Nekromanti Man kan ju tycka att...

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Om man nu kan hitta planeter runt långväga solar att man ska ha koll på vilka planeter vi har i systemet...

Men så är nog inte fallet...

En tionde planet...

/Honken
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Exakt. Den nyligen upptäckta "planeten" (eller kanske rättare sagt "allmänt tillkännagivna 'planeten'") beräknas ha en storlek något större än Pluto, medan de minsta exoplaneterna snarare mäts i [antal Jupiters massa].

Teknikerna att finna dem är helt olika, så vitt jag vet. För att hitta exoplaneter studerar man hur deras magnetfält får stjärnornas skenbara luminositet att skifta beroende på var de är i förhållande till observatören (alltså Jorden) då de färdas i sin omloppsbana; att hitta större objekt/"planeter" ute i Kupierbältet kräver ett noggrant och systematiskt kartläggande av himlavalvet, ungefär som att leta efter en nål i en höstack.

Det nya objektet var, om jag minns rätt, på ett avstånd av 97 astronomiska enheter, och tillsammans med dess ringa storlek betyder det att "nålen" är väldigt liten...

Tror mitt amatörvetenskapliga jag. :gremtongue:

Men, för att återknyta till rollspelens värld - på rak arm kan jag komma på att Mutant Chronicles använde sig utav en planet utanför Plutos omloppsbana kallad Nero (och med en måne, Brutus). Då dagens teleskop inte har en suck på att kartlägga dess ytor (hm, de kanske bara inte är fokuserade på detta avstånd, vad vet jag?) så skulle man kunna använda dem för att simulera det okända för rymdpionjärer - tills motsatsen är bevisad. Vem vet vilka ämnen de skulle kunna innehålla, som skulle kunna vara till gagn för framtidens civilisation...

Annars är de väl endast ännu en gräns för individer med politiska (såsom i "vi var först - vi är den främsta stellära nationen") eller upptäckslystna mål att erövra. Men i övrigt ser jag ingen egentlig poäng med att låta dessa objekt spela någon roll i en spelvärld.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
955
Location
Uppsala
Alltså...har starka minnen av at jag läste ett antal artiklar och så för mer än två månader (eller mer) sedan om hittandet av en viss tionde planet som de döpte Sedna efter en enuitisk gudinna. Tror det var i illustrerad vetenskap desutom.
 
Top