Nekromanti Manga i D&D

fatlizard

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
78
Location
Jörpträsk
Tjena!
Jag såg en Manga film med några polare (Ninja scrolls) som vi tyckte var uberbra och nån frågade om jag kunde göra nåt rollspel i mangaform. min fråga är: finns det några bra regler till sådant eller får man slänga ihop det själv och isåfall har ni några tips?
/Axel
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Hmm... jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar. För det första är Manga en tecknarstil till bilder och serietidningar, så jag antar att du menar Anime-film. För det andra så är det just en tecknarstil vilket gör att alla spel kan vara Anime/Manga om man bara spelar det (bara att beskriva allt i rosa och blått och med fyra gånger så stora ögon). Så jag kan inte riktigt förstå vad du är ute efter. Förtydliga dig gärna. :gremsmile:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Om det är i just D&D... (OT)

...så har jag ingen aning. Om du kan tänka dig att gå till ett annat spel kanske Big Eyes, Small Mouth (BESM) kan hjälpa dig. Vet inget om det, förutom att det är anime, vilket i min värld ligger hyfsat nära manga.

http://www.guardiansorder.com/besm/

M.
 

fatlizard

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
78
Location
Jörpträsk
Okej förlåt lite klumpigt formulerat, jag menar coola japanska gubbar med feta vapen som har en massa "tekniker" som dom hoppar runt och använder hela tiden när dom slåss.Som typ Dragonball och Crouching tiger hidden dragon blandat och i rollspel .Jag vet inte om jag kan förklara mer än så.
/Axel
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Okej, då förstår jag... DnD är väl rätt bra för där finns ju redan lite av de ingredienserna, men eftersom det handlar om en grafisk stil så är det ju mer upp till spelledaren om det ska vara manga-influerat eller inte.

Kan dock tipsa om Dragonball-rollspelet, om du kan hitta det och du gillar dragonball. Har tyvärr ingen länk eftersom jag inte kommer ihåg vilka som gjort spelet.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Exalted

"Som typ Dragonball och Crouching tiger hidden dragon blandat och i rollspel "

Låter ungefär som Exalted ifrån Whitewolf. Inget rollspel som jag vet särskilt mycket om, men någon annan kan säkert hjälpa dig.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Oriental Adventures till D&D ska väl gå att använda i grunden. Utspelar sig i samma värld som Legend of the Five rings RPG.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Exalted

Exalted beskrivs väl dessutom som just ett manga-rollspel....


chrull
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Exalted

Nja, manga/anime är en av de stora inspirationskällorna (just Ninja Scroll läggs fram som extra inspirerande), men de har även dragit inspiration från klassisk litteratur såsom Iliaden och Völsungasagan, samt icke-animerad Hongkong-film såsom Swordsman II och sådär.
 
Top