Nekromanti Mana är till för att användas!

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det här är en rådump av en fundering som jag har i huvudet just nu, och jag är inte säker på att det är helt genomtänkt. Så ha tålamod med mig.

Grundtanken till funderingen är i alla fall: mana är till för att användas.

Problemet är att Mana är begränsat och man återfår dem inte så hejjans fort. Jag gissar att den normala rollpersonen som inte är magiker har två poäng Mana, kanske möjligen tre. Av dessa vill man inte använda den sista, eftersom risken är att man straffar ut sig om man gör det. Så ett eller kanske två är tillgängliga för användning.

Detta är per dag, för man får inte tillbaka dem annat än vid nästa viloperiod (right? jag har inte reglerna med mig just nu).

Konsekvensen blir att eftersom man har så få och återfår dem så sällan så uppmuntras spelarna att tjuvhålla på sina Mana, utifall att de behövs bättre sen. Min erfarenhet stämmer med denna tes: Mana används inte, utom möjligen i slutfajten.

Och jag har en känsla av att det inte var så det var tänkt att användas, utan att man ska vråla "CROM!" lite titt som tätt och inte bara när det "verkligen räknas".

---

Så vad vill jag göra åt det här? Faen vet.

En tanke är att Mana är startvärdet i en scen. Så mycket har du när scenen börjar. Det gör att de mana som du inte använder i scenen är missade möjligheter, så det blir bra mycket högre omsättning i så fall. Det gör att man uppmuntras att använda Mana, snarare än att man som nu uppmuntras att tjuvhålla på dem.

En annan tanke är att införa en återvinningsfunktion: du kan få fler Mana under scenens gång på något sätt. Säg att du får ett poäng Mana direkt varje gång spelledaren slår onda ögon. Du kan efter scenen har börjat mycket väl ha fler Mana än när du började, och det blir inga problem eftersom de återställs till startvärdet i nästa scen. Det uppmuntrar ännu mer till att Mana används snarare än tjuvhålls på.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Generera Mana i strid hade jag med i Cydonias system - kändes ok.

Dragon Ages stunt-system är ju smart också - man får "Mana" som kan användas precis då - use it or lose it.

Har lite bekymret med det här till Ett Steg Framåt - iaf om jag kör med krafter som används upp. Å andra sidan så ska recharge av dem vara lätt (drivkrafter, mål) - har bara inte tänkt mig att man ska kunna det i pressade situationer.
 

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Mana är ju i princip exakt som erfarenhetstärningar, fast fås tillbaka i annorlunda takt (snabbare eller långsammare beroende på speltakt, konstigt nog) och med begränsingen "tre åt gången" som jag inte tror att ET har (?).

Att bara öka mängden Mana känns som nåt som inte skulle lösa problemet, folk skulle bara spara dem och spöa slutbossen ännu lättare. Att få tillbaka dem under spelets gång på andra sätt är såklart en idé, även om jag inte vet hur det bäst skulle gå till...

Man skulle ju också kunna låta Mana göra andra, magiska, in-game saker, fast man vill inte gärna utvidga det till faktiska besvärjelser. Dock så skulle man kanske kunna tänka sig nån slags subtilare minimagi eller nåt? (Fast ärligt talat gillar jag inte det jag själv skriver nu.)
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Krille said:
Så vad vill jag göra åt det här? Faen vet.
När du använder mana finns det en (ganska generös) chans att du inte alls förlorar den. Så du kan tjuvhålla på den tills den verkligen behövs, eller så använder du den och förmodligen har den kvar.
 

Tengil

Veteran
Joined
2 Nov 2012
Messages
56
Intressant.

Skissade lite på ett magisystem och har väl inte kommit någonvart direkt men man kan bryta ner problematiken lite iaf.

Om man tittar lite på andra system, inklusive dataspel, så identifierar man några parametrar.

Mana - En ändlig pöl med effekten att man kan plötsligt "bursta" och mörda allt för att sedan vara oduglig. Rätt vanligt i BRP och liknande. Stödjer då att hamstra alternativt kräva: "Gå ut ur grottan vila" och gå in igen syndromet.

Cooldown - Antingen förberedelse av x antal spells eller få tillbaks vissa efter en viss tid.

X antal spells - a la D&D4E. De tyngre är dagsbaserade och de lägre är scenbaserade och de som i princip är "jag hugger igen" är inte kopplade till magi mer än att de ser flashiga ut, de fungerar som att hugga med ditt svärd.

WHQ (Warhammer Quest, ett brädspel med RPG element) hade ett poolsystem med +1T6 mana per runda, senare introducerade de "recharge" på vissa "klassers" förmågor.

Jag är inne på spåret att du har någon typ av återladdningsfaktor, typ slå X+ på en T6 för att få X mana tillbaks, modifieras av förmåga X eller situation.

Ritualboosts (tänker mig då icke stridsrelaterade ökningar eller magi out of combat), dvs plus som inte har en tidsparameter inblandad är ok och "gratis" om du lyckas med slag X, annars drar det x mana. Här kan man blanda in element som ingredienser, platser etc.

Efter din post om "Sweetspots" så föreställer jag mig att du kanske har någon idé om hur man kan "satsa" mana i övriga tillfällen och inte hamstra, om man har med någon typ av återladdningsfaktor?

Mest tankar som sagt.

/Tengil
 

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Random förslag: Om man lyckas döda en varelse med en kraftordsattack så får man +2 Mana? (Insert metafysiskt förklaring om själar som lämnar kroppen här.) Om man tror att man har en chans att spöa fienden med sin nästa attack så tjänar man då på att bränna ett mana, så det blir en del "CROM!" främst i samband med finishing moves.

Problemet är att det är rätt låga tal som vi sitter här och återställer...
 
Top