bra fråga varför inte ?
1 Killarna på Neogames har kanske lite väl mycket att göra ?
2 För liten marknad ?
4 Svårt för vissa män att tänka som en kvinna ? ( svårt för vissa kvinnor att tänka som en man )
Lösningen vore OM någon intreserad i sådan tabbel ( DU till exempel ) och andra som du kan få att hjälpa dig sätter er ner och skriver en bakgrundstabbel ur kvinnors syns sätt och sen sänder till till Codex så att de kan publicera er geniala lösning !
Jag har fullt förtronde för dig.. /images/icons/cool.gif
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
PUL

Följande står i PUL:
"2 § Om det i en annan lag eller i en förordning finns bestämmelser som avviker från denna lag, skall de bestämmelserna gälla."

Följande står i Yttrandefrihetslagen:
"1 § Varje svensk medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad rätt enligt denna grundlag att i ljudradio, television och vissa liknande överföringar samt filmer, videogram, ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst.
Yttrandefriheten enligt denna grundlag har till ändamål att säkra ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande. I den får inga andra begränsningar göras än de som följer av denna grundlag.
Vad som sägs i grundlagen om radioprogram gäller förutom program i ljudradio också program i television och innehållet i vissa andra sändningar av ljud, bild eller text som sker med hjälp av elektromagnetiska vågor.
Med tekniska upptagningar avses i denna grundlag upptagningar som innehåller text, bild eller ljud och som kan läsas, avlyssnas eller på annat sätt uppfattas endast med tekniskt hjälpmedel. Lag (1998:1439)."

"2 § Varje svensk medborgare är tillförsäkrad rätt att till författare och andra upphovsmän samt till utgivare, redaktioner, nyhetsbyråer och företag för framställning av tekniska upptagningar lämna uppgifter i vilket ämne som helst för offentliggörande i radioprogram och sådana upptagningar. Han har också rätt att anskaffa uppgifter i vilket ämne som helst för sådant uppgiftslämnande eller offentliggörande. I dessa rättigheter får inga andra begränsningar göras än de som följer av denna grundlag. Lag (1998:1439)."

Här finns stora skillnader i behandlingen av uppgifter, vilket jag tolkar som att Yttrandefrihetslagen gäller före PUL (enligt PUL 2 §). Detta innebär att PUL inte kan gälla i det långa loppet. Men det beror förstås på hur myndigheterna tolkar det. Men det står ju faktiskt så i lagarna.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Despoiler

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
37
B&D ja...

Borde stämma dem för vilseledande marknadsföring.

Despoiler - ville inte spela Kult tills jag läste dÖA.

pro patria moriquendi
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: Lite OT...

Du kan hitta min sågning av bokuschlingen (oh lite till) på min hemsida: http://www.algonet.se/~enda/rollspel/index.htm http://www.algonet.se/~enda
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: några tjej bakgrundsprylar åt dig.?

4 Svårt för vissa män att tänka som en kvinna ? ( svårt för vissa kvinnor att tänka som en man )
JAA!! Kan inte du/ni skriva ner lite hur femenina varelser tänker och ser på världen? (om de nu tänker annerlunda än maskulina varelser... Som jag ser det så tänker vi precis lika dant. Bara det att vi har en lite annerlunda syn på världen, och att hormonerna gör så att våra kemiska substanser uppe i skallen fungerar lite olika)

Jag just det ja... Vem har egentligen sagt att ni andra tänker? Tänk om ni bara är en samling av kemikalier som reagerar med varandra så att ni verkar vara tänkande... Det enda man kan vara riktigt säker på är att man själv kan tänka (jag tänker alltså finns jag), och att alla andra eventuellt inte kan tänka.. /images/icons/tongue.gif

Smaffy är jag. blä.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: PUL

Ush var misslyckat av PUL-påhittarna.
Jag ska nog genast igång med att sprida propaganda om folk... Bara för att dumma mig mot PUL..

förresten, gäller PUL om jag som bor i sverige skickar iväg en hemsida till ett sk. webhotel i ex. frankrike? Jag läste någonstanns att Vietnamn inte har några som hellst lagar för elektroniska brottsligheter... Det skulle ju vara rätt skoj... Kanske ska flytta dit och sprida elak propaganda om er... /images/icons/smile.gif

Smaffy är jag. blä.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: några tjej bakgrundsprylar åt dig.?

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>JAA!! Kan inte du/ni skriva ner lite hur femenina varelser tänker och ser på världen? (om de nu tänker annerlunda än maskulina varelser...
Som jag ser det så tänker vi precis lika dant. Bara det att vi har en lite annerlunda syn på världen, och att hormonerna gör så att våra kemiska substanser uppe i skallen fungerar lite olika)<p><hr></blockquote><p>Lite olika ?
Tja en sak som forskare har upptäckt är att hjärnhalvorna kvinnor komunicerar bättre med varnadra än vad hjärnhalvorna på oss män gör. Det leder till att kvinnor har lättare att använda båda hjärnhalvorna samtdigt.
Det har uppmäts i och med maskiner.
IQ mässigt så ligger både män och kvinnor lika., MEN vi använder vår inteligenst på olika sätt ofta.
Och om det har med Kultur eller biologi att göra det vet jag inte MEN män och kvinnor pratar på två olika sätt.
Kvinnor använder ofta språket mera nyanserat än vad vi män gör de kan ofta sätta flera tolkningar i vad man säger.
Bra exempel kan man se varje dag i förhållande mellan män och kvinnor.
Män brukar sälla sätta mer än en tolkelse i det de säger. ( män brukar även ha sämre språkanvänding än vad kvinnor har )
så det finns skilnader som är vetenskapligt iaktagna.
Sen biologiskt så kan vi lätt konstatera att ni tjejer är det fysikst överlägsna könet *suck* VI män får lättare hjärtatacker + några hundra andra sjukdommar. Och kvinnor här i I länderna lever ofta LÄNGRE än vad vi män gör.
Allt vi har att skryta med är Lika hög IQ och större muskler.. Vill du bryta arm ?
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Jag just det ja... Vem har egentligen sagt att ni andra tänker? Tänk om ni bara är en samling av kemikalier som reagerar med varandra så att ni verkar vara tänkande...
Det enda man kan vara riktigt säker på är att man själv kan tänka (jag tänker alltså finns jag), och att alla andra eventuellt inte kan tänka..

Smaffy är jag. blä.<p><hr></blockquote><p>Hur vet du att du kan tänka ? när allt bevis du har är vad de andra har sagt till dig och du kan ju inte vara säker på att DE kan tänka så hur kan du vara säker på att DU kan tänka då ?
Sen det kan ju vara så att du bara tror att du tänker att alla dina ider är inprogramerade utifrån av andra som kan tänka ?
Gillar filosofi.. *Hmm* Undrar om det finns inteligent liv på Jorden ....
 
G

Guest

Guest
Re: Lite OT...

Du kan hitta min sågning av bokuschlingen (oh lite till) på min hemsida: http://www.algonet.se/~enda/rollspel/index.htm Du kan hitta min sågning av bokuschlingen (oh lite till) på min hemsida: http://www.algonet.se/~enda/rollspel/index.htm

Måste bara passa på att berömma dig för din recension. Det kan inte ha varit kul att sitta och lusläsa den boken. Det var bra att någon gjorde det iaf så att även vi rollspelare för vår åsikt om boken.

/Tiamel
 
G

Guest

Guest
Coolt att någon tänkt i samma banor som jag [NT]

Ingen Text

DEMON!
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Lite OT...

Det kan inte ha varit kul att sitta och lusläsa den boken.

Faktum är att boken, som komedi, har få övermän...

/Azagthoth
 
G

Guest

Guest
Filosofi {OT}

"Gillar filosofi.."

Hur kan någon gilla filosofi? det leder oftast bara till att de som diskuterar drar sig till baka till den/dom sak/saker som de tror på. Tex så drar sig alla kristna till baka till gud när frågan om vem/vad som skapade universum. Nej tro mig, filosofi är bara till för att sysselsätta folk som inte har något att göra på dagarna, dvs sådan som mig/images/icons/smile.gif

Mvh Ezzy
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: PUL

Jag läste nyligen i Computer Sweden (tror jag) att regeringen bestämt att nätregleringar inte behöver gälla Sverige rent geografiskt, utan gäller allt som tydligen riktar sig till svenskar. Detta brukar innebär att det är skrivet på svenska, eller handlar om något svenskt, men det finns ju inga klara definitioner.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Filosofi {OT}

Hur kan någon gilla filosofi?

Hur kan man INTE gilla filosofi? I ett vidare perspektiv så är det samma sak som att säga att man inte gillar kunskap.

/Azagthoth
 
Top