Nekromanti Mammutar & Grevlighet - modulförslag

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Nä, jag skojade bara, egentligen är det 2 frågor:

* Vad sysslar en greve egentligen med? När jag senast skulle spelleda en greve kom jag på att han måste ju göra nåt, bortsett från att ligga och gassa i solen på borgtaket. Spelaren kunde inte heller komma på nåt, förutom att stå och titta över axeln på vasallerna så att de inte fuskar med bokföringen...

Men vad gör egentligen en greve som tar upp hans fritid?
Vi kom i alla fall fram till att den här "grevligheten" tog drygt någon timme per dag. Men det känns så löjligt att bara konstatera att "du grevlar dig - det tar tid"...

* Finns det, officiellt, mammutar i Mundana? :gremcrazy:
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Vad sägs om att:
Inspektera arrenderingarna?
Åka på jakt?
Planera budget och fester?
Döma lagbrott?
Ge ut förläningar?
Hålla gäsabud?
Fjäska för överheten
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Förutom vassalerna har väl greven en bit egen jord (förläning) att sköta med allt det innebär - tukta bönder, se till att det patrulleras osv. Beroende på vilket land ni är i kan det vara en hel del juridiska frågor att ta tag i. Sen ska väl greven hålla sig själv och sina trupper i trim, ordna lite fester och kanske tornerspel då och då för att visa att han är karl nog att förtjäna sin position och visa sig lite bättre än sina gelikar.

Om mammutar - avsaknad av papputar gjorde som bekant att de dog ut i vår värld, men i Mundana ser de hormonstinna grottrollen till att säkra reproduktionen. :gremgrin:

Mvh / Phelan
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Finns det, officiellt, mammutar i Mundana?

När jag skrev stycket om Isvidderna och Veddofolket till Geografica Mundana (som nu presenteras boken BARBARER & MÄNNISKOFOLK istället) så frågade jag CJS detsamma och han menade att det inte fanns något officiellt om mamuttar och att jag därför kunde skriva vilket som. Jag har för mig att jag skrev att det typ har funnits så det får bli svaret på din fråga.

Texten är dock inte officiell ännu och det är inte ens säkert att den kommer att presenteras i dess ursprungsskick (med massa info om Isvidderna o så) så det är la inte ens säkert att temat mamuttar avhandlas överhuvudtaget.

Nåväl hoppas du fick någorlunda svar på din fråga!
 

Serek Mörke

Veteran
Joined
26 Dec 2002
Messages
54
Om mammutar är stora, håriga varelser med horn och förhistoriska instinkter, hur ser då papputar ut? :gremblush: :gremwink:


Omogne Serek
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
gruvligt grevlig

(spånar vilt)

En greve (eller grevinna) styr sitt landområde med allt vad det innebär. Han (hon) är domare, skattemyndighet, polisstyrelse, arméchef och så vidare. Till sin hjälp har han (hon) naturligtvis det folk han vill anställa för detta men som du säger måste de övervakas och det är svårt att delegera. Den greve som lämnar allt åt sin förvaltning (och därigenom inte gör sitt jobb) riskerar förlora den egentliga makten.

Viktiga mål för en greve:
* bevaka grevskapets intressen i konflikt med kronan eller andra grevskap.
* forma allianser och vänskapsband
* bygga på sin dynasti (skaffa ungar, utbilda dem etc...)
* vårda sin inkomstkälla (hur skall jorden brukas på bästa sätt? Banditerna i svarta skogen kostar mer och mer i förlorade intäkter och folk börjar bli gramse. Finns det guld i kullarna och hur mycket har man råd att satsa på att leta efter det?)
* förbereda för att klara ett krig

Det tråkiga är att detta verkar fruktansvärt... ehm... tråkigt. Torrt som en bolagsstämma. Jag kan inte förstå vem som skulle vilja spela en dylik greve när man kan spela en ohängd grevdotter eller grevson som är ute och vinner sina sporrar s.a.s. :gremsmile:
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Jag har Riddaren...

... och där står inte ett ord om mammutar :gremblush:.

(inte heller om vad grevar pysslar med)

De förslag jag har fått hittills (tack :gremsmile:) är mest sådant som man gör då och då - kanske en gång i veckan eller en gång i månaden. Och så är det en sanarialv som har sin förläning i Trollhem, han är inte det minsta intresserad av jakt, konflikter, fester, pakter, ungar, fru eller dylikt (jordbruk och sånt sköter ju godsherrarna och vakterna tar ju vaktkaptenen hand om, osv) - så det blir extra svårt att ge honom en anledning att inte vara i labbet (eller läsa eller träna) 18 timmar om dagen.

Det jag söker efter är sådant man måste göra varje dag som håller en någorlunda sysselsatt. Det jag egentligen vill - i grund och botten - är att förhindra honom från att läsa/göra vandöda/träna hela dagarna :gremgrin:. *baktanke baktanke* I'm so evil...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Jag har Riddaren...

Det jag egentligen vill - i grund och botten - är att förhindra honom från att läsa/göra vandöda/träna hela dagarna . *baktanke baktanke* I'm so evil...

Nå, förklara för honom på vänligast möjliga sätt, att om han *inte* "grevar sig" under i genomsnitt X timmar per dag, det vill säga ägnar sig åt jakt, konflikter, fester, pakter, ungar, fru och dylikt, så kommer hans medgrevar och övrig adel i landet tillslut bli så less på honom (för att han aldrig kommer på fester och jakter) så att de störtar honom (genom en pakt som han inte brydde sig om att delta i) och tar över hans förläning (eftersom han varken har fru, barn eller andra arvingar).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Mammutar i Kamor

Enligt kamorianerna gick Radh-Kamra under för att de dödat den ullhåriga mammutens totem. Alltså har mammutar en gång funnits, och de finns antagligen inte längre.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Jag har Riddaren...

Elite unique idé :gremlaugh:. Den enklaste lösningen är oftast den bästa.

Det kommer funka extra fint eftersom att han är illa omtyckt av både lokalbefolkningen och kyrkan. Dessutom har han en heeemsk sjukdom som det inte riktigt finns något botemedel på. Nu får han nåt att bita i
.

I'm evil.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Vad är en förhistorisk instinkt? Skiljer den sig från modern instinkt på något sätt?

Papputar ser ut som mammutar, fast större och lite mer plysch.

Mvh / Phelan
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Skillnader mellan elefanter och mammutar [OT] kul

Kan inte glömma hur en svensk-utrikisk-svenska i vår klass svarade på frågan vad som skiljde mammutar från elefanter i sjunde klass.
"Mammutarna är större, hårigare och har större taskar!" :gremlaugh:

( tusc=bete, huggtand (eng.) ) :gremwink:
 
Top